Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Algemeen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=19)
-   -   Het autosalon: De vrouw, lustobject (https://forum.politics.be/showthread.php?t=101037)

Rudy 22 januari 2008 20:08

Het autosalon: De vrouw, lustobject
 
Het autosalon: De vrouw, lustobject

(c) De Standaard 19/01/08





Like it fast and hard? Het lijkt een zinnetje uit een pornoblad, maar het komt uit een reclamefolder voor een motorfiets. En op het autosalon staat er naast die motor ook een chick in een spannend lederen pakje met blote benen en hoge laarzen. Alleen het zweepje ontbreekt nog.

Krantenartikels over deze tweejaarlijks terugkerende orgie op de Heizel laten er geen twijfel over bestaan: 'Het salon mikt op verleiding.' Het wordt een 'spectaculair' jaar, want: 'Er zijn veel nieuwe modellen, rode lopers en charmante hostessen.' Geef toe, u dacht bij de voorgaande zin toch niet aan nieuwe automodellen?

Beelden van de openingsdagen op televisie beamen dat de sector bewust verwarring zaait: naast elke dure auto staat tegenwoordig een dure madam. Véronique De Cock, bijvoorbeeld, bij Mercedes. Of Halima Chehaïma, twee jaar geleden kandidaat-Miss België, bij Lancia. Al even langharige en langbenige missen bij Ferrari en Maserati, omdat het bij die merken sowieso om droombeelden en verleiding gaat.

De meisjes geven dat zelf toe: 'Wij geven geen informatie. Wij staan hier om te verleiden. We moeten klanten naar ons toe lokken. Het zijn de mannen die kopen. Altijd de mannen, ja.' (lachen)

En wij die dachten dat het tegenwoordig de vrouwen zijn die beslissen over zo'n grote aankoop, of dat ook de kinderen een vinger in de pap hebben. Dat gaat blijkbaar op voor gezinswagens, maar niet voor snelle bolides en zware motoren, die niet malen om een paar gram vervuiling meer of minder. In dat segment draait het nog steeds om luxe en de illusie dat je tot het kruim der aarde behoort. Want wie kan zich zo'n dure, slanke dame - excuus, auto - permitteren?

Beide zijn even 'onbereikbaar' voor de modale gezinsman. Die er dan maar genoegen mee neemt om de beide schoonheden - het voertuig én de miss die ertegenaan leunt - te fotograferen om thuis nog na te genieten. De vrouw als lustobject, de vrouw als 'verborgen verleider', is weer helemaal terug. Ik overdrijf? Luister naar Manuela, 23 jaar en in het normale leven verkoopster in een Brusselse kledingwinkel. Ze nam twee weken vrijaf om als auto-babe op het salon te werken.

'Veel klanten vragen ons om te poseren. Maar er zijn dingen die we niet doen. Gisteren vroeg iemand me om op de motorkap te gaan liggen en mijn benen te spreiden, zodat je het logo van Fiat zou kunnen zien. Dat heb ik geweigerd.'

Waarom melden jonge vrouwen zich in groten getale voor een klus als hostess op het autosalon? Voor het snelle geld, denkt iedereen. Maar dat is relatief: de hostesses kloppen lange dagen op het salon - nocturnes en weekends inbegrepen - en wie dat tien dagen volhoudt, ja, die vangt in die tijd wel een maandloon. Corine Van Hellemont, gender-specialiste van de Universiteit Antwerpen, denkt niet dat het een gemakkelijke baan is: 'Er elke dag op-en-top uitzien vraagt dat je veel tijd besteedt aan je uiterlijk.'

Van Hellemont bezocht het autosalon vorig jaar in het gezelschap van een cameraploeg, en stelde toen vast dat de meisjes het ook vooral fun vinden: 'Ze maken plezier onder elkaar en ze genieten van de aandacht. Vergeet niet dat jongeren op die leeftijd enorm bezig zijn met hoe ze overkomen op het andere geslacht. Dan is zo'n job op het autosalon natuurlijk de ultieme test. Negatief hoeft dat niet per se te zijn.'

