![]() |
Welke CD's of LP's hebben het meest indruk op je gemaakt?
Zo'n beetje naar aanleiding van de Metallica-draad van Derk vraag ik mij af welke albums voor jullie persoonlijk de grootste mijlpalen uit de muziekgeschiedenis zijn. Welke CD's zijn bepalend geweest voor jullie muzikale smaak? Korte bespreking mag altijd....
Hier is alvast mijn lijstje: Dire Straits "Alchemy (live)" Concert uit hun Love Over Gold-tour. Absoluut hoogtepunt: "Private Investigations". Puur kippevel! Guns N' Roses "Appetite For Destruction" Mijn eerste kennismaking met de wat hardere muziek. Hoogtepunten: "Nighttrain" en "Mr Brownstone" Hierna ging het heel steil bergaf met GN'R... Metallica "...And Justice For All" dixit James Hetfield: "One big rythm guitar solo..." Hoogtepunten: tracks 1 tem 9 Dit is mijn all time favorite album! Pixies "Doolittle" Voor het eerst gehoord op Rock Werchter in 1989. Het klonk toen als zowat de raarste muziek die ik ooit hoorde, maar ik was er direct helemaal weg van... Hoogtepunten: "Tame", "Monkey Gone to Heaven", "Dead" en "Mr Grieves". Pearl Jam "Ten" Ik was begin jaren '90 één van de weinigen in mijn omgeving die Pearl Jam beter vonden dan Nirvana. "Nevermind" is een geweldige plaat, maar om één of andere reden maakte "Ten" een veel diepere indruk. Hoogtepunten: "Once", 'Alive", "Porch" en "Black" Slayer "Reign in Blood" Dit album heb ik veel te laat ontdekt. Er is op dit forum al genoeg over geschreven... Hoogtepunten: "Angel of Death", "Criminally Insane", "Altar of Sacrifice" en "Raining Blood" Buffalo Tom "Let Me Come Over" Vreemde eend in de bijt, wegens een beetje soft, maar dit album staat bol van de simpele, maar absoluut prachtige rock/popnummers. Bill Janovitz is misschien niet de beste zanger op de planeet, maar het gevoel en de emotie die hij in zijn stemgeluid kan leggen is indrukwekkend. Hoogtepunten: "Taillights Fade", "Staples", "Mineral" en "Larry" The Chemical Brothers "Exit Planet Dust" Nog vreemdere eend, wegens... dansmuziek... :? Als rock- en metalliefhebber had ik altijd al een afkeer gehad van alles met een "beat" tot ik The Chemical Brothers" hoorde. Hoogtepunten: "Leave Home", "Song to the Siren" en "Chemical Beats" |
Vergeet ik nog een CD te vermelden zeker.... :?
The Red Hot Chili Peppers "The Uplift Mofo Party Plan" Hun laatste album met wijlen Hilel Slovak, de voorganger van John Frusciante... Dit waren de Peppers op hun best, vlak voor ze zouden doorbreken met "Mother's Milk" en vooral "Blood, Sugar, Sex, Magic". Op "The Uplift Mofo Party Plan" klinkt alles nog wat ruiger, en vooral, plezanter! Hoogtepunten: "Fight Like a Brave", "Backwoods", "Me & My Friends", "Behind The Sun", "Special Secret Song Inside" en "No Chump Love Sucker". |
Citaat:
Joy Division "Substance" Een verzamelaar... telt dat ook mee? Bizarre ritmes, ijle melodieën... Muziek waarvan ik als tiener dacht dat ze me op het lijf was geschreven. En nu nog eigenlijk. Hoogtepunten: Autosuggestion, Leaders of Men, Failures Led Zeppelin "Led Zeppelin III" De eerste uit een lange rij platen die ik leende uit de helaas verloren gegane Mediatheek aan de Zuid in Gent. Ik verwachtte hard rock, kreeg een mix van rock, blues en folk en was direct verkocht. Hoogtepunten: Immigrant song, Friends, Gallows Pole Black Sabbath "Master of Reality" In mijn zoektocht naar de roots van de metal kwam ik al snel bij deze lui terecht. Hoogtepunten: Children of the Grave, Into The Void (een ecologische song!) Therapy? "Troublegum" De meeste platen in mijn lijstje zijn van "lang voor mijnen tijd". Bij Therapy dacht ik even dat ik eigentijdse helden had ontdekt. Staat ook een Joy Division cover op. Lang duurde het echter niet :( Hoogtepunt: Going Nowhere Motörhead "Overkill" Gave cover met zo'n openspattend monster. Muziek die me meeneemt naar een verlaten highway in Arizona, of gewoon naar het café op de hoek. Rock en roller kan nauwelijks. Hoogtepunten: Overkill, Damage Case, No class |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Pink Floyd - The Dark Side of The Moon
Dirk Van Esbroeck - La Voyageuse Goethes Erben - Das Sterben ist ästhetisch bunt Albert Plá - Veintegenarios Einstürzende Neubauten - Silence is Sexy |
trance nation 14 met als topper 3 versies van Instant Moments van R.O.O.S.
