Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Walen minderwaardig? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92007)

Jan Meuleman 13 juli 2007 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 2786503)
1) Ik moet juist hetzelfde zeggen!
2) Leg me eens uit wat bv loonmatiging te zien heeft met meer autonomie voor Vl & W. Die en andere discussies worden toch ook in Duitsland of Frankrijk of waar dan ook.
3) Als er bestuur is, aangepast aan eigen noden en op eigen verantwoordelijkheid, dan zal er toch minder werkloosheid zijn en dus minder moeten bespaard worden, of hoe zie jij dat ?

Altijd het zelfde trucje. De bewijslast omdraaien. Luc mag nu uw verzinsels weerleggen.

luc broes 13 juli 2007 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurycane (Bericht 2786572)
De punten die ik heb neergeschreven komen allemaal uit "werken" die de splitsing voor ogen hebben en dus zijn het allemaal pistes die zullen worden bewandeld met een eventuel splitsing.

Is het niet de logica zelf dat als er geen IPA's meer worden onderhandeld en er geen nationale CAO's meer zijn maar enkel sector en bedrijfs CAO's dat dit voortvloeit uit de splitsing ?

Hoe kan je nu stellen dat de werkloosheid in Vlaanderen zal afnemen als je weet dat in Vlaanderen momenteel 593.000 werklozen zijn.

Dat we in Vlaanderen met loopbaanonderbreking, tijdskrediet en brugpensioen 70% van de Belgische werkloosheid invullen.

Dat we in Vlaanderen 925.000 gepensioneerden tellen !

Als je dat allemaal vergelijkt met datgene dat ik neerschrijf dan moet het toch duidelijk zijn dat een splitsing gepaard zal gaan met geen brugpensioenen, geen tijdskrediet en loopbaanonderbreking meer.

Men zal de werkloosheid laten afnemen door de sociale rechten weg te nemen. Men zal loonmatiging doen langs de ene kant maar er wel voor zorgen dat men bepaalde zaken, zoals de ziekteverzekering, langs de andere kant zelf zal moeten betalen.

Nogmaals, het zijn allemaal zaken die staan in rapporten, verhandelingen,... van mensen, groeperingen, politieke partijen die de splitsing voor ogen hebben.

Herinner U dat ik gezegd heb dat de gezondheidszorg al grotendeels is opgesplitst. Dan krijg je zaken zoals dit, het befaamde decreet van Mvr. Vervotte naar gehandicapten toe :

In het ontwerp van decreet staat dat personen die beroepshalve bijstand verlenen aan personen met een handicap zonder te voldoen aan bepaalde kwalificatievereisten, strafbaar zijn en een geldboete tot 5.000 euro riskeren. Ook de gehandicapte zelf die een beroep doet op zo'n assistent, zou strafbaar worden. Ook zullen alle assistenten geregistreerd moeten worden.

En dat moeten wij allemaal maar normaal vinden ?

Beste hurycane,
De werkloosheid is in Wallonië dubbel zo hoog dan in Vlaanderen. Je weet ook dat de transfers van Vl--> W jaarlijks meer dan 10 miljard bedragen. En Vl zorgt voor 80% van de uitvoer.

Maar jou bijdrage hier lijkt te bewijzen dat wij Vlamingen eigenlijk op de kosten van de Walen leven. Dat is dus baarlijke nonsens.

Wat Vervotte (acv!) juist allemaal uitspookt weet ik niet. Ik weet wel dat iemand die geen dokter is en toch doktertje speelt strafbaar is, en niet alleen in België.

Ik heb in mijn leven wereldwijd gewerkt en weet dus uit eerste hand in welke ongelofelijk bevoorrechte positie wij hier leven.
De wereld is in volle ontwikkeling. Als wij onze welstand willen behouden dan moeten we daar een prijs voor betalen.
Vervroegd pensioen uiteraard aan 100%, meer ouderschapsverlof voor m en vr, meer verlof, minder flexibiliteit, hogere onbeperkte werkloosheidsuitkering in de tijd, langere loopbaanonderbreking, onbeperkt ziekteverlof (ook als men niet ziek is)...dat zijn allemaal zaken (die ik nooit gehad of nagestreefd heb) waar men in de meeste landen in de wereld nog nooit van gehoord heeft. Als wij in die richting verder gaan stort vroeg of laat ons mooi systeem in mekaar.

