Flanelcondoom |
9 februari 2009 18:19 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel
(Bericht 3970287)
Ik zal hier niet beweren dat Crowley overal fout zat. Maar je moet Crowley in zijn tijdvak zien (de eeuwwisseling). In die tijd was er bij het brede publiek een grote interesse in het onbekende/mysterieuze. Dit had te maken met de tweede industriële revolutie. In perioden van grote ontdekkingen vervaagt de grens tussen wetenschap en pseudo-wetenschap gedeeltelijk. Nieuwe 'onverklaarbare' fenomenen worden ontdekt en hebben dikwijls een 'magische' sfeer. Tesla is zo een voorbeeld van iemand die in zijn tijd als een "magiër" beschouwd werd. Later zou Tesla geklasseerd worden onder de wetenschappers. Crowley daarentegen werd geklasseerd onder de fantasten. De psychologische fenomenen en ervaringen die hij ontdekte waren wel echt. Alleen waren zijn verklaringen en theorieën zo goed als waardeloos. Auto-writing is zo'n voorbeeld.
Een ander zulks figuur die op het randje bengelde is Aldous Huxley.
|
Magie is eeuwenoud en hing daarvoor direct samen met de wetenschap.
De vroegere Magi waren niks anders dan wetenschappers, maar omdat alle kennis toen esoterisch was en schijnbaar magische resultaten voortbracht, spraken mensen over magie.
In feite is er geen onderscheid. Magie zoals de mensen het zien, namelijk het breken van de natuurwetten om een effect te bereiken, bestaat simpelweg niet.
Om nogmaals Crowley te citeren: magie is elke daad die veroorzaakt is door wil. Zelfs je neus snuiten.
Het feit dat onze kennissystemen omklapten had meer te maken met langs de ene kant de empirie, en langs de andere kant de sceptische filosofen.
De oosterlingen hebben dan weer een geheel ander kennissysteem.
Als ik zelf een invulling mag doen: magie is elke daad van schepping die men doet. Als ik een ingewikkeld computeralgoritme wil schrijven, dan helpt het denken niet.
Als ik erover denk, blijf ik de reeds bekende informatie gewoon recycleren en kom ik nergens. Als ik even stop met denken, plopt de oplossing plots in mij.
|