Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Nederlandse verkiezingen (inclusief forumpeiling) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=258081)

Tavek 18 maart 2021 12:38

Ik heb ooit toen ik in NL woonde op D66 gestemd :)

LiberaalNL 18 maart 2021 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9632755)
Ik heb ooit toen ik in NL woonde op D66 gestemd :)

Voor de gemeenteraad? Je hebt een Nederlands paspoort nodig om te stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen.

Libro 18 maart 2021 13:24

PvdA wil al niet in de regering zonder andere linkse partij. GL ondanks halvering toch in kabinet?

stab 18 maart 2021 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 9632663)
Oké, het beeld is iets veranderd sinds de prognoses van gisteren. Ondertussen lijkt over de 90% geteld te zijn, en waarschijnlijk veranderd er niks meer. De invloed van de briefstemmen is ondertussen in ieder geval zichtbaar.
(...)

Een korte uitleg? linkje ?

Bovenbuur 18 maart 2021 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 9632832)
Een korte uitleg? linkje ?

Ten opzichte van de exit poll en de eerdere prognoses bedoel ik. Briefstemmen zijn iets lastiger om in een exit poll mee te nemen en worden soms op een ander tempo geteld, terwijl de groep die mocht briefstemmen, senioren, vaak een stemverdeling laten zien die duidelijk afwijkt van het gemiddelde. Dus je krijgt een beetje een afwijking als je hun stemmen langzamer (of sneller) telt dan de rest van de stemmen. Zo'n afwijking zou je ook krijgen als bijvoorbeeld jongeren, allochtonen, hoogopgeleiden of mensen met een beneden modaal inkomen hun stemmen op een andere manier geteld zouden zien worden dan andere mensen. Ik bedoelde dus niet "je ziet dat de uitslagen anders zijn dan de vorige keer vanwege briefstemmen", ik bedoelde "de ouderen lijken nu beter vertegenwoordigd te zijn dan in de eerdere prognoses". Het CDA is bijvoorbeeld iets gestegen, en D66 wat gezakt.

Boduo 18 maart 2021 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 9632670)
20% samen PVV -FVD -JA21

Dat telt & geeft een strekking aan.

N-VA 18 maart 2021 16:19

Bestaat de NVU eigenlijk nog?

Bovenbuur 18 maart 2021 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-VA (Bericht 9633032)

Ja, maar ze doen niet of nauwelijks mee aan verkiezingen. Ze halen nog af en toe het nieuws met een demonstratie.

LiberaalNL 18 maart 2021 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-VA (Bericht 9633032)

Ja, maar die bestaat uit anderhalve man en een ezelskop.

N-VA 18 maart 2021 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL (Bericht 9633096)
Ja, maar die bestaat uit anderhalve man en een ezelskop.

Dat weet ik, het was altijd al een minipartijtje.

vlijmscherp 18 maart 2021 18:38

Het worden dan toch nog moeilijke formatiegesprekken. Ik zie toch nog de PVDA meedoen.

Bovenbuur 18 maart 2021 19:37

Ondertussen is 98% van de stemmen geteld en is D66 toch nog weer een zeteltje gezakt naar 23. Ja zeg, op deze manier maken ze het wel heel moeilijk om oprecht blij te zijn met zo'n goede uitslag. Deze zetel verschuift in ieder geval wel naar Groenlinks, en verder gaat er nog eentje van JA21 naar Denk.

Verder is het eerste formatienieuws er. Niet één, maar twee verkenners krijgen tot 31 maart de tijd om de opties in beeld te brengen. Annemarie Jorritsma van de VVD en Kasja Ollongren van D66. Dit gebeurt nog onder het gezag van de voorzitter van de oude tweede kamer. Deze oude kamer maakt ook op 31 maart plaats voor een nieuwe, met mogelijk een nieuwe voorzitter.

Baudet had het proces overigens iets anders voor zich gezien. Volgens hem neemt de grote winnaar altijd het initiatief, en dat is hij. Hij ziet zichzelf aan het hoofd staan van een zakenkabinet (partijonafhankelijke bestuurders, op papier in ieder geval) of gaat anders voor een ruim minderheidskabinet van naast de FvD de VVD, PVV, SGP en JA21.

Baudet laat zich quoten op „Je hoopt natuurlijk altijd op nóg meer, we hadden op een gegeven moment zelfs het gevoel: we gaan 76 zetels halen. Dat hebben we niet gehaald.” Nee, net niet. 8 zetels is het geworden. Probeer je voor de gein eens voor te stellen hoe hij zou reageren als hij er ooit 30 zou krijgen.

