![]() |
In uw boekje staat de getuigenis van een NMBS-medewerker die vindt dat de NMBS zeer goed werk levert, en hij verwijst daarbij naar de tienduizenden jongeren die na Rock Werchter met de trein naar huis konden, en zo dus niet de auto moesten nemen.
Weet U wel wat U schrijft??? Misschien vergeten dat de NMBS de Werchtergangers zwaar heeft gekloot door net tijdens dat weekeinde te staken? Schrijft u in uw boekje zomaar het eerste het beste onnozele idee dat in u opkomt zonder het na te gaan op het waarheidsgehalte? |
Het is inderdaad zo dat de laatste Werchter de NMBS in staking was
maar er waren ook andere gelegenheden dat de NMBS inderdaad goed werk leverde. Het idee dat alleen privé-firma's in staat zouden zijn om een deftig consumptieaanbod uit te werken is even gek als de gedachte dat we een rechtvaardige egalitaire maatschappij kunnen creeëren door alle economische activiteiten in de handen van de staat of een andere vorm van collectiviteit te leggen & dat bovendien winstbejag een vies woord is. Was het niet Tobback Sr die onlangs zei dat het voor een klassiek socialist een ernstig signaal is om over privatizeringen na te denken als men vaststelt hoe vroeger de staatsRTT niet in staat was om een telefoonlijn binnen een gemiddelde termijn van 6 weken beschikbaar te maken, waar dit nu een belachelijk lange termijn is en men een telefoonlijn quasi onmiddelijk heeft. Persoonlijk vind ik geen graten in een politiek om alle economische en zelfs non-profit aktiviteiten toegankelijk te maken voor privé initiatieven- wat niet wil zeggen dat een degelijk verantwoorde controle van de overheid mag ontbreken. Zo zal een hervorming (demonopolisatie) van de spoorwegen misschien door een socialistische europese regering opgelegd worden tegen de zin van de waalse afdeling van de europese socialistische partij. Maar dat is dan een kwestie van partijdiscipline... & iets dat men dan maar aan "de mensen" moet uitleggen zonder ongezellig te doen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ps : moet je geen ervaring hebben om in de senaat te zetelen? Als je 28 (lees ik) bent, wat kan je dan? Welke meerwaarde beteken jij voor de Belgische politiek? |
Citaat:
Gelukkig dat JM Dedecker toch zo een ongeloofelijke toegevoegde waarde brengt nietwaar, hij is immers een heel stuk ouder dan 28 jaar. |
Citaat:
En staking en vakbonden wie legt er hem het verband uit???? |
Citaat:
Wat aantoont dat alle andere liberaliseringen in de EU blijkbaar wél succesvol waren. En we zullen ook niet vergeten te vermelden dat het aantal passagierskilometers door de liberalisering van dalend terug stijgend is geworden, dat de investeringen in het spoor enorm zijn gestegen, ... |
Citaat:
|
eigeeltje schreef:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Goede voorbeelden van gedeeltelijke liberalisering (d.w.z. bepaalde lijnen) zijn Zwitserland, Duitsland en Denemarken. En laat ik u er onmiddellijk bij zeggen: het gaat hier NIET om de grote rendabele lijnen. In Duitsland worden de rendabele lijnen nog altijd door de DB uitgebaat, maar de door haar afgestoten kleine en onrendabele lijnen werden door de ondernemingen opgekocht en rendabel gemaakt. Zo worden er bijvoorbeeld meerdere grenslijnen (Duitsland-Nederland) door dergelijke maatschappijen met succes uitgebaat. |
Citaat:
|
Citaat:
De treinen die in Denemarken, Zwitserland en Duitsland door private maatschappijen worden uitgebaat, hangen niet vol met publiciteit. Een goede onderneming weet ook inkomsten uit haar eigenlijke dienst te halen. Maar een logge mastodont met een personeelsoverschot als de NMBS kan dat natuurlijk niet. |
je vergelijking met een auto loopt erg mank, dit is niet een dienst van de overheid aan onze bevolking. Dat openbaar vervoer is het net wel. Daarom dat dat onerscheid er nog steeds is. Dat de staat er mee voor betaalt, om het 'goedkoper' te maken voor de meeste mensen ( die met een loon lager dan het gemiddelde..)
