Pieke |
26 februari 2009 21:07 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander
(Bericht 3998605)
effe een paar dingen scheiden mensen. 1) ik had het niet over publiceren, maar over de voertaal van onderwijs
|
ik ben voorstander van nederlandstalige lessen in het onderwijs, en engelstalige als uitzondering. Laat dat duidelijk zijn. Goed les kunnen geven is een kunst, en slechts weinigen gegeven. In een moedertaal, laat staan een vreemde taal.
Citaat:
(Bericht 3998605)
en wetenschappelijk onderzoek.
|
onderzoekslabo's met een goede reputatie kennen een groot internationaal verloop. Intern is communicatie met al die buitenlanders essentieel. En wordt er gezocht naar een gemeenschappelijke taal. Dat is het Engels. Punt.
Laat in het wetenschappelijk onderzoek net de wereld een dorp zijn geworden. Internationale collaboraties zijn essentieel. Belangrijk significant onderzoek dat gepubliceerd wordt in de toptijdschriften komt in 95% van de gevallen tot stand door internationale samenwerking.
Analytische methoden worden uitgewisseld via email, als ik vragen heb over een publicatie dan krijg ik (meestal, niet altijd) dezelfde dag nog antwoord. In het Engels.
Citaat:
(Bericht 3998605)
Dat leidt in wellicht 1% van de gevallen tot een publicatie, en in 0,01% tot een GOEDE.
|
Percentages uit uw duim zuigen is ook een kunst. En het percentage voor een GOEDE publicatie is veel veel lager (en dan bedoel ik met een impactfactor 20+)
Citaat:
(Bericht 3998605)
Eerst maar eens wetenschappelijke excellentie bereiken, en dan kunt u als het geniaal is gebleken dat altijd nog in het Engels publiceren, of in het Chinees, Spaans of Duits.
|
lol, enkel geniale...
Citaat:
(Bericht 3998605)
Echt niet alles wat u publiceert wordt gelezen, ook niet als het in het Engels is.
|
o jawel, dat bewijzen mijn aantal citaties
Citaat:
(Bericht 3998605)
in mijn optiek leidt onderwijs en onderzoek buiten de moedertaal tot suboptimale resultaten. In de wetenschappelijke wereld gaat het ALLEEN om resultaten. En daarná om het bereikbaar maken van uw resultaten.
|
juist. resultaten kan je als Nederlandstalig labo, onafhankelijk binnen je eigen onderzoeksgroep, niet meer bereiken zonder internationale samenwerking. DE realiteit geeft je dus ongelijk. De resultaten die op die manier bereikt worden ook. Zie maar naar de wetenschappelijke vooruitgang van de laatste 15 jaar.
|