Tavek 18 maart 2021 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL (Bericht 9632758)
Voor de gemeenteraad? Je hebt een Nederlands paspoort nodig om te stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen.

Gemeenteraad ;)

DucDEnghien 18 maart 2021 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 9633263)
Ondertussen is 98% van de stemmen geteld en is D66 toch nog weer een zeteltje gezakt naar 23. Ja zeg, op deze manier maken ze het wel heel moeilijk om oprecht blij te zijn met zo'n goede uitslag. Deze zetel verschuift in ieder geval wel naar Groenlinks, en verder gaat er nog eentje van JA21 naar Denk.

Verder is het eerste formatienieuws er. Niet één, maar twee verkenners krijgen tot 31 maart de tijd om de opties in beeld te brengen. Annemarie Jorritsma van de VVD en Kasja Ollongren van D66. Dit gebeurt nog onder het gezag van de voorzitter van de oude tweede kamer. Deze oude kamer maakt ook op 31 maart plaats voor een nieuwe, met mogelijk een nieuwe voorzitter.

Baudet had het proces overigens iets anders voor zich gezien. Volgens hem neemt de grote winnaar altijd het initiatief, en dat is hij. Hij ziet zichzelf aan het hoofd staan van een zakenkabinet (partijonafhankelijke bestuurders, op papier in ieder geval) of gaat anders voor een ruim minderheidskabinet van naast de FvD de VVD, PVV, SGP en JA21.

Baudet laat zich quoten op „Je hoopt natuurlijk altijd op nóg meer, we hadden op een gegeven moment zelfs het gevoel: we gaan 76 zetels halen. Dat hebben we niet gehaald.” Nee, net niet. 8 zetels is het geworden. Probeer je voor de gein eens voor te stellen hoe hij zou reageren als hij er ooit 30 zou krijgen.

Dat heb je nu eenmaal met mensen die een "boreaal" gevoel hebben. Ze zetelen op een wolk.

stab 18 maart 2021 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9630622)
Nederlanders moeten weinig hebben van corona-ontkenners, maar mensen die tot die laatste categorie horen zijn doorgaans wel bereid op straat te komen. In België blijven dergelijke mensen eerder achter hun PC zitten.

Dat geeft het vertekend beeld dat FvD daarvoor beloond zou worden en een landslide zou gaan halen morgen.

Het wordt Rutte IV. Benieuwd met welke coallitiepartners.

De echte vraag is of FvD minder of meer stemmen zal halen t.o.v. de Eerste Kamerverkiezingen in 2019.

FvD heeft zijn overwinning behaald , maar niet zodanig dat het als een afstraffing kan beschouwd worden vh coronabeleid vd regeringspartijen.
Teleurstellend voor mij, als coronascepticus.

Frankenstein 19 maart 2021 06:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9632320)
Misschien wel. Maar met Omtzigt als lijsttrekker had het CDA wellicht een betere score gehaald.

Niet wellicht. Wel zeker. Maarja te tegendraads. Normaliter had de toeslagenaffaire 'vergeten' moeten worden. Nu het boven water is gekomen is de volgende stap NIET uitbetalen. Niet handig dus met een Omtzigt als lijsttrekker voor eengrote partij.

Nu het CDA gedicimeerd is geef ik Omtzigt een kans. Afwachten.

cato 19 maart 2021 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein (Bericht 9633478)
Niet wellicht. Wel zeker. Maarja te tegendraads. Normaliter had de toeslagenaffaire 'vergeten' moeten worden. Nu het boven water is gekomen is de volgende stap NIET uitbetalen. Niet handig dus met een Omtzigt als lijsttrekker voor eengrote partij.

Nu het CDA gedicimeerd is geef ik Omtzigt een kans. Afwachten.

Omtzigt heeft een burn-out , dus het wordt nog lang wachten.8-)

Weyland 19 maart 2021 08:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 9633540)
Omtzigt heeft een burn-out , dus het wordt nog lang wachten.8-)

Inderdaad. "Overwerkt thuis." Twijfelachtig dat hij lijsttrekker had kunnen zijn

Vlad 19 maart 2021 09:55

Dit is hoe D66 aan politiek doet. :roll:

De Rode Willem 19 maart 2021 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9633619)
Dit is hoe D66 aan politiek doet. :roll:

Dat is gelukkig in Nederland.
En de Nederlanders malen daar precies niet al te veel om, gezien de verkiezingsuitslag.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be