Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Interessant : Guardian interviewt (o.a.) Vlaamsgezinden en burgemeester Rode (https://forum.politics.be/showthread.php?t=94932)

Kortaf 18 september 2007 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2938460)
Aangezien de BUB weet dat ze in Vlaanderen geen vijf man en een paardekop meer bij elkaar krijgt, heeft ze het actieterrein dus blijkbaar verlegd van Leuven naar Nieuw-Leuven.

De volgende BUB-betoging zal doorgaan tijdens de Gentse Feesten (op 21 juli 2008). Er wordt een opkomst van 100.000 patriotten verwacht.

Jan van den Berghe 18 september 2007 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2938460)
Aangezien de BUB weet dat ze in Vlaanderen geen vijf man en een paardekop meer bij elkaar krijgt, heeft ze het actieterrein dus blijkbaar verlegd van Leuven naar Nieuw-Leuven.

Of hoe ze overduidelijk een franskiljonse partijen waren, zijn en blijven!

Jong N-VA'er 18 september 2007 11:48

Indrukwekkend die BUB-betoging in Wallonië...en toch zelfs daar maar 500 man op de been krijgen!

Gun 18 september 2007 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2937996)
Nee, het is wel yours. Je móet yours gebruiken als je in het Nederlands de betekenis ''de jouwe'' geeft. Voorbeelden:
''I'm yours'' = Ik ben de jouwe
''I am continually trying to prove that my English is better skilled than yours'' = Ik probeer onophoudelijk te bewijzen dat mijn Engels beter is qua vaardigheden dan het jouwe

Nu, your is enkel toepasbaar wanneer het ''jouw'' betekent, en is dus niet betrekkelijk.
''Your scrambled egg is particularly good'' = Jouw roerbakei is uitzonderlijk goed
''People will always punish your lack in grammour'' = Men zal altijd jouw gebrek aan grammaticakennis bestraffen

Ga nog eens naar school he beste:x:?

Dimitri 18 september 2007 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist (Bericht 2938020)
Kan je ook vertellen wat er onzinnig aan was?

Dat heb ik toch geciteerd?!

- Er zijn geen Vlaamssprekenden in Rode, wel Nederlandssprekenden en Brabantse dialectsprekers
- Niet elke wet moet door een meerderheid in elke taalgroep goedgekeurd worden, alleen een bepaald aantal bijzondere wetten (bijv. taalwetten)
- Vlaams is geen officiële taal, wel Nederlands

Knuppel 18 september 2007 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 2938315)
Er waren maar 500 mensen op die pro-Belgische betoging gisteren :lol:

Een groot succes dus.
Op de IJzerwake waren er maar iets meer dan het tiendubbele uitstervende Vlaams-nationalisten.

Nyquist 18 september 2007 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2938926)
Dat heb ik toch geciteerd?!
- Er zijn geen Vlaamssprekenden in Rode, wel Nederlandssprekenden en Brabantse dialectsprekers
- Vlaams is geen officiële taal, wel Nederlands

Pfff. Vlaams is volgens het woordenboek "het Nederlands dat in de Nederlandstalige gewesten van België gesproken wordt". We zeggen dus identiek hetzelfde, alleen verkies jij vermoedelijk een andere connotatie. Verder ben ik helemaal niet vies van het woord 'Nederlands' hoor.

Citaat:

- Niet elke wet moet door een meerderheid in elke taalgroep goedgekeurd worden, alleen een bepaald aantal bijzondere wetten (bijv. taalwetten)
Tja. Deze zijn enkel van toepassing op de Bijzondere Wetten, die een aantal brede inter-communautaire en federale categorien omvatten, maar daar ging het hier wel expliciet over. Alle andere wetten zijn onderhevig aan de alarmbelprocedure, en dat komt de facto op hetzelfde neer, alleen heb je dan 3/4 nodig in de andere taalgroep. Ik denk niet dat die redacteur veel boodschap had aan een uitgebreide uiteenzetting over de Belgische wetgeving om dit obscure onderscheid te maken, maar strikt gezien was mijn formulering wat te algemeen, ja.

