Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   parapsychologische verschijnselen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=188051)

Nvalid 5 juli 2013 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6707702)
Ja, gniffelen, dat zal je wel goed kunnen. Over de rest laat ik me liever niet uit, dat zou als belediging kunnen opgevat worden , terwijl het nochthans enkel de realiteit is.:lol:
Ik ken ook een man die water vind met de wichelroede. Ik heb een put laten boren op een stuk grond van mij, we hebben het gevonden op 55 meter diepte. De man met de wichelroede was uitgenodigd door een buur van mij, die een lap grond een kilometer verderop bezit. Hij liep daar wat rond met zijn roede, en zei uiteindelijk : " hier is water ". Er werd geboord, en op zeven meter diep vonden ze water. Wat nu ? Toeval ? Of ga je zeggen dat ik lieg ?

je hebt dit interesante topic geopend om ervaringen te delen,sarcastische en cynische lui hiervan overtuigen is dan ook een onbegonnen zaak

Supe®Staaf 6 juli 2013 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6707692)
Ah, je gelooft dat de Aliens goden zijn ?

Dat zou best eens kunnen.
Ze hebben heel wat gemeenschappelijke kenmerken.
Het belangrijkste wat goden en aliens delen: het zijn fantaziewezens.

Supe®Staaf 6 juli 2013 00:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 6706813)
Wat ik bv gek vind, is dat mensen zoals u, nuchtere, ernstige, wetenschappelijk ingestelde geesten, elven en geesten in het belachelijke trekken maar wel bereid zijn aan te nemen dat er verschillende alternatieve werelden bestaan!

Hier maak je een paar inschattingsfouten.
Ik ben zelden nuchter, meestal niet ernstig, en al helemaal geen wetenschapper.
En over alternatieve werelden heb ik me nooit uitgesproken.

Mambo 6 juli 2013 00:28

Citaat:

Ah, je gelooft dat de Aliens goden zijn ? Of zich zo laten kennen aan ons ? Je bent een aanhanger van de Von Däniken-theorie ?
Daarover is geen 100 % consensus ( zoals een ons bekende leraar fysica het zou uitdrukken ).

Goden die aliens zijn ...geweest tenminste.
Zeer populair op tv hé?
Maar ze overdrijven toch een beetje naar mijn mening.
:lol:

meneer 6 juli 2013 00:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6707730)
Dat zou best eens kunnen.
Ze hebben heel wat gemeenschappelijke kenmerken.
Het belangrijkste wat goden en aliens delen: het zijn fantaziewezens.

Ja, dat zou best eens kunnen. Nu mag je het nog snel even bewijzen, en dan zijn we er.:-)

meneer 6 juli 2013 00:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 6707748)
Goden die aliens zijn ...geweest tenminste.
Zeer populair op tv hé?
Maar ze overdrijven toch een beetje naar mijn mening.
:lol:

Wie overdrijft ? De TV ?
Denk eens twee minuten na : stel dat 3, 4, of 5000 jaar geleden ergens boer/herder/jager Mambo in een strooien hutje midden in de bossen woonde, en op een mooie dag kwam er een reusachtig machien met veel lawaai en geruis zich parkeren in de weide vlak voor zijn woning. Er kwamen rare snuiters naar buiten geklauterd, die ongekende machten bezaten.
Zij hadden stokken die vuur en metaal spuwden, en waarmee ze mens en dier konden omverknallen bvb. En die leggen met hand en tand uit dat zij in de hemel wonen, en dat je naar hen moet luisteren omdat zij goden zijn.
Zelfs de Spanjaarden kregen dit klaar in Zuid Amerika in het begin, doen geloven dat ze goden waren.
Dus ofwel waren het Aliens, ofwel mensen die in die tijd reeds een technologisch hoogstaande beschaving hadden, en die daarna verdwenen zijn.

