Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   De Nederlandse revolutie in de 16e eeuw was belangrijker dan het VKN in 1815 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=200092)

edwin2 28 november 2014 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7429681)
En wat is er dan zo waardevol aan het Heilig Roomse Rijk?

De romantiek van een soort van grootmacht te zijn met gedeelde normen, waarden en cultuur.

edwin2 28 november 2014 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseAllochtoon (Bericht 7429688)
Hoewel je een nederlander bent voel je je meer verwant met de vlamingen

Die twee sluiten elkaar niet uit, maar liggen historisch verticaal en nu in Europees verband horizontaal in elkaars verlengde. Dus mijn gevoel zegt dat er geen echt verschil is doordat het Hollander, Vlaming en Duitser zijn in mijn verenigd is in volledige harmonie. Dat ik in Nederland geboren ben is louter toeval.

Het Oosten 28 november 2014 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 7429701)
Die twee sluiten elkaar niet uit, maar liggen historisch verticaal en nu in Europees verband horizontaal in elkaars verlengde. Dus mijn gevoel zegt dat er geen echt verschil is doordat het Hollander, Vlaming en Duitser zijn in mijn verenigd is in volledige harmonie. Dat ik in Nederland geboren ben is louter toeval.

In u verenigd... Dus volgens u bestaat er zoiets als 'Duitse' genen, 'Vlaamse' genen en 'Nederlandse' of 'Hollandse' genen. En die zouden dan via uw afstamming in u verenigd zijn en daarom voelt u zich verbonden met de drie bevolkingen.

Ik sluit nooit iets uit, maar sta me toch toe daar ernstig aan te twijfelen.

edwin2 28 november 2014 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7429722)
In u verenigd... Dus volgens u bestaat er zoiets als 'Duitse' genen, 'Vlaamse' genen en 'Nederlandse' of 'Hollandse' genen. En die zouden dan via uw afstamming in u verenigd zijn en daarom voelt u zich verbonden met de drie bevolkingen.

Beschouw het maar als magie.;-)

Leo 4 december 2014 07:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7429611)
Dat is nog maar de vraag. We stellen in ieder geval vast, dat geen enkele van de Heren XVII van de VOC een uitgeweken zuiderling was.

Isaac le Maire (soms geschreven als Le Meer), afkomstig uit Doornik en voor de Spanjaarden gevlucht uit Antwerpen, was van alle Amsterdamse kooplieden met ƒ 97.000 de grootste investeerder en mocht aanschuiven aan de bestuurstafel als een van de Heren XVII...

Adam Smith 4 december 2014 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7429722)

Het zou mij ook zeer verbazen, dat genen keurig de landsgrenzen volgen, helemaal omdat er ook nauwelijks echte natuurlijke barrières waren en zijn.
Zo was de grens tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden en later ook de grens tussen Nederland en België puur toevallig, wat min of meer (ruil Limburg-Luxemburg) in handen was ten tijde van de wapenstilstand/vredesverdrag.
Een paar kilometer noordelijker of zuidelijker had van Nederlanders Vlamingen/Belgen gemaakt en andersom.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be