Ik heb de indruk dat men zich dat in Wallonië nog niet realiseert omdat het gewillige geld uit Vlaanderen toch binnenstroomt.

Maar Vlaanderen betaalt de rekeningen en is zich daar maar al te goed van bewust.

Moet ik nog eens herhalen dat dit allemaal NIETS te zien heeft met meer autonomie voor Vl & W. Dat geldt voor alle verwende rijke landen.

drosophila 13 juli 2007 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 2786262)
In een huwelijk kan ook één partner beslissen om er een einde aan te maken.
En zeker in een slecht huwelijk.

Maar dit gaat helemaal niet over een huwelijk. Moet u nu uw eigen onnozele vergelijkingen al LETTERLIJK gaan nemen? Ofwel laat je alle Belgen meebeslissen over het al dan niet splitsen, ofwel geef je gewoon toe dat democratie u gestolen kan worden.

AdrianHealey 13 juli 2007 12:40

Die vergelijking tussen Vlaanderen en Wallonië als zijnde een 'huwelijk' is toch echt al lang outdated. :/

luc broes 13 juli 2007 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2786703)
Maar dit gaat helemaal niet over een huwelijk. Moet u nu uw eigen onnozele vergelijkingen al LETTERLIJK gaan nemen? Ofwel laat je alle Belgen meebeslissen over het al dan niet splitsen, ofwel geef je gewoon toe dat democratie u gestolen kan worden.

België is geen democratie. Een Vlaamse zetel 'kost' meer stemmen dan een Waalse. En de 800.000 kiezers van het VB mogen van het regime niet meespelen.
Een sprekend voorbeeld van 'Belgische democratie':
In Vlaanderen staan meer dan 1000 flitspalen; in Wallonië staan er 20 (twintig) waarvan de meerderheid niet werkt.
Maar de opbrengst van de boetes gaan wel in meerderheid naar Wallonië.
Sinds jaar en dag kost eenzelfde geneeskundige behandeling in W meer dan in Vl bv blindedarmontsteking: Vl 3.875; W5.625 euro

Die 'Belgische democratie' kan me inderdaad gestolen worden.

AdrianHealey 13 juli 2007 13:20

Citaat:

Maar de opbrengst van de boetes gaan wel in meerderheid naar Wallonië.
Worden boetes alleen maar opgemaakt aan de hand van flitspalen?

luc broes 13 juli 2007 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2786882)
Worden boetes alleen maar opgemaakt aan de hand van flitspalen?

Uiteraard niet, maar ik verwijs wel bepaald naar de boetes via de flitspalen;

luc broes 13 juli 2007 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2786725)
Die vergelijking tussen Vlaanderen en Wallonië als zijnde een 'huwelijk' is toch echt al lang outdated. :/

Inderdaad dat is echt geen huwelijk meer.
Eerder scheiding van tafel en bed, in afwachting van beter.

AdrianHealey 13 juli 2007 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 2786952)
Uiteraard niet, maar ik verwijs wel bepaald naar de boetes via de flitspalen;

Heb je daar ene bron van?
'k heb nog nooit geweten van een apart 'flitspalen boetefonds'.

Jan Meuleman 13 juli 2007 13:54

Citaat:

Bij gebrek aan argumenten wat schelden.

AdrianHealey 13 juli 2007 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 2786997)

Schelden kan ook duiden op irritatie, hoor.

luc broes 13 juli 2007 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2786975)
Heb je daar ene bron van?
'k heb nog nooit geweten van een apart 'flitspalen boetefonds'.

Steeds maar de onrechtvaardige belgische toestanden in twijfel trekken. Foei!

