Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Franstalige partijen willen partij Islam verbieden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=244920)

Jan van den Berghe 1 september 2018 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8792967)
Ik meen toch van wel, vermits het mannen, op basis van hun geslacht, verboden is van dan te komen zwemmen.

In de USA hebben ze pokertornooi's voor vrouwen. Als er evenwel een man komt opdagen die mee wil spelen in dat pokertornooi, dan mag die dat - want anders volgen er processen waarin flinke straffen worden uitgedeeld.

Discriminatie op basis van geslacht is nu eenmaal verboden, ook hier.

Hoe verklaart u dat de zwemuurtjes in boerkini dan nog niet bij rechtbank verboden werden?

Xenophon 1 september 2018 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8792969)
Dan is het zwemuurtje voor de Gezinsbond ook een aantasting van uw vrijheid (verboden omwille van het niet-hebben van een lidkaart van een bepaalde vereniging). Dan zijn de openingsuren ook een aantasting, want u kunt niet naar willekeur het zwembad binnenstappen. Enzovoort.

Neen, als ik geen lidkaart heb van de Chiro/OVLD etc. dan mag ik ook niet komen op de ledenvergadering, dat is geen discriminatie want lid worden staat me vrij.

Gelieve niet zulke zever gelijk te stellen aan discriminatie op geslacht.

Xenophon 1 september 2018 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8792970)
Hoe verklaart u dat de zwemuurtjes in boerkini dan nog niet bij rechtbank verboden werden?

Zwemuurtjes in boerkini zijn niet verboden Jan, ik moet daar helemaal niets over verklaren.

Het niet toelaten van mannen omdat het mannen zijn is discriminatie op basis van geslacht en ontegensprekelijk verboden door de Belgische wetgeving.

Jan van den Berghe 1 september 2018 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8792971)
Neen, als ik geen lidkaart heb van de Chiro/OVLD etc. dan mag ik ook niet komen op de ledenvergadering, dat is geen discriminatie want lid worden staat me vrij.

Gelieve niet zulke zever gelijk te stellen aan discriminatie op geslacht.

Dat is geen discriminatie, want bij sportdisciplines mag moeiteloos een onderscheid maken op basis van geslacht. Het zwemuurtje is bijgevolg geen discriminatie.

Anders: voel u vrij klacht neer te leggen bij de bevoegde juridische instanties. U schijnt er immers van uit te gaan dat u deze zaak moeiteloos kunt winnen...

Jan van den Berghe 1 september 2018 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8792972)
Zwemuurtjes in boerkini zijn niet verboden Jan, ik moet daar helemaal niets over verklaren.

Het niet toelaten van mannen omdat het mannen zijn is discriminatie op basis van geslacht en ontegensprekelijk verboden door de Belgische wetgeving.

Wel: trek naar de rechtbank.

Bad Attila 1 september 2018 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8792968)
U maakt er "principiële kenmerken" van, terwijl de door u geciteerde tekst het juist heeft over handelingen.

Bij mijn weten heeft de partij Islam duidelijk gesteld en benadrukt dat ze haar visie democratisch wil verwoorden en nastreven. En dus niet wil overgaan tot geweld om haar visie op te leggen.

Ik zie bijgevolg geen "principiële kenmerken" die enig verbod zouden kunnen legitimeren.

Behalve dat ook dit werd bepaald: "A l’instar de la Cour constitutionnelle, la Cour reconnaît que la charia, reflétant fidèlement les dogmes et les règles divines édictés par la religion, présente un caractère stable et invariable. Lui sont étrangers des principes tels que le pluralisme dans la participation politique ou l’évolution incessante des libertés publiques. La Cour relève que, lues conjointement, les déclarations en question qui contiennent des références explicites ?* l’instauration de la charia sont difficilement compatibles avec les principes fondamentaux de la démocratie, tels qu’ils résultent de la Convention, comprise comme un tout. Il est difficile ?* la fois de se déclarer respectueux de la démocratie et des droits de l’homme et de soutenir un régime fondé sur la charia, qui se démarque nettement des valeurs de la Convention, notamment eu égard ?* ses règles de droit pénal et de procédure pénale, ?* la place qu’il réserve aux femmes dans l’ordre juridique et ?* son intervention dans tous les domaines de la vie privée et publique conformément aux normes religieuses. (...) Selon la Cour, un parti politique dont l’action semble viser l’instauration de la charia dans un Etat partie ?* la Convention peut difficilement passer pour une association conforme ?* l’idéal démocratique sous-jacent ?* l’ensemble de la Convention. »

Eigenlijk zegt het Hof dus dat een partij die de Sharia wilt invoeren, principieel niet-democratisch is. Daarom de "principiele kenmerken"

Trouwens, om op uw vraag te antwoorden:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8792893)
In welke Europese landen werden er dan wel islamitische partijen verboden?

