Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De Zevende Dag 22/02/2004 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=9683)

Stefanie 23 februari 2004 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
VRT 1 (bekend als TV1)
VRT 2 (bekend als Ketnet en Canvas)

VTM1 (bekend als VTM)
VTM2 (bekend als Kanaal 2)

VT4

JimTV

Vitaya

Kanaal Z

Bedankt voor het overzicht! Dat zijn toch vijf Nederlandstalige zenders die ik moet missen. Of mis ik niet zoveel? :wink:

Wordt er in Vlaanderen eigenlijk veel naar Nederland 1, 2 en 3 gekeken? En vermelden de tv-gidsen ook door welke omroep een bepaald programma wordt uitgezonden, of wordt dat weggelaten?

De familie Backeljou heb ik hier eens op het forum genoemd. Dat was eerst op VTM en later op kanaal 2. Ik denk dat je dat misschien graag zou gezien hebben, want Nederlanders gaan graag naar Antwerpen. Weet nu niet of die humour jouw smaak is. :) VTM nieuws heb je al online gezien. En voor de rest zendt kanaal 2 veel Amerikaanse reeksen en films uit. Persoonlijk kijk ik wel regelmatig naar de Nederlandse zenders. Naar nieuws en actualiteit vooral. Kwestie van eens objectieve berichtgeving te hebben. En op VT 4 was er daarnet Spin city. Door welke omroep zo'n programma wordt uitgezonden interesseert mij persoonlijk niet zo. Maar het lijkt mij geen slecht systeem.

neruda 23 februari 2004 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
een echte schande was het "dat pseudo intervieuw was een belgisch record aan onderbrekingen van een polticus die vijf vraagjes kreeg en het dan mocht afbollen

VLAAMSE RODE TELEVISIE

DIE TRUT VERDIENT HAAR c4 EN EEN NUL OP TIEN VOOR OBJECTIVITEIT

Tja,ge laat ook geen amateurs spelen met de eerste klasse , niet ? Da's nu net een voorbeeld hoe het blok functioneert , als de storm opkomst is staan ze met hun mond vol tanden..ik stond er wel van versteld dat 'm Stevaert zijn standpunt over flitspalen verdedigde... 8O

Jan van den Berghe 23 februari 2004 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
En de Musicfactory?????

Tussen haakjes, MTV Europe is nu weg. Nu hebben we een cartoonnet (voor kleine kinderen) en MTV Nederland in de plaats.

Is de Musicfactory een Vlaamse zender? Ik meen dat het hier gaat om een Nederlands tv-station.

Mijn punt in heel die discussie is (en ik herhaal nog eventjes daar bepaalden het nog altijd niet snappen) dat ik er mag van uitgaan dat ALLE Vlaamse zenders te bekijken zijn in de gebieden waar het Nederlands de officiële taal uitmaakt in België. Dit is nog steeds in het Vlaams en Brussels Gewest.

Voor de rest staat het iedere kabelmaatschappij die in die twee gewesten opereren volkomen vrij hun aanbod aan buitenlandse en/of anderstalige zenders naar hun marktaanvoelen te bepalen.

Jan van den Berghe 23 februari 2004 21:32

Citaat:

Bedankt voor het overzicht! Dat zijn toch vijf Nederlandstalige zenders die ik moet missen. Of mis ik niet zoveel? :wink:

Niet echt.

Op VT4 is er soms eens een goede film te bekijken (maar meestal gaat het om tweede- en derderangs films uit de VS).

Kanaal Z is wel interessant voor economisch nieuws.

Over de rest weet ik weinig af, met uitzondering van het discussieprogramma van Verstrepen (LibertyTV) dat steeds het bekijken waard.

Jan van den Berghe 23 februari 2004 21:34

Citaat:

Wordt er in Vlaanderen eigenlijk veel naar Nederland 1, 2 en 3 gekeken? En vermelden de tv-gidsen ook door welke omroep een bepaald programma wordt uitgezonden, of wordt dat weggelaten?

Muziekprogramma's op de Nederlandse omroepen worden goed bekeken. Ook is bekend dat de religieuze uitzendingen van de EO een niet onaardig aantal kijkers in Vlaanderen hebben. Maar voor de rest is de Nederlandse tv de laatste jaren toch wat minder aantrekkelijker geworden door de vele praatprogramma's.

Normaal wordt er in de tv-gidsen ook vermeld over welke omroep het gaat.

Stefanie 23 februari 2004 21:38

Citaat:

Is de Musicfactory een Vlaamse zender? Ik meen dat het hier gaat om een Nederlands tv-station.
Het is een zender van MTV, maar wel in het Nederlands.

Jan van den Berghe 23 februari 2004 21:48

Citaat:

Citaat:

Maar de discussie gaat hier over het aanbod van de VLAAMSE zenders. Me dunkt het dat ALLE Vlaamse zenders aangeboden moeten worden (met uitzondering van de regionale tv-zenders wel te verstaan) in de twee gewesten waar Nederlands de officiële taal is, nl. het Vlaams en Brussels Gewest.