Mambo 6 juli 2013 00:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6707763)
Wie overdrijft ? De TV ?
Denk eens twee minuten na : stel dat 3, 4, of 5000 jaar geleden ergens boer/herder/jager Mambo in een strooien hutje midden in de bossen woonde, en op een mooie dag kwam er een reusachtig machien met veel lawaai en geruis zich parkeren in de weide vlak voor zijn woning. Er kwamen rare snuiters naar buiten geklauterd, die ongekende machten bezaten.
Zij hadden stokken die vuur en metaal spuwden, en waarmee ze mens en dier konden omverknallen bvb. En die leggen met hand en tand uit dat zij in de hemel wonen, en dat je naar hen moet luisteren omdat zij goden zijn.
Zelfs de Spanjaarden kregen dit klaar in Zuid Amerika in het begin, doen geloven dat ze goden waren.
Dus ofwel waren het Aliens, ofwel mensen die in die tijd reeds een technologisch hoogstaande beschaving hadden, en die daarna verdwenen zijn.

Jaja ...en voor ik het besefte stond ik een piramide te bouwen. :lol:

Supe®Staaf 6 juli 2013 06:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6707753)
Ja, dat zou best eens kunnen. Nu mag je het nog snel even bewijzen, en dan zijn we er.:-)

De bewijslast ligt bij diegene die het bestaan claimt van iets.

kiko 6 juli 2013 08:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6707702)
Ik ken ook een man die water vind met de wichelroede. Ik heb een put laten boren op een stuk grond van mij, we hebben het gevonden op 55 meter diepte. De man met de wichelroede was uitgenodigd door een buur van mij, die een lap grond een kilometer verderop bezit. Hij liep daar wat rond met zijn roede, en zei uiteindelijk : " hier is water ". Er werd geboord, en op zeven meter diep vonden ze water. Wat nu ? Toeval ? Of ga je zeggen dat ik lieg ?

Het is vermoeiend om je steeds bij het handje te nemen en je enkele basiszaken uit te leggen, maar gezien het een mooie dag lijkt te worden, wil ik nog een efforke doen.

1. Het Belgische aardoppervlak bevat massa's bodemvocht, grondwater en zelfs ondergrondse rivieren. Iemand met oog voor het soort van grond waarop hij zich bevindt (klei, zand, leem) en de vegetatie die er groeit, heeft een grote kans om water te vinden. Zeker als je weet dat, hoe dieper je graaft, hoe meer kans je hebt om water te vinden. Grondwater kan immers van beneden naar boven stijgen, dus naar het oppervlakte toe.

Kortom, bodem controleren, vegetatie in rekening brengen en vervolgens een berekende gok wagen en gewoon een zo diep mogelijke put graven, en je hebt een grote kans dat je water tegenkomt als je maar blijft graven.

Mij lijkt dat alles logisch en redelijk, jou komt dat evenwel als wonderlijk en paranormaal over, hetgeen ik wel grappig vind.

2. Wichelroedelopen onder gecontroleerde omstandigheden - dus niet in de nabijheid van goedgelovigen - heeft nooit iets opgeleverd dat zou kunnen pleiten voor de wichelroede.

Neem 100 gesloten emmers, en vul er 2 van met water. Een wichelroedeloper zou de 2 emmers met water er toch moeten kunnen uithalen, niet ? Neen dus, elke wichelroedeloper faalt met dergelijke simpele testen.

Ik zou ook nog kunnen praten over het Carpenter-effect, maar dat mag je zelf opzoeken.

Supe®Staaf 6 juli 2013 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 6707886)
Het is vermoeiend om je steeds bij het handje te nemen en je enkele basiszaken uit te leggen, maar gezien het een mooie dag lijkt te worden, wil ik nog een efforke doen.

1. Het Belgische aardoppervlak bevat massa's bodemvocht, grondwater en zelfs ondergrondse rivieren. Iemand met oog voor het soort van grond waarop hij zich bevindt (klei, zand, leem) en de vegetatie die er groeit, heeft een grote kans om water te vinden. Zeker als je weet dat, hoe dieper je graaft, hoe meer kans je hebt om water te vinden. Grondwater kan immers van beneden naar boven stijgen, dus naar het oppervlakte toe.

