Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Welke religie spreekt jou het meest aan? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=191569)

AnarchoChristophe 24 september 2013 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6815401)
Tja...
Je verdraait zijn woorden:roll:

Ketterij dus? Nu is het enkel nog wachten op gelovigen in die zot, en de inquisitie kan beginnen!

Doremi, zet je alvast schrap.

harriechristus 24 september 2013 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6815268)
Een goeie meditatie is geen navelstaarderij (en moet ook geen zittende meditatie zijn), maar een versmelten met het geheel van het zijnde.
Maar je moet eerst het op hol geslagen paard dat het gedachtenproces is, het ratiocineren, aan banden weten te leggen (het vat leegmaken). Liefst en best in langdurige stilte en afzondering. Als je geluk hebt, kom je dan tot de ontdekking dat het absolute geen bibliotheek vol boeken over hoogdravende begrippen is maar iets uiterst concreet.

Je bedoelt de microwezentjes.....:-):-):-)

harriechristus 24 september 2013 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6815463)
Ketterij dus? Nu is het enkel nog wachten op gelovigen in die zot, en de inquisitie kan beginnen!

Doremi, zet je alvast schrap.

Bagger, hoogste vorm van onverdraagzaamheid.

harriechristus 24 september 2013 19:28

Zalig zij die in de microwezentjes geloven....:-):-):-)

Supe®Staaf 24 september 2013 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6815129)

een microwezentje in een privé ruimteschip (een echte Zen-boeddhist....:-):-):-))

Zeer mooi Harrie.
Heb jij dat zelf ontworpen?

Supe®Staaf 24 september 2013 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6815250)
Ik ben niet echt een Zen -boeddhist. Ik had daartoe de noodzakelijke contacten niet met bona fide Zenmeesters van de directe tak.

Dan waren de allereerste Zen-boeddhisten ook geen echte, want ze hadden ook geen meesters.
:rofl:

system 24 september 2013 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6812959)
......een dikke leugen dus.

Nog geen enkele keer heb je iets inhoudelijks of iets zinnigs weten te zeggen.

Ik daarentegen openbaar de eeuwige en oneindige waarheid van het heelal, dat geen dood mechaniek is zoals de wetenschap ons wijs wil maken, maar het Rijk van God.

Geen enkele religie kan het bestaan van God bewijzen dan die van harriechristus.

Hij heeft wel gelijk. U verpest inderdaad voortdurend draden met uw weinig terzake doende opmerkingen. Dat u af en toe eens een ironische opmerking plaatst, daar heeft niemand iets op tegen. Maar steeds weer die onzinnige humor debiteren, is hoogst irriterend en maakt elke ernstige discussie onmogelijk.

Bovendien, uw steeds weer terugkerend gezanik en geleuter over uw 'microwezentjes', kennen we nu ondertussen. Hou daar eens mee op. Het werkt de mensen op de zenuwen. Ga op een ander forum uw prietpraat verkondigen aub.

eno2 24 september 2013 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 6815815)
Hij heeft wel gelijk. U verpest inderdaad voortdurend draden met uw weinig terzake doende opmerkingen. Dat u af en toe eens een ironische opmerking plaatst, daar heeft niemand iets op tegen. Maar steeds weer die onzinnige humor debiteren, is hoogst irriterend en maakt elke ernstige discussie onmogelijk.

Bovendien, uw steeds weer terugkerend gezanik en geleuter over uw 'microwezentjes', kennen we nu ondertussen. Hou daar eens mee op. Het werkt de mensen op de zenuwen. Ga op een ander forum uw prietpraat verkondigen aub.

:clapping:

eno2 24 september 2013 21:05

Bodhidharma ligt aan de oorsprong van Zen. En die had de essentie van Boeddha.

eno2 24 september 2013 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6815461)
Zo is het: laat je niet in de war brengen door eno2, want hij begrijpt er nog steeds niks van.

Ge moet eens een ironiemeter kopen, O Goddelijke Alleswetende, een en ander is je glorieus ontsnapt. :rofl:

eno2 24 september 2013 21:15

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6815456)
Wat de meesten denken stelt niet veel voor.

Wat ben je weer bescheiden. :rofl:
Citaat:

De eerste die kan laten zien mijn atoomtheorie te begrijpen, die moet nog geboren worden, maar mij beledigen, ja, dat kunnen ze allemaal.

Niet verwonderlijk dat niemand jouw uit de duim gezogen hersenspinsels begrijpt. Het is dan ook eclatante onzin. Volgens mij weet je dat maar al te wel, maar jouw hele act bestaat erin de supertrol uit te hangen.

JeeBee 24 september 2013 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 6815815)
Ga op een ander forum uw prietpraat verkondigen aub.