Stefanie 23 februari 2004 21:52

Citaat:

Citaat:

Maar de discussie gaat hier over het aanbod van de VLAAMSE zenders. Me dunkt het dat ALLE Vlaamse zenders aangeboden moeten worden (met uitzondering van de regionale tv-zenders wel te verstaan) in de twee gewesten waar Nederlands de officiële taal is, nl. het Vlaams en Brussels Gewest.

Jamaar, die VJ's zijn op TMF zijn Vlamingen. Niet dat ik Raf wil gelijk geven, maar ik snap waar hij die "mierenneukerij" vandaan haalt. Voor de doorsnee Vlaming telt alleen dat hij Vlaamse VJ's op TMF ziet die Nederlands spreken. Als je naar die zender zit te kijken, zit je nu eenmaal niet met "de grote baas" in je hoofd. Het voelt aan alsof je naar 'n Vlaamse zender kijkt. Je hebt natuurlijk wel een punt, Jan, maar of de doorsnee Vlaming daar een boodschap aan heeft? Persoonlijk was ik wel even bezorgd dat Vlaamse zangers en groepen niet meer aan bod zouden komen, maar voor de rest interesseert het mij niet wie de baas van TMF is. Als er maar goede muziek is.

Jan van den Berghe 23 februari 2004 21:55

Citaat:

Jamaar, die VJ's zijn op TMF zijn Vlamingen.

Maar TMF wordt daardoor geen Vlaamse zender, wel een onderdeel van een Nederlandse zender dat zich tot de Vlamingen richt.

RTL/TVI is ook geen Waalse zender (maar een Luxemburgse), alhoewel de berichtgeving sterk op Franstalig België is gericht.

Stefanie 23 februari 2004 21:57

Citaat:

Citaat:

Jamaar, die VJ's zijn op TMF zijn Vlamingen.

Maar TMF wordt daardoor geen Vlaamse zender, wel een onderdeel van een Nederlandse zender dat zich tot de Vlamingen richt.

RTL/TVI is ook geen Waalse zender (maar een Luxemburgse), alhoewel de berichtgeving sterk op Franstalig België is gericht.

TMF richt zich inderdaad tot Vlaamse kijkers. 't Is dat dat ik bedoelde.

Jan van den Berghe 23 februari 2004 21:59

Citaat:

Het belangrijkste vind ik dat Vlaamse zenders in de twee gewesten te bekijken zijn waar het Nederlands de officiële taal uitmaakt. Dat lijkt me al een minimum vereiste.

Dat er daarna ook nog een aantal buitenlandse zenders aan bod komen die blijkbaar gericht zijn op de Vlaamse markt, is mooi meegenomen. Die zouden in het pakket ook mogen worden opgenomen.

Stefanie 23 februari 2004 22:01

Citaat:

Citaat:

Het belangrijkste vind ik dat Vlaamse zenders in de twee gewesten te bekijken zijn waar het Nederlands de officiële taal uitmaakt. Dat lijkt me al een minimum vereiste.

Dat er daarna ook nog een aantal buitenlandse zenders aan bod komen die blijkbaar gericht zijn op de Vlaamse markt, is mooi meegenomen. Die zouden in het pakket ook mogen worden opgenomen.

Vind ik ook. Ik wil nog eens benadrukken dat ik niet de bedoeling had om Raf gelijk te geven. In principe klopt uw redenering.

Bobke 23 februari 2004 22:01

Citaat:

Citaat:

VRT 1 (bekend als TV1)
VRT 2 (bekend als Ketnet en Canvas)

VTM1 (bekend als VTM)
VTM2 (bekend als Kanaal 2)

VT4

JimTV

Vitaya

Kanaal Z

Vergeet Jan nog de regionale zenders te vermelden.
De tv-gidsen vermelden de Nederlandse zenders op dezelfde manier van de Belgische en ze worden door de Vlamingen waarschijnlijk meer bekeken dan de franstalige.
Zelf volg ik regelmatig het nieuws en netwerk.

Jan van den Berghe 23 februari 2004 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
De tv-gidsen vermelden de Nederlandse zenders op dezelfde manier van de Belgische en ze worden door de Vlamingen waarschijnlijk meer bekeken dan de franstalige.

Dat is inderdaad een feit.

Dimitri 23 februari 2004 22:05

Citaat:

TMF is inderdaad een Nederlandse zender, maar volgens mij is er ook een Vlaamse TMF, of in ieder geval geweest. Ik heb daar wel eens fragmenten van gezien op de VRT.
Citaat:

Niet echt.

Op VT4 is er soms eens een goede film te bekijken (maar meestal gaat het om tweede- en derderangs films uit de VS).

Kanaal Z is wel interessant voor economisch nieuws.