Veel scherper klinkt het bij de Amerikaanse Ariel Levy, die vorig jaar uitpakte met het maatschappijkritische boek Female Chauvinist Pigs. Die vrouwelijke tegenhanger van de klassieke 'male chauvinist pig' bekijkt en presenteert vrouwen - zowel anderen als zichzelf - op de eerste plaats als seksobject.

'Een hele generatie jonge vrouwen wil er tegenwoordig uitzien als een barbiepop: lange benen, valse borsten zo groot als zeppelins, superslanke taille. Ze dragen kleding die zo weinig mogelijk verhult. Ze denken dat ze op die manier sexy zijn, maar het is fake. Het is puur consumentisme. Het is alleen maar de buitenkant.'

Levy is niet preuts of tuttig, ze pleit niet voor onthouding of een morele 'terugkeer naar de jaren vijftig'. Maar ze stelt wel aan de kaak dat, zeker in het Amerika waar meisjes voor hun 18de verjaardag een borstvergroting krijgen en universiteitsstudentes aan paaldansen doen, deze manier van omgaan met seks en lichamelijkheid zowat het enige model is dat nog tot voorbeeld strekt. Denk maar aan Paris Hilton, het icoon van deze generatie, die ooit vertelde dat vriendjes haar 'wel sexy, maar niet seksueel' vinden.

Seksualiteit draait niet om het oppervlakkige exhibitionisme dat nu de boventoon heeft in de samenleving, zegt Levy, maar om intimiteit en echt contact met een ander. Als dat ontbreekt, imiteer je in feite alleen porno of lig je, zoals la Hilton in haar befaamde seksvideo, even met een vriendin te gsm'en terwijl je door je vriendje geneukt wordt. En even later wel weer keet schoppen door kortgerokt en zonder slipje in een auto te stappen.

Ja, hoor ik u al zeggen, maar die jonge vrouwen kiezen er toch zelf voor om zich zo op te stellen en te gedragen? Levy weer: 'Het is alsof men de kooi heeft geopend en wij, vrouwen, toch blijven zitten op de plek waar mannen ons graag willen hebben. Dit zogenaamd zelfbewuste gedrag van jonge vrouwen heeft volgens mij niets met feminisme te maken. Juist integendeel. Het is terug naar af.'

'Vrouwen denken ook dat dit soort roem, vanwege hun lijf, macht oplevert, maar dat klopt niet. Ze accepteren kruimels: het gejoel van een menigte. Meer is het niet', zei Levy in een ander interview. En ondertussen grijpen ze naast de echte macht: de banen op hoger niveau, de functies met invloed in de politiek.'

Snijdt haar analyse ook hout bij ons? Loopt het hier ook zo'n vaart? Corinne Van Hellemont denkt van niet: 'Reclamemakers, bijvoorbeeld, gaan heel creatief met de traditionele sekserollen om. Als ze ze nog gebruiken, doen ze dat vaak om reactie uit te lokken en ook met het tegenovergestelde te spelen. Als je bepaalde dingen zou verbieden, dan fnuik je dus wel die creativiteit.'

Toch blijft het nog wachten op de eerste Hulk die mij op het autosalon vraagt of ik het 'slow and softly' wil.

Het autosalon, tot 27 januari, elke dag van 10 tot 18.30 uur, nocturnes op 21 en 24 januari.

www.autosalon.be

Rudy 22 januari 2008 20:20

Vervang het woord 'misbruikt' in de enquête door 'gebruikt' en ik stem onmiddellijk 'ja'

Vorenus 22 januari 2008 20:35

Gewoon mooie reclame en goedkooper dan de lokale stripteasebar.

ZERO 23 januari 2008 10:05

het feit dat hostessen enkel een semi-erotische lokfunctie hebben doet in weze niks ter zake, zolang er geen dwang bij komt kijken is er geen sprake van misbruik, zij zijn daar immers vrijwillig en kunnen vrijwillig opstappen.

-=EXCALIBUR=- 23 januari 2008 10:12

Het is juist de man die misbruikt wordt door die lustobjecten er bij te zetten :-D

C uit W 23 januari 2008 10:13

'k zou wel eens een foto willen zien van de vrouw die deze tekst schreef :twisted:

Derk de Tweede 23 januari 2008 10:53

Lustobject? :roll:

http://img297.imageshack.us/img297/8...enjebenym4.jpg

Rudy 23 januari 2008 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 3221669)
Gewoon mooie reclame en goedkooper dan de lokale stripteasebar.

