![]() |
Dieselwagens vervuilen minder
Citaat:
Heb het hier reeds verscheidene malen geponeerd en eindelijk wordt het ook bevestigd. - Meer dan de helft van de wagens in België zijn diesels - Meer dan 75% van de verreden kilometers worden door dieselwagens gereden - Bijna alle dieselwagens zijn uitgerust met een turbo - Wanneer ik de turbo van mijn wagen aanspreek verbrandt mijn wagen de brandstof het volledigst - De turbo wordt geactiveerd bij om en bij de 2000 t/m - In de hoogste versnelling (6e) werkt mij auto het meest efiiciënt - Mijn wagen is uitgerust met een roetfilter - In 6e versnelling aan 2000 t/min rij ik ... 120 km/h De huidige smogmaatregelen (90 km/h) (waar de verkeerscode totaal verkeerd wordt gebruikt) zijn big bull shit Kind regards Gun |
Citaat:
|
Dat het smogmaatregelen zinloos zijn kan men besluiten uit het feit dat er slechts een invloed werd gemeten tot op 200 meter van de autostrade.
Een diesel wordt slechts volledig zuiver als men ook nog Ureum verstuift in de uitlaat (stikstof oxide ) |
Citaat:
Maar het is inderdaad meer een "laten we iets doen" soort van maatregel. De fijn stof concentratie is in de meeste huizen nog hoger dan de toegelaten drempelwaarde. 90 kph op de autostrade heeft echter wel veel andere voordelen. Minder files en minder ongevallen, en daardoor per saldo eigenlijk minder tijdsverlies. |
Maar er komen steeds meer auto's ...
en dieselwagens zijn heel nefast voor onze gezondheid door hun uitstoot van fijnstof. Dit leidt jaarlijks tot meer doden dan verkeersongevallen zelf. (Wat grotendeels kan verholpen worden door het plaatsen van een roetfilter). |
Citaat:
de 90-smog heeft dus maar een zeer plaatselijk effect van 3 �* 5 % en men mag derhalve besluiten dat de maatregel puur symbolisch is een treitermaatregel dus, die de maatschappij meer verziekt dan baat. |
Citaat:
En ... bij 2000 t/min in 5de verbruikt mijn wagen meer dan in 6de:twisted: Citaat:
|
Onthouden we uit het onderzoek vooral dat die "hybride"-wagens artikelen zijn voor rijke hobbyisten....
En eerlijk gezegd,wie kan het de fabrikanten kwalijk nemen,als er $*g%ù-ten zijn die zulke dingen kopen :lol: Overigens is Toyota in een reclamefilmpje best duidelijk omtrent hun Prius....het is een "ongoiing-project"...net zoals de standaard verbrandingsmotor een heel lange weg afgelegd heeft ....:? |
Citaat:
|
De meeste auto's hebben maar 5 versnellingen en die doen dus 90 km/u op hun max koppel. Het is ook niet omdat je in de hoogste versnelling aan uw maximum koppel rijdt dat je daarom minder verbruikt hoor. De luchtweerstand is bij 120 km/u een pak groter dan bij 90 km/u.