Kortom, bodem controleren, vegetatie in rekening brengen en vervolgens een berekende gok wagen en gewoon een zo diep mogelijke put graven, en je hebt een grote kans dat je water tegenkomt als je maar blijft graven.

Bedankt voor de heldere uitleg.
Bestaat er ook zo een manier om wijn of bier te vinden?

Citaat:

2. Wichelroedelopen onder gecontroleerde omstandigheden - dus niet in de nabijheid van goedgelovigen - heeft nooit iets opgeleverd dat zou kunnen pleiten voor de wichelroede.

Neem 100 gesloten emmers, en vul er 2 van met water. Een wichelroedeloper zou de 2 emmers met water er toch moeten kunnen uithalen, niet ? Neen dus, elke wichelroedeloper faalt met dergelijke simpele testen.
Benieuwd hoe de goedgelovigen dit zullen omdraaien.
Citaat:

Ik zou ook nog kunnen praten over het Carpenter-effect, maar dat mag je zelf opzoeken.
Geef die mannen toch een linkje:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ideomotorisch_effect

kiko 6 juli 2013 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6707918)
Benieuwd hoe de goedgelovigen dit zullen omdraaien.

Alles wat in hun fantasiewereld geen plaats heeft, wordt straal genegeerd.

Waarom redelijke en logische verklaringen aanvaarden als het zoveel spannender en mysterieuzer is om te denken in termen van het bovennatuurlijke en magie ?

Een wereldbeeld dat bevolkt wordt met esoterische geheimen, duistere krachten, geesten, vriendelijke aliens, paranormale krachten en eeuwenoude genootschappen is toch véél interessanter dan de grauwe werkelijkheid. Als je één keer in een dergelijke fantasiewereld verstrengeld bent, is het niet zo simpel om terug te keren naar de realiteit.

Another Jack 6 juli 2013 09:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 6707933)

Waarom redelijke en logische verklaringen aanvaarden als het zoveel spannender en mysterieuzer is om te denken in termen van het bovennatuurlijke en magie ?

Een wereldbeeld dat bevolkt wordt met esoterische geheimen, duistere krachten, geesten, vriendelijke aliens, paranormale krachten en eeuwenoude genootschappen is toch véél interessanter dan de grauwe werkelijkheid. Als je één keer in een dergelijke fantasiewereld verstrengeld bent, is het niet zo simpel om terug te keren naar de realiteit.

Wel, ik ben van oordeel dat de werkelijkheid veel te boeidend is om mijn tijd te verdoen met flutverhalen. Ik vind de werkelijkheid helemaal niet grauw!
De werkelijkheid biedt zoveel interessante verhalen, de natuur is prachtig in al haar complexiteit, de menselijke geschiedenis en cultuur is zo boeiend dat ik onmogelijk mijn tijd in flauwe sf kan steken.

Marie van de koster 6 juli 2013 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6707734)
Hier maak je een paar inschattingsfouten.
Ik ben zelden nuchter, meestal niet ernstig, en al helemaal geen wetenschapper.
En over alternatieve werelden heb ik me nooit uitgesproken.

Ik weet niet of u persoonlijk de theorie van alternatieve werelden bijtreedt. Daarom had ik het over "mensen zoals u".

Marie van de koster 6 juli 2013 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 6707886)

Mij lijkt dat alles logisch en redelijk, jou komt dat evenwel als wonderlijk en paranormaal over, hetgeen ik wel grappig vind.

1. Ik geloof u direct wat betreft de samenstelling van de Belgische oppervlakte. Waarom moeten ingenieurs, landmeters en aanverwanten dan dagen, weken, maanden zoeken om iets te vinden in die aarde, terwijl ze volgens u dat moeten zien (een beetje geoloog ziet ook of hij op klei of zand staat, net zoals de eenvoudige werkman met de wichelroede!) en waarom kan die eenvoudige man dat op enkele uren al vinden?
Ik geloof dat ik het hierboven al ongeveer gezegd heb : de wichelroede is een hulpmiddel, een middel om zich te concentreren. De man die de wichelroede vasthoudt, moet openstaan voor wat in de grond leeft en dat kan als hij daar gevoelig genoeg voor is.
2. Ik vind de vergelijking met die emmers water nogal armzalig. Het is heel iets anders om in een kamertje met emmers water onder toezicht en waarschijnlijk afgeleid door toestellen (camera's en zo) rond te lopen dan in de vrije natuur.