|
Citaat:
De vergelijking met de wagen loopt trouwens helemaal niet mank: met de vele belastingen die de overheid int op de wagen kunnen de wegen aangelegd en onderhouden worden. Dat is dan de dienst van de overheid. Hier is duidelijk dat de gebruiker betaalt. Dat zou ook zo moeten zijn bij het openbaar vervoer. |
JvdB schreef:
Citaat:
Aldus is het inderdaad mogelijk de eerste jaren een schijnbeeld op te houden van goedkoper en beter vervoer over het spoor. |
Citaat:
Maar de Europese regelgeving stippelt duidelijk uit dat de beide zaken gescheiden moeten zijn. Het mag niet door een en dezelfde onderneming beheerd worden. |
Citaat:
Stationsbouw en -onderhoud zijn te verwaarlozen in dat grote geheel. |
Citaat:
Laat men bijvoorbeeld een spoorlijn tien jaar ongebruikt en ononderhouden liggen, dan is het totaal onbruikbaar geworden. Laat staan dat men een spoorlijn zou gebruiken, maar niet onderhouden... |
Citaat:
Ook Vlaamse werklozen kunnen per spoor naar een sollicitatie toe. Hiervoor betalen zij 1 euro voor een enkele rit. |
Citaat:
Even nagekeken en trouwens vastgesteld dat het reglement eens te weer is veranderd (nu is er sprake van een korting van 75%): http://www.b-rail.be/rnvn/N/formul/unemployed.html |
Citaat:
|
Even opkrikken, want mevrouw gennez heeft het blijkbaar per ongeluk over het hoofd gezien... :roll:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dirk Sterkx heeft het onderwerp nog wat aktueel gemaakt door te suggereren dat in het kader van de liberalisatie ook "De Lijn" allicht
treinen kan laten rijden op de NMBS infrastructuur volledig in overeenstemming met de europese richtlijnen die overigens door 3/4 van de socialistische europarlementsleden goedgekeurd zijn. Het zou trouwens wel eens nuttig kunnen zijn om na te gaan hoe de toestand in het Verenigd Koninkrijk geleid door de partijgenoot Blair intussen verder gaat met de spoorwegen want ik geloof niet dat een regering als er de vreselijkste dingen met publieke of private spoorlijnen gebeuren daar dan verder niet naar omkijkt. Ik geloof dus dat de liberalizering van de spoorwegen inmiddels bijgestuurd is. Trouwens hoea en halleluja : dank zij de liberalizering van de luchtvaart maakt onze belgische luchtvaartmaatschappij VLM goede resultaten in het binnenlands luchtverkeer in hetzelfde Verenigd Koninkrijk, dus waarom zou Virgin Rail hier hun voortreffelijke treinen niet mogen inleggen ? |
Citaat:
|
Citaat:
Uit de duim gezogen dus. Eddy is daarbij ofwel fictief of een trouwe SP.a-militant wiens naam gebruikt wordt... |
Citaat:
Nergens op de NMBS-webstek staat daarover iets. Nergens in de nieuwe "Gids voor de Reiziger" staat dat. Waar moeten we die informatie dan wel vinden? Trouwens, ook op de VDAB-website staat er niets daarover te lezen. Of is "eigeeltje" soms het koosnaampje van dhr. Karel Vinck??? |
Het blijft verdomd stil langs de kant van mevrouw de Politica.
Toeval???? |
Citaat:
Op de beide websites staat niet alles vermeld, ik raad u aan contact op te nemen met uw plaatselijk VDAB kantoor. |
Je zal het niet geloven. Vorig jaar was ik nog voorzitter van animo, onze jongerenbeweging. Animo en prego, de jongerenbeweging van spirit, hebben toen het voortouw genomen in een beweging tegen de ongelukkig getimede actie van de spoorvakbonden in het weekend van Werchter. Ik ben dus helemaal geen Werchter-analfabeet en weet wel degelijk dat de NMBS vorig jaar voor het eerst sinds enkele jaren geen duizenden jonge festivalgangers vervoerde. Gelukkig ving de Lijn dat op. Alle andere jaren -en hopelijk ook dit en volgend jaar- deed de NMBS schitterend werk. Het interview met de NMBS-spoorman is trouwens in 2003 afgenomen. De vorige zomer was dus die van 2002...
|
Citaat:
kostprijs van het station van Luik: 500 miljoen euro inkomsten van ticketverkoop (per jaar): 200 miljoen euro Stationsbouw is totaal niet te verwaarlozen. |
Citaat:
Tot nader order hecht ik dus geen geloof aan uw bewering (tenzij u ons natuurlijk een antwoord van de VDAB kunt geven). |
Citaat:
Laat dergelijke prestigeprojecten buiten te beschouwing en vermeld alleen de gewone stations dan zult u onmiddellijk zien de uitgaven voor stationsonderwijs in vergelijking met de rest maar laag zijn. |
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:04. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be