patrickve |
7 juni 2019 15:57 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha
(Bericht 9039405)
ja & neen
Ik zou zeggen :
Doodsbedreigingen geven enkel maar een objectief nadeel als ze geloofd worden ...wat nu net hetgene is wat een doodsbedreiging inhoudt
|
Maar "iemand uw zever doen geloven" is nu net precies een van de normale interacties in een open strijdmaatschappij he. De canape verkoper doet precies hetzelfde, en een groot deel van onze economie (de reclame wereld) is daar zelfs professioneel mee bezig. Evenals de politiek en de staat, en gans de religieuze reutemeteut. Iemand uw blaaskes doen slikken om daar zelf voordeel (en dus de andere relatief nadeel) uit te halen is eigenlijk bijna de essentie van de menselijke communicatie. Maar heel weinig menselijke communicatie dient om feitelijke informatie over te seinen, en meestal heeft dat maar weinig economische waarde. De bedoeling is bijna altijd manipulatie van de andere zijn gevoelens, gemoedstoestand en beslissingen in uw voordeel (en in zijn nadeel).
Citaat:
Of het misschien al dan niet gemeend zou zijn door diegene die ze uit maakt dan niet uit...
|
Toch wel, in de meeste gevallen is het een goeie waarschuwing, want als ene het durft zeggen, zijn er nog veel meer die het durven denken. Dus: U bewapenen is dan de boodschap. Maar bovendien zou men, zoals ik suggereerde, de "prijs" voor een doodsbedreiging kunnen opvoeren, in die zin dat die dan automatisch aan het geviseerde slachtoffer een "license to kill" geeft om de bedreiger zonder vorm van proces zelf te doden (of te laten doden via een huurmoordenaar). Omdat het dan wettelijke zelfverdediging is geworden.
Citaat:
Juist ja ook een eigenschap van elke leugen ...en ook hier zijn bepaalde gradaties er flink over en worden beteugeld
Maar jij deelt die mening niet hé
|
Inderdaad, ik deel die mening niet, omdat wie zou mogen oordelen over wie "leugens mag beteugelen" zelf de meester-leugenaar kan worden met veel te veel macht.
Ik denk dat een evenwicht door geweld veel beter is.
|