Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Algemeen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=19)
-   -   In minder dan vijf uur van Schiphol vliegen naar Australië?! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=103345)

Buyck Ruben 22 maart 2008 19:31

In minder dan vijf uur van Schiphol vliegen naar Australië?!
 
officiële website: http://www.reactionengines.co.uk/lapcat.html


Dagje Australië met Lapcat A2!


AMSTERDAM - In minder dan vijf uur van Schiphol vliegen naar Australië, in plaats van de gebruikelijke 26 uur. Dat is de droom van Britse technici die een vliegtuig hebben ontworpen dat driehonderd passagiers in vier uur en veertig minuten naar de andere kant van de aarde brengt.



Europese ruimtevaartorganisatie ESA is medefinancier.

Het toestel is ontworpen om een topsnelheid te halen van bijna 6400 kilometer per uur, vijf keer de snelheid van het geluid (mach 5).

De Lapcat A2, die nog louter op papier bestaat, spaart het klimaat. Omdat het toestel op waterstof vliegt, stoot het geen koolstofdioxide (CO2) uit, maar waterdamp en stikstofoxide.

Het duurt nog wel 25 jaar voor het vliegtuig in de lucht is, aldus Alan Bond van Reaction Engines.

De A2 wordt met 143 meter twee keer zo lang als de Airbus A380, op dit moment het grootste passagierstoestel ter wereld.

Van het uitzicht genieten is er niet bij, want het toestel krijgt geen ramen. Die zijn niet bestand tegen de enorme hitte die ontstaat bij supersonische snelheden. Na de start komt hij op gang met een vaartje van mach 0,9, om boven de Atlantische Oceaan met mach 5 via de Noordpool naar Australië te koersen.

link: http://www.parool.nl/nieuws/2008/FEB/07/eco2.html



andere:http://www.techdigest.tv/2008/01/lapcat_will_fly.html

Pieke 22 maart 2008 23:46

precies alsof waterdamp en stikstofoxide zo onschadelijk zijn.

op welke hoogte zou dat ding vliegen?

Buyck Ruben 23 maart 2008 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 3317185)
precies alsof waterdamp en stikstofoxide zo onschadelijk zijn.

op welke hoogte zou dat ding vliegen?

Op topsnelheid 28km hoog, het zal in alle geval per passagier minder CO² uitgestoten. Hoewel ik ook niet sta te springen van zo'n extreme plannen. Maarja we leven in extreme tijden ook.

Ik hoor dat ze nu in het midden Oosten ook een wolkenkrabber willen bouwen of noem het liever een hemelkrabber of zoiets.





De eerste drie torens zijn al goedgekeurd en de graafwerken zijn begonnen. Over de laatste toren (1.6km hoog) mogen de constructeurs intekenen nog tot voor Juli. Dan zouden ze eind dit of begin volgend jaar kunnen beginnen aan de mile toren.

Ik verschiet in niets niet meer... heden ten dage zijn we letterlijk in een versnelling gekomen in de maatschappij!

Groentje-18 23 maart 2008 19:10

Leuk, maar wat als zo'n tuig botst? :|

Rudy 23 maart 2008 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3318252)
Leuk, maar wat als zo'n tuig botst? :|

Op 28 km hoogte is die kans klein.

Groentje-18 23 maart 2008 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 3318277)
Op 28 km hoogte is die kans klein.

Hoe moet je dan uit-en in stappen? :P

;)

Percalion 23 maart 2008 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben (Bericht 3317926)
Op topsnelheid 28km hoog, het zal in alle geval per passagier minder CO² uitgestoten. Hoewel ik ook niet sta te springen van zo'n extreme plannen. Maarja we leven in extreme tijden ook.

Ik hoor dat ze nu in het midden Oosten ook een wolkenkrabber willen bouwen of noem het liever een hemelkrabber of zoiets.





