Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Antwerpen: orde op zaken voor polygame huwelijken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=191213)

De schoofzak 4 september 2013 20:12

Antwerpen: orde op zaken voor polygame huwelijken
 
Mooi zo !

Van mij mag iedereen zes vrouwen en zes venten tegelijk trouwen (niet voor de wet) en ermee leven zoals ze zelf wensen.

Maar in ons recht en in onze burgelijke stand, met onze sociale voordelen daaraan verbonden, is het een ander plaatje.

(De Schoof is zelfs voorstander van het afschaffen van het burgerlijk huwelijk; alle regels en consequenties die ermee vast hangen kunnen ad hoc geregeld worden in een veel soepeler verband, indien die consequenties effectief gewenst zijn en blijven).


Antwerpen schrapt alle polygame huwelijken: 'Onverenigbaar met openbare orde' (Homans)

http://www.knack.be/nieuws/belgie/an...tter-RNBLVFOCW

Citaat:

De stad Antwerpen heeft de afgelopen maanden alle polygame huwelijken uit het bevolkings- en vreemdelingenregister geschrapt. Dat kondigt de bevoegde schepen Liesbeth Homans (N-VA) aan.

reacties( 23)

Antwerpen schrapt alle polygame huwelijken: 'Onverenigbaar met openbare orde' (Homans)

© Katrijn Van Giel/ImageDesk

De stad Antwerpen heeft de afgelopen maanden alle polygame huwelijken uit het bevolkings- en vreemdelingenregister geschrapt. Dat kondigt de bevoegde schepen Liesbeth Homans (N-VA) aan in haar antwoord op een schriftelijke vraag van gemeenteraadslid Wim Van Osselaer (Vlaams Belang).

In 2011 stonden nog 27 inwoners met meer dan één huwelijk geregistreerd. Het ging om inwoners uit Marokko, Pakistan, Mauretanië en andere islamitische landen, en uit België. Ze kwamen ons land binnen als polygame vreemdeling. Voor een inwoner van Antwerpen wordt en werd nooit een dubbel huwelijk geregistreerd, benadrukt Homans.

'Polygamie is onverenigbaar met openbare orde'

Pas sinds 1 oktober 2004 is het Belgische internationaal privaatrecht gecodificeerd. Voordien was de toepassing van vreemde rechtsregels - zoals de mogelijkheid om meer dan één huwelijk te sluiten - niet geregeld in de wetgeving. Het wetboek van internationaal privaatrecht stelt dat de registratie in het bevolkings- of vreemdelingenregister van feiten die onverenigbaar zijn met onze openbare orde niet toegelaten zijn. 'Polygamie is uiteraard onverenigbaar met onze openbare orde', aldus Homans in haar antwoord.

Weigering voor dubbele huwelijken

De registratie van dubbele huwelijken werd de vorige maanden verwijderd. De betrokken inwoners worden volgens Homans aangeschreven om hen de kans te geven hun burgerlijke stand correct te registreren als ze kunnen aantonen dat één huwelijk intussen ontbonden is. Voor de overige dubbele huwelijken zal de ambtenaar van burgerlijke stand een weigering versturen.

De N-VA-schepen wijst er ook op dat de registratie van dubbele huwelijken in Antwerpen voor de wet van kracht was tot doel had deze toestand te kennen en zo te kunnen opvolgen. Toenmalig schepen Monica De Coninck (SP.A) antwoordde in 2009 en 2011 dat er respectievelijk 45 en 27 inwoners met twee of meer echtgenoten geregistreerd stonden. Van de 27 inwoners die in 2011 geregistreerd stonden hadden 16 de Belgische nationaliteit verkregen.

Ke Nan 4 september 2013 20:17

Ordnung muss sein!

Ill Duce 4 september 2013 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan (Bericht 6788634)
Ordnung muss sein!

Vraag maar aan de Koerden.

:twisted:

rookie 4 september 2013 20:41

als reactie op de interpellatie van ..........?????? veren en gaan lopen ?

Demper 4 september 2013 20:58

Het is tijd voor de grote kuis.

