![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Indrukwekkend die BUB-betoging in Wallonië...en toch zelfs daar maar 500 man op de been krijgen!
|
Citaat:
|
Citaat:
- Er zijn geen Vlaamssprekenden in Rode, wel Nederlandssprekenden en Brabantse dialectsprekers - Niet elke wet moet door een meerderheid in elke taalgroep goedgekeurd worden, alleen een bepaald aantal bijzondere wetten (bijv. taalwetten) - Vlaams is geen officiële taal, wel Nederlands |
Citaat:
Op de IJzerwake waren er maar iets meer dan het tiendubbele uitstervende Vlaams-nationalisten. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Als jij Flemish een officiële taal noemt, is dat gewoon fout. De Engelse naam van de officiële taal van Vlaanderen is Dutch. De officiële taal van Nederland is toch ook niet "Hollands" ("Hollandic")?! :roll: Het Nederlands in Vlaanderen wordt trouwens meestal voor de zekerheid "Vlaams Nederlands" genoemd, om geen verwarring te wekken met de Vlaamse dialecten. |
Ik vind de wellicht wat ouderwetse benaming "Hoogvlaams" beter/duidelijker.
|
Citaat:
|
In mijn (oude en gekoesterde) Vandale staat: Zuid-Nederlands!
Nochtans: 1968! |
Volgens de Van Dale is Vlaams in de betekenis van 'het Nederlands in Belgie' een gallicisme.
|
Citaat:
|
VLAAMS:
II. de taal der Vlamingen, het dialect van Vlamingen of het Zuid-Nederlands in het algemeen dixit VanDale 1968 |
Van Dale 1995: Vlaams(o.), 1 de taal van de bewoners van Oost- en West Vlaanderen; 2 (gall.) het Nederlands in Belgie
Ondanks dat het een gallicisme betreft, is het zo ingeburgerd dat de meeste Vlamingen en Nederlanders het hoogstwaarschijnlijk niet als dusdanig meer herkennen. Iedereeen weet wat er bedoeld wordt, maar dialectisch horen ze bij de groep van de (Zuid-) Brabantse dialecten. |
Citaat:
(Ik heb blijkbaar iets te snel aangenomen wat gezegd werd :?) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Oostenrijkers, Zwitsers en Duitsers spreken bijvoorbeeld ook allemaal hun eigen Duits, maar dat is ook allemaal Duits. Zo zit het ook tussen het Nederlands in Nederland en het Vlaams (-Nederlands) in Vlaanderen/Belgie, twee eigen varianten van eenzelfde taal. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:23. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be