Mag het iets mensvriendelijker ? Nogal zwak voor wie anders met intelligente statements over de vloer komt.

Rudy 23 januari 2008 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3222464)
Lustobject? :roll:

Niet soms ?

Rudy 23 januari 2008 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- (Bericht 3222408)
Het is juist de man die misbruikt wordt door die lustobjecten er bij te zetten :-D

Juist. Mannen worden gemanipuleerd door mannen die vrouwen misbruiken. Vraag: Wie is onderwerp, wie is lijdend voorwerp, en ... wie is meewerkend voorwerp ?

Heftruck 23 januari 2008 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 3223380)
Mag het iets mensvriendelijker ? Nogal zwak voor wie anders met intelligente statements over de vloer komt.

Heeft hij ongelijk, misschien? :roll:

the outlaw torn 23 januari 2008 19:44

men gaat er vanuit dat elke man geilt op die wijven, mr wat dan met de homo's ? en die kopen toch ook auto's ?

en wat de hetero-man betreft, je hebt van soorten mr de gemiddelde vent zal zich denk ik nt laten leiden door het mokkel dat met haar kont vr dien auto staat te draaien, om die auto te nemen.


mss kunnen ze es beginnen met een cadeaukes te geven : " gratis oefensessie met de dame die vr den auto van uw keuze stond " ( op voorwaarde dat je die wagen dan ook wel effectief koopt eerst natuurlijk ).:-P

ik vind dus dat de vrouwen gebruikt mr nt misbruikt worden, tenslotte zijn ze nt verplicht daar te staan en vermits ze het toch doen, zal het wel zijn omdat ze dat willen.

da's zoals met miss-verkiezingen, die doen dat ook omdat ze bekeken willen worden, en willen ze dat dan nt ? wel, sta dan nt met uw gat te draaien en ga achter een bureauke op een kantoorke zitten.

the outlaw torn 23 januari 2008 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- (Bericht 3222408)
Het is juist de man die misbruikt wordt door die lustobjecten er bij te zetten :-D

ook wel triest als je je enkel dr de vrouw vr de auto laat leiden om een bepaalde auto al dan nt te kopen.

trouwens, die vrouwen staan er om de slechte kanten van die auto's te verdoezelen.

goede waar prijst zichzelf, dus zonder een madam die met haar gat staat te zwieren.

mr ze doet mr e, zo hebben we dubbel plezier ( nen schonen auto met een mooi madame, schoonheid zegt immers niets over kwaliteit )

Rudy 23 januari 2008 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 3223415)
Heeft hij ongelijk, misschien? :roll:

Het werkt. Blijkbaar.

Met een mooie secretaresse behaal je idd meer succes dan met de meest intelligente secretaris.

Zelfs vrouwelijke directeurs en managers opteren voor een secretaresse.

Heftruck 23 januari 2008 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 3223541)
Met een mooie secretaresse behaal je idd meer succes dan met de meest intelligente secretaris.

Zelfs vrouwelijke directeurs en managers opteren voor een secretaresse.

Zever van de bovenste plank. :roll:

Kortaf 23 januari 2008 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 3221634)
Waarom melden jonge vrouwen zich in groten getale voor een klus als hostess op het autosalon?

Ik duld geen kritiek op de dochter van Straatrue!

VlaamseKracht 24 januari 2008 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 3221669)
Gewoon mooie reclame en goedkooper dan de lokale stripteasebar.

Zo denk ik er ook over.
Trouwens,die dames worden goed betaald op het autosalon.
Ze verdienen netto 20 euro per uur.
Niet slecht om mooi te wezen. :lol:

Rudy 24 januari 2008 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseKracht (Bericht 3224823)
Zo denk ik er ook over.
Trouwens,die dames worden goed betaald op het autosalon.
Ze verdienen netto 20 euro per uur.
Niet slecht om mooi te wezen. :lol:

Mooi zijn als criterium, en om geld te verdienen.

Die auto wordt er niet ecologisch verantwoorder om.

Of, hoe een paar benen, een koppel mooie ogen, en een mooi figuur kunnen opwegen tegen de opwarming van de aarde. Sic

Kallikles 24 januari 2008 22:38

Het autosalon, dat moest men verbieden.

