Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Twee tienerhelden slaan vijfjarige kleuter ineen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=107691)

vercetti 15 juni 2008 18:37

Twee tienerhelden slaan vijfjarige kleuter ineen

Een 5-jarige jongen is in Bilthoven mishandeld toen hij op straat water en limonade verkocht. Hij trok dinsdagmiddag met drie andere kinderen de aandacht van twee langsfietsende tieners. Die keerden vervolgens om, waarna een van hen de kleuter schopte en sloeg, laat de politie zondag weten.

De vier kinderen waren met een tractortje drank aan het verkopen aan fietsers en wandelaars. Toen de twee jongens rond 15.00 uur langs kwamen fietsen, toeterde een van de jonge verkopers. De fietsers riepen iets naar de kinderen, waarna drie van hen wegrenden. Het overgebleven jongetje werd geschopt en geslagen. Ook vernielde een van de jongens tussen de 14 en 18 jaar de tractor van het slachtoffer. Hierna gingen de verdachten er op hun fiets vandoor.

De politie is op zoek naar getuigen. Het tweetal zou eerder op de dag ook een ouder echtpaar hebben lastiggevallen.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/94012...leuter-af.html

Hoe is dit in godsnaam mogelijk. Wie doet nu zoiets? De ouders die zulk tuig opvoeden mogen wat mij betreft per direct uit de ouderlijke macht gezet worden.

HAMC 15 juni 2008 18:55

Alsof dat ouders controle hebben over hun kinderen.

Duvelke 15 juni 2008 19:03

tja, je kan idd wel stellen of het de ouders hun schuld is...
Als die kinderen van nature uit psychopaten zijn, kan je daar als ouder niets aan doen, maar daar denkt vercetti wrs weer niet aan :roll:

Bhairav 15 juni 2008 19:05

Vercettietje Vercettietje Vercettietje toch...

vercetti 15 juni 2008 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 3501590)
tja, je kan idd wel stellen of het de ouders hun schuld is...
Als die kinderen van nature uit psychopaten zijn, kan je daar als ouder niets aan doen, maar daar denkt vercetti wrs weer niet aan :roll:

Als het psychopaten zijn, lijkt het me nogal sterk dat ze vrij mogen rondlopen en niet in één of andere instelling zitten.

The_fat_bloke 15 juni 2008 19:13

Ocharme, die bloedjes met hun limonadekraampje. Als er nu iets vertederend en onschuldig is...

Men zou die onverlaten eens op hun kopje moeten strelen met een klauwhamer.

longhorn 15 juni 2008 19:29

Kinderen hele vakantie werkstraffen geven en ouders onmiddellijk kindergeld afnemen.

Duvelke 15 juni 2008 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti (Bericht 3501607)
Als het psychopaten zijn, lijkt het me nogal sterk dat ze vrij mogen rondlopen en niet in één of andere instelling zitten.

Het kan misschien ook zijn dat dit hun eerste misdrijf is? en dat dit nu pas is komen bovendrijven, en dat men dit niet eerder had gemerkt?

Duvelke 15 juni 2008 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 3501674)
Kinderen hele vakantie werkstraffen geven en ouders onmiddellijk kindergeld afnemen.

Zou je dat wel doen? Hoe gaan ze die kinderen dan nog kunnen opvoeden als ze geen geld krijgen om ze op te voeden?

en kinderen laten werken? Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar kinderarbeid is nog altijd verboden hoor...

jij wil kindermishandeling met kindermishandeling bestrijden ofwat?

floppy 15 juni 2008 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 3501590)

Ik had daar ook niet aan gedacht. Daar kun je als ouder niets aan doen, inderdaad, maar in een ziekenhuis kunnen ze toch een lobotomie doen?