parcifal 6 juli 2013 10:01

Citaat:

Ah, je gelooft dat de Aliens goden zijn ? Of zich zo laten kennen aan ons ? Je bent een aanhanger van de Von Däniken-theorie ?
Daarover is geen 100 % consensus ( zoals een ons bekende leraar fysica het zou uitdrukken ).

Ex-leraar, ventje. En haal die vinger uit je neus of je krijgt alweer een mep met de houten regel en de ezelsoren op je kop.

Marie van de koster 6 juli 2013 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 6707933)

Alles wat u niet meteen wetenschappelijk kan verklaren wordt door u straal genegeerd.
Waarom weigeren te aanvaarden dat er nog meer is rondom ons?
Om nog eens Shakespeare's woorden te herhalen : er is meer tussen hemel en aarde ...

kiko 6 juli 2013 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 6707972)
1. Ik geloof u direct wat betreft de samenstelling van de Belgische oppervlakte. Waarom moeten ingenieurs, landmeters en aanverwanten dan dagen, weken, maanden zoeken om iets te vinden in die aarde, terwijl ze volgens u dat moeten zien (een beetje geoloog ziet ook of hij op klei of zand staat, net zoals de eenvoudige werkman met de wichelroede!) en waarom kan die eenvoudige man dat op enkele uren al vinden?

Ik heb werkelijk geen flauw idee waar je het over hebt.
Citaat:

Ik geloof dat ik het hierboven al ongeveer gezegd heb : de wichelroede is een hulpmiddel, een middel om zich te concentreren. De man die de wichelroede vasthoudt, moet openstaan voor wat in de grond leeft en dat kan als hij daar gevoelig genoeg voor is.
Gewoon een kwestie van het terrein en de vegetatie uitchecken, en dan maar diep genoeg graven. Je hebt een aanzienlijke kans om water te vinden.

Citaat:

Ik vind de vergelijking met die emmers water nogal armzalig. Het is heel iets anders om in een kamertje met emmers water onder toezicht en waarschijnlijk afgeleid door toestellen (camera's en zo) rond te lopen dan in de vrije natuur.
Het is geen vergelijking, het is een bekende test. Een test waarop alle wichelroedelopers falen. Denk daar maar eens over na.

kiko 6 juli 2013 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 6707979)
Alles wat u niet meteen wetenschappelijk kan verklaren wordt door u straal genegeerd.

Geef eens een concreet voorbeeld.

parcifal 6 juli 2013 10:09

Citaat:

Om nog eens Shakespeare's woorden te herhalen : er is meer tussen hemel en aarde ...

Wat ben je ermee dat te aanvaarden?
Wat er is, waar en hoe is immers afhankelijk van de ene tot de andere persoon.

Jan ziet een groene goblin als hij zijn garagepoort opendoet op, piet ziet een vampier in een hoekje van zijn zolder, beide vinden niets als ze het licht aandoen maar ze zijn ervan overtuigd dat wat ze zien echt is, uiteraard.

Welnu, er staat een team biologen klaar om de goblin of de vampier te vangen en te ontleden. Welke moeten ze proberen vangen en waarom?
Of moet het budget verdubbeld worden? Maar dan kunnen die biologen geen onderzoek doen naar echte problemen, zoals de toestand van het visbestand.

Supe®Staaf 6 juli 2013 12:05

Citaat:

Waarom zouden we een hoop baarlijke nonsens aanvaarden, zonder gedegen bewijs?

Citaat:

Je probeert met Shakespeare als gezagsargument te schermen.
Bedenk dat hij een toneelschrijver was.
Je citeert uit een toneelstuk.
Je citeert dus fictie, een fictief personage.
Ben je zeker van je interpretatie?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be