Toch hierbij de nodige info, in afwachting van een volgende 'bezorgdheid';

Wat gebeurt er met het geld van de boete die u betaalt????
>
> Een leuk opiniestuk van Erwin Cassiman, medewerker aan de VUB. Belgische Boekhouding
>
> Een verkeersboete, het overkomt iedereen wel eens. Los van het feit of u ze al dan niet terecht vond, vraagt u zich misschien ook wel eens af wat er allemaal met de euro's van uw boete gebeurt.
>
> Het zal u als Vlaming waarschijnlijk niet eens meer verwonderen dat het
> merendeel van uw geld naar het Wallonië van Elio's PS verdwijnt.
>
> De gemiddelde Vlaming betaalde in 2003 een kleine 25 euro aan
> verkeersboetes, de gemiddelde Waal amper 16 euro. En dan? Misschien zijn Vlamingen roekelozer in het verkeer dan Walen...
>
> Best mogelijk, maar we merken toch graag even op dat flitspalen in Wallonië bijna even zeldzaam zijn als vis in de Zenne.
>
> 14 flitspalen tegenover 501 (geteld op de site van Vlaamse Overheid),
> waarvan liefst 153 in Vlaams-Brabant, in Vlaanderen.
> De pak kans is in > Wallonië bijzonder veel kleiner dan in Vlaanderen.
>
> Maar daar gaat het eigenlijk helemaal niet over. Waar het wel over gaat, is de verdeling van de opbrengst van het zogenaamde boetefonds. Volgens het > eerste verdelingsplan van de paarse regering krijgen de Vlaamse politiezones 3.26 euro per inwoner
>
> en de Waalse... 6.52 euro per inwoner.
>
> Inderdaad, het dubbele!
>
> Als deze verhouding wordt vergeleken met de meeropbrengst die het gevolg is van een stijging van het aantal uitgeschreven verkeersboetes, worden de feiten nog frappanter.
>
> De meeropbrengst in 2003 kwam voor 83% uit de zakken van de Vlamingen, voor 12% van de Brusselaars en voor amper 5% (!) uit Wallonië !
>
> Welke lumineuze verantwoording Verhofstadt en Stevaert hiervoor hebben, is tot op vandaag niet bekend. Feit is dat ze zich waarschijnlijk weer eens in de doeken hebben laten doen door Louis Michel en Elio di Rupo.
>
> Vlaams geld in Vlaamse handen?
>
> Daar hebben ze in de regering nog nooit van gehoord.
>
> Flits... uw geld zit in Wallonië !

> Erwin Cassiman
> Administratief Medewerker
> Secretariaat Faculteit Letteren & Wijsbegeerte Vrije Universiteit Brussel
> Pleinlaan 2 1050 Brussel

AdrianHealey 13 juli 2007 14:08

Citaat:

Steeds maar de onrechtvaardige belgische toestanden in twijfel trekken. Foei!
*Noteert* Kritische zin is niet goed.

En mooi zo.
Dat weten we dan ook alweer.
Nu nog er een probleem uit extrapoleren en we are in the clear.

stropdrager 13 juli 2007 14:15

Citaat:

In Montenegro hebben ook alleen de inwoners van Montenegro beslist over hun toekomst.

drosophila 13 juli 2007 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 2786997)

Schelden? Waar en wanneer dan wel?

Pieter B 13 juli 2007 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurycane (Bericht 2765194)
Helemaal niet mee eens. Splitsen is een teken van onmacht en een uitweg om nog meer politieke postjes te creëren. Het beste voorbeeld vinden we in de zorgsector waar al een heel deel gesplitst is. Mensen worden onderbetaald, krijgen zelfs nog steeds hun 13de en 14de maand niet waar ze recht op hebben, er is een zwaar tekort aan personeel en ga zo maar door.

Er is ook nog niet één iemand geweest die effectief het voordeel van een splitsing kan aantonen. De voordelen van één groot geheel daarentegen zijn er wel.

Vanuit Antwerpen gaat bijvoorbeeld 14% van de transfers richting Limburg. Is dat dan de volgende splitsing, Vlaanderen verdelen ?! En wat met Brussel ?

Iedereen, in Vlaanderen, die voor de splitsing is wil dat Brussel bij Vlaanderen hoort. Logisch als je weet dat het allergrootste deel van de transfers naar Wallonië vanuit Brussel gebeurt.

Maar waar zit de geloofwaardigheid als je uit een historisch oogpunt Brussel opeist bij Vlaanderen maar langs de andere kant de geschiedenis wil negeren op de dag dat België één werd ?