In Turkije.
Met goedkeuring van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.

marie daenen 1 september 2018 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8792957)
Welke regels werden er dan wel uitgehold? Een apart zwemuurtje voor vrouwen in boerkini is geen aantasting van de regels. Net zoals een apart zwemuurtje voor de Gezinsbond ook geen aantasting is van de vrijheid voor niet-leden om in het zwembad te gaan zwemmen.

Uw vrijheid wordt nergens aangetast.

Ga in Bruxelles in een moslimenclave wandelen en u zielt zien en voelen hoe onze regels daar aangetast zijn... en welke wetgeving daar nog van tel is...

Xenophon 1 september 2018 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8792974)
Wel: trek naar de rechtbank.

Neenee Jean, ik trek niet naar de rechtbank, vermits ik niet in zwembades kom en dus niet gediscrimineerd word.

Maar wees gerust, vroeg of laat voelt er zich iemand geroepen om het wel te doen, al was het maar uit principe.

Men zal dan op de vrouwenuurtjes mannen toelaten of er zullen straffen volgen.

Jan van den Berghe 1 september 2018 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8792975)
Trouwens, om op uw vraag te antwoorden:

In Turkije.
Met goedkeuring van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.

Ja, dat kan echt wel tellen. Met Turkije afkomen om een voorbeeld te geven van Europese politiek...

Ik concludeer dan ook: in geen enkel Europees land werd een islamitische partij verboden.

Jan van den Berghe 1 september 2018 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8792975)
Behalve dat ook dit werd bepaald: "A l’instar de la Cour constitutionnelle, la Cour reconnaît que la charia, reflétant fidèlement les dogmes et les règles divines édictés par la religion, présente un caractère stable et invariable. Lui sont étrangers des principes tels que le pluralisme dans la participation politique ou l’évolution incessante des libertés publiques. La Cour relève que, lues conjointement, les déclarations en question qui contiennent des références explicites ?* l’instauration de la charia sont difficilement compatibles avec les principes fondamentaux de la démocratie, tels qu’ils résultent de la Convention, comprise comme un tout. Il est difficile ?* la fois de se déclarer respectueux de la démocratie et des droits de l’homme et de soutenir un régime fondé sur la charia, qui se démarque nettement des valeurs de la Convention, notamment eu égard ?* ses règles de droit pénal et de procédure pénale, ?* la place qu’il réserve aux femmes dans l’ordre juridique et ?* son intervention dans tous les domaines de la vie privée et publique conformément aux normes religieuses. (...) Selon la Cour, un parti politique dont l’action semble viser l’instauration de la charia dans un Etat partie ?* la Convention peut difficilement passer pour une association conforme ?* l’idéal démocratique sous-jacent ?* l’ensemble de la Convention. »

Eigenlijk zegt het Hof dus dat een partij die de Sharia wilt invoeren, principieel niet-democratisch is. Daarom de "principiele kenmerken"

En concludeert het Hof dan ook tot het verbieden van zulke partijen? Ik lees in de conclusie slechts een voorzichtig standpunt over het democratisch gehalte van die partijen. Wat is trouwens het wollige ""l'idéal démocratique"? Is dat een begrip dat een wettelijke, en dus toetsbare invulling heeft gekregen?

Jan van den Berghe 1 september 2018 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 8792977)
Ga in Bruxelles in een moslimenclave wandelen en u zielt zien en voelen hoe onze regels daar aangetast zijn... en welke wetgeving daar nog van tel is...

U springt weer eens van de hak op de tak. Het ging over "de regels in het zwembad".

Mag ik u nu nogmaals vragen hoe uw vrijheid wordt aangetast als er een zwemuurtje wordt voorzien voor moslima's?

marie daenen 1 september 2018 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8792979)
Ja, dat kan echt wel tellen. Met Turkije afkomen om een voorbeeld te geven van Europese politiek...

Ik concludeer dan ook: in geen enkel Europees land werd een islamitische partij verboden.

Jan we zijn nu pas in dat straatje en u moet stellen dat tot nu toe er in geen enkel Europees land een islamitische partij verboden werd...
Een beetje geduld AUB.
En gezien dat in la Belgique de moslim integratie op een van de slechtste manieren verloopt van Europa is het ook niet verwonderdelijk dat het hier is dat ze als eerste met die problemen afkomen... Met dank aan onze grote francofonie die vooral in Bruxelles de Vlamingen wouden nihiliseren...

Jan van den Berghe 1 september 2018 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8792978)
Neenee Jean, ik trek niet naar de rechtbank, vermits ik niet in zwembades kom en dus niet gediscrimineerd word.

Maar wees gerust, vroeg of laat voelt er zich iemand geroepen om het wel te doen, al was het maar uit principe.

Men zal dan op de vrouwenuurtjes mannen toelaten of er zullen straffen volgen.

Schijnbaar dringt het niet door dat uw eerste zin in tegenspraak is met de tweede.

Of wilt u niet "uit principe" die zwemuurtjes aanklagen?

