Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Israël heeft geen recht van bestaan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=226502)

Aton 24 december 2015 03:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 7937359)
Politieke motieven van de grote mogendheden.

:lol: .... en die waren ?

Aton 24 december 2015 03:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7937368)
Alles. Schuld is niet overdraagbaar.

:lol: Zoals de " erfzonde " ? Nu zul je wel een andere reden moeten verzinnen waarom ie gekruisigd is. ( maar dat lukt je wel zoals altijd )

Aton 24 december 2015 03:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7937378)
Het woord "erfzonde" is eigenlijk ongelukkig gekozen. In het Nederlands zouden we beter spreken over "oerzonde", waarvan wij, als mens, wel de gevolgen, maar niet de schuld dragen.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: ( dacht ik het niet ? )

Het Oosten 24 december 2015 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7937378)
Het woord "erfzonde" is eigenlijk ongelukkig gekozen. In het Nederlands zouden we beter spreken over "oerzonde", waarvan wij, als mens, wel de gevolgen, maar niet de schuld dragen.

Ik zal het wat minder delicaat formuleren: een 'hoer' zonde, d�*t zou ik nu nog kunnen begrijpen in een christelijke context. Maar een 'oer' zonde?

Ik heb nooit begrepen wat dat in feite was. Nergens spreekt Jezus overigens over een 'erfzonde' of 'oerzonde'? Tenzij u mij een tekst in de één van de 4 evangelies kunt aanwijzen.

Het is slechts Paulus die daar over begint. Maar Paulus is Jezus niet. In ieder geval, Jezus heeft het nergens over een zogenaamde 'oer'zonde. U bent toch een volgeling van Jezus, niet? En indien - voor zover ik weet - Jezus daar blijkbaar niet zoveel belang aan hecht (hij spreekt er nooit over), waarom heeft uw Kerk dat een heel verhaal opgezet rond die erfzonde? Erfzonde waarvan trouwens niemand nu heel goed weet wat die inhoudt.

andrew555 24 december 2015 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7937003)
Probeer dan eens te verklaren waarom orthodoxe Joden in Antwerpen bij het zien van een katholieke priester in toog op de grond spugen.

omdat de katholieken de grootste sekte zijn , die nu
onder paus Franciscus de islam omarmen . de islam
wil de staat Israël van de kaart vegen. alles wat Joods is
moet vernietigd worden volgens islam. de paus zegt
dat Allah dezelfde god is als van de katholieken. dus Jan
bereid u maar voor, ipv naar de kerk mag je binnenkort
naar de moskee en uw vrouw zal in burka rondlopen.
de katholieke kerk verloochend op die manier de oorsprong
van haar eigen zijn

Piero 24 december 2015 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 7937441)
:lol: .... en die waren ?

Zie daarvoor VN-resolutie 181 van 1947.

Jay-P. 21 mei 2017 04:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7937497)
Ik zal het wat minder delicaat formuleren: een 'hoer' zonde, d�*t zou ik nu nog kunnen begrijpen in een christelijke context. Maar een 'oer' zonde?

Ik heb nooit begrepen wat dat in feite was. Nergens spreekt Jezus overigens over een 'erfzonde' of 'oerzonde'? Tenzij u mij een tekst in de één van de 4 evangelies kunt aanwijzen.
Het is slechts Paulus die daar over begint. Maar Paulus is Jezus niet. In ieder geval, Jezus heeft het nergens over een zogenaamde 'oer'zonde. U bent toch een volgeling van Jezus, niet? En indien - voor zover ik weet - Jezus daar blijkbaar niet zoveel belang aan hecht (hij spreekt er nooit over), waarom heeft uw Kerk dat een heel verhaal opgezet rond die erfzonde? Erfzonde waarvan trouwens niemand nu heel goed weet wat die inhoudt.

Altijd goed om te bewijzen aan de relikwieten dat ze ook mens blijven, zelfs de Klaas onder hen:

harriechristus 21 mei 2017 10:23

Israel maakt deel uit van de drie-eenheid van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, en dat is haar recht van bestaan.
Tevens is de Bijbel ook nog eens de grondslag van de Koran, dus de Islamieten zouden hoogst blij met de terugkomst der Joden moeten zijn.

:-):-):-)

Jan van den Berghe 21 mei 2017 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7937497)

Misschien toch even nadenken over het eerste deel van de samenstelling. Het komt nochtans in meerdere Nederlandse woorden voor.

Het Oosten 21 mei 2017 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8453911)
Misschien toch even nadenken over het eerste deel van de samenstelling. Het komt nochtans in meerdere Nederlandse woorden voor.

En nadenken zou uw kerk ook moeten doen over het feit dat haar God, in casu Jezus, het nooit heeft gehad over een 'erfzonde', of over een 'oerzonde', of over wat dan ook in die zin.

Heel die geschiedenis van die erfzonde is één en al Roomse fabulatie.

Aton 21 mei 2017 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8453951)
En nadenken zou uw kerk ook moeten doen over het feit dat haar God, in casu Jezus, het nooit heeft gehad over een 'erfzonde', of over een 'oerzonde', of over wat dan ook in die zin.

