Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Samen met Nederland? Nee, maar samenwerkingsverdrag, dat wel. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=251502)

Garry 6 januari 2020 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 9216243)
En Jumbo,
Blokker
Action
Kruidvat
HEMA
Zeeman
Wibra
Gamma
Shell
C&A

Ja, Jumbo, daar kom ik ook wel eens. Daar hebben ze tenminste een koffietoestel staan, en als het van de verniet is, ik ben ook als kleinzoon van een Hollandse een beetje....

Weyland 6 januari 2020 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216406)
Ja, Jumbo, daar kom ik ook wel eens. Daar hebben ze tenminste een koffietoestel staan, en als het van de verniet is, ik ben ook als kleinzoon van een Hollandse een beetje....

Albert Heijn heeft die ook. Verder bestaat er de keten Coop.

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216405)
Ik heb het eerder over hun taalgebruik. Ze kennen om te beginnen al geen verschil tussen mannelijk en vrouwelijk en voor de rest maken ze de een taalfout na de andere.

Ja, de Vlamingen zijn bekend voor hun feilloos gebruik van onze standaardtaal, het AN...

Garry 6 januari 2020 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9215854)
Niet enkel politiek. Hollanders hebben nu eenmaal een grotere muil dan wij Vlamingen. Trouwens, dan zijn wij weer een duidelijke minderheidsgroep.

Wat me niet zo aantrekt is de autorijtaks en hun vermogensbelasting.

Wie hard gewerkt heeft en wat heeft weten op te bouwen die wordt gepluimd.

Nederland is net zoals Wallonie een pracht land voor profiteurs.

Garry 6 januari 2020 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9216409)
Ja, de Vlamingen zijn bekend voor hun feilloos gebruik van onze standaardtaal, het AN...

Niet beginnen hé Janneke. Het Nederlands dat in Nederland gesproken wordt is al even vol taalfouten dan in het West Vlaams.

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216406)

Daarom dat de Belg de Europese kampioen is in het bonnetjes verzamelen en gebruiken! Voor korting doen we hier in België alles...

En dan maar de "Ollanders" verwijten...

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216411)
Niet beginnen hé Janneke. Het Nederlands dat in Nederland gesproken wordt is al even vol taalfouten dan in het West Vlaams.

Echt West-Vlaams is goed Nederlands. U verwart Nederlands met AN.

U beweert dat Nederlanders zich schuldig maken aan taalfouten, terwijl iedereen weet dat Vlamingen onze standaardtaal veel minder beheersen dan Nederlanders.

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216410)
Wat me niet zo aantrekt is de autorijtaks en hun vermogensbelasting.

Wie hard gewerkt heeft en wat heeft weten op te bouwen die wordt gepluimd.

Nederland is net zoals Wallonie een pracht land voor profiteurs.

Is werkloosheidsuitkering in Nederland onbeperkt in de tijd zoals bij ons?

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9216408)
Albert Heijn heeft die ook. Verder bestaat er de keten Coop.

Coop is Zwitsers.

Garry 6 januari 2020 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9216415)
Echt West-Vlaams is goed Nederlands. U verwart Nederlands met AN.

U beweert dat Nederlanders zich schuldig maken aan taalfouten, terwijl iedereen weet dat Vlamingen onze standaardtaal veel minder beheersen dan Nederlanders.

Nu sla je de bal toch flink mis hoor.

Garry 6 januari 2020 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9216417)
Coop is Zwitsers.

Kennen we in Italië ook, de Coop.

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216419)
Nu sla je de bal toch flink mis hoor.

Helemaal niet. In Sluis kan je in de meeste winkels bediend worden in vlekkeloos en keurig AN maar ook, door dezelfde winkeljuffrouw, in het platste Vlaams. Veel Vlamingen hebben moeite met die omschakeling. Dan gaan ze iets praten tussen in. Dat verschrikkelijk verkavelingsvlaams...

Garry 6 januari 2020 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9216416)
Is werkloosheidsuitkering in Nederland onbeperkt in de tijd zoals bij ons?

Nee, dat niet. Daar mag je twee keer een job die je voorgesteld krijgt weigeren maar de derde ben je verplicht te aanvaarden. Meestal spelen ze daar dan nog slimmer en geven ze direct drie vacante betrekkingen en daar mag je er dan een uitkiezen.

Henri1 6 januari 2020 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9216421)
Helemaal niet. In Sluis kan je in de meeste winkels bediend worden in vlekkeloos en keurig AN maar ook, door dezelfde winkeljuffrouw, in het platste Vlaams. Veel Vlamingen hebben moeite met die omschakeling. Dan gaan ze iets praten tussen in. Dat verschrikkelijk verkavelingsvlaams...

Allez, het zal nog niet voor morgen zijn.

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216424)
Nee, dat niet. Daar mag je twee keer een job die je voorgesteld krijgt weigeren maar de derde ben je verplicht te aanvaarden. Meestal spelen ze daar dan nog slimmer en geven ze direct drie vacante betrekkingen en daar mag je er dan een uitkiezen.

Dat spoort alvast niet met uw eerdere uitspraak.

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9216425)
Allez, het zal nog niet voor morgen zijn.

Het samen groeien binnen een eenzelfde staatsverband zal de taal versterken. Dus ook de groei van de Vlamingen naar een keurige beheersing van onze cultuurtaal. Daarom: liever vandaag dan morgen.

Henri1 6 januari 2020 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9216428)
Het samen groeien binnen een eenzelfde staatsverband zal de taal versterken. Dus ook de groei van de Vlamingen naar een keurige beheersing van onze cultuurtaal. Daarom: liever vandaag dan morgen.

U zegt net dat vlamingen slecht Nederlands praten. Een echt domme uitspraak van u.

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9216432)
U zegt net dat vlamingen slecht Nederlands praten. Een echt domme uitspraak van u.

Dat zeg ik helemaal niet.

U weet blijkbaar niet dat Nederlands en AN geen synoniemen zijn.

Weyland 6 januari 2020 22:53

Ik merk toch eerder dat Nederlanders vaak uitstekend Nederlands praten en vooral het AN vaker respecteren. Wel hebben ze hun typische informeelheden zoals wij die hebben. ("Hun hebben dat gedaan").

Dit hangt per individu af. Het is een goede mentaliteit om naargelang de sfeer daar tolerant in te zijn.

Hollander 6 januari 2020 23:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9216437)
("Hun hebben dat gedaan").

hier in leie kennen ze dat ook niet goed zegguh juh

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be