Ill Duce 4 september 2013 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 6788678)
Het is tijd voor de grote kuis.

Met treinen en kampen?

Ke Nan 4 september 2013 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ill Duce (Bericht 6788641)
Vraag maar aan de Koerden.

:twisted:

Die haben es gewusst. :twisted:

Xenophon 4 september 2013 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ill Duce (Bericht 6788703)
Met treinen en kampen?

Ze naar kampen in Frankrijk brengen en ze daar laten vermoorden door zatte soldaten?

Ill Duce 4 september 2013 21:20

Hangt er vanaf hoe die 'ze' gedefinieerd worden...

Ke Nan 4 september 2013 21:23

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 6788678)
Het is tijd voor de grote kuis.


1207 4 september 2013 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6788624)
Antwerpen schrapt alle polygame huwelijken: 'Onverenigbaar met openbare orde' (Homans)W[/url]

Na het negeren vd de volksparticipatie en de gevechten in turnhout een poging tot charmeoffensief?

Homans moet mij eens uitleggen hoe de burgerlijke stand mij in het huwelijksbootje zet als ze zien dat ik al getrouwd ben.
en homans moet mij eens uitleggen hoe ge als vreemdeling 2 vrouwen kunt aangeven op het gemeentehuis als ge hier komt wonen, laat staan dat ze allebei het volledige setje rechten van een getrouwde kunnen krijgen.

volgens mij ga da ni echt lukken en is dit dus weer vooral gebakken lucht.

Ill Duce 4 september 2013 21:26

:lol:

Demper 4 september 2013 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ill Duce (Bericht 6788703)
Met treinen en kampen?

Ben jij de hond van Pavlov?

Ill Duce 4 september 2013 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 6788730)
Ben jij de hond van Pavlov?

Als ik gedronken heb, wel.

Demper 4 september 2013 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ill Duce (Bericht 6788734)
Als ik gedronken heb, wel.

Blijkbaar ook als je nuchter bent.

Traditio.

Bad Attila 5 september 2013 06:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6788624)
Mooi zo !

Van mij mag iedereen zes vrouwen en zes venten tegelijk trouwen (niet voor de wet) en ermee leven zoals ze zelf wensen.

Maar in ons recht en in onze burgelijke stand, met onze sociale voordelen daaraan verbonden, is het een ander plaatje.

Helaas voor jou, en voor Homans, kunnen polygame huwelijken wel degelijk bepaalde rechtsgevolgen hebben in ons land, al zijn zij tegen de internationale openbare orde.

Het is vele malen ingewikkelder dat wat Homans laat uitschijnen, en het zou goed kunnen dat haar beslissing eigenlijk onwettelijk is. Maar dan zij noch ik over oordelen, dat is de job van een rechter.

Citaat:

(De Schoof is zelfs voorstander van het afschaffen van het burgerlijk huwelijk; alle regels en consequenties die ermee vast hangen kunnen ad hoc geregeld worden in een veel soepeler verband, indien die consequenties effectief gewenst zijn en blijven).
Daar is iets voor te zeggen. ;-)

Boduo 5 september 2013 08:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6788727)
Na het negeren vd de volksparticipatie en de gevechten in turnhout een poging tot charmeoffensief?

Homans moet mij eens uitleggen hoe de burgerlijke stand mij in het huwelijksbootje zet als ze zien dat ik al getrouwd ben.
en homans moet mij eens uitleggen hoe ge als vreemdeling 2 vrouwen kunt aangeven op het gemeentehuis als ge hier komt wonen, laat staan dat ze allebei het volledige setje rechten van een getrouwde kunnen krijgen.

volgens mij ga da ni echt lukken en is dit dus weer vooral gebakken lucht.

Glazen bol ?

:clapping:

Boduo 5 september 2013 08:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 6789066)
Helaas voor jou, en voor Homans, kunnen polygame huwelijken wel degelijk bepaalde rechtsgevolgen hebben in ons land, al zijn zij tegen de internationale openbare orde.

