Cynara Cardunculus |
25 november 2011 17:15 |
CGKR opent dossier tegen De Winter.
Citaat:
Het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding heeft een dossier geopend tegen politicus Filip Dewinter (Vlaams Belang), omdat hij op 16 november tijdens de plenaire zitting van het Vlaams parlement "een aantal opmerkelijke uitspraken" over de Roma-bevolking deed. Dat meldt het CGKR vrijdag in een persmededeling.
Tijdens de zitting zei de volksvertegenwoordiger namelijk in het debat over het Vlaamse actieplan voor 2012 rond Midden- en Oost-Europese migranten in Vlaanderen: "Minister, in de ogen van de bevolking, dat weet u zeer goed, staat Roma voor de R van rovers, de O van overlastjunkies, de M van messentrekkers en de A van agressievelingen. Die realiteit wil u blijkbaar niet onder ogen zien. Ik herhaal: geen inburgeringsstewards, maar politieagenten hebt u nodig om de Roma terug te brengen naar de plaats waar ze thuishoren: Roemenië en Bulgarije, niet hier."
|
http://www.vandaag.be/binnenland/843...itspraken.html
---------------------
Nu dacht ik toch wel dat volksvertegenwoordigers TIJDENS DE ZITTING totale onschendbaarheid genoten? Of is ook daar de inmenging van de Inquisitie werkzaam?
Nu, we weten allemaal dat ROMA voor iets helemaal anders staat:
Radeloze
Ongelukkige
Mensen
Allemaal
of zoiets zeker?
Alleen, ik las net een brief van een Bulgaarse lezer, vertaald door Frank Van Hecke:
http://frankvanheckevb.skynetblogs.b...erdieping.html
Citaat:
Een paard op het balkon van de 3de verdieping...
In een recente uitgave van "Commission en direct", een meestal oersaai intern weekblad van de Europese Commissie, verscheen onlangs een lange lezersreactie die ik hieronder graag uit het Engels vertaal. Of hoe de onzin van de politieke correctheid soms uit heel onverwachte hoek een knauw krijgt...
"... We moeten een einde stellen aan de discriminatie van Roma... OK, maar hoe? Wanneer U stelt dat de Europese Lidstaten hen toegang tot onderwijs moeten verlenen kan ik als Bulgaarse enkel maar bevestigen dat die toegang hen NIET geweigerd wordt. Integendeel zelfs. Mijn moeder is lerares en moet letterlijk de ouders van Roma-kinderen gaan opzoeken en overtuigen hun kinderen naar school te sturen in plaats van ze op 15-jarige leeftijd uit te huwelijken. Voor de Roma heeft onderwijs blijkbaar weinig waarde, gedeeltelijk omwille van cultuurverschillen. Dus weet ik echt niet wat we nog meer kunnen doen- tenzij U zou suggereren dat we geweld zouden gebruiken om hun kinderen in de scholen te houden? Wanneer Roma nieuwe woningen worden aangeboden zijn die na een jaar onleefbaar geworden. Men doet zijn behoefte op de vloer, houten ramen worden afgebroken en als brandhout gebruikt, of men stalt zomaar een paard op het balkon van een derde verdieping. En denk niet dat het enkel om armoede gaat, dat bewijzen de talrijke satellietschotels van deze flats. Een aantal zaken zijn compleet onbegrijpelijk voor mensen met normaal gezond verstand. Met deze commentaar wil ik helemaal niet denigrerend zijn over Roma en al evenmin zeggen dat de staat helemaal geen verantwoordelijkheid moet opnemen. Ik wil enkel erop wijzen dat de situatie zeer complex is en dat het niet steeds een kwestie is van discriminatie of van geweigerde toegang tot sociale dienstverlening. Misschien moeten we eerst meer leren over de cultuur en de waarden van de Roma - in het bijzonder dan over die waarden die onmogelijk geintegreerd kunnen worden in het Europa van de 21ste eeuw en waar de Roma eerst zelf zullen moeten komaf mee maken ." De historie met het paard op het balkon van de derde verdieping zal wel niet elke dag overal voorkomen - maar deze reactie is al bij al niet meer eenzijdig dan de politiek correcte verhalen over de Roma die we in de Europese instellingen dag-in-dag-uit ondergaan. Ik wou ze U dus niet onthouden - ook niet omdat ik de indruk heb dat ik al voor véél minder dan dit een klacht van het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding aan mijn broek gehad heb .
|
Nadat we nu aparte stewards moeten hebben om die mensen te leren waar het toilet is, mogen we dan nog steeds niet zeggen waar het over gaat?
|