dat zegt niemand iets zeker? :-( |
Citaat:
Voor mij zelf (meeste recent, heb niet zo'n goed langetermijn geheugen): Venetian Snares - Rossz Csillag Alatt Született , omdat muziek blijkbaar ook wel eens wat anders mag/kan zijn Bloc Party - Silent Alarm , een van de beste hedendaagse groepen in mijn ogen (DJ) Craze - FabricLive 38 (zowel album als radio mix) , vloeiende, originele mix, samenvatting van wat zoal 'hot' is tegenwoordig Alle Kitsuné Maison Compilations , behoeft geen commentaar |
Guns 'n Roses - Appetite for destruction (vooral Nighttrain)
Nightwish - Over the hills and faraway Fleetwood Mac - Rumours Neil Young - After the gold rush Iron Maiden - Powerslave Vivaldi - De 4 jaargetijden Nirvana - Live in NY |
Guns'n Roses: Appetite for destruction
Nirvana: Nevermind Pearl Jam: Ten Bad religion: Against the Grain Pennywise: about time Metallica: ... and justice for all |
Citaat:
About Time was ook een goeie kanshebber voor m'n eigen lijstje... :-) |
Citaat:
|
Citaat:
Maar in 1965 opgenomen! Ik had de 'arme scholieren' enkelvoudige LP, de 'rijke studenten' dubbelaar ging net iets boven mijn budget! Enige LP die ik echt helemaal versleten heb......keer op keer maar 'Motherly love' en 'Hungry Freaks, Daddy' opzetten. Mijn ouders werden er knettergek van!:lol: |
Citaat:
Er bestaat een forum die uitsluitend over 'Good Vibrations' van The Beach Boys gaat! Hey, ik vergeet 'Pet Sounds' helemaal! ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() goh, enz enz |
Citaat:
De jaren negentig vond ik dan weer veel beter (Pearl Jam, Nirvana, Björk, Buffalo Tom, Grant Lee Buffalo................). Maar ik was toen reeds de veertig voorbij, een leeftijd waarop je nog wel nieuwe muziek kan appreciëren maar lang niet meer "onder de indruk" raakt zoals je dat wel kan tussen je zestiende en je vijfentwintigste. |
Citaat:
Was ook één van die platen (samen met Jimi Hendrix) waarmee ik mijn ouders de gordijnen kon injagen.:-P |
1 Bijlage(n)
Den deze, zonder de minste twijfel:
Bijlage 34148 verder heeft het tot Rammstein (Sehnsucht/Herzeleid/Mutter...)geduurd tot ik nog eens vergelijkbaar onder de indruk was... |
1 Bijlage(n)
Citaat:
Bijlage 34149 |
Citaat:
|
Citaat:
The Velvet Underground & Nico - 1967 The Rise and fall of Ziggy Stardust - David Bowie - 1972 Heroes - David Bowie - 1977 Transformer - Lou Reed - 1972 Berlin - Lou Reed - 1973 Easter - Patti Smith Group - 1978 "Nina Hagen" - Nina Hagen - 1979 The Kick Inside - Kate Bush - 1978 |
Citaat:
Net als deze: ![]() |
Citaat:
![]() |
Aha, en wat schaft de pick-up in de résidence Morduk? In min of meer chronologische volgorde:
Miles Davis 'l'ascenseur pour l'échafaud' De ware jazz revoluties volgden pas later (In a silent way en Bitches Brew en zo), maar dit pareltje is dankzij mijn ouders altijd aan mijn oren blijven kleven en mijn favoriet gebleven. Pierre Henry 'Messe pour le temps présent' Een van de hoogtepunten van de musique concrète, heeft recent nog de begintune van Futurama geleverd. Nancy Sinatra 'Boots' Mijn eerste 'muziekclip' die ik, nog zeer jong, ooit op TV heb gezien. Daarna MOEST ik die plaat gewoon hebben. En ik heb hem nog altijd :-) The Stooges 'The Stooges' No comment ;-) Kraftwerk 'Die mensch-maschine' Jongens, wat klonk dat ongelooflijk nieuw in 1978, en het klinkt nog altijd even fris. Poepsimpel en toch niet te imiteren. De Duitse versie klinkt pas echt futuristisch 'Wir sind die Roboter' Ik zie onze pa nog altijd zijn wenkbrauwen fronsen 'wat zijn die mannen daar nu weer van plan?' :lol: Dead Kennedy's 'fresh fruit for rotten vegetables' Volgens de toenmalige punkstandaard al redelijk complex, vooral die teksten! 