De eerste drie torens zijn al goedgekeurd en de graafwerken zijn begonnen. Over de laatste toren (1.6km hoog) mogen de constructeurs intekenen nog tot voor Juli. Dan zouden ze eind dit of begin volgend jaar kunnen beginnen aan de mile toren.

Ik verschiet in niets niet meer... heden ten dage zijn we letterlijk in een versnelling gekomen in de maatschappij!

Jézus wat een gigantisch gebouw moet dat niet worden. Het doet me denken aan één van de raketten uit de Thunderbirds. :D

freespirit 24 maart 2008 00:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben (Bericht 3317926)
Op topsnelheid 28km hoog, het zal in alle geval per passagier minder CO² uitgestoten. Hoewel ik ook niet sta te springen van zo'n extreme plannen. Maarja we leven in extreme tijden ook.

Ik hoor dat ze nu in het midden Oosten ook een wolkenkrabber willen bouwen of noem het liever een hemelkrabber of zoiets.





De eerste drie torens zijn al goedgekeurd en de graafwerken zijn begonnen. Over de laatste toren (1.6km hoog) mogen de constructeurs intekenen nog tot voor Juli. Dan zouden ze eind dit of begin volgend jaar kunnen beginnen aan de mile toren.

Ik verschiet in niets niet meer... heden ten dage zijn we letterlijk in een versnelling gekomen in de maatschappij!

De Burj Dubai is zelfs al zo goed als klaar ! (2009 opening). Voor een goed visueel overzicht van huidige duizelingwekkende bouwwerken en plannen: http://skyscraperpage.com/diagrams/?

StevenNr1 24 maart 2008 01:04

Hoe veel speling zit daar dan op aan de top?

Buyck Ruben 24 maart 2008 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3319002)
Hoe veel speling zit daar dan op aan de top?

Zie "taipei 101" op de derde plaats. Met 508m en kostprijs van ruim 2 miljard euro. En heeft bovendien de snelste liften ter wereld 61km/u! Vloeroppervlak 412.500 m2 en 101 verdiepingen.


Buyck Ruben 24 maart 2008 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3319002)
Hoe veel speling zit daar dan op aan de top?

Enkele meters denk ik.

Bij ‘Taipei 101’ (zie foto) is zo gebouwd – met een 660 ton zware, hangende stalen kogel als demper – dat hij ook bij zware aardbevingen niet breekt maar schommelt, als een bamboeriet in de wind.

Taipei 101 is nog altijd officieel de hoogste toren met 508m (toren in Dubai moet eerst afgewerkt worden).

Deze demper dient niet alleen om hevige schommelingen tegen te gaan bij aardbevingen maar ook bij hevige stormen en harde windstoten. Deze opgehangen demper bevindt zich bovenaan in de toren. Dat kan men publiekelijk bezichten.


Buyck Ruben 24 maart 2008 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben (Bericht 3319297)
Enkele meters denk ik.



Zie "taipei 101" op de derde plaats.


Buyck Ruben 24 maart 2008 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion (Bericht 3318850)
Jézus wat een gigantisch gebouw moet dat niet worden. Het doet me denken aan één van de raketten uit de Thunderbirds. :D

Dat is kapitalisme en vrije markt hé Perca;-)!

Percalion 24 maart 2008 10:46

Ruben, wat is die "Hyder Consulting Tower" op je schematje? En ik mag toch hopen dat het échte ontwerp iets sierlijker is dan de balk die daar nu opstaat?

Buyck Ruben 24 maart 2008 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion (Bericht 3319386)
Ruben, wat is die "Hyder Consulting Tower" op je schematje? En ik mag toch hopen dat het échte ontwerp iets sierlijker is dan de balk die daar nu opstaat?



www.pickardchilton.com

Buyck Ruben 24 maart 2008 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion (Bericht 3319386)
Ruben, wat is die "Hyder Consulting Tower" op je schematje? En ik mag toch hopen dat het échte ontwerp iets sierlijker is dan de balk die daar nu opstaat?



architecten:
www.pickardchilton.com

projectontwikkelaar:
http://kingdom.com.sa/index.asp?id=73&prlsid=33

constructie en planbureau:
http://www.hyderconsulting.com/EN/Pages/default.aspx

Percalion 24 maart 2008 14:10

Aha, dus dat is die Thunderbird-raket van daarnet, ik dacht eventjes dat het om nog een ander project ging.

