Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Islam: vragen & antwoorden: (https://forum.politics.be/showthread.php?t=77951)

_Yahya_ 1 februari 2007 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lincoln (Bericht 2394934)
Wat is de wijsheid (al7ikma)in de vers; (laa yamoutouna feeha ila almaoutata al oula wa waqahoum 3a'daba alja7eem) lima'da jama3a allahou kalimata al mouta bi annahyi thouma istathna bi al isharati bi jam3i al moufradati ma3a tikrari kalimata almouti fee ha'dihi al aya ??? :lol: :lol: :lol:

:-D Ik geef toe man deze vraag is wel een beetje moeilijk hoor, zo iets moet je aan Tahiri vragen :D

groetjes

Yahya

Bobke 2 februari 2007 00:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ciccio (Bericht 2394321)
Je moet daar niet serieus op antwoorden ...

Il se fou de ta gueule!

Eerst de wansmakelijke grap van de visioenen, waar hij de spot drijft met de ontstaansgeschiedenis van de Koran.
Dan de belachelijkmakende return (die hij zelf uitgelokt heeft), zeggende dat hij - integenstelling tot de Moslims - niet achterlijk is, en de moderne literatuur niet achter zich smijt.

En zeggen dat ze zich zelf nog rechtvaardig voelen ...
Wansmakelijk is het!

Natuurlijk moet je daar niet op antwoorden.
Meer zelfs, je mag er niet over nadenken.
Stel je voor dat er een lichtje gaat branden.

Dycore 2 februari 2007 00:40

Yahya: ik heb een vraag:
Wanneer een martelaar in de hemel komt, hoe kan hij dan met zijn maagden stoeien, als zijn penis onder de aarde ligt te rotten? Worden ze dan niet nog meer gefrustreerd?

circe 2 februari 2007 00:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dycore (Bericht 2395652)
Wanneer een martelaar in de hemel komt, hoe kan hij dan met zijn maagden stoeien, als zijn penis onder de aarde ligt te rotten? Worden ze dan niet nog meer gefrustreerd?

maar allez jong! wat een vraag.

Niet gehoord van Mozart de leguaan? DIE HEBBEN ER TWEE!!!!

jurgen79 2 februari 2007 01:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2395695)
maar allez jong! wat een vraag.

Niet gehoord van Mozart de leguaan? DIE HEBBEN ER TWEE!!!!

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

_Yahya_ 2 februari 2007 03:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dycore (Bericht 2395652)

Hallo Dycore,

Ik woon op de aarde en heb voortdurend te maken met interactieve methodes in dit leven zoals materie en geloof, en ik bepaal me tot dingen die ik weet (zoals wat er in de koran staat) en wanneer ik de instructies in deze koran volg en dan tot een conclusie komen dat Muhammed (een mens) zo iets niet kan weten noch bedenken dan moet het van iemand anders komen en in dit geval is dat de Schepper van het universum en dat geldt ook voor een bee en wanneer jij naar deze bee kijkt en zijn rol in de natuur en zijn systeem, anatomie, chemische communicatie, taxonomie, evolutie, .. etc dan zie je duidelijk dat geen enkel mens zo iets kan maken en daarom moet er een bovennatuurlijke macht de oorzaak zijn en dat is de Eerste.
De natuur of materie zijn dom en kunnen op h'n eigen houtje niets bedenken, maar er is iemand die alles bepaalt heeft, alle wetmatigheden, taken, functies, acties, wette, regels, .. die ervoor zorgen het leven op de aarde mogelijk wordt, dat een biologische cel zich moet voortplanten, en de snelheid waarmee het universum uitbrijdt, etc ..
Ik ben dus NIET in Paradijs om voor jou te beschrijven hoe dat daar eigenlijk zit met de mens en of deze mens dezelfde eigenschappen in dit leven krijgt (qua lichaam, kracht, behoeften, ..) of iets anders of er meer vrouwen dan mannen zijn, en ik kan ook niet weten wie een martelaar is of kan zijn of waarom en wat en hoe en hoeveel en waar en welke en ..
Ik ben een mens en krijg genoeg kans in dit leven om na te denken en ben geen medewerker in een afdeling van paradijs !!!
Dus gelieve een serieuze vraag te stellen want op die manier (belachelijk mischien) wil je iets uitdrukken waarmee je iets wilt zeggen dat GEEN bron heeft zoals ik weet en jij niet en ik weet en jij denkt en ik geloof en jij volgt bijgeloof en ik ben zeker dat er geen leven, geen paradijs is en jij niet ...