Duvelke 15 juni 2008 22:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door floppy (Bericht 3502057)
Ik had daar ook niet aan gedacht. Daar kun je als ouder niets aan doen, inderdaad, maar in een ziekenhuis kunnen ze toch een lobotomie doen?

een lobotomie?
Dat wordt niet toegepast hoor. En waarom zou men dat moeten doen, als men niet weet of het kind psychologische problemen heeft?

kiko 15 juni 2008 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti (Bericht 3501517)
Hoe is dit in godsnaam mogelijk. Wie doet nu zoiets? De ouders die zulk tuig opvoeden mogen wat mij betreft per direct uit de ouderlijke macht gezet worden.

Ik weet dat het naast de kwestie is, en ik besef dat het een beetje een flauwe opmerking is, maar jouw avatar is toch het hoofdpersonage van Grand Theft Auto, het spel waar alles volledig draait rond zinloos geweld tegen alles en nog wat ?

Begrijp me niet verkeerd, maar ik zag de ironie ervan in.

floppy 15 juni 2008 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 3502067)
een lobotomie?
Dat wordt niet toegepast hoor. En waarom zou men dat moeten doen, als men niet weet of het kind psychologische problemen heeft?

Als ze psychopaten zijn, natuurlijk...

Uiteraard ben ik niet voor lobotomie op kinderen, maar ik reageer gewoon even extreem als jij. Jij zoekt tot in het extreme verklaringen en redenen waarom die kinderen geen gepaste straf zouden moeten /mogen krijgen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke
"Het kan misschien ook zijn dat dit hun eerste misdrijf is? en dat dit nu pas is komen bovendrijven, en dat men dit niet eerder had gemerkt?"

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke
en kinderen laten werken? Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar kinderarbeid is nog altijd verboden hoor...

Een gemeenschapsstraf is voor u kinderarbeid? Wat zijn dan nog de opties? Eens PRAAAATEN?

Duvelke 15 juni 2008 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door floppy (Bericht 3502074)
Als ze psychopaten zijn, natuurlijk...
Een gemeenschapsstraf is voor u kinderarbeid? Wat zijn dan nog de opties? Eens PRAAAATEN?

Ik weet niet wat u juist bedoeld onder gemeenschapsstraf. Bedoelt u dan echt fysieke arbeid? zoja, dan is het kinderarbeid ja. Praten zou al veel doen. enkele uurtjes per week naar de psycholoog. Praten over hun leven.Wat ze denken, wat ze doen, waarom ze bepaalde zaken doen..Praten helpt veel meer dan je denkt.

sfinx666 15 juni 2008 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti (Bericht 3501607)

Maar de wereld loopt vol psychopaten ! Als je die allemaal moet opsluiten ?! We worden zelfs door psychopaten geregeerd...
Psychopaat: iemand die weet dat hij slechte dingen doet, maar ze toch doet, omdat hij dat leuk vind.

longhorn 15 juni 2008 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 3502056)
Zou je dat wel doen? Hoe gaan ze die kinderen dan nog kunnen opvoeden als ze geen geld krijgen om ze op te voeden?

Dus volgens jouw redenering:"hoe rijker de ouders, hoe beter de kinderen opgevoed zijn." moeten we falende ouders gewoon meer geld geven? Nochtans krijgen ze kindergeld en loopt er blijkbaar toch iets verkeerd. De ouders zouden wellicht strenger zijn en meer toezicht houden als ze b.v. 3 maanden kindergeld verliezen. En dat verloren kindergeld kunnen ze recupereren door hun zoontje geen drinkgeld te geven.

Zijn de daders niet tussen 14-18 jaar? Heb jij als verwend kind nooit een vakantiejob moeten doen? Waar zie jij mishandeling? We spreken hier niet over 11-jarigen die in de mijnen werken.

Savatage 15 juni 2008 23:10

Citaat:

Ze kunnen er dan misschien eens mee beginnen :roll:

Citaat:

Lijkt mij effectiever dan ze simpelweg vrijuit te laten gaan zonder enige vorm van straf, zoals nu waarschijnlijk wel zal gebeuren.

Duvelke 16 juni 2008 00:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3502158)
Ze kunnen er dan misschien eens mee beginnen :roll:

Lijkt mij effectiever dan ze simpelweg vrijuit te laten gaan zonder enige vorm van straf, zoals nu waarschijnlijk wel zal gebeuren.