Over de rest weet ik weinig af, met uitzondering van het discussieprogramma van Verstrepen (LibertyTV) dat steeds het bekijken waard.
Ik heb al even rondgesurft en gemerkt dat Kanaal Z (zakenzender) en JimTV (jongerenzender) themakanalen moeten zijn. De andere zenders hebben volgens mij een vrij algemeen programma.

De kwaliteit komt denk ik overeen met die van de Nederlandse commerciëlen, waar je over het algemeen ook niet veel van mist. In Nederland zijn er overigens zes landelijke zenders (RTL4, RTL5 en Yorin van de Holland Media Groep en Net5, SBS6 en Veronica van SBS Nederland), plus een kinderkanaal (Nickelodeon). Themazenders als TMF, MTV, Discovery, National Geographic, Cartoon Network e.d. zullen in Vlaanderen ook wel bekend zijn waarschijnlijk.

Jan van den Berghe 23 februari 2004 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Vergeet Jan nog de regionale zenders te vermelden.

Neen, niet echt. Ik wou slechts de zenders vermelden die in heel Vlaanderen op de kabel zitten.

In West-Vlaanderen waren er indertijd twee regionale zenders: eentje voor het noorden van de provincie (Focus) en eentje voor het zuiden (WTV). Maar Focus was maar een matte zender, had ook moeite de nodige sponsors warm te maken, terwijl WTV kon putten uit het Kortrijkse zakenmilieu en veel betere televisie bracht. Uiteindelijk is er een samenwerkingsverband gekomen en domineert WTV eigenlijk heel de zaak.

AVS is de regionale zender voor Oost-Vlaanderen. Goed van kwaliteit.

Jan van den Berghe 23 februari 2004 22:11

Citaat:

In Nederland zijn er overigens zes landelijke zenders (RTL4, RTL5 en Yorin van de Holland Media Groep en Net5, SBS6 en Veronica van SBS Nederland), plus een kinderkanaal (Nickelodeon).

Dat laatste zit nu ook op de Vlaamse kabel (althans waar Telenet verantwoordelijk is, en dat is bijna heel het Vlaams Gewest).

Zijn de RTL-zenders niet de gorigste van allemaal? Dat hoor ik toch vertellen van mijn Noord-Brabantse vrienden.

Stefanie 23 februari 2004 22:12

Kanaal 2 was oorspronkelijk een soort jongerenzender en toont nog altijd veel Amerikaanse reeksen. VT4 had vroeger een slechte reputatie, maar die zijn wel veranderd. Ik dacht altijd dat het aanbod in Nederland hetzelfde zou zijn als bij ons. Ik heb een tijd geleden toch eens in de T.V.gids gekeken. Op het eerste zicht vielen die commerciële zenders mij tegen.

Jan van den Berghe 23 februari 2004 22:15

Citaat:

VT4 had vroeger een slechte reputatie, maar die zijn wel veranderd.

Vroeger stond VT4 inderdaad bekend om het vele bloot en geweld dat er te zien was. Het bloot is duidelijk wat afgevoerd, daar het reputatie van de zender eerder schaadde dan kijklustigen aantrok. Het geweld is wel gebleven: er wordt nogal wat afgemept in de meeste (vrijwel steeds) Amerikaanse films die ze uitzenden.

Dimitri 23 februari 2004 22:20

Citaat:

Muziekprogramma's op de Nederlandse omroepen worden goed bekeken. Ook is bekend dat de religieuze uitzendingen van de EO een niet onaardig aantal kijkers in Vlaanderen hebben. Maar voor de rest is de Nederlandse tv de laatste jaren toch wat minder aantrekkelijker geworden door de vele praatprogramma's.

Welke praatprogramma's bedoel je dan precies? Dat is mij eigenlijk nooit opgevallen.
Ik had wel gedacht dat veel mensen het NOS-Journaal bekijken en wellicht andere categorieën programma's die op de Vlaamse tv misschien minder aan bod komen, maar de religieuze programma's van de EO waren wel het laatste waar ik aan dacht. Zoveel protestanten zijn er toch niet in Vlaanderen? Ik zou eerder Vlaamse kijkers voor de KRO en de RKK (programma's als Kruispunt) verwachten.

Ik denk wel dat Vlamingen meer naar de Nederlandse tv kijken dan Nederlanders naar de Vlaamse tv. Ik denk dat Vlaanderen Vakantieland veel Nederlandse kijkers trekt omdat zo'n programma in Nederland niet bestaat, en verder misschien het VRT-Journaal, een spelletjesprogramma als Blokken, de Vlaamse dramaseries, de kinderprogramma's van Ketnet en de reportageprogramma's van Canvas.
Citaat:

Normaal wordt er in de tv-gidsen ook vermeld over welke omroep het gaat.
Leuk om te weten. Blijkbaar vindt men dat toch interessant genoeg om te vermelden. :D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be