Het verstand is de motor van proef en de mensheid is mijn enige religie.

Zijn er nog vragen over de Islam?

Groetjes

Yahya

Bobke 2 februari 2007 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door yahyazakarya (Bericht 2395889)
Hallo Dycore,

Ik woon op de aarde en heb voortdurend te maken met interactieve methodes in dit leven zoals materie en geloof, en ik bepaal me tot dingen die ik weet (zoals wat er in de koran staat) en wanneer ik de instructies in deze koran volg en dan tot een conclusie komen dat Muhammed (een mens) zo iets niet kan weten noch bedenken

Denkt ge nu echt dat Mo dat allemaal zelf bedacht heeft ?
Toch eigenaardig dat hij zich “volgeling van het boek” noemde.
Is het niet zo dat hij, net als Jezus trouwens, gewoon wat persoonlijke interpretaties aan “het boek” toevoegde.
Bijkomende vraag: wie schreef de koran ?

fox 2 februari 2007 12:06

Ik heb eigenlijk ook een vraag. Als een goede moslim in de hemel komt krijgt hij 72 maagden of zoiets. Geloven jullie dat echt?

Visjnu 2 februari 2007 12:25

Beste Yahya,

Allereerste bedankt voor je heldere antwoord over mijn vraag ivm het reciteren van de Koran (in een andere thread geloof ik). Graag had ik je echter nog willen vragen wat juist de bedoeling is van dit reciteren. Probeert men een soort van trance te bereiken (a la AUM bij de Hindoes), is het een manier om te mediteren over de juiste betekenis van de woorden (zoals bij Joden) of heeft het een geheel andere functie (of misschien een combinatie)?

Verder had ik je graag willen vragen hoe je zelf (of de moslim gemeenschap waar jij deel van uitmaakt in het algemeen) naar het Soefisme kijkt? Is deze traditie ook actief in Vlaanderen en hoe wijdverspreid is ze juist?

_Yahya_ 2 februari 2007 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 2396363)
Denkt ge nu echt dat Mo dat allemaal zelf bedacht heeft ?
Toch eigenaardig dat hij zich “volgeling van het boek” noemde.
Is het niet zo dat hij, net als Jezus trouwens, gewoon wat persoonlijke interpretaties aan “het boek” toevoegde.
Bijkomende vraag: wie schreef de koran ?

Beste,

Zelf bedacht heeft?
Wat heeft die zelf bedacht? en wat kan een analfabeet zelf bedenken alwetend dat de koran een uitdaging was?

Nee, Muhammed (saw) heeft niets persoonlijk toegevoegd, en dt kon hij niet en mocht hij niet.

De koran is mondeling bewaard, maar de derde Kalief Othman (ra) heeft de koran in een mushaf (boek) verzameld.

Groetjes

Yahya

_Yahya_ 2 februari 2007 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 2396409)
Ik heb eigenlijk ook een vraag. Als een goede moslim in de hemel komt krijgt hij 72 maagden of zoiets. Geloven jullie dat echt?

Beste,
Er is een overlevering (maar ik weet niet of dat 100% authentiek is) waarin staat dat een martelaar 70 maagden in de hemel krijgt.!

Wat ik zeker weet is dat iedereen tevrden wordt met hetgeen hij/zij krijgt.
Daar is er geen dood! eeuwig leven.

groetjes

Yahya

_Yahya_ 2 februari 2007 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 2396453)
Beste Yahya,

Allereerste bedankt voor je heldere antwoord over mijn vraag ivm het reciteren van de Koran (in een andere thread geloof ik). Graag had ik je echter nog willen vragen wat juist de bedoeling is van dit reciteren. Probeert men een soort van trance te bereiken (a la AUM bij de Hindoes), is het een manier om te mediteren over de juiste betekenis van de woorden (zoals bij Joden) of heeft het een geheel andere functie (of misschien een combinatie)?