Ik ben wel voor een straf, maar niet in de vorm van werkstraf, aangezien kinderarbeid verboden is. Wekelijkse sessies met een psychologe, of hen confronteren met hun daden en wat de gevolgen ervan zijn.

Duvelke 16 juni 2008 00:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 3502138)
Dus volgens jouw redenering:"hoe rijker de ouders, hoe beter de kinderen opgevoed zijn." moeten we falende ouders gewoon meer geld geven? Nochtans krijgen ze kindergeld en loopt er blijkbaar toch iets verkeerd. De ouders zouden wellicht strenger zijn en meer toezicht houden als ze b.v. 3 maanden kindergeld verliezen. En dat verloren kindergeld kunnen ze recupereren door hun zoontje geen drinkgeld te geven.

Zijn de daders niet tussen 14-18 jaar? Heb jij als verwend kind nooit een vakantiejob moeten doen? Waar zie jij mishandeling? We spreken hier niet over 11-jarigen die in de mijnen werken.

Ik heb elk jaar vakantiewerk gedaan ja, vanaf men 17e. Dat is geen kinderarbeid meer e

Zoom 16 juni 2008 01:00

Werkstraf = afschrikkingseffect = best werkende middel.

Zeker als die werkstraf tijdens schoolvakanties valt bij de jongeren, ben er maar zeker van dat ze het geen 2de keer gaan risceren.

Duvelke 16 juni 2008 01:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zoom (Bericht 3502356)
Werkstraf = afschrikkingseffect = best werkende middel.

Zeker als die werkstraf tijdens schoolvakanties valt bij de jongeren, ben er maar zeker van dat ze het geen 2de keer gaan risceren.

Wat versta je dan onder een werkstraf juist? geef is enkele voorbeeldjes van wat voor straffen dat zouden zijn

floppy 16 juni 2008 06:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 3502361)
Wat versta je dan onder een werkstraf juist? geef is enkele voorbeeldjes van wat voor straffen dat zouden zijn

Werken in de plantsoendienst, schilderen, kuisen in een bejaardentehuis, ...
Voor recidivisten: riolen kuisen, zwaar en/of smerig werk...

Dit geldt ook voor die rot-jongeren die zwembaden terroriseren. Ik weet dat vorige zomer straathoekwerkers uit Brussel naar de Warande in Wetteren gekomen zijn om te praten... 't heeft veel geholpen.

Ik ben akkoord dat bij kleine wandaden eerst moet gepraat worden, maar een daad als deze vind ik al erg genoeg om erbij een werkstraf te geven.
Ook bij zwaardere vergrijpen moet gepraat worden, men moet duiden, maar ook geen schrik hebben om eens een straf te geven.

Hrafnar 16 juni 2008 09:09

14-18 jarigen zijn gewoon jongvolwassenen, zeker fysiek gezien, en dienen dan ook volgens het volwassenenrecht bestraft te worden. Een torenhoge schadevergoeding aan die kleuter plus een gepaste, en zeker niet te kortdurende taakstraf met zwaar lichamelijke arbeid in het plaatselijke 'Rasphuys' is hier zeker op zijn plaats - al het slappe gelul over 'een goed gesprek' van bepaalde geitewollensokkentypes hier op het forum ten spijt.

Als ik getuige was geweest van deze laaghartige daad, had ik deze gasten meteen vierkant het ziekenhuis in gestompt, zodat ze zelf aan den lijve konden ondervinden wat dat kleuterke doormaakte. En ik zal zeker de enige niet zijn die er zo over denkt.

Anna List 16 juni 2008 09:13

Citaat:

Een 5-jarige jongen is in Bilthoven mishandeld toen hij op straat water en limonade verkocht. Hij trok dinsdagmiddag met drie andere kinderen de aandacht van twee langsfietsende tieners. Die keerden vervolgens om, waarna een van hen de kleuter schopte en sloeg, laat de politie zondag weten.