Max van Dietschland 24 maart 2008 19:28

Moest er in Vlaanderen een toren gebouwd worden van 1600 meter. Bovenaan in de winter bijna altijd sneeuw. ;-)

Een uitkijkterras op 1600 meter zou leuk zijn.

Geert C 24 maart 2008 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 3320564)
Moest er in Vlaanderen een toren gebouwd worden van 1600 meter. Bovenaan in de winter bijna altijd sneeuw. ;-)

Een uitkijkterras op 1600 meter zou leuk zijn.

Waarom op 1600 meter? Alles hoger dan 700 meter kan uitkijkterras worden! :-D Hoger dan dat vestigen ze toch geen kantoren. ;-)

Nynorsk 24 maart 2008 23:34

ik krijg al hoogtevrees als ik naar mijn tenen kijk.

TomB 25 maart 2008 00:36

Supersonisch op grote hoogte is de toekomst voor de luchtvaart. De mindere luchtweerstand maakt op voor de langere afstand (uw straal met de aarde is groter) en het hogere verbruik.

Het probleem is dat die ontwikkeling zeer zwaar is en dat de projecten meestal uitsterven voor ze af zijn. Sinds de jaren 60 komt er om de paar jaar een supersonisch project uit, en het wordt nooit afgewerkt. (Op militaire vliegtuigen en de concorde na)

Ik denk dat de luchtvaart een nieuwe visionair a la HH nodig heeft ipv een bende shareholders.

TomB 25 maart 2008 00:38

Ik vraag me af of ge uw mile-high-club lidkaart krijgt als ge op het dak van die nieuwe toren eens een wipke doet. Iemand zin om een venture op te zetten op het hoogste verdiep? ;)

Buyck Ruben 25 maart 2008 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 3320564)
Moest er in Vlaanderen een toren gebouwd worden van 1600 meter. Bovenaan in de winter bijna altijd sneeuw. ;-)

Een uitkijkterras op 1600 meter zou leuk zijn.

Ons land is daar te achterlijk en te bureaucratisch voor. Een toren van
+200m is hier al teveel, typisch Belgische mentaliteit!

Buyck Ruben 25 maart 2008 14:18

Space Adventures plans to deliver tourism in Cosmos!
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB (Bericht 3320977)
Supersonisch op grote hoogte is de toekomst voor de luchtvaart. De mindere luchtweerstand maakt op voor de langere afstand (uw straal met de aarde is groter) en het hogere verbruik.

Het probleem is dat die ontwikkeling zeer zwaar is en dat de projecten meestal uitsterven voor ze af zijn. Sinds de jaren 60 komt er om de paar jaar een supersonisch project uit, en het wordt nooit afgewerkt. (Op militaire vliegtuigen en de concorde na)

Ik denk dat de luchtvaart een nieuwe visionair a la HH nodig heeft ipv een bende shareholders
.

Van nooit gesproken...

The Space Race became an important part of the cultural and technological rivalry between the USSR and the United States during the 1960’s and the early part of the 70’s. But with all these efforts to date, only 3 civilians have been able to finance their multi-million dollar voyage to the International Space Station.


Spaceport in Dubai.

