Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   regering geeft Monarchie opslag van 6% (https://forum.politics.be/showthread.php?t=101097)

Anna List 24 januari 2008 12:54

regering geeft Monarchie opslag van 6%

Citaat:

'Ruim 13 miljoen euro voor koninklijke familie in 2008'
De leden van de koninklijke familie zullen in 2008 in totaal 13,3 miljoen euro ontvangen, tegen 12,5 miljoen euro in 2007 na de indexering van de koninklijke dotatie. Dat berichten de kranten van de Sud Presse-groep donderdag.
(belga) - Koning Albert krijgt volgens de kranten 10,2 miljoen euro toegewezen. Koningin Fabiola ontvangt 1,472 miljoen, kroonprins Filip 940.000 euro, prinses Astrid 326.000 euro en prins Laurent 318.000 euro.

Foto photonews

08:23 - 24/01/2008
Copyright © De Tijd

en dan spreekt het Hof/le Court van sollidariteit ?!? 6% opslag, dat is toch wel een pak meer dan de gezondheidsindex nietwaar ???

brontosaurus 24 januari 2008 12:57

Zie je wel dat iedereen slaaf wordt gemaakt door die volksveraders.

Viva the royal pimps!!!

Vette Pois(s)on 24 januari 2008 12:58

Dit soort berichten moest in de kranten verschijnen enkele dagen voor de verkiezingen.

L. J. Brutus 24 januari 2008 13:04

Terecht, zulke volksleiders verdienen het!

Matjas 24 januari 2008 13:13

Toch waanzinnig dat je in 2008 nog kan geboren worden in een functie en daar dan jaarlijks honderd duizenden euro's van de belastingbetaler voor krijgt, zonder dat je ook maar enige verantwoording moet afleggen van wat je met dat geld/je functie gaat doen.

Knuppel 24 januari 2008 13:18

Citaat:

'Ruim 13 miljoen euro voor koninklijke familie in 2008'
De leden van de koninklijke familie zullen in 2008 in totaal 13,3 miljoen euro ontvangen, tegen 12,5 miljoen euro in 2007 na de indexering van de koninklijke dotatie. Dat berichten de kranten van de Sud Presse-groep donderdag.
(belga) - Koning Albert krijgt volgens de kranten 10,2 miljoen euro toegewezen. Koningin Fabiola ontvangt 1,472 miljoen, kroonprins Filip 940.000 euro, prinses Astrid 326.000 euro en prins Laurent 318.000 euro.

Foto photonews

08:23 - 24/01/2008
Copyright © De Tijd
Er moest en zou een interimregering komen omdat er driiiiiiiiiiiiiiiiiiingend iets moest gebeuren aan de koopkracht van de allerarmsten des lands. Meteen daarna vertrok iedereen naar zijn welverdiend vakantie-oord, en toen de premier, uitgerust en fris terugkwam stuurde hij als allereerste het bericht de wereld in dat er geen geld meer was om cadeautjes uit te delen aan diezelfde armen.
Nu weten we meteen waarom dat interimbedrog nodig was. Er moesten nog vlug op de bodem van de schatkist wat restjes bijeen worden geschraapt om de échte armoelijders van Belgique de kop boven water te houden: de Saksen Coburgs.

Geert C 24 januari 2008 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Matjas (Bericht 3224437)
Toch waanzinnig dat je in 2008 nog kan geboren worden in een functie en daar dan jaarlijks honderd duizenden euro's van de belastingbetaler voor krijgt, zonder dat je ook maar enige verantwoording moet afleggen van wat je met dat geld/je functie gaat doen.

Dat is wel een terecht punt, er moet meer openheid komen over hoe het geld besteed wordt. Waarom volgt onze monarchie het Britse voorbeeld niet? In het VK wordt elk jaar een rapport over de koninklijke financiën vrijgegeven en is er elk jaar opnieuw een persconferentie waarbij de schatbewaarder tekst en uitleg geeft.

Knuppel 24 januari 2008 13:25

De Saksen Coburgs zijn Franstaligen. In dit land moet nooit uitleg worden gegeven over hoe die met het geld omgaan dat voor het overgrote deel via de plundering van Vlaanderen in de schatkist belandde.
En er ook weer uit nog voor het goed en wel de bodem geraakt heeft.

Knuppel 24 januari 2008 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3224445)
Dat is wel een terecht punt, er moet meer openheid komen over hoe het geld besteed wordt. Waarom volgt onze monarchie het Britse voorbeeld niet? In het VK wordt elk jaar een rapport over de koninklijke financiën vrijgegeven en is er elk jaar opnieuw een persconferentie waarbij de schatbewaarder tekst en uitleg geeft.

