freespirit |
13 januari 2009 17:07 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC
(Bericht 3918111)
Precies, voor bedienden zou zeventig al standaard kunnen, voor arbeiders de leeftijd naar vijftig.
|
Mijn excuses HAMC, maar wat u hier voorstelt is je reinste vorm van discriminatie. Wij zijn inderdaad niet op ons achttiende (of vroeger) lichamelijke arbeid beginnen te verrichten, maar wij hebben wel nog jaren gezwoegd als student (en maar af en toe gefeest, ondanks alle clichés rond studenten). Ook tijdens onze loopbaan zijn we vaak nog 60 �* 70 uur bezig in de week, op z'n minst. Dit om deadlines te halen, projecten af te krijgen, vergaderingen uit te werken, studenten te helpen, enz. In tegenstelling tot arbeiders worden wij niet per uur betaald, maar we moeten onze opdrachten gewoon afkrijgen. Wil je bij ons in de academische wereld een kans maken op enige carrière, neem dan van mij aan dat je zoveel extra werkzaamheden erbij moet nemen dat je vele meer dan de 'wettelijke' 38 uur moet presteren. Zou u het leuk vinden de meeste zondagavonden op te offeren om toch nog maar die laatst binnengelopen 'verzoeken' voor maandag te moeten afwerken ? Uiteraard zijn er idd bureaujobkes waar de ambtenaren effectief maar 38 uur per week iets moeten uitsteken (met veel moeite), maar vele andere zogenaamde bureaumensen zoals jij ze voorstelt, werken wel degelijk harder dan jij kan vermoeden. Vele arbeiders zouden overigens vinden dat ik een mooie wedde heb, objectief genomen is dit ook zo. Totdat je mijn loon per uur berekent en dan kom ik uit op een slordige 5 euro per uur. Denk je dat een arbeider tegen dit hongerloon de handen uit de mouwen zou willen gaan steken? Het zou dan een sociale vakbondsrevolte zijn !
Ik heb zeker geen jaloezie jegens arbeiders of andere werknemers en zou zeker niet van job willen verruilen, maar ik zou wel een klein beetje respect van bijvoorbeeld mensen zoals u willen. Anders zou ik ook grof kunnen gaan doen en bijvoorbeeld beargumenteren dat je, als je een kapotte rug wil besparen of een bureaujob 'met internet' opteert, maar tijdens je schoolloopbaan beter had moeten studeren, dan had je misschien ook een hoger diploma kunnen halen en de zware fysieke omstandigheden van de arbeider kunnen vermijden. 'Leven en laten leven', zou ik zeggen !
|