With the recent advent of the Ansari X Prize, the solar system got a lot more interesting with the possibility of affordable suborbital voyages for the rest of us. Space Adventures are working currently on construction of two earth-based Spaceports that will offer suborbital spaceflights, as well as astronaut training facilities. The first facility will be located in Ras Al-Khaimah in the United Arab Emirates, while Singapore’s Changi Airport will grow to accommodate the second Spaceport. The both facilities will offer suborbital voyages as main attraction. Space Adventures has yet to announce how much these voyages will cost tourists, but they are adamant that they will be affordable (for someone:) ). I am currently preparing some information about Space Adventures` tourist service so stay in touch…


The New Mexico Spaceport Authority Building, New Mexico, Mexico.

http://www.wayfaring.info/2007/05/20...ism-in-cosmos/

Buyck Ruben 25 maart 2008 14:22

Eerste ruimtehotel opent in 2012!
 
'Galactic Suite' is de naam van het allereerste luxe ruimtehotel dat in 2012 zijn deuren opent.

Een driedaags arrangement in een kosmische driekamersuite zal ongeveer 4 miljoen dollar kosten. In die som is wel een intensieve, achtweekse voorbereidingscursus op een tropisch eiland inbegrepen.

Volgens de initiatiefnemers zijn er ruim 40.000 mensen op de wereld die een dergelijk bedrag zouden kunnen betalen. Tijdens hun verblijf aan boord zullen de gasten vijftien keer de zon zien opkomen. Ze moeten wel een klittenbandpak dragen om zich aan de muren van het ruimtehotel, waar volledige gewichtloosheid heers, vast te hechten. In de douchecabine moet de hotelgast zelf door een mist van waterdruppels zwemmen.

Galactic Suite zal 3 miljard dollar investeren in het project. Het initiatief wordt onder meer financieel gesteund door het Amerikaanse 4Frontiers, dat in de toekomst een nederzetting op Mars wil vestigen.

OFFICIËLE WEBSITE:
http://www.galacticsuite.com/




Buyck Ruben 25 maart 2008 14:29

Reeds vele vluchtten op voorhand volboekt!
 


Kijk naar hun fotoreportage van de bouw van hun Galactic-spaceflight!
http://gizmodo.com/348092/virgin-gal...ers-up-in-2009

Vliegtuig bijna klaar!

Het Amerikaanse commerciële ruimtevaartbedrijf Virgin Galactic maakte deze week op een persconferentie in Amerika de plannen bekend van het nieuwe commerciële ruimtetuig genaamd SpaceShipTwo. Het ontwerp van dit tuig is afgeleid van datvan het SpaceShipOne model waarmee Burt Rutan in 2004 de befaamde Ansari X Prize won omdat hij als eerste een volledig privaat gebouwd ruimtetuig in de ruimte bracht. De opvolger van de SpaceShipOne zal plaats bieden aan 8 personen (twee politen en 6 betalende passagiers) en moet een maximale hoogte bereiken van 110 kilometer waar de passagiers dan gedurende 5 minuten zullen gewichtloos zijn. Volgens Richard Branson, die de oprichter is van Virgin Galactic, zijn er al meer dan 200 belangstellenden voor een vlucht met de SpaceShipTwo en de eerste echte commerciële vluchten zouden in 2009 al moeten plaats vinden. Net als bij zijn voorganger zal de SpaceShipTwo tot op een hoogte gebracht worden van 15 kilometer door een zogenaamde WhiteKnightTwo drager waarna de SpaceShipTwo zijn raketmotor zal tot ontbranding brengen voor zijn suborbitale ruimtevlucht. Elke passagier zal een speciaal drukpak dragen en familieleden van de ruimtetoesristen zullen de vlucht rechtstreeks kunnen volgen vanuit de WhiteKnightTwo. Momenteel is de SpaceShipTwo al voor 60% klaar en Virgin Galactic hoopt elke ruimtetuig 2 maal per dag te laten vliegen na de eerste testvluchten in 2008 zodat men genoeg "gewone mensen" de kans kan geven even te verblijven in de ruimte.

link: http://www.spacepage.be/content/view/2429/202/

OFFICIËLE WEBSITE: http://www.virgingalactic.com/

Percalion 25 maart 2008 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben (Bericht 3321511)
Ons land is daar te achterlijk en te bureaucratisch voor. Een toren van
+200m is hier al teveel, typisch Belgische mentaliteit!