In andere monarchieën wordt de ex.koningin, de huidige, de toekomstige en die daarna, plus alle andere leden van de royale familie, niet gehuisvest én onderhouden. Het zou geen fraai zicht zijn als er boven water kwam wat er in totaal aan het luxe-leventje van een resem royale debielen wordt uitgegeven.

Geert C 24 januari 2008 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3224476)
In andere monarchieën wordt de ex.koning, de huidige koningin, de toekomstige en die daarna, plus alle andere leden van de royale familie, niet gehuisvest én onderhouden. Het zou geen fraai zicht zijn als er boven water kwam wat er in totaal aan het luxe-leventje van een resem royale debielen wordt uitgegeven.

Dat klopt, al is er in vele landen wel een soort "tussenoplossing". In het VK bijvoorbeeld krijgt naast koningin en kroonprins geen enkel lid van de koninklijke familie een dotatie, maar de leden van de koninklijke familie die namens de koningin 'royal engagements' vervullen krijgen daar wel een vergoeding voor van de civiele lijst. Dus in feite krijgen ze alleen maar geld als ze er iets voor doen.

A propos, denk je soms iets te bewijzen door over de "royale" familie te spreken? :roll:

Anna List 24 januari 2008 13:38

Citaat:

idd openheid der rekeningen ! (en overschotten terugstorten)

ik geef een vb : toen Albert besloot de schade te vergoeden van de dieverijen zijn zoon-marinier ... kon dit blijkbaar zonder probleem (althans ik heb toch geen weet van afdankingen aan het Hof vanwege dat onverwachte gat in de begroting) ... waaruit ik afleid dat er 'budgetaire ruimte over was' ... mss wel elk jaar ...

Knuppel 24 januari 2008 13:39

Enfin, geef toe dat het ogenblik niet beter gekozen kon worden door de beste Belgische premier aller tijden om een extra erelintje te verdienen wegens zijn diensten aan La Patria. Wedden dat we Verhofstadt niet lang na Pasen met 'Graaf Guy' zullen mogen aanspreken?

boerenverstand 24 januari 2008 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3224443)
Er moest en zou een interimregering komen omdat er driiiiiiiiiiiiiiiiiiingend iets moest gebeuren aan de koopkracht van de allerarmsten des lands. Meteen daarna vertrok iedereen naar zijn welverdiend vakantie-oord, en toen de premier, uitgerust en fris terugkwam stuurde hij als allereerste het bericht de wereld in dat er geen geld meer was om cadeautjes uit te delen aan diezelfde armen.
Nu weten we meteen waarom dat interimbedrog nodig was. Er moesten nog vlug op de bodem van de schatkist wat restjes bijeen worden geschraapt om de échte armoelijders van Belgique de kop boven water te houden: de Saksen Coburgs.

Vooral de confronterende berichten.
De gewone man/vrouw krijgt de ene na de andere lastenverhoging te slikken: gemeente, provincie, 300 euro energie, nu nog een europese verhoging voor het milieu terwijl de royals....

Knuppel 24 januari 2008 13:42

Citaat:

A propos, denk je soms iets te bewijzen door over de "royale" familie te spreken?
Volgens mij bewijs jij evengoed iets door je eraan te ergeren hoe ik de royale bende van Laken noem.

Anna List 24 januari 2008 13:45

Citaat:

nog meer openheid :

als ik op de dag van de opening van t autosalon Astrid op bijna elke voorpagina zie aan het stuur van een Rolls ... dan besluit ik : dat is betaalde reclame.

welnu we kunnen naar voorbeeld van de VRT via reclame of product-placement het hele Hof ongetwijfeld zelfbedruipend organiseren (als er gegadigden zijn om te adverteren op de coll van JMP, dan moeten er voor Albert of zeker Laurent toch ook bedrijven te vinden zijn die daar een klein fortuin voor over hebben, niet ?

dus openheid over de inkomsten (zoals voor politici trouwens al geldt) en uitgaven ... dat is wel t minste wat je mag terugeisen voor zo'n dotatie ...

Knuppel 24 januari 2008 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand (Bericht 3224498)
Vooral de confronterende berichten.
De gewone man/vrouw krijgt de ene na de andere lastenverhoging te slikken: gemeente, provincie, 300 euro energie, nu nog een europese verhoging voor het milieu terwijl de royals....

Juist.
Zoals ik al zei.
Het moment kon niet beter gekozen worden.
Tegen zo'n intellect en doorzicht als dat van politici kunnen sukkels zoals jij en ik onmogelijk op.

Gargamel 24 januari 2008 14:01

Den Lorre probeerde dat al,de zakkenwasser wou geld voor de foto's van zijn mormels.

Anna List 24 januari 2008 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel (Bericht 3224539)
Den Lorre probeerde dat al,de zakkenwasser wou geld voor de foto's van zijn mormels.

eerste positief teken van zelfredzaamheid, en dat werd dan afgebroken in de pers en door de politieke kaste ... begrijpe wie kan ...