Mee eens. Het begrip erfzonde komt niet in de Bijbel voor. Volgens het O.T. worden kinderen vlekkeloos geboren. Heel die geschiedenis van die erfzonde is één en al Roomse fabulatie. Het leerstuk is wel gegrond op Bijbelteksten, bijvoorbeeld Psalm 51:7 en Romeinen 5:12-19.
De leer van de erfzonde is gebaseerd op het werk van de kerkvaders, onder wie Augustinus.

Jan van den Berghe 21 mei 2017 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8453951)

Heel die geschiedenis van die erfzonde is één en al Roomse fabulatie.

Het wordt echt wel tijd dat u de bijbel eens leest. Begint u eens met Genesis? En probeert u ook eens de psalmen te lezen?

U houdt er toch van om de haverklap te herhalen dat Jezus een wetsgetrouwe Jood was, nietwaar?!

Jan van den Berghe 21 mei 2017 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 8453981)
Mee eens. Het begrip erfzonde komt niet in de Bijbel voor. Volgens het O.T. worden kinderen vlekkeloos geboren.

Waar hebt u dat gevonden in het OT?

Het Oosten 21 mei 2017 20:31

,

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8454014)
Het wordt echt wel tijd dat u de bijbel eens leest. Begint u eens met Genesis? En probeert u ook eens de psalmen te lezen?

U houdt er toch van om de haverklap te herhalen dat Jezus een wetsgetrouwe Jood was, nietwaar?!

Ik zeg gewoon wat in de evangelies staat. Namelijk dat Jezus niet één woord rept over de erfzonde. Ook de Joden kennen het begrip van de 'erfzonde' of de 'oerzonde' niet. Toen niet, en nu nog steeds niet.

En als Jezus de oerzonde niet eens -niet éénmaal- vermeldt in de 4 evangeliën ( laat staan dat hij de mens van de fictieve erfzonde is komen redden...!) , waarom moet uw kerk dan heel die fictie bedenken? Want fictie en fabel is gans het bedenksel van de erfzonde. Zoveel is zeker.

Jan van den Berghe 21 mei 2017 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8454027)
Ik zeg gewoon wat in de evangelies staat. Namelijk dat Jezus niet één woord rept over de erfzonde. Ook de Joden kennen het begrip van de 'erfzonde' of de 'oerzonde' niet. Toen niet, en nu nog steeds niet.

Natuurlijk onderkennen ze weldegelijk dat Adam en Eva de eerste zonde begingen en dat wij als mensen daarvan de gevolgen tot op heden dragen. Er is door de eerste zonde immers dood en ziekte in de wereld gekomen. Hierdoor is de mens ook gedoemd te sterven.

Lees maar eens Genesis.

Jan van den Berghe 21 mei 2017 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8454027)
En als Jezus de oerzonde niet eens -niet éénmaal- vermeldt in de 4 evangeliën ( laat staan dat hij de mens van de fictieve erfzonde is komen redden...!) , waarom moet uw kerk dan heel die fictie bedenken? Want fictie en fabel is gans het bedenksel van de erfzonde. Zoveel is zeker.

Zie ik hier een sprankeltje hoop? Erkent u het absoluut waarheidsgehalte van de vier evangeliën?

Het Oosten 21 mei 2017 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8454031)
Natuurlijk onderkennen ze weldegelijk dat Adam en Eva de eerste zonde begingen en dat wij als mensen daarvan de gevolgen tot op heden dragen. Er is door de eerste zonde immers dood en ziekte in de wereld gekomen. Hierdoor is de mens ook gedoemd te sterven.

Lees maar eens Genesis.

Jaja, dat verhaal kennen we. Maar dat is nog wat anders dan de notie erfzonde door uw kerk bedacht. De Joden kennen dit niet. Toen niet en nu niet. De joodse godsdienst is een optimistische en wordt niet gekweld door een schuldcomplex zoals in het christendom.

Jan van den Berghe 21 mei 2017 20:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8454034)
Jaja, dat verhaal kennen we. Maar dat is nog wat anders dan de notie erfzonde door uw kerk bedacht. De Joden kennen dit niet. Toen niet en nu niet. De joodse godsdienst is een optimistische en wordt niet gekweld door een schuldcomplex zoals in het christendom.

Ook het christendom kent niet het element "schuldcomplex". Dat maakt u ervan, ongetwijfeld door een te oppervlakkige kennis van de katholieke theologie over dit element.

Het Oosten 21 mei 2017 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8454032)
Zie ik hier een sprankeltje hoop? Erkent u het absoluut waarheidsgehalte van de vier evangeliën?

Ik verplaats me even in een christelijke gelovige die de vier evangelies voor waar aanneemt. En op basis daarvan moet zulke gelovige tot de vaststelling komen dat Jezus nergens melding maakt van het bestaan van een erfzonde. Noch dat hij daar op de ene of andere op alludeert.

Kortom, Jezus kent de erfzonde gewoon niet, laat staan dat hij deze belangrijk vindt, anders had hij meermaals ernaar verwezen.

Het Oosten 21 mei 2017 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8454041)
Ook het christendom kent niet het element "schuldcomplex". Dat maakt u ervan, ongetwijfeld door een te oppervlakkige kennis van de katholieke theologie over dit element.

Het zal nog niet zijn! Het christendom heeft permanent zijn gelovigen een schuldcomplex aangepraat. Éėuwen en ééuwen en ééuwen.

"Door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn allergrootste schuld..."

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be