'Holidays in Cambodja' sloeg in als een bom ten huize Morduk. Punk van de jaren '70 was wel leuk zolang dat anarchistisch-revolutionair 'something new is happening' sfeertje errond hing, totdat het gezaag en gedram de overhand nam. Alsook de carrières natuurlijk. Neil Young 'Trans' Een van zijn befaamde 'mislukte' platen, maar ik vind hem ronduit schitterend. I want a union, to sample and hold, but not the old one, a new design, new design... Bruce Springsteen 'Nebraska' Bruce goes unplugged in een tijd waar dat vooral not done was en werkelijk iedereen, zelfs Neil Young :-D, aan het klooien was met synthesizers. Nick Cave 'Tender Prey' Morbid & gloomy, but humorously doomy en het bewijs dat 'the devil has the best tunes'. Watching Alice b.v. is hilarisch én deprimerend. COIL 'Love's secret domain' Een echt klankfestijn, muzikale alchemie met een flinke scheut obscure mystiek en perversiteiten. NWW 'thunder perfect mind' Zoals John Cage ooit zei 'you don't have to call it music, if that makes you more comfortable with what you're hearing' ;-):-D Tool 'Lateralus' Van de eerste tot de laatste noot 'constant overstimulation'. 1 goede reden: 'schism'. The Mars Volta 'De-loused in the comatorium' Krankzinnig volgestopte schijf, meer dan 100 sporen per track. Niet doorheen te raken in 1 luisterbeurt, ben er nog altijd mee bezig. Misschien betekent 'exoskeletal junction at the railroad delayed' en 'this apparatus must be unearthed' wel degelijk iets. :oops: |
Citaat:
|
Jeff Waynes: War of the Worlds
Vangelis: Spiral en China Klaus Schulze: Time Wind. |
Ik ga er hier maar eentje zetten. Meteen dan ook het beste van het beste. De plaat waar alles definitief mee begon. Ik voel me zo terug 18 als ik ernaar luister.
![]() |
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb gisteren naar aanleiding van deze draad ook nog eens naar oude metal op Youtube aan't zoeken geweest. 'k Moet zeggen; The Ripper klinkt toch beter op Unleashed in the East wat -en daar wil ik heel duidelijk in zijn- een beest van een live-plaat is. Minder bekend van Priest is 'Desert Plains' van 'Point of Entry' maar dat vind ik nog steeds zowat het beste nummer van Priest, al is het een vrij on-Judas Priest-achtig nummer. |
stop al maar met dat melig gezeik of seffens komen de 'jeugdherinneringen' en het 'eerste lief' naarboven...
o help. |
Zowat alles wat Pink Floyd maakte.
'Bat out of hell' van Meatloaf. 'Machine head' van Deep Purple 'After the gold rush' en ' decade' (verzamelaar) van Neil Young Verder Frank Boeijen en Boudewijn de groot. |
Citaat:
ma dan ook echt NIKS hé. |
Citaat:
|
Ik ga eens over mijn eerste lief beginnen, denk ik zo.
|
Citaat:
en dat ge nog aan haar denkt als ge dat liedje hoort enzo. zo hoort dat toch te zijn hé. |
Citaat:
|
Ongeveer alles wat Pietje al heeft opgesomd.
Vooral The White Album en Revolver van The Beatles; En ook nog deze van The Rolling Stones: ![]() Ook zeker niet vergeten: Nirvana: zowat alles, maar toch vooral Bleach en Incesticide. Dan ben ik nog verplicht te vermelden: ![]() tijd voor een anecdote: Enkele jaren geleden ervaarde ik enkele grellige tegenslagen op korte tijd, waarover ik liever niet uitwijd. Bon. Ik begon hevig te drinken, veel meer als ik nu nog doe. Gelukkig had ik een goede vriend, die me op het rechte pad wilde houden. Op een dag, uiteraard was ik dronken, deed hij me naar huis. Ik zag een cd'ke in de deur van zijn auto liggen en zeg: 'Rory Gallagher, who the fuck is da?' Hij steekt dat cd'ke in zijn lader en draait de volumeknop naar rechts... En toen hoorde ik de beste muziek die ik toen ooit had gehoord. "Messing with the Kid" en ik was The Kid... Ik heb 35 kilometer liggen headbangen in de auto, met kippenvel op mijn armen. Niemand kon me nog wat. 35 kilometer lang was ik 'on top of the world'. Ik zal mijn 1ste kennismaking met dat Iers gitaargeweld nooit meer vergeten. ea... |
Bakelieten 78 toeren platen.
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:56. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be