Gargamel 24 januari 2008 14:05

http://www.koentsijen.be/v2/default2...ve_page_id=843

....zonder lasten voor de Schatkist,sja,de realiteit is wel gans anders.

Hier,nog eentje,en gans andere cijfers,kunnen die echt niet zelf instaan voor hun luxeleventje...

http://www.gva.be/dossiers/-k/koning/armoezaaier.asp

hierse...
De journalisten van Euro Business wuiven de kritiek weg. Ze noemen de Koninklijke Schenking een onvervreemdbaar deel van het familiepatrimonium van het Hof. De Coburgs hebben er altijd het vruchtgebruik van gehad. En als de staatseigendommen ooit geprivatiseerd worden, zullen de Coburgs het gros van deze Koninklijke Schenking krijgen, zo beweren zij.

Bierke 24 januari 2008 14:08

pff 6% meer voor de keun terwijl z'n land verder achteruit boert.. zou hij "dankouwel" of "merci" gezegd hebben. Openheid van rekeningen voor iedereen !

Anna List 24 januari 2008 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel (Bericht 3224547)
http://www.koentsijen.be/v2/default2...ve_page_id=843

....zonder lasten voor de Schatkist,sja,de realiteit is wel gans anders.

Hier,nog eentje,en gans andere cijfers,kunnen die echt niet zelf instaan voor hun luxeleventje...

http://www.gva.be/dossiers/-k/koning/armoezaaier.asp

wordt wellicht geinterpreteerd als 'zonder belasting aan de schatkist'

ik wil de vennootschapsbelastingaangifte van de Koninklijke Schenking wel eens zien

Geert C 24 januari 2008 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3224564)
ik wil de vennootschapsbelastingaangifte van de Koninklijke Schenking wel eens zien

De Koninklijke Schenking is geen vennootschap.

Anna List 24 januari 2008 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3224584)
De Koninklijke Schenking is geen vennootschap.

elke openbare instelling is een vennootschap (sommigen sui generis) en is verplicht een vennootschapsbelastingsaangifte in te dienen

Geert C 24 januari 2008 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel (Bericht 3224547)
Ze noemen de Koninklijke Schenking een onvervreemdbaar deel van het familiepatrimonium van het Hof. De Coburgs hebben er altijd het vruchtgebruik van gehad. En als de staatseigendommen ooit geprivatiseerd worden, zullen de Coburgs het gros van deze Koninklijke Schenking krijgen, zo beweren zij.

Dat laatste is wel waar, als België ophoudt te bestaan gaat alles van de Koninklijke Schenking integraal naar de koninklijke familie.

Anna List 24 januari 2008 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3224586)
Dat laatste is wel waar, als België ophoudt te bestaan gaat alles van de Koninklijke Schenking integraal naar de koninklijke familie.

te taxeren onder erfenisrechten (berekend op toch wel 4x een generatieoverdracht) of eenvoudigweg onder schenkingsrechten ?

ik denk dat Europa de Belgische Staat of zijn opvolgers in dat geval wel een éénmalige nationalisatie vergeeft ... vermoedelijk is daar wel een behoorlijke democratische meerderheid voor te vinden :lol:

Geert C 24 januari 2008 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3224585)
elke openbare instelling is een vennootschap (sommigen sui generis) en is verplicht een vennootschapsbelastingsaangifte in te dienen

De Koninklijke Schenking is een trust.

Geert C 24 januari 2008 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3224594)
te taxeren onder erfenisrechten (berekend op toch wel 4x een generatieoverdracht) of eenvoudigweg onder schenkingsrechten ?

ik denk dat Europa de Belgische Staat of zijn opvolgers in dat geval wel een éénmalige nationalisatie vergeeft ... vermoedelijk is daar wel een behoorlijke democratische meerderheid voor te vinden :lol:

Ehm, dergelijke verbintenissen kan je niet zomaar opzijschuiven.

Hallebarde 24 januari 2008 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3224443)

Nous ne sommes pas �* l'abri du séparatisme, weet men in franstalige kringen (zijzelf noemen zich de hogere klasse).

Wel, dan is hun logica erg eenvoudig : nog snel binnenrijven wat kan !

Revolutie 24 januari 2008 17:53

13 000 000 €
schandalig, gisteren waren ze in het nieuws nog bezig over armoede.

Wat ik me afvraag is wat die eigelijk doen met al dat geld.

circe 24 januari 2008 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3224495)
Enfin, geef toe dat het ogenblik niet beter gekozen kon worden door de beste Belgische premier aller tijden om een extra erelintje te verdienen wegens zijn diensten aan La Patria. Wedden dat we Verhofstadt niet lang na Pasen met 'Graaf Guy' zullen mogen aanspreken?

zouden ze dat niet ineens in het Italiaans gaan arrangeren? Om ginds in Toscane zo'n beetje zijn grandeur te kunnen behouden?