Ik denk dat vooral mensen van Groen! de eersten zouden zijn om te steigeren als er over bouwprojecten van duizendzeshonderd meter gepraat wordt eigenlijk.

Percalion 25 maart 2008 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3320903)
Waarom op 1600 meter? Alles hoger dan 700 meter kan uitkijkterras worden! :-D Hoger dan dat vestigen ze toch geen kantoren. ;-)

Ik zou een gig�*ntische klimmuur installeren in die toren.

Geert C 25 maart 2008 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion (Bericht 3321682)
Ik denk dat vooral mensen van Groen! de eersten zouden zijn om te steigeren als er over bouwprojecten van duizendzeshonderd meter gepraat wordt eigenlijk.

En terecht! Waarom zou je een toren van 1600 meter bouwen als je de bovenste 900 meter sowieso niet kan gebruiken? :?

Buyck Ruben 25 maart 2008 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion (Bericht 3321682)
Ik denk dat vooral mensen van Groen! de eersten zouden zijn om te steigeren als er over bouwprojecten van duizendzeshonderd meter gepraat wordt eigenlijk.

Ik geef toe op dat vlak ben ik mijn partij een vreemde eend in de bijt. Wat u zegt is volkomen waar, maar het heeft in sommige dossiers ook zijn voordelen.

Jazeker 25 maart 2008 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 3320936)
ik krijg al hoogtevrees als ik naar mijn tenen kijk.

2

Buyck Ruben 25 maart 2008 15:31

SpaceShipTwo will reach a speed of roughly 4200 km/h (2600 mph)!
 


Bron: wikipedia

Buyck Ruben 26 maart 2008 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 3318962)
De Burj Dubai is zelfs al zo goed als klaar ! (2009 opening). Voor een goed visueel overzicht van huidige duizelingwekkende bouwwerken en plannen: http://skyscraperpage.com/diagrams/?

De snelheid van de liften zal ook op zich een nieuw record zijn 65km/h! Ze hebben ook het wereldrecord pompen van beton op grootte hoogte op hun naam op 610m!

Zwartengeel 26 maart 2008 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben (Bericht 3317926)
Op topsnelheid 28km hoog, het zal in alle geval per passagier minder CO² uitgestoten. Hoewel ik ook niet sta te springen van zo'n extreme plannen. Maarja we leven in extreme tijden ook.

Ik hoor dat ze nu in het midden Oosten ook een wolkenkrabber willen bouwen of noem het liever een hemelkrabber of zoiets.





De eerste drie torens zijn al goedgekeurd en de graafwerken zijn begonnen. Over de laatste toren (1.6km hoog) mogen de constructeurs intekenen nog tot voor Juli. Dan zouden ze eind dit of begin volgend jaar kunnen beginnen aan de mile toren.

Ik verschiet in niets niet meer... heden ten dage zijn we letterlijk in een versnelling gekomen in de maatschappij!

In de Islamitische wereld kunnen ze het zich nu eenmaal veroorloven om zulke constructies neer te zetten. Daar hoeven ze immers niet te vrezen voor een aanslag met vliegtuigen. :-)

Buyck Ruben 27 maart 2008 15:23

Boeing bouwt bijna supersonisch vliegtuig!
 
SEATTLE - Boeing gaat een bijna supersonisch passagiersvliegtuig bouwen. Het toestel, dat plaats biedt voor bijna driehonderd passagiers, moet 1150 kilometer per uur kunnen vliegen. Vooral op grote afstanden zal het toestel van grote waarde zijn, verwacht het concern.

Bron: afp, dpa, reuters



Nieuwe Boeing 787 is nu al kassucces.