Morduk 25 januari 2008 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 3223541)
Het werkt. Blijkbaar.

Met een mooie secretaresse behaal je idd meer succes dan met de meest intelligente secretaris.

Zelfs vrouwelijke directeurs en managers opteren voor een secretaresse.


8O En waar komt dit nu weer vandaan?

Ongelooflijk wat je hier soms leest.

Jaani_Dushman 1 februari 2008 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 3225278)
Het autosalon, dat moest men verbieden.

Waar ga je die vrouwen dan op zetten?

Dieterius 1 februari 2008 18:50

Goch, er zijn zoveel plaatsen waarop je ze kan neerpoten :P Op het motosalon bvb :D :lol:

Kallikles 1 februari 2008 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3236892)
Waar ga je die vrouwen dan op zetten?

Ze mogen altijd bij mij komen aanbellen. :-P

Kazan 2 februari 2008 11:11

Staan er auto's achter die vrouwen!!!??? 8O8O8O8O
Nog nooit gemerkt.


;-)

-=EXCALIBUR=- 3 februari 2008 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 3225278)
Het autosalon, dat moest men verbieden.

Toch de inkomprijs... Ik ga bijna nooit naar beurzen of salons gewoon omdat ik tegen het feit ben dat ik eerst inkom moet betalen om daar eventueel iets te kopen. :evil:

Wolf 9 februari 2008 05:56

Het vrouwelijk schoon mag er best zijn. Maar ik vind het toch ook wel een beetje belachelijk dat er jonge dames rond die wagens staan te draaien. Het lijkt mij nogal stom om een auto te gaan kopen omdat er een (knappe) griet bij staat. Die krijg je er tenslotte toch niet bij. :lol:

Overigens is het ook behoorlijk vrouwonvriendelijk. Je kan tegenwoordig geen pakje kauwgom meer kopen of de blote borsten vliegen je om de oren. Vrij idioot als je het mij vraagt.

VlaamseKracht 10 februari 2008 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wolf (Bericht 3247902)
Het vrouwelijk schoon mag er best zijn. Maar ik vind het toch ook wel een beetje belachelijk dat er jonge dames rond die wagens staan te draaien. Het lijkt mij nogal stom om een auto te gaan kopen omdat er een (knappe) griet bij staat. Die krijg je er tenslotte toch niet bij. :lol:

Overigens is het ook behoorlijk vrouwonvriendelijk. Je kan tegenwoordig geen pakje kauwgom meer kopen of de blote borsten vliegen je om de oren. Vrij idioot als je het mij vraagt.

Bwa....een schoon D-cupke is nie mis om u in te nestelen :-D

Den Ardennees 10 februari 2008 21:37

ik heb gehoord dat het overgrote deel van die babes op het salon Oost-Europese meisjes waren. Iemand hier die weet of dat waar is?

el_duvel 11 februari 2008 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn (Bericht 3223435)
men gaat er vanuit dat elke man geilt op die wijven, mr wat dan met de homo's ? en die kopen toch ook auto's ?

en wat de hetero-man betreft, je hebt van soorten mr de gemiddelde vent zal zich denk ik nt laten leiden door het mokkel dat met haar kont vr dien auto staat te draaien, om die auto te nemen.


mss kunnen ze es beginnen met een cadeaukes te geven : " gratis oefensessie met de dame die vr den auto van uw keuze stond " ( op voorwaarde dat je die wagen dan ook wel effectief koopt eerst natuurlijk ).:-P

ik vind dus dat de vrouwen gebruikt mr nt misbruikt worden, tenslotte zijn ze nt verplicht daar te staan en vermits ze het toch doen, zal het wel zijn omdat ze dat willen.

da's zoals met miss-verkiezingen, die doen dat ook omdat ze bekeken willen worden, en willen ze dat dan nt ? wel, sta dan nt met uw gat te draaien en ga achter een bureauke op een kantoorke zitten.

ge kunt het mss anders stellen.

op het autosalon aan de ene kant een citroen picasso en der staat een mooie madam naast
aan de andere kant ne scenic zonder madam... Naar welke auto ga je eerst kijken?
ik naar de picasso en daarna mss naar de scenic maar geen zekerheid.

alex2018 16 februari 2008 13:44

Gewoon om de aandacht te trekken.