Hoe noemen ze dat in de taal van la Reina? Il Duce?

circe 24 januari 2008 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3224495)

zouden ze dat niet ineens in het Italiaans gaan arrangeren? Om ginds in Toscane zo'n beetje zijn grandeur te kunnen behouden?

Hoe noemen ze dat in de taal van la Reina? Il Duce?

guido 007 24 januari 2008 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3224387)
en dan spreekt het Hof/le Court van sollidariteit ?!? 6% opslag, dat is toch wel een pak meer dan de gezondheidsindex nietwaar ???

het is zelfs bijna 6,5 % opslag.

Maar ja, de koninklijke index zal iets hoger liggen zeker, hij moet toch nog eens een nieuw bootje kopen en Filip zijn helicopterke is ook al enkele jaren oud.

guido 007 24 januari 2008 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 3224552)
pff 6% meer voor de keun terwijl z'n land verder achteruit boert.. zou hij "dankouwel" of "merci" gezegd hebben. Openheid van rekeningen voor iedereen !

toch niet voor een opsdlag van nog geen 1.000.000 euro zeker.

In oude befkes zijn dat wel 32.000.000 frankskes!

vulpes 24 januari 2008 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3224492)
ik geef een vb : toen Albert besloot de schade te vergoeden van de dieverijen zijn zoon-marinier ... kon dit blijkbaar zonder probleem (althans ik heb toch geen weet van afdankingen aan het Hof vanwege dat onverwachte gat in de begroting) ... waaruit ik afleid dat er 'budgetaire ruimte over was' ... mss wel elk jaar ...

die bedenking heb ik toen ook gemaakt..en ik die dacht dat de civiele lijst was om kosten te dekken...

en nu een verhoging met 6% netto? (want 'k vermoed dat er geen inkomstenbelastingen noch sociale zekerheid op wordt betaald).

ach, ik ben geen nijdig mens, alleen.. ik zie niet in waaraan de monarchie dit verdient..

circe 24 januari 2008 18:56

allez mensen, een beetje meer menslievendheid.

Bébert moet rekening houden met het feit dat hij op welverdiend pensioen moet gaan, en dan mag je toch wel een spaarpotje klaar hebben staan.
En ons pajola heeft gezegd dat het hoe langer hoe duurder wordt in het land harer voorvad'ren, en ze mag toch nog een deux-pjèske kunnen kopen zeker?
En flupke, stridje en lorreke zijn helemaal niet zeker van hun toekomst zoals het er nu voorstaat, dus moeten ze ook een extraatje bijeenscharrelen. En we weten al dat onze lorre bijna aan het OCMW stond.

En ons fabi is gewoon aan het sparen om haar aflaten te kunnen betalen, schrik dat ze heeft dat ze onzen Bode niet meer gaat vinden ginder in dat hemelse paradijs waar hij zogezegd naartoe is... (maar om eerlijk te zijn had die zich al lang bekeerd tot de islam en ligt die nu te rollebollen met zijn 72 Hoeris... die zit niet op fabi frommel te wachten denk ik).

Mitgard 24 januari 2008 19:32

och altijd dat gezaag over dotaties.
die dotaties voor de koning zijn peanuts vergeleken met de exuberante lonen in de privé.
en de koning heeft dan tenminste niet zo'n degoutante selfmade-man-arrogantie over zich.

L. J. Brutus 24 januari 2008 19:42

Misschien een teken dat ze weten dat ze binnekort werkloos zullen zijn. Dus het er nog goed efkes van pakken zeker?

Hallebarde 24 januari 2008 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3225069)
och altijd dat gezaag over dotaties.
die dotaties voor de koning zijn peanuts vergeleken met de exuberante lonen in de privé.
en de koning heeft dan tenminste niet zo'n degoutante selfmade-man-arrogantie over zich.

Wel OK, ik ben bereid mijn exuberant loon te wisselen met de peanuts van de koning, en ik beloof u dat ik in dat geval elke hint van degoutante self-made-man arrogantie zal laten varen.

Mitgard 24 januari 2008 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde (Bericht 3225114)
Wel OK, ik ben bereid mijn exuberant loon te wisselen met de peanuts van de koning, en ik beloof u dat ik in dat geval elke hint van degoutante self-made-man arrogantie zal laten varen.

vraag voor de lol eerst eens of ge met uwe baas van loon moogt wisselen.

Mitgard 24 januari 2008 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde (Bericht 3225114)
en ik beloof u dat ik in dat geval elke hint van degoutante self-made-man arrogantie zal laten varen.

ik ben er toch niet gerust in hoor.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be