Al jaren wordt het met de paplepel ingegeven dat onze zuiderburen profiteren maar doen wij dat in Vlaanderen dan niet ? Zo ligt de totale werkloosheid in België voor 52.5% in Vlaanderen ! Bijna niemand die dit weet omdat dit zo niet wordt verkondigd maar onder de werkloosheid valt ook het tijdskrediet, de loopbaanonderbreking en het brugpensioen. Alle drie liggen die van het totale aantal in Belgie tussen de 65% en 70% in Vlaanderen. Dit zijn onderdelen van werkloosheid waar men zelf voor kan kiezen. Hoe komt het dan toch dat dit zo hoog ligt in Vlaanderen en dat men daar niets over zegt, en dat het zo laag ligt in Wallonië ?

Ik ben echt nieuwsgierig naar gestaafde argumenten die ook echt kunnen aantonen dat ik als individu in Vlaanderen beter ga varen bij een eventuel splitsing.

Er kunnen eindelijk goede beslissingen genomen worden en er kan krachtdadiger worden opgetreden. Nu hebben we de helft van de tijd ruzie over wat we gaan doen met de Waalse partijen. Er is ook een ander beleid nodig in Wallonië dan in Vlaanderen. En daar ga jij als Vlaming misschien niet beter van worden maar de Walen wel.

hurycane 13 juli 2007 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 2786692)
Beste hurycane,
De werkloosheid is in Wallonië dubbel zo hoog dan in Vlaanderen. Je weet ook dat de transfers van Vl--> W jaarlijks meer dan 10 miljard bedragen. En Vl zorgt voor 80% van de uitvoer.

Maar jou bijdrage hier lijkt te bewijzen dat wij Vlamingen eigenlijk op de kosten van de Walen leven. Dat is dus baarlijke nonsens.

Wat Vervotte (acv!) juist allemaal uitspookt weet ik niet. Ik weet wel dat iemand die geen dokter is en toch doktertje speelt strafbaar is, en niet alleen in België.

Ik heb in mijn leven wereldwijd gewerkt en weet dus uit eerste hand in welke ongelofelijk bevoorrechte positie wij hier leven.
De wereld is in volle ontwikkeling. Als wij onze welstand willen behouden dan moeten we daar een prijs voor betalen.
Vervroegd pensioen uiteraard aan 100%, meer ouderschapsverlof voor m en vr, meer verlof, minder flexibiliteit, hogere onbeperkte werkloosheidsuitkering in de tijd, langere loopbaanonderbreking, onbeperkt ziekteverlof (ook als men niet ziek is)...dat zijn allemaal zaken (die ik nooit gehad of nagestreefd heb) waar men in de meeste landen in de wereld nog nooit van gehoord heeft. Als wij in die richting verder gaan stort vroeg of laat ons mooi systeem in mekaar.

Ik heb de indruk dat men zich dat in Wallonië nog niet realiseert omdat het gewillige geld uit Vlaanderen toch binnenstroomt.

Maar Vlaanderen betaalt de rekeningen en is zich daar maar al te goed van bewust.

Moet ik nog eens herhalen dat dit allemaal NIETS te zien heeft met meer autonomie voor Vl & W. Dat geldt voor alle verwende rijke landen.

De tien miljard haalt U, nogmaals, uit het verslag van het VB. Daarin zit voor de sociale zekerheid 2.65miljard naar Wallonië en 1.65miljard naar Brussel. daar zitten ook zelf berekende bedragen bij zoals de staatsschuld en de interesten die zouden kunnen zijn gehoffen tot op heden !

Ik zeg niet dat wij op de kosten van de Walen leven maar zeg wel dat wij dit niet op ons eentje gaan trekken, en dat we elkaar dus nodig hebben willen we een beetje levenskwaliteit behouden.

Wie dokterje speelt en er geen is strafbaar is. Voor palliatieve zorg mag het dan van Letterme wel, maar gehandicapten (waar Vervotte erin is geslaagd om de lijst van wachtende te laten oplopen tot meer dan 8.200!) niet ?!

En als U nu echt durft te beweren dat alles wat er tot nut toe al is gezegd niets, maar dan ook niets, te maken heeft met een eventuele splitsing dan ben ik er van overtuigd dat U aanhanger bent van een onafhankelijk Vlaanderen omwille van het principe.