Het is vele malen ingewikkelder dat wat Homans laat uitschijnen, en het zou goed kunnen dat haar beslissing eigenlijk onwettelijk is. Maar dan zij noch ik over oordelen, dat is de job van een rechter.
Daar is iets voor te zeggen. ;-)

Homans zal wel een juridische spitsvondigheid op tafel leggen.
Homans is een bekwame dame.

maddox 5 september 2013 08:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6788727)
?
Homans moet mij eens uitleggen hoe de burgerlijke stand mij in het huwelijksbootje zet als ze zien dat ik al getrouwd ben.

Als "goeie Belg" al getrouwd zijn , da's duidelijk aangegeven in uw dossier. Zelfs een ambtenaar in kennelijke staat kan daar niet over kijken.
Citaat:

en homans moet mij eens uitleggen hoe ge als vreemdeling 2 vrouwen kunt aangeven op het gemeentehuis als ge hier komt wonen, laat staan dat ze allebei het volledige setje rechten van een getrouwde kunnen krijgen.
Als de wet niet met de voeten getreden is, kan dat dus ook niet.
Citaat:

Volgens mij ga da ni echt lukken en is dit dus weer vooral gebakken lucht.
Nu, de vraag is, als een zandbakkiestanees terugkomt van "vakantie" en de papieren bijheeft van een 2-3-4de huwelijk, wat dan?

Boduo 5 september 2013 08:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6789175)
Als "goeie Belg" al getrouwd zijn , da's duidelijk aangegeven in uw dossier. Zelfs een ambtenaar in kennelijke staat kan daar niet over kijken.

Als de wet niet met de voeten getreden is, kan dat dus ook niet.

Nu, de vraag is, als een zandbakkiestanees terugkomt van "vakantie" en de papieren bijheeft van een 2-3-4de huwelijk, wat dan?

Dit soort zandbakken moet men op de luchthaven in de transitzone zetten, zoals ze dat doen in Moskou.

Libro 5 september 2013 08:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ill Duce (Bericht 6788734)
Als ik gedronken heb, wel.

Kwijl je dan ook zoveel? ;-)
Nu, tolerantie is één zaak, uw maatschappij gezond houden een andere. Massale import van armoede en kansarmoede leggen een zware last op de maatschappij (m.i.v. de openbare financiën) en het tolereren van instellingen die haaks staan op onze cultuur is op lange termijn een gevaar voor de westerse wereld.

Boduo 5 september 2013 08:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 6789186)
Kwijl je dan ook zoveel? ;-)
Nu, tolerantie is één zaak, uw maatschappij gezond houden een andere. Massale import van armoede en kansarmoede leggen een zware last op de maatschappij (m.i.v. de openbare financiën) en het tolereren van instellingen die haaks staan op onze cultuur is op lange termijn een gevaar voor de westerse wereld.

Dat "lange" is al voorbij hoor !

1207 5 september 2013 08:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6789175)

Nu, de vraag is, als een zandbakkiestanees terugkomt van "vakantie" en de papieren bijheeft van een 2-3-4de huwelijk, wat dan?

jij mag ook gerust met 5 vrouwen samenwonen, met allen sex hebben en met alle 5 kweken (zolang ge toestemming van uw complete harem hebt).
alleen kunt ge, juridisch/ambtelijk gezien, maar 1 vrouw hebben die het volledige setje rechten heeft.
de kinderen vd andee 4 zullen automatisch minder rechten hebben (gaande van naamgeving tot erfenisverdeling)

als ge in het land vd zandbakkiestanees met een 12j moogt trouwen betekent dat niet dat wij dat huwelijk hier moeten accepteren/aanvaarden hé

Bad Attila 5 september 2013 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6789162)
Homans zal wel een juridische spitsvondigheid op tafel leggen.

Het is gewoon een kwestie van interpretatie, hoor... :?

Citaat:

Homans is een bekwame dame.
juist, zij is immers van de NVA.

Amon_Re 5 september 2013 09:24

Domme vraag eigenlijk, maar waarom mag polygamie niet?

De schoofzak 5 september 2013 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6789252)
Domme vraag eigenlijk, maar waarom mag polygamie niet?