Verder had ik je graag willen vragen hoe je zelf (of de moslim gemeenschap waar jij deel van uitmaakt in het algemeen) naar het Soefisme kijkt? Is deze traditie ook actief in Vlaanderen en hoe wijdverspreid is ze juist?

Beste Visjnu,
Graag gedaan.
De bedoeling is de recitatie juist reciteren, de alfabeten en woorden ook juist uitspreken zoals de profeet Muhammed (saw) dat gedaan heeft.
vb:
Ya ayyuha (Oh! Those who..) wordt gewoon geschreven Ya ayyuha maar wordt Ya.aaa.aaa Ayyuha .. uitgesproken etc ..

Soefisme is puur spiritueel, maar er zijn verschillende soorten van soefisme de gewone soefisme is een deel van de Islam.
Er is een extrimistische soefisme zoals veel bidden en niet veel aandacht aan de zaken van het leven besteden maar te veel bidden, te veel Allah gedenken etc ... zo'n soefisme ik keur die gewoon af.

0% immaterieel <-------------------------------------> 100% materieel

De islam is 50%: voor het leven en het hierenmaals, voor de ziel en lichaam, voor uw verstand en voor het hart etc..

Met vriendelijke groeten

Yahya

Bobke 2 februari 2007 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door yahyazakarya (Bericht 2397076)
Beste,

Zelf bedacht heeft?
Wat heeft die zelf bedacht? en wat kan een analfabeet zelf bedenken alwetend dat de koran een uitdaging was?

Datgene wat u tot de conclusie laat komen dat “Muhammed (een mens) zo iets niet kan weten noch bedenken”.
Liefst met een voorbeeldje als het kan.
Citaat:

Nee, Muhammed (saw) heeft niets persoonlijk toegevoegd, en dt kon hij niet en mocht hij niet.

De koran is mondeling bewaard, maar de derde Kalief Othman (ra) heeft de koran in een mushaf (boek) verzameld.
Groetjes
Yahya
Dus van horen zeggen van iemand die het hoorde zeggen van iemand die ……
Vindt ge het niet vreemd dat heilige boeken nooit door de profeet zelf geschreven worden ?
Als je betrouwbaarheid van een overlevering wilt testen kan ik het volgend spelletje aanbevelen. Ga met een groepje mensen in een kring zitten. Ge fluistert een zin in het oor van uw rechtse buur. Deze doet hetzelfde met die zin bij zijn buur enz.
Vergelijk de zin die uw linkse buur in uw oor fluistert met de oorspronkelijke zin

Bobke 2 februari 2007 17:01

Nieuwe vraag:
Wat is het nut van rituele slachtingen en quote de koran waaruit ik dat kan opmaken.

_Yahya_ 2 februari 2007 17:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 2397230)
Datgene wat u tot de conclusie laat komen dat “Muhammed (een mens) zo iets niet kan weten noch bedenken”.
Liefst met een voorbeeldje als het kan.

Dus van horen zeggen van iemand die het hoorde zeggen van iemand die ……
Vindt ge het niet vreemd dat heilige boeken nooit door de profeet zelf geschreven worden ?
Als je betrouwbaarheid van een overlevering wilt testen kan ik het volgend spelletje aanbevelen. Ga met een groepje mensen in een kring zitten. Ge fluistert een zin in het oor van uw rechtse buur. Deze doet hetzelfde met die zin bij zijn buur enz.
Vergelijk de zin die uw linkse buur in uw oor fluistert met de oorspronkelijke zin

Wat is de vraag?

Een voorbeeld:

De overwinning van Byzantium
Een belangrijke openbaring over de toekomst kan in de Koran gevonden worden in de eerste verzen van ChapterRomeinen, die naar het Byzantijnse keizerrijk, het oostelijke deel van het late Romeinse rijk, verwijzen. In deze verzen staat dat het Byzantijnse rijk te maken had gehad met een grote nederlaag, maar dat het ook spoedig de overwinning zou proeven.
Alif-Lam-Mim. De Romeinen zijn verslagen in een buurland en zij zullen na hun verlies de overwinnaars zijn. Tussen drie en negen jaar. Het besluit over deze zaak, voor en na (deze gebeurtenis) ligt uitsluitend bij de Eerste. En op die dag zullen de gelovigen zich verheugen. (Koran 30:1-4)
Deze verzen zijn geopenbaard, rond 620 na chr., bijna zeven jaar na een grote nederlaag van het christelijke Byzantium, toegebracht door de Perzische afgodsdienaren. In de verzen werd er geopenbaard dat Byzantium spoedig zou overwinnen. Maar op dat moment had Byzantium zo'n zwaar verlies geleden dat het zelfs onmogelijk leek dat ze zouden overleven, laat staan zouden overwinnen.

