patrickve |
7 april 2012 18:09 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962
(Bericht 6066350)
Had Der Wever van de koning een formatieopdracht gekregen dan ?
Maar los daarvan, ik herhaal het voor de zoveelste keer : het was dwaas van EDR om de nota die BDW in het kader van zijn "verduidelijkingsopdracht" van tien dagen schreef, direkt af te schieten.
Maar aub, doe niet alsof je het verschil tussen onderhandelaars/informateurs niet kent en een echte formatie opdracht. Van een neofiet van 18 jaar zou ik dat geloven, maar niet van een door de wol geverfde politics.be forummember 8-)
|
Maar dat is dan ook precies wat ik stelde: er zijn twee visies, een waarbij de N-VA "geweigerd heeft verder te onderhandelen" (en dus aan de kant is gaan staan), en de andere waar de N-VA gewoon 1 keer gedaan heeft zoals Di Rupo al verschillende keren gedaan had, namelijk niet met een bepaalde nota willen verder gaan, in het bijzonder die van De Wever.
Als iedere speler aan tafel evenwaardig zou zijn, dan zou het duidelijk zijn dat de eerste die "geweigerd heeft te onderhandelen" Di Rupo was. Die heeft meerdere Vlaamse nota's afgeschoten, om te beginnen die van De Wever. Maar men heeft nooit gezegd dat Di Rupo "aan de kant is gaan staan". Nee, het resultaat is altijd geweest dat er een nieuwe nota werd opgesteld. Uit symmetrie zou je dus ook verwachten dat toen BDW "nee" zegde op de nota Di Rupo, dat men hem niet beschouwde als zijnde meer aan de kant staand dan Di Rupo eerder.
Ik heb ook aangegeven waar het verschil hem zit, waardoor de situatie niet symmetrisch is: het verschil zit hem in het Belgische Compromis, waar Vlamingen mogen proberen te RADEN wat Franstaligen wensen, en waar Franstaligen kunnen ZEGGEN wat ze wensen. Op dat laatste moet, naargelang, direct "ja" gezegd worden, of na wat tegenpruttelen.
En dat is PRECIES wat je hier komt te zeggen: op een zeker ogenblik is het genoeg geweest, hadden de Vlamingen genoeg tegengeprutteld en nota's geproduceerd die niet voldeden aan de zin van de Franstaligen, en heeft men dus de Franstaligen een FORMATIE OPDRACHT gegeven, zijnde "nu is het genoeg geweest, nu gaan jullie ja zeggen" en hebben zij uiteindelijk op papier gezet wat er volgens hen op papier had moeten komen maar waar de Vlamingen steeds gefaald hebben om te raden wat de Franstaligen wilden.
Als je DAN, volgens de Belgische regels, als Vlaming niet "ja" zegt, wil dat zeggen dat je niet meer speelt volgens de regels van het spel.
|