Los daarvan rij ik ook graag sneller hoor, 150-160 op de autobahn vind ik een perfect snelheid ;) Mvg, Joeri |
Citaat:
Behoeft deze denkfout meer uitleg of zie je er zelf de fout van in (ik mag het hopen)? |
Citaat:
Het kan idd. zo zijn dat op een bepaalde plaats door de snelheid 25% te verlagen, het debiet van het totale wegennet daar rond gaat verhogen. 1 van de grootste problemen die men in die researchsector tegenkomt is dat de optimale snelheid afhangt van het aantal gebruikers, en niet alleen op die weg zelf, maar ook op de aanliggende wegen, en niet alleen het aantal wagens, maar ook andere gebruikers, en dan is er nog de invloed van het weer en eventuele ongevallen. De ideale snelheid real time bepalen en afficheren zal er ooit nog wel van komen, maar het zal nog lang duren. Highway capacity research is al meer als 50 jaar bezig. Het "highway performance monitoring handbook" van de federal highway administration in de VS is wellicht de meest gebruikte procedure. Je kan er hier meer over lezen: http://www.fhwa.dot.gov/ohim/hpmsmanl/hpms.htm#toc |
Citaat:
De luchtweerstand en uw versnelling beinvloeden de snelheid die ge aan max koppel bereikt, maar niet het verbruik van die motor. Veel misconcepties daarover, het is nochthans simpel. |
Citaat:
|
Citaat:
Bij 2000 t/min aan 90 km/h (in 5de) verbruik ik dus meer dan aan 2000 t/min aan 120 km/h (in 6e) want regime verbruik is identiek, afgelegde kilometers ligt hoger. Van de wagens die de meeste kilometers op de autosnelweg rijden zijn er al heel veel die 6 versnellingen hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
In afwachting van een real time traffic analysis systeem dat de snelheidslimieten doorspeelt aan uw voertuig: Ge kunt uw max torque ook bereiken in een lagere versnelling. Het mag dan misschien niet exact aan 90 km/u zijn, maar misschien 95 of 80 etc. Een andere oplossing voor u zou kunnen zijn om uw gearing te veranderen. Zou minder als $500 moeten kosten, of zelfs minder als $100 als ge het zelf kunt doen. Ik weet wel niet hoe de Belgische keuring daarmee omspringt. Ik twijfel echter dat de gasten die de keuring doen een verschil in gearing gaan opmerken. |
Ik ben trouwens van oordeel dat een degelijk onderhoud van de wagens ook veel bijdraagt aan het verbruik. Goede bougiespacing, juiste druk in de banden, propere luchtfilter en uitlaat, juiste timing enz dragen allemaal hun steentje bij.
|
Citaat:
|
Citaat:
Per tijdseenheid verbruikt ge bij hetzelfde toerental echt wel meer tegen 120 km/u dan tegen 90 km/u gewoon omdat ge meer gas moet geven om dit toerental aan te houden. Stel dat ge bij 90 km/u 30pk nodig hebt en ge wilt bij 120 km/u hetzelfde verbruiken dan zou ge maar 40pk mogen aanspreken daar. Maar omdat de luchtweerstand exponentieel stijgt zult ge zo'n 50 pk moeten aanspreken. En dat verbruikt meer. Die 6e versnelling zit er op omdat ge bij 120km/u minder verbruikt in 6e dan in 5e, niet om 120 km/u zuiniger te maken dan 90 km/u. Verbeter mij gerust in mijn redenering want ik ben geen held in fysica maar ik geloof niet zomaar dat 120 km/u zuiniger is dan 90 km/u ;) Mvg, Joeri |
Citaat:
Je praat echter over een machine die energie omzet, en bij verbrandingsmotoren verandert het rendement nogal drastisch als ge van uw max koppel afwijkt. Je kan echter uw max koppel benaderen aan 90km/u ipv 120km/u en nog zuiniger zijn. (En als het niet exact 90 is, dan zal het er dichtbij liggen) Zuinigheid als argument om sneller te rijden blijft dan ook niet meer als een grapje. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Enfin, Kan jij mij eens verklaren op welke manier lagere snelheden de capaciteit, het debiet en de tijdswinst van wagenreizen verhogen? Ik zie namelijk slechts logica in het idee dat reizen aan hogere snelheden met zich mee brengt dat men sneller weer van de baan is waardoor die capaciteit ook sneller vrij komt voor anderen. En dat geldt, naar ik vermoed, in het bijzonder voor snelwegen. Niet dan? :? |
Citaat:
