peter1962 |
7 april 2012 08:22 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan
(Bericht 6065517)
1. Hebt u nog nooit overwogen dat er een enorm verschil was/is tussen enerzijds hetgeen men toen "unisono" verklaarde, en anderzijds wat men daadwerkelijk van plan was te doen en uiteindelijk deed ?
2. De feiten tonen ondubbelzinnig aan dat het regime de N-VA nooit aan zet heeft willen laten komen : de N-VA is derhalve nooit aan zet geweest, en toen De Wever zelf het initiatief nam om een compromisvoorstel te doen werd dit meteen afgeschoten, nog voor men de tekst gelezen had...
|
Dat weet jij niet, en niemand trouwens. Kort na de verkiezingen, bij de beroemde Vollezele besprekingen en ook daarna heb ik alvast lang gedacht dat mits voldoende inzet de twee winnaars n-va en ps een compromis konden vinden. Het blijft een spijtige zaak dat dit nooit is gelukt.
De macht lag toen voor het overgrote deel bij die twee partijen. Ze hebben er toen mee gemorst.
De feiten tonen dat niet ondubbelzinnig aan zoals jij schrijft. Dat is gewoon jouw interpretatie achteraf en ik krijg de indruk dat je in enkele maanden zeer sterk bent opgeschoven richting het napraten van voorgekauwde n-va propaganda. Wat uiteraard je volste recht is.
Je vergeet iets essentieel : BDW heeft na de verkiezingen nooit de lead geeist. Er was consensus dat EDR die rol kreeg. En na wat mislukte opdrachten kreeg BDW een opdracht als verduidelijker. Een in de tijd gelimiteerde opdracht met zelfs verbod er andere partijen bij te betrekken. Zeer veel forumleden doen alsof dat een formatieopdracht was, wat niet het geval was. (persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat hij die opdracht in die vorm gewoon had moeten weigeren)
Toen hij met zijn nota afkwam bleek dat gewoon een alternatief en dus een eigen plan te zijn, niks verduidelijkende nota. (hier zeg ik niet voor de eerste keer dat het monumentaal dom was van di rupo om die nota direkt af te schieten)
Maar feit blijft dat je niet achteraf kunt blijven doorfantaseren over een nota BDW die nooit een formatieopdracht is geweest.
In die periode zijn twee stommiteiten gedaan : 1. BDW had zijn opdracht in die zin moeten weigeren, tenzij hij er zonder tijdslimiet kon aan beginnen. 2. zelfs al ging de nota van BDW veel verder dan hem was toegestaan, dan nog had de ps dat niet met zoveel bombarie mogen afschieten. Had men toen van die nota gestart, was men er ook geraakt. Reden is simpel : elke nota is tijdens een onderhandeling een schraptekst. Het is nooit een take it or leave it document. Ook de uiteindelijke nota EDR is tijdens de finale onderhandelingen nog zeer sterk aangepast naar het uiteindelijke regeerakkoord toe.
Men mag geen mythische eigenschappen gaan toedichten aan een onderhandelingsnota. Dat is gewoon een werkdocument.
Jij gelooft in de achteraf geconstrueerde uitleg dat n-va "niet mocht" slagen. Ik geloof eerder dat de onderhandelaar BDW de besproken en onvermijdelijke compromissen telkenmale zag afgeschoten worden door de hardliner strekking in zijn partijbestuur. Dan krijg je een processie van Echternach. En er zijn er hier voldoende op dit forum die dikwijls genoeg gezegd hebben dat hij dit hoedanook nooit door een partijcongres zou gekregen hebben... Dan lijkt het me waarschijnlijk dat deze afweging de finale afweging was die hem ertoe gebracht heeft op 4 juli 2011 een "NEEN" te geven aan de formateur.
|