Kazan 16 februari 2008 15:21

Op het jongste vrouwensalon werden auto's misbruikt om vrouwen aan de man te brengen! Schandalig! ;-)

Rudy 18 februari 2008 16:29

Volgens mij zijn er die het verschil niet kennen tussen een eroticabeurs en een autosalon.

Ramón Gitannes 19 februari 2008 11:20

Die wagens stellen mannen voor en die vrouwen dienen om de mannelijkeid vd die wagens te accentueren. Tenminste, dat is de exoterische boodschap. Eigenlijk is dit meer een inside joke onder de NWO-feministen die duidelijk maken aan elkaar dat de man weldra vervangen zal worden door een machine.

toxicdemon2 20 februari 2008 18:27

kortzichtig
 
Zoals velen zijn de meeste blijkbaar veel te kortzichtig.

Het vrouwelijk schoon word inderdaad gebruikt in de reclame.

Maar niet zoals de meeste denken om U te overtuigen om hun produkt te kopen.

Nee, vooral om hun produkt te laten opvallen.

Iedereen weet dat de meeste mannen bij het zien van vrouwelijk schoon
op zijn minst toch even moeten kijken. Wat op zich dan weer resulteerd in het opvallen van het produkt. wat die man dan onthoud is bv. "op de stand van opel (of andere) daar stond een mooi madam bij. " en het is juist dat wat de bedoeling is. Dat men onthoud bij welk produkt die madam stond.

En hetzelfde telt ook voor degenen die het een negatieve manier vinden. Ook die mensen weten perfekt bij welk produkt die madam aanwezig was. En dat is de enige bedoeling van de reclame.

Hetzelfde voor de iretante reclames van bv. wasproducten. Iedereen heeft een gloedhekel aan die kerel die uit de was komt of het zinnetje " ik heb ze ook allemaal op een rij" maar raar genoeg weten we toch allemaal over welk produkt het gaat.

dus mensen lig nu niet zo te vitten op domme dingen zoals dat, want we zijn allemaal beetgenomen door de reclame.

en ik denk dat er echt wel andere problemen zijn in onze wereld.

Rudy 23 februari 2008 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toxicdemon2 (Bericht 3267270)
Iedereen weet dat de meeste mannen bij het zien van vrouwelijk schoon
op zijn minst toch even moeten kijken. Wat op zich dan weer resulteerd in het opvallen van het produkt. wat die man dan onthoud is bv. "op de stand van opel (of andere) daar stond een mooi madam bij. " en het is juist dat wat de bedoeling is. Dat men onthoud bij welk produkt die madam stond.

Kweetnie. Zou die mooie madam op de kap van een Ferrari nu echt kunnen beletten dat je pakweg een Opel koopt ?

praha 24 februari 2008 03:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 3272137)
Kweetnie. Zou die mooie madam op de kap van een Ferrari nu echt kunnen beletten dat je pakweg een Opel koopt ?

het gaat niet zozeer over 'beletten'
uit onderzoek is toch voldoende gebleken dat associatie een belangrijk onderdeel kan vormen tot herkenning en opvallendheid van het product.. dan zwijg ik nog over de eventuele andere belangrijke principes

bovendien dat voorbeeldje dat je aanhaalt is op z'n minst gezegd appelen met peren vergelijken

Rudy 24 februari 2008 07:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 3273109)
het gaat niet zozeer over 'beletten'
uit onderzoek is toch voldoende gebleken dat associatie een belangrijk onderdeel kan vormen tot herkenning en opvallendheid van het product.. dan zwijg ik nog over de eventuele andere belangrijke principes

bovendien dat voorbeeldje dat je aanhaalt is op z'n minst gezegd appelen met peren vergelijken

Wat ik bedoel is dat het niet de babes op het salon zijn die bepalen welke auto je koopt. Niet te vergelijken met reklameborden of spotjes die producten via de vrouw aan de man brengen.

opqr869 21 mei 2008 18:17

wedding dresses
 
Saw very happily your card, this is a good subject, I thought that I should study to you. interlininginterliningwedding dresses


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be