Hogere snelheden zorgen voor een verhoogde kans op ongelukken en bijgevolg een hogere kans op vertragingen. Er is vast een optimale adviessnelheid te bepalen die behoort tot de 'lagere' snelheden, puur op basis van ongevalstatistieken. Dit moet echter ook psychologisch aanvaardbaar zijn voor de autobestuurders en daar wringt vaak het schoentje. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ook de just in time mentaliteit van de bedrijven is een oorzaak van de filles. Haal bijvoorbeeld al de Vlaamse gewestregering en haar instellingen weg uit Brussel en versprijd de Belgische instellingen over heel het land en je hebt rond brussel plots een ring waar je geen verkeer meer hebt. Verplicht de bedrijven grote transporten te concentreren en via waterwegen te laten uitvoeren, want zelfs het kleinste binnenschip haalt 30 vrachtwagens van de baan. En daar zitten de problemen, te veel verkeer moet zich op hetzelfde tijdstip naar dezelfde plaats begeven. |
Citaat:
Want het zijn de bijkomstigheden die je op beide motoren kan gebruiken die de dieselmotor properder maken en het feit dat diesel nu reeds zuiverder is bij zijn rafinage. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
de 2000 t/min bepalen mijn verbruik de versnelling bepaalt de afstand die ik er mee afleg |
Citaat:
... bumperkleven ... waardoor er om de haverklap geremd moet worden ... slalommen over verschillende rijstroken ... waardoor er om de haverklap geremd moet worden ... te laat afritten opmerken ... waardoor er om de haverklap geremd moet worden ... krantlezen, telefoneren, ... waardoor er om de haverklap geremd moet worden ... haal de onkundigen van de baan |
Citaat:
Dit door de bouw en vorm van het voertuig en de zware motor die er in steekt. Maar ook door de steeds beter wordende versnellingsbakken en koppels van de voertuigen. De nieuwe mercedes en BMW zijn daar een voorbeeld van, hun laagste verbruikt ligt op 130/140km/u |
Citaat:
|
Citaat:
Mvg, Joeri |
Citaat:
Het is wel te verifiëren dat een wagen sneller weg is indien die dezelfde afstand aflegt aan een hogere snelheid. Daardoor is er sneller capaciteit beschikbaar voor anderen. De capaciteit wordt m.a.w. verhoogd (voor zover bottlenecks dat toelaten, uiteraard). Om dat "tegen te gaan" moet je gebruik maken van externe effecten en het verband tussen beide uitleggen. Dat lijkt me niet zo vanzelfsprekend. Al helemaal niet omdat de verkeershoeveelheid zo gigantisch variëert per dag. Dan zoek ik toch een ietwat betere verklaring dan "een verhoogde kans op ongelukken" hoor. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar hoe geraken we aan zulk een situatie? Uitgaan van een extreem drukke situatie vind ik een beetje valsspelen, gezien verkeer elke morgend weer moet toenemen, 's nachts is er geen kat op de baan. Vanuit mijn uitgangspunt bekeken, namelijk dat hogere snelheid de capaciteit ook laat toenemen, is het namelijk zo dat men minder snel in extreem drukke situaties terecht komt, niet? Enfin, da's dan zonder de bottlenecks die jij terecht opmerkt. Snelheid als capaciteitsverhoging allemaal goed en wel, maar zonder degelijke inrichting van knooppunten ben je daar inderdaad weinig mee. Maar we weten ook duidelijk wat het probleem is van die knooppunten, namelijk capaciteit, en hoe we dat probleem oplossen, namelijk door de capaciteit van die knooppunten te verhogen in verhouding met alles wat daar samenkomt. Daarom ook dat ik mij zo vaak verwonder over, bij voorbeeld, de bijzonder geringe capaciteit van afritten e.d. in verhouding met de snelwegen die er samenkomen. Nogal logisch dat je problemen creëert door een oprit / afrit van slechts één of twee stroken te voorzien waar twee snelwegen van drie of vier stroken elkaar kruisen. Aan het station in Mechelen komen twee wegen van drie rijvakken bijeen die op een kleine paar honderd meter bijeengeknepen moeten worden tot een rond punt, zulke dingen, da's toch geen doen. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:38. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be