De vier kinderen waren met een tractortje drank aan het verkopen aan fietsers en wandelaars. Toen de twee jongens rond 15.00 uur langs kwamen fietsen, toeterde een van de jonge verkopers. De fietsers riepen iets naar de kinderen, waarna drie van hen wegrenden. Het overgebleven jongetje werd geschopt en geslagen. Ook vernielde een van de jongens tussen de 14 en 18 jaar de tractor van het slachtoffer. Hierna gingen de verdachten er op hun fiets vandoor.

De politie is op zoek naar getuigen. Het tweetal zou eerder op de dag ook een ouder echtpaar hebben lastiggevallen.

hadden die kleuters wel een leurderskaart ?

en hebben ze toevallig niks geroepen over de moeder van één van die tieners ?

toch wel belangrijke dingen om mee rekening te houden.

Duvelke 16 juni 2008 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hrafnar (Bericht 3502580)
14-18 jarigen zijn gewoon jongvolwassenen, zeker fysiek gezien, en dienen dan ook volgens het volwassenenrecht bestraft te worden. Een torenhoge schadevergoeding aan die kleuter plus een gepaste, en zeker niet te kortdurende taakstraf met zwaar lichamelijke arbeid in het plaatselijke 'Rasphuys' is hier zeker op zijn plaats - al het slappe gelul over 'een goed gesprek' van bepaalde geitewollensokkentypes hier op het forum ten spijt.

Als ik getuige was geweest van deze laaghartige daad, had ik deze gasten meteen vierkant het ziekenhuis in gestompt, zodat ze zelf aan den lijve konden ondervinden wat dat kleuterke doormaakte. En ik zal zeker de enige niet zijn die er zo over denkt.

Ik denk dat u dan harder gestraft zou worden dan die tieners, aangezien u een volwassen persoon bent, en compleet beseft wat u doet.

Hrafnar 16 juni 2008 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 3502760)
Ik denk dat u dan harder gestraft zou worden dan die tieners, aangezien u een volwassen persoon bent, en compleet beseft wat u doet.

Wil jij hiermee impliciet zeggen dat die tieners van 14-18 niet compleet beseften wat ze deden?

Anna List 16 juni 2008 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hrafnar (Bericht 3502961)
Wil jij hiermee impliciet zeggen dat die tieners van 14-18 niet compleet beseften wat ze deden?

uiteraard niet, dat zijn onvolwassen pubers !

Duvelke 16 juni 2008 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hrafnar (Bericht 3502961)

onder de 18 jaar ben je idd nog niet VOLwassen, wat dus idd wil zeggen dat je nog niet 100% kunt instaan voor je daden, en dus ook niet kan gestraft worden als een volwassene.
Zie maar naar de scholen, die pubers. Je gaat toch niet zeggen dat die het allemaal al weten zeker? die moeten nog veel groeien, zowel fysiek als psychisch. Hen straffen in de vorm van arbeid helpt niet bij dit proces, integendeel zelfs

Duvelke 16 juni 2008 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3503019)
uiteraard niet, dat zijn onvolwassen pubers !

Daar komt het idd op neer. Natuurlijk is de ene al wat voor op zijn tijd als de andere, maar je moet ergens een lijn trekken, en die lijn is 18. Volgens de wet ben je dan volwassen, en vanaf dan pas volledig verantwoordelijk voor je daden.

alice 16 juni 2008 17:30

Als het tieners zijn kun je ze best tijdens de vakantie papier laten prikken in het park of mee achter een vuilkar laten helpen, ik zie niet in wat dit met kinderarbeid te maken heeft.
Zo kunnen ze de vernielde tractor en kosten voor eventuele medische verzorging en gesprekken met die kleuter vergoeden!
Als blijkt dat ook de ouders in gebreke waren; verplichte opvoedingslessen en begeleiding aan huis en indien niet helpt die tieners op internaat!
Als je dit gedrag wilt bijsturen helpt het echt niet iedere week gezellig te zwetsen tegen een psycholoog; die tieners moeten en voelen dat dit gedrag niet gepikt wordt en dat gezin moet worden doorgelicht, als blijkt dat er diepgaande persoonlijkheidsproblemen zijn lijkt me gedwongen opname in jeugdpsychiatrie ook wel wat!

lombas 16 juni 2008 17:57

Citaat:

Hoe gaan ze die kinderen dan nog kunnen opvoeden als ze geen geld krijgen om ze op te voeden?

