![]() |
Veranderen van energieleverancier
Hallo iedereen,
Ik ben een studente aan VLEKHO en wij doen een onderzoek naar de redenen waarom mensen van energieleverancier veranderen. Verschillende nieuwsmedia berichtten onlangs dat het percentage switchers nog nooit zo hoog lag, spijtig genoeg blijkt het een hele karwei om deze mensen op te sporen. Daarom een oproep op dit forum. Ben jij onlangs veranderd van leverancier en wil je hierover graag je ei kwijt? Mail dan naar [email protected] en ik stuur je zo snel mogelijk de vragenlijst door! Het invullen neemt maar 5 minuutjes in beslag, maar je helpt er een groep studenten ontzettend hard mee vooruit. Alvast bedankt voor de moeite! Ik hoop op een massale reactie ;-) |
Ik wisselde van leveranier op 1/11/2006.
Is dit recent genoeg? |
Citaat:
|
Ik ben maar één keer veranderd na het vaste systeem dat voordien gold. Ben er niet echt happy mee, maar inzake prijs maakt het niet uit. Ondanks alle mooie beloften is de energiemarkt in België niet vrij. De overheid heeft namelijk zelf teveel schrik voor prijsdalingen, die haar inkomsten doen inkrimpen.
|
Citaat:
Welke dienstverlening mag dat dan wel zijn? |
Citaat:
|
Nee, ik vraag me dat echt af. Als er een stroomonderbreking is, bel ik naar mijn distributiebeheerder, want daar ligt hem het probleem meestal.
|
Citaat:
|
Citaat:
Het transport is in handen van Elia en Fluxys. De productie zelf is in handen van Electrabel en SPE. Wat een leverancier in weze doet, is elektriciteit kopen van Electrabel en SPE en deze gewoon doorverkopen aan de consument. Dat wordt gewoon op het net gezet en afgetapt. De stroom die u consumeert van Electrabel Groen is exact dezelfde stroom als uw buurman consumeert van Luminus Actief, hoewel ze een andere producent hebben (resp Electrabel en SPE) en uiteraard leverancier. Die is dus niet groener of wordt niet via een speciale kabel rechtstreeks naar u gebracht. Alles gaat dus gewoon een grote pot in en wordt dan verspreid. Het enige wat verschilt in de leveranciers is de prijs en dat zou het enige mogen zijn dat meetelt in uw beslissing. Al de rest is marketing... |
Oh en voor ik het vergeet... Als u toch voor Electrabel blijft kiezen, kijk dan eens of uw Electrabel heeft als standaardleverancier of dat u kiest voor een specifiek product. Want de standaardleverancier (lees: degene die de slapende klanten energie levert die niet actief voor een leverancier hebben gekozen) is altijd duurder... Dus ook al bent u bij Electrabel (standaard), dan kiest u best voor een ander product, met name Electrabel Groen of Optibudget.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat weet ik niet want ik ken uw situatie niet. Als u het wil, kan u dat nalezen en narekenen op de website van de VREG (http://www.vreg.be). Het kan makkelijk €300 of meer per jaar bedragen tussen duurste en goedkoopste. Dat is elke maand €25. |
Wat blij dat ik van Luminus vanaf zijn geraakt na 5 aangetekende schrijvens en meer dan één jaar met mijn voeten gespeeld te hebben, de wetswinkel heeft uiteidelijk zelf een schrijven gericht naar Luminus,geef mij maar Electrabel
|
Sommigen veranderen vlugger van lief dan van leverancier... ;-)
|
Citaat:
|
|
Wij stapten tussen nu en 10 jaar geleden vrolijk over van Electrabel naar Nuon, en daarna naar Luminus, telkens omdat het nieuwe aanbod goedkoper was. Momenteel zijn we behoorlijk blij met Luminus terwijl we met Nuon problemen hebben gehad.
