Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Dodentol van Fukushima kan in de tienduizenden lopen... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=153604)

Boduo 14 april 2011 07:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) (Bericht 5409475)
Als ik het allemaal een beetje kan volgen :oops: staat uwe piscine zelfs in The Telegraph van vandaag. Alleen noemen de Britten het zelfs een (fameus groot, ondergronds) "deadly lake":

Ik kan u goed volgen. Als het risico echter (mogelijk zich "steeds uitdeinende") radioactieve straling is, dan pas ik daar persoonlijk voor.
België heeft natuurlijk zwaar ingezet op (zoals stilaan blijkt toch niet zo goedkope) nucleaire energie,
het opzetten van "betaalbare" alternatieven is echter een ander paar mouwen.

Over 10 jaar zullen we blij zijn met die alternatieven.
Nu doet het pijn om erin te investeren...
:-)

patrickve 14 april 2011 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 5410062)
Over 10 jaar zullen we blij zijn met die alternatieven.
Nu doet het pijn om erin te investeren...
:-)

Dat zeggen ze nu al 30 jaar, he.

Wanneer was de kernuitstap in Belgie ook weer gestemd ? 2003 ? De tien jaar zijn binnenkort op he ! Wat zijn we blij met die alternatieven !

Het beste planneke dat ik gezien heb ("propere stroom werkt") ging heel fier in 2015 de drie KLEINSTE kerncentrales in Belgie vervangen door ongeveer 80% gas en kolen, en 20% wind. Waaw. Dus al een goed stuk meer fossiel gewoon om de drie kleinste te vervangen.
En geen zicht op de rest.

We zijn goed op weg om aan te tonen dat het sluiten van fossiele centrales veel sneller gaat als we die kerncentrales die alles geblokkeerd hadden, eindelijk sluiten :lol: Of wacht... nee, we doen er nog veel meer fossiel bij. Euh ? Wacht ? Tiens, iets lijkt niet te kloppen...

Boduo 14 april 2011 10:53

[quote=patrickve;5410199]Dat zeggen ze nu al 30 jaar, he.

Wanneer was de kernuitstap in Belgie ook weer gestemd ? 2003 ? De tien jaar zijn binnenkort op he ! Wat zijn we blij met die alternatieven !

[quote]

Ze zeggen...
Ze doen het nu. Als je een beetje rond je kijkt zie je steeds meer zonnepanelen en steeds meer windmolens.

:twisted:

patrickve 14 april 2011 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo;5410341
Ze zeggen...
Ze [U
doen[/u] het nu. Als je een beetje rond je kijkt zie je steeds meer zonnepanelen en steeds meer windmolens.

En hoeveel steenkoolcentrales en gascentrales zijn daarmee al gesloten ?

Ik vind dat anders goed zulle. Tegen dat ze allemaal gesloten zijn, ben ik akkoord om voort te doen, en dan ook de kerncentrales te sluiten. Is dat aan de gang ? Enige pronostiek ? Cijfers ? Officiele plannen ?

Tegen 2015 zijn alle steenkool en gas centrales dicht, zodat we ook de kleinste kerncentrales volgens plan dicht kunnen doen ?

Steve_M 14 april 2011 12:10

[quote=Boduo;5410341][quote=patrickve;5410199]Dat zeggen ze nu al 30 jaar, he.

Citaat:

Ze zeggen...
Ze doen het nu. Als je een beetje rond je kijkt zie je steeds meer zonnepanelen en steeds meer windmolens.

Ik weet het, ik betaal die zonnepanelen immers, hoewel ik er zelf geen kan leggen.

Zwitser 14 april 2011 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 5410341)

Windmolens en zonnepanelen produceren dan ook voornamelijk visuele hinder...

In Duitsland zijn er ondertussen tientallen nieuwe kolencentrales gepland.

Boduo 14 april 2011 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 5410440)
En hoeveel steenkoolcentrales en gascentrales zijn daarmee al gesloten ?

Ik vind dat anders goed zulle. Tegen dat ze allemaal gesloten zijn, ben ik akkoord om voort te doen, en dan ook de kerncentrales te sluiten. Is dat aan de gang ? Enige pronostiek ? Cijfers ? Officiele plannen ?

Tegen 2015 zijn alle steenkool en gas centrales dicht, zodat we ook de kleinste kerncentrales volgens plan dicht kunnen doen ?

2015 ? Alle ? In Belgie ?
Officiële plannen ?
;-)

Boduo 14 april 2011 12:37

[quote=Steve_M;5410441][quote=Boduo;5410341]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 5410199)
Dat zeggen ze nu al 30 jaar, he.

Ik weet het, ik betaal die zonnepanelen immers, hoewel ik er zelf geen kan leggen.

Je bedoelt: wij en dan nog niet degenen die in de zone van IMEA wonen. Daar zal de meerprijs waarschijnlijk ver onder die 72 € gemiddeld, liggen.

"Ik" en nog eens "ik"...
Bah !

Steve_M 14 april 2011 12:39

[quote=Boduo;5410473][quote=Steve_M;5410441]
Citaat:

Je bedoelt: wij en dan nog niet degenen die in de zone van IMEA wonen. Daar zal de meerprijs waarschijnlijk ver onder die 72 € gemiddeld, liggen.

"Ik" en nog eens "ik"...
Bah !

Ja, stel je voor. Zoveel egoïsme dat ik in mijn sjofel appartementje niet met de glimlach betaal voor de zonnepanelen van de villabewoners. Het is een echte schande.