Dankzij de nieuwe '787 Dreamliner' heeft Boeing voor het eerst in vijf jaar meer bestellingen opgetekend dan Airbus. Het toestel werd deze nacht officieel voorgesteld.

De 787 Dreamliner bestaat in twee versies: een voor middellange vluchten (210 plaatsen) en een voor lange vluchten (330 plaatsen). De Dreamliner is het antwoord van Boeing op de A380 van zijn Europese concurrent Airbus, maar toont een compleet andere visie op de toekomst van de burgerluchtvaart.

De A380 is een echt monstervliegtuig dat tot 800 mensen kan vervoeren en dat de verbinding moet maken tussen grote hubs, vanwaar de passagiers met een kleiner toestel verder vliegen naar hun eindbestemming. De A380 kan niet terecht in heel wat middelgrote luchthavens zoals die van Zaventem. De 787 Dreamliner is kleiner, maar met een actieradius van 15.750 km wel geschikt om die middelgrote luchthavens over lange afstanden rechtstreeks met elkaar te verbinden. Airbus werkt aan een concurrent voor de 787, maar dat toestel kan ten vroegste in 2013 in de lucht.

Om de 787 rendabel te maken, heeft Boeing zwaar ingezet op zuinige technologie. De Dreamliner bestaat voor de helft uit lichte composietmaterialen, zoals carbonvezel, in plaats van aluminium. Het vliegtuig zou 20procent minder brandstof verbruiken dan een gelijkwaardig toestel vandaag.

Uitverkocht tot 2015

In elk geval is de 787 Dreamliner nu al een commercieel succes. Air Berlin, de op twee na grootste lagekostenmaatschappij van Europa, heeft dit weekend een bestelling aangekondigd van 25 Dreamliners, goed voor een bedrag van 2,9 miljard euro. De Koeweitse vliegtuigverhuurder wilde er 32 en het Australische Qantas twintig. In totaal haalde Boeing al 677 orders van 47 maatschappijen binnen. De 787 is tot en met 2015 uitverkocht.

bron: het volk

Tavek 27 maart 2008 16:36

Ah

Scaled Composites van Burt Rutan = mooiste bedrijf ter wereld. Jammer genoeg nemen ze alleen US nationals aan :( Als ik kon pakte ik men boelke en begon ik daar.

Buyck Ruben 27 maart 2008 17:46

Future is real!
 




Nu op iets meer dan 620 meter hoogte, nog 200m te gaan!

Buyck Ruben 27 maart 2008 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3325835)
Ah

Scaled Composites van Burt Rutan = mooiste bedrijf ter wereld. Jammer genoeg nemen ze alleen US nationals aan :( Als ik kon pakte ik men boelke en begon ik daar.

http://www.scaled.com/
Zeer interessant foto's van de opbouw!

Burt Rutan (1943) werd Bachelor of Science in Aeronautical Engineering aan de California Polytechnic University in 1965. Hij zette zijn opleiding voort in het Space Technology Institute in Cal Tech en de Aerospace Research Pilot's School (Edwards AFB). Na een aanvankelijke carrière als testpiloot ontpopte Burt Rutan zich tot een succesvolle ondernemer in de luchtvaarttechnologie. Hij schreef ook tal van innovatieve projecten op zijn naam.

Door zijn opmerkelijke carrière als vernieuwer in de luchtvaarttechnologie kreeg hij verschillende onderscheidingen, zowel in Amerika als in het buitenland. Hij is ook opgenomen als lid van de prestigieuze “National Academy of Engineering”.

Door zijn zuiver industriële loopbaan heeft Burt Rutan vrijwel geen zuiver wetenschappelijke publicaties maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de vele innovatieve projecten, patenten, voordrachten en andere onderscheidingen die op zijn naam staan. Zijn geïntegreerde realisaties in aerodynamica, materialen en structuren zijn wereldwijd verspreid.



Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be