Daar zitten we met onze katholieke voorgeschiedenis.

Zoek het voor ons eens op, wanneer dit eigenlijk in voege gegaan is.
Want naar mijn gedacht is het net zoals priesters die niet mogen vogelen: dat is niet altijd zo geweest; dat is maar ingevoerd geweest en passant in de geschiedenis.

.

Bad Attila 5 september 2013 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6789192)
jij mag ook gerust met 5 vrouwen samenwonen, met allen sex hebben en met alle 5 kweken (zolang ge toestemming van uw complete harem hebt).
alleen kunt ge, juridisch/ambtelijk gezien, maar 1 vrouw hebben die het volledige setje rechten heeft.
de kinderen vd andee 4 zullen automatisch minder rechten hebben (gaande van naamgeving tot erfenisverdeling)

in zoverre de vader ze erkent, hebben die kinderen exact dezelfde rechten als het kind van de gehuwde moeder...

Pericles 5 september 2013 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6789262)
Daar zitten we met onze katholieke voorgeschiedenis.

Zoek het voor ons eens op, wanneer dit eigenlijk in voege gegaan is.
Want naar mijn gedacht is het net zoals priesters die niet mogen vogelen: dat is niet altijd zo geweest; dat is maar ingevoerd geweest en passant in de geschiedenis.

.

Laat ze "vogelen" ; Ik "vogel " ook graag.
Nu dat ik er aan denk , mijn vrouw heeft een halve dag verlof en de kinderen zijn op school. ;-)

1207 5 september 2013 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 6789265)
in zoverre de vader ze erkent, hebben die kinderen exact dezelfde rechten als het kind van de gehuwde moeder...

Mis poes

de officiële gehuwde moeder en haar kinderen zijn veel beter beschermd.

praktisch voorbeeldje
pa sterft. met contractje langstlevende echtgenoot gaat alles naar de officiële gehuwde vrouw. wat gebeurt er als gehuwde vrouw 10j later sterft? erfenis gaat naar HAAR kinderen, de kinderen vd 4 anderen krijgen noppes wat zij hebben geen band met de officiële gehuwde vrouw

Bad Attila 5 september 2013 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6789343)
Mis poes

de officiële gehuwde moeder en haar kinderen zijn veel beter beschermd.

Neen, wat de kinderen betreft.
De moeder wel, maar dat is ook normaal, omdat zij gehuwd is.

Citaat:

praktisch voorbeeldje
pa sterft. met contractje langstlevende echtgenoot gaat alles naar de officiële gehuwde vrouw. wat gebeurt er als gehuwde vrouw 10j later sterft? erfenis gaat naar HAAR kinderen, de kinderen vd 4 anderen krijgen noppes wat zij hebben geen band met de officiële gehuwde vrouw
Fout...
Bij overlijden van de vader erven alle kinderen hun deel (= reserve), gelijk voor elk kind. De vader kan wettelijk niet voorzien dat zijn gehuwde vrouw "alles krijgt". Zij kan hoogstens het "beschikbaar deel" krijgen, en hoe meer kinderen, hoe kleiner dat deel (vanaf 3 kinderen, 1/4 van de erfenis).

Het enige dat de vrouw krijgt (buiten desgevallend het beschikbaar deel), is vruchtgebruik over bepaalde zaken, zoals het huis. Als zij sterft, zullen haar kinderen van haar erven, maar daar zal niet veel van de vader inzitten... Dus, als een van de kinderen uit een ongehuwde moeder het huis heeft geërfd, kan hij zijn broer/zuster uit de gehuwde moeder op dat ogenblik zelfs buitensmijten.

CLAESSENS Joris 5 september 2013 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6788727)
Na het negeren vd de volksparticipatie en de gevechten in turnhout een poging tot charmeoffensief?

Homans moet mij eens uitleggen hoe de burgerlijke stand mij in het huwelijksbootje zet als ze zien dat ik al getrouwd ben.
en homans moet mij eens uitleggen hoe ge als vreemdeling 2 vrouwen kunt aangeven op het gemeentehuis als ge hier komt wonen, laat staan dat ze allebei het volledige setje rechten van een getrouwde kunnen krijgen.

volgens mij ga da ni echt lukken en is dit dus weer vooral gebakken lucht.