De laagvlakte van de Dode Zee, waar Byzantium door de Perzen verslagen werd. Hierboven is een satellietfoto van het gebied. Het gebied van het Meer van Loeth, dat de laagste regio ter wereld is, bevindt zich 395 meter beneden zeeniveau.

"En niet alleen de Perzen maar ook de Avaren, Slaven en Lombardijnen vormden een ernstige bedreiging voor het Byzantijnse rijk. De Avaren waren zelfs zo ver gekomen dat ze voor de muren van Constantinopel stonden. De Byzantijnse keizer Heraclius had bevolen het goud en zilver uit de kerken tot geld om te laten smelten teneinde op die manier de kosten van zijn leger te kunnen betalen. Toen dit onvoldoende bleek, werden zelfs de bronzen beelden omgesmolten en tot geld geslagen. Vele gouverneurs waren tegen de Keizer Heraclius in opstand gekomen, en het keizerrijk stond op het punt in te storten. Mesopotamië, Celicië, Syrië, Palestina, Egypte en Armenië, gebieden die eerder tot Byzantium behoorden, werden door de Perzische afgodsdienaren veroverd."
(Warren Treadgold, A History of the Byzantine State and Society, Stanford University Press, 1997, p. 287-299)

Kortom, iedereen dacht dat het Byzantijnse rijk vernietigd zou worden. Maar precies op dat moment werden de eerste verzen van ChapterRomeinen geopenbaard, waarin aangekondigd werd dat Byzantium binnen een paar jaar zou overwinnen. Deze overwinning leek zo onmogelijk dat de Arabische polytheïsten dachten dat de overwinning die in de Koran aangekondigd werd, nooit verwezenlijkt zou worden.
"Ongeveer zeven jaar na de openbaring van de eerste verzen van ChapterRoem, vond er in december 627 na chr. in Nineveh, een beslissende slag plaats tussen Byzantium en het Perzische rijk. Op dat moment versloeg het Byzantijnse leger onverwacht de Perzen. Een paar maanden later moesten de Perzen een overeenkomst met Byzantium sluiten. Deze overeenkomst verplichtte hen om de territoria die zij ingenomen hadden, terug te geven."
(Warren Treadgold, A History of the Byzantine State and Society, Stanford University Press, 1997, p. 287-299)
Uiteindelijk werd, wonderbaarlijk, "de overwinning van de Romeinen" die de Eerste in de Koran had aangekondigd, werkelijkheid.
Een ander wonder dat in deze verzen is geopenbaard, is de aankondiging van een geografisch feit, dat niemand in die tijd had kunnen weten.
In het derde vers van ChapterRomeinen, wordt ons verteld dat de Romeinen verslagen werden in de laagste streek van de aarde. De uitdrukking, in het Arabisch 'adna al ard', wordt in vele vertalingen omschreven als 'een plaats in de buurt'. Maar dit is niet de letterlijke betekenis van de oorspronkelijke uitdrukking, maar eerder een symbolische omschrijving daarvan. Het woord Adna in het Arabisch komt van het woord 'deni' dat "laag" betekend en 'Ard' betekent "wereld". Daarom betekent de uitdrukking "Adna al Ard" de laagste plaats in de wereld.

Hierboven is een satellietfoto van de laagvlakte van de Dode Zee. De diepte van de Dode Zee kon alleen met moderne meettechnieken vastgelegd worden. Deze metingen leidden tot de ontdekking dat dit 'het laagste gebied ter wereld' is.

