Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist
(Bericht 7614912)
Het is niet omdat je het goed kan uitleggen dat je ook gelijk hebt. De geschiedenis heeft al dikwijls zijn ongelijk bewezen.
|
Ten eerste denk ik niet dat dat zo zal lopen. De reden is dat dit er zou van uit gaan dat er een vrije markt zou zijn, wat niet het geval is. Staten gaan hoe langer hoe meer hun geweld gebruiken om productie op te eisen. Staten gaan hoe langer hoe meer totaal zinloze ingewikkelde structuren bedenken, die hun eigen leven gaan leiden. Ik denk dat wij in werkelijkheid eerder naar een totalitair Kafkaiaans regime gaan, waar niemand nog iets begrijpt en waar brutaliteit en willekeur heerst.
Ten tweede is het een beetje gek om te stellen dat de geschiedenis mijn ongelijk heeft bewezen, aangezien nooit in de geschiedenis, noch vandaag, men een technologisch niveau heeft waar menselijke arbeid overbodig is geworden. Het is de eerste keer dat de vraag zich begint te stellen, voor de toekomst.
Ik wil hier gewoon maar een gedanken experiment voorstellen (evenals een utopie) om aan te geven dat een economie best kan werken zonder het concept arbeid.
Door geavanceerde technologie zal arbeid potentieel de enige productiefactor zijn die overbodig wordt. Ik zie niet goed in hoe de 3 andere (grondstoffen, kapitaal en ondernemerschap) voorlopig overbodig kunnen worden, maar arbeid dus wel, in een volledig geautomatiseerde wereld (die nog niet voor vandaag is).
Ik wilde ook aangeven dat het idee dat men "mensen duur moet betalen voor hun arbeid, om consumptie te bekomen, en dus afzet", niet waar is, tenminste louter theoretisch bekeken.
Het is eerder andersom: het was omdat men veel arbeid NODIG HAD, dat men die ook moest kopen, en dat daardoor dus ook vraag ontstond naar massaproducten, die dan weer de productie oriënteerde.
Het idee dat men grote geldspenderende massa's CONSUMENTEN nodig zou hebben om RIJK te leven is door mijn gedachtenexperiment tegengesproken. Men had grote massa's ARBEIDERS nodig om te produceren, en om die aan de arbeid te houden, moest men die een minimum betalen en DUS kreeg men massa consumptie. Daarvan kon een klein deel afgeleid worden om luxeproducten te maken en dus rijk te kunnen leven, wat uiteindelijk het doel is van producenten.
Als je geen meute arbeiders meer nodig hebt, dan moet je ze niet betalen, en dan moet je ook geen massaproductie voor hen op poten zetten. Als je geen arbeid meer nodig hebt, kan je DIRECT luxe producten maken.
Dat houdt, puur conceptueel gezien, perfect steek.
Het enige wat U kan overkomen is een overname door de machines zelf, als die intelligent genoeg worden. Dan is de tweede productiefactor, ondernemerschap, OOK niet meer nodig. De twee menselijke bijdragen tot de economie, namelijk arbeid en ondernemerschap, werden dan ge-elimineerd, en men heeft dan een economie die louter op zelf-organiserend kapitaal (machines) en grondstoffen draait.
Men zou kunnen zeggen dat consumptie dan is stopgezet, en dat productie dan enkel nog maar kapitaalsgoederen produceert (investering dus).
Maar als machines zelfbewust geworden zijn, doen die misschien ook graag aan consumptie (hebben die dus plezier). Echter, nu zijn we al een stukje verder in de potentiele toekomst, he. Nog niet direct voor de komende decennia.