Blijkbaar lukte het wel...
Anders kon er uiteraard niet geschrapt worden.
Ik snap wel niet hoe je in aanmerking kan komen voor onze nationaliteit wanneer je op voorhand al onze (huwelijks)wetten radicaal van de hand wijst?
Vraagje aan de vorige ploeg aldaar?:lol:

Dakeyras 5 september 2013 12:31

Het is eigenlijk hallucinant dat dergelijke huwelijken überhaupt werden geregistreerd. Volgens mij zijn polygame huwelijken in strijd met de Belgische openbare orde, als ze al niet in strijd zijn met de internationale openbare orde.

Ik moet van dat mens niet weten, maar dit is een goede beslissing van Homans.

R.Verhiest 5 september 2013 12:31

Er zijn ook "onwettelijk polygame" mormonen ...

Anna List 5 september 2013 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan (Bericht 6788634)
Ordnung muss sein!

en oplichters moeten er tussenuit gehaald worden om de sociale zekerheid te redden.

wat ik me nu afvraag is of d B fiscus de belastingaangiftes van deze polygamisten tot 5 jaar terug gaat herzien, en de belastingontduiking ook aan 300% zal terugvorderen.

1207 5 september 2013 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 6789522)
Blijkbaar lukte het wel...

Als verkozenen des volkes zou jij de wetten toch moeten kennen :)
wordt een polygaam huwelijk door de staat en de gemeentelijke diensten erkend of niet?
indien ja mag ik met meerdere trouwen, indien niet valt er niets te schrappen

Anna List 5 september 2013 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6788727)
...

Homans moet mij eens uitleggen hoe de burgerlijke stand mij in het huwelijksbootje zet als ze zien dat ik al getrouwd ben.
en homans moet mij eens uitleggen hoe ge als vreemdeling 2 vrouwen kunt aangeven op het gemeentehuis als ge hier komt wonen, laat staan dat ze allebei het volledige setje rechten van een getrouwde kunnen krijgen.

...

ik denk dat ge voor dien uitleg bij Patje Janssens zult moeten zijn...

circe 5 september 2013 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest (Bericht 6789533)
Er zijn ook "onwettelijk polygame" mormonen ...

en ja hoor, er zijn ook vlamingen met een minnares. Er zijn zelfs vlamingen met een minnares én een minnaar.

Ziedewel dat de vlamingen erger zijn dan de bigamisten.

Roger kan nu rustig verderslapen.

Anna List 5 september 2013 12:50

en zullen ook de ziekenfondsen controleren of deze polygamisten voldoende bijdragen leveren (elke ega als hoofdlid...) of staan ze allemaal heel voordelig op mijnheers lidmaatschap ?

1207 5 september 2013 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 6789566)
ik denk dat ge voor dien uitleg bij Patje Janssens zult moeten zijn...

niet als huwelijksrecht federaal is
Anders moogt ge in A'pen niet meer met meerdere trouwen maar in Brugge wel en kan Borgerokko zelfs het homohuwelijk verbieden :)

circe 5 september 2013 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 6789566)
ik denk dat ge voor dien uitleg bij Patje Janssens zult moeten zijn...

volgens het artikel waren er toch 16 "belgen" die als polygamist geregistreerd stonden.

Citaat:

Van de 27 inwoners die in 2011 geregistreerd stonden hadden 16 de Belgische nationaliteit verkregen.
Ik neem aan dat dat geen autochtonen waren, want die zouden bestraft geweest zijn. Tenslotte is elke Belg toch gelijk voor de wet --- behalve de "belgen" dan neem ik aan, want die mochten ook al de dubbele nationaliteit hebben toen onze nationale trots Clijsters haar belgische nationaliteit moest opgeven indien ze met haar australische vriend huwde. Gelukkig mocht Mohammed wèl én Marokkaan én "belg" zijn.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be