Sommige uitleggers van de Koran, die de nabijheid, voor de Arabieren, van de betreffende streek, in overweging nemen, geven de voorkeur aan de meest 'nabije' betekenis van het woord. Maar de eigenlijke betekenis van het woord duidt op een belangrijk geologisch feit dat men praktisch onmogelijk kon weten in de tijd dat de Koran geopenbaard is. Het is namelijk zo dat als we naar de laagste streek op aarde zoeken, we bij de Dode Zee uitkomen, en dat is precies het gebied waar de Byzantijnen verslagen werden.
Interessant is, dat de cruciale fasen van de gevoerde oorlog tussen het Byzantijnse rijk en de Perzen, waarbij de Byzantijnen werden verslagen en Jeruzalem werd verloren, in werkelijkheid plaats heeft gevonden in de laagvlakte van de Dode Zee. Deze laagvlakte bevindt zich op een drielandenpunt tussen Syrië, Palestina en Jordanië. De Dode Zee ligt 395 meter onder zeeniveau en is werkelijk het laagste punt van de aarde.
Dit betekent dat de Byzantijnen op het laagste punt ter wereld verslagen werden, net zoals het in het vers staat.
Belangrijk hier is dat de diepte van de Dode Zee slechts door middel van moderne meettechnieken vastgesteld kon worden. Daarvoor was het voor iemand onmogelijk te weten dat het, het laagste punt ter wereld was. Maar deze regio wordt in de Koran beschreven als 'het laagste punt ter wereld'. Dit geeft dus verder bewijs dat de Koran het woord van de Eerste is.

Groetjes

Yahya

_Yahya_ 2 februari 2007 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 2397241)
Nieuwe vraag:
Wat is het nut van rituele slachtingen en quote de koran waaruit ik dat kan opmaken.

Een sunah van de profeet Abraham (as).

Koran 37:107

{Riepen Wij hem toe: "O Abraham,@ Gij hebt de droom reeds vervuld. Zo belonen Wij inderdaad degenen, die goed doen." @ Dit was voorzeker een grote beproenng @ En Wij verlosten hem door een groot offer @ En Wij lieten voor hem onder de komende geslachten (de groet):@ "Vrede zij Abraham."}

Groetjes

Yahya

fox 2 februari 2007 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door yahyazakarya (Bericht 2397088)
Beste,
Er is een overlevering (maar ik weet niet of dat 100% authentiek is) waarin staat dat een martelaar 70 maagden in de hemel krijgt.!

Wat ik zeker weet is dat iedereen tevrden wordt met hetgeen hij/zij krijgt.
Daar is er geen dood! eeuwig leven.

groetjes

Yahya

Moest ik 1 van die 70 maagden zijn, dan zou ik toch niet zo tevreden zijn om eeuwig in de harem te zitten

Wat is een martelaar? Wanneer wordt je binnen de Islam als martelaar gezien?

tomcpp 2 februari 2007 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 2397303)
Moest ik 1 van die 70 maagden zijn, dan zou ik toch niet zo tevreden zijn om eeuwig in de harem te zitten

Een martelaar is iemand die "moordt en vermoord wordt". Met andere woorden je moet alvast een moordenaar zijn.

Maarja iedere avond kan je dat natuurlijk zien op het nieuws. :lol:

_Yahya_ 2 februari 2007 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 2397303)

Waarom niet?
Je weet niet hoe dat in elkaar zit, en je kunt ook nooit met uw huidige teostand in dit leven over het hierenmaals denken, want daar krijgt men totaal iets anders om te zien, voelen, eten, drinken ...

Een martelaar (Shahied) is bijvoorbeeld iemand die de Islam en Medina (islamitische staat) verdedigde tijdens de eerste slag tussen moslim en niet-moslims in Badr.

Groetjes

Yahya

fox 2 februari 2007 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomcpp (Bericht 2397338)
Een martelaar is iemand die "moordt en vermoord wordt". Met andere woorden je moet alvast een moordenaar zijn.

Maarja iedere avond kan je dat natuurlijk zien op het nieuws. :lol:

Heb ik uw mening gevraagd? Uw mening bestaat enkel uit stereotypering en eigenlijk ben je zelf een karikatuur. Oogkleppen op, razen tegenover alles wat je niet begrijpt en dan nog denken dat je het grote gelijk haalt door alles simplistisch voor te stellen. Is het misschien te moeilijk om in een ruimer kader te denken?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be