U kan dus leven met alle sociale en financiële gevolgen voor de Vlamingen, zolang we maar van de Waalse kant verlost zijn, en we Brussel hebben kunnen opeisen.

En qua flitspalen hebt U gelijk, dat verschil is veel te groot. Toch eens benieuwd of U de verdeling in Vlaanderen kent ? Weet U bvb. dat de grootste provincie het minste aantal flitspalen heeft ? En het geld van boetes wordt voor het merendeel door de provincies zelf geïnd (als U met de 10miljaard rondstrooit zou U dat ook moeten weten, want dit staat ook te lezen in dezelfde verhandling van het VB)

hurycane 13 juli 2007 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 2787654)
Er kunnen eindelijk goede beslissingen genomen worden en er kan krachtdadiger worden opgetreden. Nu hebben we de helft van de tijd ruzie over wat we gaan doen met de Waalse partijen. Er is ook een ander beleid nodig in Wallonië dan in Vlaanderen. En daar ga jij als Vlaming misschien niet beter van worden maar de Walen wel.

Ja natuurlijk, iedereen wil in Vlaanderen splitsen omdat men in Wallonië beter af zou zijn...

hurycane 13 juli 2007 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurycane (Bericht 2786572)
De punten die ik heb neergeschreven komen allemaal uit "werken" die de splitsing voor ogen hebben en dus zijn het allemaal pistes die zullen worden bewandeld met een eventuel splitsing.

Is het niet de logica zelf dat als er geen IPA's meer worden onderhandeld en er geen nationale CAO's meer zijn maar enkel sector en bedrijfs CAO's dat dit voortvloeit uit de splitsing ?

Hoe kan je nu stellen dat de werkloosheid in Vlaanderen zal afnemen als je weet dat in Vlaanderen momenteel 593.000 werklozen zijn.

Dat we in Vlaanderen met loopbaanonderbreking, tijdskrediet en brugpensioen 70% van de Belgische werkloosheid invullen.

Dat we in Vlaanderen 925.000 gepensioneerden tellen !

Als je dat allemaal vergelijkt met datgene dat ik neerschrijf dan moet het toch duidelijk zijn dat een splitsing gepaard zal gaan met geen brugpensioenen, geen tijdskrediet en loopbaanonderbreking meer.

Men zal de werkloosheid laten afnemen door de sociale rechten weg te nemen. Men zal loonmatiging doen langs de ene kant maar er wel voor zorgen dat men bepaalde zaken, zoals de ziekteverzekering, langs de andere kant zelf zal moeten betalen.

Nogmaals, het zijn allemaal zaken die staan in rapporten, verhandelingen,... van mensen, groeperingen, politieke partijen die de splitsing voor ogen hebben.

Herinner U dat ik gezegd heb dat de gezondheidszorg al grotendeels is opgesplitst. Dan krijg je zaken zoals dit, het befaamde decreet van Mvr. Vervotte naar gehandicapten toe :

In het ontwerp van decreet staat dat personen die beroepshalve bijstand verlenen aan personen met een handicap zonder te voldoen aan bepaalde kwalificatievereisten, strafbaar zijn en een geldboete tot 5.000 euro riskeren. Ook de gehandicapte zelf die een beroep doet op zo'n assistent, zou strafbaar worden. Ook zullen alle assistenten geregistreerd moeten worden.

En dat moeten wij allemaal maar normaal vinden ?

En zeg nu zelf, deze cijfers qua werkloosheid, wat dus door andere omschreven wordt als de bewijslast omdraaien, spreken die niet voor zich ? Op een totale bevolking van 6miljoen vlamingen is dus bijna 1.5miljoen werkloos ! Brussel buiten beschouwing gelaten natuurlijk.

Dat is 25% !!!!! En nog is er geen vuiltje aan de lucht, als we maar splitsen, dan zullen we met z'n allen beter af zijn...

hurycane 13 juli 2007 19:04

En in alle rijke verwende landen vloeit het kapitaal naar diegene die al zoveel hebben, joepie daar willen we met z'n allen natuurlijk heen !

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be