Dimitri 18 september 2007 18:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist (Bericht 2939099)
Pfff. Vlaams is volgens het woordenboek "het Nederlands dat in de Nederlandstalige gewesten van België gesproken wordt". We zeggen dus identiek hetzelfde, alleen verkies jij vermoedelijk een andere connotatie. Verder ben ik helemaal niet vies van het woord 'Nederlands' hoor.

En onze Britse vrienden kijken vast ook even in de Van Dale, dacht je?

Als jij Flemish een officiële taal noemt, is dat gewoon fout. De Engelse naam van de officiële taal van Vlaanderen is Dutch. De officiële taal van Nederland is toch ook niet "Hollands" ("Hollandic")?! :roll:

Het Nederlands in Vlaanderen wordt trouwens meestal voor de zekerheid "Vlaams Nederlands" genoemd, om geen verwarring te wekken met de Vlaamse dialecten.

willem1940NLD 18 september 2007 19:09

Ik vind de wellicht wat ouderwetse benaming "Hoogvlaams" beter/duidelijker.

Nyquist 18 september 2007 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2939959)
En onze Britse vrienden kijken vast ook even in de Van Dale, dacht je?

Ik denk dat onze Britse vrienden eerder minder begaan zijn met dergelijke semantiek, als de betekenis kristalhelder is, maar je punt is gemaakt.

circe 18 september 2007 19:17

In mijn (oude en gekoesterde) Vandale staat: Zuid-Nederlands!

Nochtans: 1968!

Adam Smith 18 september 2007 19:38

Volgens de Van Dale is Vlaams in de betekenis van 'het Nederlands in Belgie' een gallicisme.

liberalist_NL 18 september 2007 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 2940141)
Volgens de Van Dale is Vlaams in de betekenis van 'het Nederlands in Belgie' een gallicisme.

Vlaams bestaat ook niet als taal, want het valt onder het AN. Franstaligen probeerden echter het Nederlands in België los te wringen van Nederland en begonnen het ''flamand'' te noemen. Nu, in België heb je inderdaad zoiets als belgicismen, letterlijk uit het Frans vertaalde woorden. Vlaams = ''flamand''.

circe 18 september 2007 20:33

VLAAMS:

II. de taal der Vlamingen, het dialect van Vlamingen of het Zuid-Nederlands in het algemeen

dixit VanDale 1968

Adam Smith 18 september 2007 20:38

Van Dale 1995: Vlaams(o.), 1 de taal van de bewoners van Oost- en West Vlaanderen; 2 (gall.) het Nederlands in Belgie

Ondanks dat het een gallicisme betreft, is het zo ingeburgerd dat de meeste Vlamingen en Nederlanders het hoogstwaarschijnlijk niet als dusdanig meer herkennen. Iedereeen weet wat er bedoeld wordt, maar dialectisch horen ze bij de groep van de (Zuid-) Brabantse dialecten.

Dimitri 18 september 2007 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 2940141)

Scherp gezien van de Van Dale.

(Ik heb blijkbaar iets te snel aangenomen wat gezegd werd :?)

Dimitri 18 september 2007 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 2940044)
Ik vind de wellicht wat ouderwetse benaming "Hoogvlaams" beter/duidelijker.

Als we het maar geen Nederlands hoeven noemen. :roll:

baseballpolitieker 18 september 2007 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2940350)
Als we het maar geen Nederlands hoeven noemen. :roll:

In Nederland spreekt men Nederlands en in Vlaanderen spreekt men Vlaams of vinden jullie ons mss minderwaardig?

liberalist_NL 18 september 2007 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2940356)
In Nederland spreekt men Nederlands en in Vlaanderen spreekt men Vlaams of vinden jullie ons mss minderwaardig?

Is wat ik hier neerpen dan Vlaams?

Adam Smith 18 september 2007 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2940356)

Als Nederlanders dat al zouden denken, dan zouden Nederlanders toch zeker niet zeggen dat jullie ook Nederlands spreken??? Die logica ontgaat me eerlijk gezegd....

Oostenrijkers, Zwitsers en Duitsers spreken bijvoorbeeld ook allemaal hun eigen Duits, maar dat is ook allemaal Duits. Zo zit het ook tussen het Nederlands in Nederland en het Vlaams (-Nederlands) in Vlaanderen/Belgie, twee eigen varianten van eenzelfde taal.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be