Daar is hij al weggestuurd......

JeeBee 24 september 2013 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6815823)
Bodhidharma ligt aan de oorsprong van Zen. En die had de essentie van Boeddha.

Dat is natuurlijk een verhaaltje, maar je hebt gelijk: de Indiër Bodhidharma wordt gezien als diegene die vanuit Indië de eerste ch'an naar China bracht en hij wordt traditioneel als eerste patriarch gezien.

Maar in werkelijkheid waren de eerste zen invloeden al vroeger aanwezig in China, meer nog zoals D. T. Suzuki schreef: Zen could not rise and flourih in any other land or among any other people (dan de Chinese).

Zen is de ontmoeting en wederzijdse bevruchting van het puur immanente (Chinese) tao en het puur transcendente (Indische) boeddhisme.

eno2 24 september 2013 21:57

Boeddha en Xus zijn ook verhaaltjes, zo goed als niks is historisch gedocumenteerd. Over een eerder Zen dan Bodhidarma bestaat helemaal niks, ook geen verhaaltjes. Ik heb wel een recentelijk uit het Sanskriet vertaald aan Bodhidarma toegeschreven werk in mijn bezit. Suzuki heb ik een jaar of vijf lang van voor naar achter en terug gelezen, Nu lees ik al lange tijd niks meer over spiritualiteit. Ik tracht het te doen.

eno2 24 september 2013 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6815453)

Maar hij die in de microwezentjes gelooft is sociaal, geniet eeuwige hulp en bijstand en heeft vaak plezier en behoeft anderen niet uit te schelden om zich groot te wanen.

Geen kat gelooft in jouw microwezentjes, nog niet eens jijzelf niet, je hangt alleen de supertrol uit.

eno2 24 september 2013 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6815399)
Dat is nu wel voor religie in het algemeen zo. Een soort kruk. Maar bij Zen hoef je niet in gefantaseerde verhaaltjes te geloven. Je moet het allemaal zelf doen. Bij jezelf. Dat is nogal veeleisend.

En die inspanningen zijn hoofdzakelijk gericht op onthechting en vermindering van het overmatige ik.

eno2 24 september 2013 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6815459)
Het is weer opnieuw bagger die je produceert.

Als dat het resultaat is van je vele Zen oefeningen dan stelt het niet veel voor.

Ik dacht dat Zen leerlingen beschaafde en beheerste figuren waren, maar bij jou blijkt het volkomen tegendeel: helemaal door gedraaid.

Het forumpubliek zal wel feilloos doorhebben wie helemaal doorgedraaid is en wie niet.

Met uitzondering van Superstaaf natuurlijk, die grote zelfuitgeroepen onzinbestrijder

JeeBee 24 september 2013 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6815918)
Boeddha en Xus zijn ook verhaaltjes, zo goed als niks is historisch gedocumenteerd. Over een eerder Zen dan Bodhidarma bestaat helemaal niks, ook geen verhaaltjes. Ik heb wel een recentelijk uit het Sanskriet vertaald aan Bodhidarma toegeschreven werk in mijn bezit. Suzuki heb ik een jaar of vijf lang van voor naar achter en terug gelezen, Nu lees ik al lange tijd niks meer over spiritualiteit. Ik tracht het te doen.

Tao-sheng (360-434) en Liu Ch'eng-chih (overleden 410), dus voor Bodhidharma (rond 520). (bron Kenneth Ch'en, Bhuddism in China): duidelijke tao invloeden in hun boeddhisme.

A.U.B. Historische feiten, meer dan (geen) verhaaltjes.

eno2 24 september 2013 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee (Bericht 6815944)
Tao-sheng (360-434) en Liu Ch'eng-chih (overleden 410), dus voor Bodhidharma (rond 520). (bron Kenneth Ch'en, Bhuddism in China): duidelijke tao invloeden in hun boeddhisme.

A.U.B. Historische feiten, meer dan (geen) verhaaltjes.

Weinig of geen historische feiten in de duistere oorsprong.

Zelfs de data van Bodhidharma staan allerminst vast.. Kijk eens naar de Engelse wiki. Die van de door jou geciteerde namen evenmin, vrees ik. En in hoeverre was dat Zen te noemen? Ik heb me vooral laten leiden door de zesde patriarch, Huineng/Eno (soutra de l’estrade)

Maar in feite is Zen een overdracht buiten de geschreven bronnen. Wat is dan de waarde van die bronnen?

eno2 24 september 2013 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee (Bericht 6815895)

Zen is de ontmoeting en wederzijdse bevruchting van het puur immanente (Chinese) tao en het puur transcendente (Indische) boeddhisme.

Ja OK ik wil wel: China heeft het fantasierijke en zweverige Indische boeddhisme "geaard"

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be