Iedereen kan een probleem hebben met een provider en geen problemen met een ander, terwijl het bij haar buurvrouw het tegenovergestelde is. Daarom dat je ons verder niets over -bijvoorbeeld- Nuon hoort zeggen. Voor ons primeert in ieder geval de prijs die we maandelijks moeten ophoesten. Een marteling die we onlangs gelukkig hebben weten te verminderen door verstandig investeren in een verbouwing (zuinigere ketel, isolatie, zuinigere machines, spaarlampen). Luminus levert bij ons zowel elektriciteit als gas. 1 aanspreekpunt of meerdere ? Ik weet goed wie mijn aanspreekpunten zijn bij bepaalde problemen. Kwestie van een lijstje bij te houden met de belangrijke nummers. Groene energie ? Kan me niet bommen. Ik ben een voorstander van kernenergie en ben van mening dat onze providers er niet genoeg van aanbieden. |
Citaat:
Je berekent daar de prijs van dit moment. Je kan er ook zien, of de prijs een vaste of variabele is, hoe groen de electriciteit is, en hoelang je contract zou lopen. |
Citaat:
Als je telefoneert met een vraag over de faktuur, zijn al hun medewerkers bezig. Maar als je belt om inlichtingen i.v.m. een promotie, moet je nooit wachten. Op een e-mail of aangetekend schrijven reageren ze niet. Toen ik in een brief vernam dat ik een contract voor een jaar was aangegaan, (na een telefonisch contact met mijn minderjarige zoon) ben ik onmiddelijk overgegaan naar ecopower. Groen stroom, goedkoopst voor kleinere verbruikers, en als je hen opbelt of e-mailt, krijg je altijd antwoord. |
Citaat:
Heb je interesse om de enquête in te vullen, stuur een kort mailtje en ze komt eraan. Bedankt! |
Citaat:
Alhoewel dat in de berekeningen niet tot uiting komt, heeft meer dan 50% van de prijs te maken met vaste kosten (elia, fluxys, lokale stroom- en gasverdeler, btw, bijdrage hernieuwbare energie...). |
Citaat:
Zo werkt het niet, helaas. Je mening staat niet op zich. Ze resulteert in een gedrag en heeft werkelijke gevolgen voor andere mensen. Als jij meezorgt voor meer kernenergie, dan zet je komende generaties kolossaal in de zak. Iemands kinderen zullen daar pijn door lijden, vroeg of laat. Dat je niet ziet dat "iemands kinderen" op humanistische wijze ook "jouw kinderen" zijn typeert het simpele denken van een LDD-aanhanger. Geef gerust je ongezouten mening, maar snap alsjeblieft dat je die luxe enkel hebt omdat anderen niet zijn zoals jij. De problemen die jij in je leven ontmoet zijn er wellicht ook omdat iemand ooit, met die goedkope, veels te luidkeelse eerlijkheid zei "het kan me niet bommen". |
Of ge het nu graag hebt of niet, kernenergie begint aan zijn tweede jeugd, en zal de volgende decennia een opgang kennen, en dit wegens zijn voordelige kostprijs en zijn ecologische aspekten (geen co2). Wat er na kernenergie gaat komen, weet ik ook niet. Maar ja, dan zijn we weeral een generatie (als het er geen paar zijn) verder.
|
Echt niet meer energieswitchers hier??
Kben een klein beetje hopeloos aan het worden :| |
Citaat:
|
Luminus heeft een ombudsdienst ;-)
|
Citaat:
Ik zal mijn dossier eens voorleggen aan deze ombudsman :oops: |
Electrabel en Nuon ook...........
Voor vragen over de factuur..toets 1 Voor klachten toets 2.. Voor technische storingen toets 3.. Onze medewerkers zijn druk bezig,tralalalalaalalla,gelieve even geduld te oefenen,tralalalaalalaalala.... Wij wensen u verder een aangename dag...GOODBYE en je mag de tralalalalaala herbeginnen. Denk dat die een contract met de foonservers hebben,en vooral met Douwe Egberts,die drukke medewerkers zijn altijd in koffiepauze :-P |
Anneliesje is een enquêtrice die alleen maar uw email nodig heeft om u dan wat lastig te vallen.
Wedden? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als je telefoneert valt het op, dat je bij nr1 (info over promoties) altijd onmiddelijk geholpen wordt. Als je kiest voor iets anders, sta je altijd in wacht. En dan durven ze beweren dat dit toeval is. Een eerste keer contacteerde ik electrabel omdat ze eenzijdig de datum voor de afrekening een maand uitstelden. Bij de afrekening moest ik dus 4 maanden i.p.v. 3 maanden wachten op mijn geld. Electrabel stort nooit geld terug, ze brengen het in mindering van de volgende faktuur. Zelfs op een aangetekend schrijven antwoorden ze niet. Bij ecopower storten ze gewoon terug wat je het voorbije jaar te veel betaalde. Ik belde o.a. meermaals voor het volgende. Een partner van electrabel belde ons op. Mijn minderjarige zoon nam op. Deze partner wilde ons een contract verkopen. Mijn zoon stelde duidelijk dat hij daarover niet kon beslissen, en stemde toe dat ze informatie zouden opsturen. Enkele dagen later kregen we een brief van electrabel waarin stond dat we hadden toegezegd om een contract van een jaar aan te gaan. Dit konden we alleen opzeggen door een aangetekend schrijven te sturen binnen de 14 dagen. Wat een dienstverlening. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een aardige website om op een simpele manier de prijzen te vergelijken is: http://www.energieleveranciersvergelijken.be |
Citaat:
Laat ook iets weten of ze bereikbaar zijn en klantvriendelijk. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be