Jan van den Berghe 1 september 2018 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 8792984)
Jan we zijn nu pas in dat straatje en u moet stellen dat tot nu toe er in geen enkel Europees land een islamitische partij verboden werd...
Een beetje geduld AUB.
En gezien dat in la Belgique de moslim integratie op een van de slechtste manieren verloopt van Europa is het ook niet verwonderdelijk dat het hier is dat ze als eerste met die problemen afkomen... Met dank aan onze grote francofonie die vooral in Bruxelles de Vlamingen wouden nihiliseren...

Hoeveel stemmen haalde de voorganger van de partij Islam ook alweer?

marie daenen 1 september 2018 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8792983)
U springt weer eens van de hak op de tak. Het ging over "de regels in het zwembad".

Mag ik u nu nogmaals vragen hoe uw vrijheid wordt aangetast als er een zwemuurtje wordt voorzien voor moslima's?

Jan voor mij maakt dat niet veel uit maar ik weet niet of het een goede les zal zijn voor onze vrouwelijke nazaten die door een steeds grotere groep mensen worden uitgemaakt voor tweedehands individuen, wiens enige bestaansreden erin is gelegen om de mannelijke helft overvloedig van nazaten te voorzien (en dat in een meer en meer overbevolkte en dus meer en meer onleefbare wereld) en zijn grillen te bevredigen...

Jan van den Berghe 1 september 2018 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 8792988)
Jan voor mij maakt dat niet veel uit maar ik weet niet of het een goede les zal zijn voor onze vrouwelijke nazaten die door een steeds grotere groep mensen worden uitgemaakt voor tweedehands individuen, wiens enige bestaansreden erin is gelegen om de mannelijke helft overvloedig van nazaten te voorzien (en dat in een meer en meer overbevolkte en dus meer en meer onleefbare wereld) en zijn grillen te bevredigen...

En weer springt u op een andere tak. Ik wil trouwens het aantal Vlaamse mannen niet te eten te geven die er heel seksistische opvattingen over vrouwen op nahouden...

Jan van den Berghe 1 september 2018 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 8792988)

En natuurlijk geen antwoord op de nochtans heel eenvoudige vraag:

Citaat:

marie daenen 1 september 2018 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8792986)
Hoeveel stemmen haalde de voorganger van de partij Islam ook alweer?

70% van de kinderen in de Antwerpse en Brusselse scholen zijn vreemdelingen... Morgen zullen die stemmen en zullen die eisen dat hun democratische vertegenwoordiging de wet uitmaakt...

En het is dan niet dat je moet afkomen dat ze tegen de elementaire mensenrechten handelen, want dan zullen ze zeggen dat wij dat maar eerder hadden moeten aanhalen...

Dan zal dat achterlijke patrimonium wet worden en dan zul je mij niet meer moeten vragen of dat mij wel of niet benadeeld.... Dan zal het veel en veel te laat zijn...

Doe je oogkleppen maar verder op en slaap maar rustig verder zolang je nog kunt... of je hebt misschien dezelfde ideeën en ze kunnen voor jou niet vlug genoeg in voegen zijn voor iedereen...

Jan van den Berghe 1 september 2018 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 8792993)
70% van de kinderen in de Antwerpse en Brusselse scholen zijn vreemdelingen... Morgen zullen die stemmen en zullen die eisen dat hun democratische vertegenwoordiging de wet uitmaakt...

En het is dan niet dat je moet afkomen dat ze tegen de elementaire mensenrechten handelen, want dan zullen ze zeggen dat wij dat maar eerder hadden moeten aanhalen...

Dan zal dat achterlijke patrimonium wet worden en dan zul je mij niet meer moeten vragen of dat mij wel of niet benadeeld.... Dan zal het veel en veel te laat zijn...

Doe je oogkleppen maar verder op en slaap maar rustig verder zolang je nog kunt... of je hebt misschien dezelfde ideeën en ze kunnen voor jou niet vlug genoeg in voegen zijn voor iedereen...

Als ik de teneur van uw bericht hier goed volg, dan pleit u dus gewoon om die 70% hun democratische rechten te ontnemen.

Stel je eens voor dat die voor een partij als Islam zouden stemmen...

Voor het overige klopt u lekker emotioneel schuim op dat allemaal voorbij gaat aan de kern die hier bediscussieerd wordt: de oproep om een partij te verbieden omdat bepaalden het niet eens zijn met de standpunten van die partij.

marie daenen 1 september 2018 16:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8792992)
En natuurlijk geen antwoord op de nochtans heel eenvoudige vraag:

Hoe wordt mijn vrijheid aangetast als Dutrout vreemde kinderen vermoord???
Weet dat ik daar niet de minte last van gehad heb; maar het is daarom niet dat ik dat goedkeur, noch gedoog...

Vrouwen hebben eeuwen moeten strijden om een schijn van gelijkheid te bekomen en nu zou ik moeten aanvaarden dat er een grote groep nietwits dat terug op de helling komt zetten met achterlijke en anti-vrouw racistisch ideeën???

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be