Pervers.

Pølle 16 juni 2008 18:11

Citaat:

Ein-de-lijk. Net goed, ellendige limonadeverkopers :evil:.

Hrafnar 16 juni 2008 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 3503885)
onder de 18 jaar ben je idd nog niet VOLwassen, wat dus idd wil zeggen dat je nog niet 100% kunt instaan voor je daden, en dus ook niet kan gestraft worden als een volwassene.

In Nederland kun je onder bepaalde omstandigheden wel degelijk volgens het volwassenenrecht berecht worden, ook al ben je nog geen 18 jaar.
Daarbij kent elke normale puber van 14, en zeker als ze nog ouder zijn, heel goed het verschil tussen goed en slecht. Jij gaat mij niet wijsmaken dat dat niet zo is.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 3503885)
Zie maar naar de scholen, die pubers. Je gaat toch niet zeggen dat die het allemaal al weten zeker? die moeten nog veel groeien, zowel fysiek als psychisch. Hen straffen in de vorm van arbeid helpt niet bij dit proces, integendeel zelfs

Ze moeten zeker geestelijk nog groeien, maar niet op het gebied van goed en kwaad. Dat besef van 'goed en kwaad' is al helemaal aanwezig bij die pubers. Sterker nog, dat besef is bij 10-12 jarigen al volop ontwikkeld.

En verder hebben we de afgelopen 4 decennia al wel gezien waar dat eeuwige geleuter en gepraat van pijprokende geitewollensokken op sandalen waar jij blijkbaar een apologeet van bent, toe heeft geleid. Nog nooit was de jeugdcriminaliteit hoger en nog nooit zijn er zoveel jeugddelinquenten en jeugdige draaideurcriminelen geweest. Een 'goed gesprek' nadat ze in de fout zijn gegaan, doet wonderen... Laat me niet lachen man.
Wat dit soort gasten nodig heeft, is een verblijf in een tuchthuis. Dát zal deze gasten, en de maatschappij, alleen maar goed doen, en niet dat oeverloos gewauwel van overjarige hippies.

Duvelke 16 juni 2008 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hrafnar (Bericht 3504240)
In Nederland kun je onder bepaalde omstandigheden wel degelijk volgens het volwassenenrecht berecht worden, ook al ben je nog geen 18 jaar.
Daarbij kent elke normale puber van 14, en zeker als ze nog ouder zijn, heel goed het verschil tussen goed en slecht. Jij gaat mij niet wijsmaken dat dat niet zo is.

Ze moeten zeker geestelijk nog groeien, maar niet op het gebied van goed en kwaad. Dat besef van 'goed en kwaad' is al helemaal aanwezig bij die pubers. Sterker nog, dat besef is bij 10-12 jarigen al volop ontwikkeld.

En verder hebben we de afgelopen 4 decennia al wel gezien waar dat eeuwige geleuter en gepraat van pijprokende geitewollensokken op sandalen waar jij blijkbaar een apologeet van bent, toe heeft geleid. Nog nooit was de jeugdcriminaliteit hoger en nog nooit zijn er zoveel jeugddelinquenten en jeugdige draaideurcriminelen geweest. Een 'goed gesprek' nadat ze in de fout zijn gegaan, doet wonderen... Laat me niet lachen man.
Wat dit soort gasten nodig heeft, is een verblijf in een tuchthuis. Dát zal deze gasten, en de maatschappij, alleen maar goed doen, en niet dat oeverloos gewauwel van overjarige hippies.