EDIT: en de meeste andere mensen die geen zonnepanelen kunnen leggen denken er net zo over, vooral dan de stakkers in Oost- en West-Vlaanderen, die geen 72 maar zo maar even 150 euro zullen mogen ophoesten. Eens benieuwd hoeveel gezinnen volgend jaar hun stroom niet kunnen betalen. De teller stond vorig jaar al op zo'n 100000 gezinnen. Die hebben dan maar pech. Daarvan zeg ik dan weer bah!

fonne 14 april 2011 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 5410447)

Het Duitse e.on wou in de haven van Antwerpen ook een kolencentrale van 1GW bijbouwen. Maar dat mocht niet van de SP.A: liever elektriciteit uit kernenergie invoeren uit Frankrijk, van Suez, dan concurrentie toelaten bij de elektriciteitsproductie.

Over een paar jaar zullen we ons moeten wennen aan de 'rolling blackouts', zoals ze die nu in Japan kennen.

patrickve 14 april 2011 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 5410467)
2015 ? Alle ? In Belgie ?
Officiële plannen ?
;-)

Welja, als ik kernenergie niet met steenkool en gas mag vergelijken, en als "we" nu volop bezig zijn met alternatieven hiervoor, dan mag ik er toch wel vanuit gaan dat men mooie officiele plannen heeft, vermits het allemaal zo goed loopt, om tegen dat we de eerste kerncentrale gaan dicht doen, we ALLANG de kolen en gas centrales dicht gedaan hebben ?

Of zijn er hier sommigen aan 't overdrijven over het succes van dat geplande hernieuwbaar misschien ?

Want iemand zegde toch:
"Ze doen het nu. Als je een beetje rond je kijkt zie je steeds meer zonnepanelen en steeds meer windmolens."

Boduo 14 april 2011 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 5410447)

In mijn onmiddellijke omgeving draaien dag en nacht 19 windmolens. Tot op heden heb ik nog niemand horen klagen over visuele hinder.
Heb jij al iemand horen klagen over visuele hinder van grote elektriciteitspylonen ? Of kabelbanen in de bergen ?

alfa16vjtd 14 april 2011 12:43

[quote=Boduo;5410473][quote=Steve_M;5410441]
Citaat:

"Ik" en nog eens "ik"...
Bah !

Ok we kunnen het altijd omdraaien :)
Jij legt zonnepanelen dus betaal jij ze maar. Wij zijn er immers geen voorstander van :)

patrickve 14 april 2011 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 5410486)
In mijn onmiddellijke omgeving draaien dag en nacht 19 windmolens. Tot op heden heb ik nog niemand horen klagen over visuele hinder.
Heb jij al iemand horen klagen over visuele hinder van grote elektriciteitspylonen ? Of kabelbanen in de bergen ?

Nee, in tegendeel. Ik ben heel serieus, ik flip op de visuele kick van hoogspanningsleidingen. Dat is niet ironisch. Iedereen aan wie ik dat zeg verklaart mij zot, maar ik hou van dat beeld.
Vooral in de bergen. Niks mooier dan een slanke hoogspanningslijn die over moeilijk toegankelijke rotsconfiguraties van punt tot punt slingert.

alfa16vjtd 14 april 2011 12:45

Citaat:

Heb jij al iemand horen klagen over visuele hinder van grote elektriciteitspylonen ?

Mij hoor je niet klagen over windmolens, maar ook niet over kerncentrales. Deze zijn een noodzakelijk kwaad. Wat ik echter niet wil zijn kolencentrales en gascentrales. Afschaffen die fossiele brandstoffen en zet voor mijn part maar een paar kerncentrales bij.

Steve_M 14 april 2011 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd (Bericht 5410487)
Jij legt zonnepanelen dus betaal jij ze maar. Wij zijn er immers geen voorstander van :)

Hoe durf je! Betalen, en met de glimlach!

alfa16vjtd 14 april 2011 12:47

[quote=Steve_M;5410495][quote=alfa16vjtd;5410487]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 5410473)

Hoe durf je! Betalen, en met de glimlach!

IK lach een beetje GROEN! :d

Boduo 14 april 2011 12:52

[quote=Steve_M;5410479][quote=Boduo;5410473]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5410441)

Ja, stel je voor. Zoveel egoïsme dat ik in mijn sjofel appartementje niet met de glimlach betaal voor de zonnepanelen van de villabewoners. Het is een echte schande.

EDIT: en de meeste andere mensen die geen zonnepanelen kunnen leggen denken er net zo over, vooral dan de stakkers in Oost- en West-Vlaanderen, die geen 72 maar zo maar even 150 euro zullen mogen ophoesten. Eens benieuwd hoeveel gezinnen volgend jaar hun stroom niet kunnen betalen. De teller stond vorig jaar al op zo'n 100000 gezinnen. Die hebben dan maar pech. Daarvan zeg ik dan weer bah!

Beetje jaloers ?
Ik woon ook in een appartement en zal, bewust v.h. nut, betalen voor zonnepanelen op daken van huizen (niet allemaal villa's hoor !), bedrijven, scholen,boerderijen, ziekenhuizen,...
In een groot deel van Oost- en West-Vlaanderen gaan die stakkers geen 150 € maar 96 € ophoesten. (Imewo).
Boh !
Will Tura zou zingen "Mo vint toch"

Boduo 14 april 2011 12:54

[quote=alfa16vjtd;5410487][quote=Boduo;5410473]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5410441)

Ik leg geen zonnepanelen: ik woon in een appartement.

Zwitser 14 april 2011 12:54

Citaat:

Ik anders wel. In Eeklo staat er zelfs een windmolen die tijdens kantooruren niet mag draaien omdat in het bedrijvenpark waar hij staat anders iedereen hoofdpijn kreeg van het stroboskoop effect.

Citaat:

Oh, ik erger er mij er inderdaad aan dat onze bergpassen vol met electriciteitspylonen staan omdat ze in Italië geen kerncentrales hebben en dus massaal electriciteit importeren...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be