We zijn hier niet in Nederland maar in Belgie. Overigens, ik las onlangs een artikel over die tuchthuizen waar jij over spreekt, waar jeugdige boefjes streng worden behandeld. En wat blijkt? De meerderheid hervalt binnen de 6 maand! Sterker nog, het heeft vaak nog een tegengesteld effect aangezien ze er helemaal geflipt uitkomen !
Die kinderen hebben geen spartaanse training nodig..

Duvelke 16 juni 2008 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hrafnar (Bericht 3504240)

Kan je dat aantonen dat ze op de leeftijd van 14 jaar volwassen kennen? of zuig je zo maar even iets uit je duim?
in belgie word je pas volledig strafrechterlijk vervolgd op je 18, omdat je vanaf DAN pas heel goed het verschil weet.

Duvelke 16 juni 2008 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3504200)
Pervers.

idd, goed zal de opvoeding niet zijn.

Hoe kan je kinderen nu eten geven, als je geen geld hebt om voor ze te zorgen. 't leven is niet bepaald goedkoop

lombas 16 juni 2008 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 3504546)
idd, goed zal de opvoeding niet zijn.

Hoe kan je kinderen nu eten geven, als je geen geld hebt om voor ze te zorgen. 't leven is niet bepaald goedkoop

Ge gaat er dus van uit dat kinderen uit de lucht komen vallen, dat ouders volstrekt onverantwoordelijk moeten zijn a priori, maar wel a posteriori daar de vruchten van moeten plukken.

Met andere woorden, dat ouders anderen te voogd moeten hebben om hun kinderen op te voeden.

Ik noem dat pervers.

Hrafnar 16 juni 2008 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 3504536)
We zijn hier niet in Nederland maar in Belgie.

Dat zijn we dus niet. We zijn wel degelijk in Nederland, of wilde jij soms beweren dat het dorp Bilthoven, waar dit verhaal zich afspeelde, opeens op magische wijze in den Belgiek is beland?

Citaat:

Overigens, ik las onlangs een artikel over die tuchthuizen waar jij over spreekt, waar jeugdige boefjes streng worden behandeld. En wat blijkt? De meerderheid hervalt binnen de 6 maand! Sterker nog, het heeft vaak nog een tegengesteld effect aangezien ze er helemaal geflipt uitkomen !

Zoek dat artikel maar voor me op dan.

Citaat:

Die kinderen hebben geen spartaanse training nodig..

Het zijn helemaal geen 'kinderen' maar adolescenten, jong-volwassenen dus die terug in het gareel moeten, en dat doe je bij dit soort geweldplegers niet door er thee mee te gaan leuten en 'foei. niet meer doen hoor' te zeggen, maar door ze orde en tucht bij te brengen.

Atilla The Hun 16 juni 2008 20:23

De eerste die een poot uitsteekt naar mijn kinderen maak ik kapot! En laat alle politiek correcte froemels nu maar reageren.

Hrafnar 16 juni 2008 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 3504540)
Kan je dat aantonen dat ze op de leeftijd van 14 jaar volwassen kennen? of zuig je zo maar even iets uit je duim?
in belgie word je pas volledig strafrechterlijk vervolgd op je 18, omdat je vanaf DAN pas heel goed het verschil weet.

U vraagt, wij draaien:

Citaat:

Jeugdstrafrecht (of kinderstrafrecht) – Strafrecht voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar. Kinderen jonger dan 12 jaar kunnen niet strafrechtelijk worden vervolgd. Bij het jeugdstrafrecht vinden zittingen achter gesloten deuren plaats. De leeftijdsgrenzen kunnen variëren. 16- en 17-jarigen kunnen volgens de regels van het volwassenenstrafrecht worden berecht als het delict of hun persoonlijkheid daar aanleiding voor geeft. Jongeren van 18 tot 20 jaar kunnen op grond van hun persoonlijkheid volgens de regels van het jeugdstrafrecht berecht worden. De rechter bepaalt welk recht van toepassing is.

Rechtspraak.nl (officiële website van de rechterlijke macht in Nederland)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be