Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   VN's IPCC: eet minder vlees om de klimaatopwarming tegen te gaan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=111570)

C2C 7 september 2008 06:49

VN's IPCC: eet minder vlees om de klimaatopwarming tegen te gaan

Dr Rajenda Pachauri, wiens mandaat als voorzitter van het IPCC zopas verlengd is, roept op om minder vlees te eten, om zo het klimaatprobleem mee aan te pakken.

De productie van vlees zorgt voor veel broeikasgassen: er wordt (tropisch) woud gerooid (CO2, methaan), dan wordt er gras of landbouwgrond aangelegd met gebruik van meststoffen (N2O, CO2, methaan), er wordt getransporteerd (CO2) en de beestjes zelf laten ook voortdurend boeren en protten (methaan).

Deze hoeveelheid broeikasgassen is groter dan die van de globale transportsector.

Mensen zijn blijkbaar bereid om hun uitstoot qua transport te verminderen of tenminste te compenseren. Maar de vleesconsumptie wat terugdringen zou veel efficiënter kunnen zijn.

Uiteraard zijn er allerlei gezondheidsvoordelen aan het verminderen van de vleesconsumptie (men leeft langer en gelukkiger).

Zijt ge bereid? En zoja, in welke mate?

Bhairav 7 september 2008 06:51

Ik hou wel van warm weer dus neen dank u.

Scherven A. Mok 7 september 2008 07:46

Ik eet nog één of twee keer per maand vlees en af en toe ook eens vleesbeleg tussen de boterham. Wel nog zuivel.

Bhairav 7 september 2008 07:51

Minder melkproducten zie ik nog zitten, aangezien ik het mijdt als de pest.
Ik krijg daar slijmen van.

LastMohican 7 september 2008 07:53

Nope. Lekkere biefstuk eten.

circe 7 september 2008 08:36

Ik doe al overandere dag geen vlees.
in feite mis ik het niet zo erg.

charcuterie eet ik praktisch nooit.

maar
- spek met eieren is af en toe een must
- serrano ham is onweerstaanbaar

Rudy 7 september 2008 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 3674084)
Zijt ge bereid? En zoja, in welke mate?

In het volledig artikel is er te lezen wat de impact zou zijn indien één dag in de week geen vlees wordt gegeten.
Ik herinner mij dat er vroeger op vrijdag geen vlees werd gegeten, iets met vasten ofzo, om geloofsredenen, of om het medeleven met de arme zwartjes die niet elke dag te eten krijgen te stimuleren. Misschien moet deze geloofstraditie terug worden aangemoedigd.

Jazeker 7 september 2008 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3674142)

:hondogen:

Waarom heb ik nu geen spek in huis?

shaddy 7 september 2008 11:13

Als je al 3 keer per week je vlees laat help je de natuur en de dierenwereld enorm. Met dank vanwege onze aarde.

shaddy 7 september 2008 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3674142)
Ik doe al overandere dag geen vlees.
in feite mis ik het niet zo erg.

charcuterie eet ik praktisch nooit.

maar
- serrano ham is onweerstaanbaar

goed zo !

beleg is het meest ongezonde en nefaste

ps halal moet worden afgeschaft weg met die wrede manier van slachten

shaddy 7 september 2008 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 3674104)
Minder melkproducten zie ik nog zitten, aangezien ik het mijdt als de pest.
Ik krijg daar slijmen van.

koemelk zorgt voor slijmen melk is dan ook voor de kalfjes

probeer toch eens 1 keertje per week een alternatief voor vlees te bedenken - je zal versteld staan hoe lekker :

sayur tumis tahoe - gado gado - aloo motor - vegetable kurma - veggie lasagna .... is ;-)

vermijd halal vlees dit is zeer wreedaardig en zit bad karma aan vast

Jozef Ostyn 7 september 2008 21:53

De klimaathysterie blijft verder om zich heen grijpen. Over enkele decennia lacht men zich een kriek met dergelijke gekken.

Pieke 8 september 2008 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 3676168)
De klimaathysterie blijft verder om zich heen grijpen. Over enkele decennia lacht men zich een kriek met dergelijke gekken.

prachige repliek, Jozef, wat weten al die wetenschappers ervan eh

Jozef Ostyn 8 september 2008 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 3676662)
prachige repliek, Jozef, wat weten al die wetenschappers ervan eh

Ongeveer evenveel als de vakidioten die ons 30 jaar geleden voorspiegelden dat we dra een nieuwe ijstijd in zouden gaan.

Bill Ayers 8 september 2008 17:12

Ik, als zelfzuchtig en harteloos liberaal-extremist, ben alvast een aantal jaar op voorhand begonnen.

Oud nieuws.

Pieke 8 september 2008 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 3677617)
Ongeveer evenveel als de vakidioten die ons 30 jaar geleden voorspiegelden dat we dra een nieuwe ijstijd in zouden gaan.

kijk Jozef, als je iets of wat de wetenschappelijke litteratuur van de afgelopen 30 jaar had gevolgd, had je geweten dat die vakidioten dat nooit beweerd hebben.

wat wel waar is, is dat het argument dat gij nu net gebruikt hebt de wereld is ingestuurd door een populair tijdschrift, en dat het nu eindeloos herhaald wordt "als vaststaand feit" door mensen zoals gij.

Maar ik heb nieuws voor u, beste Jozef, ook 30 jaar geleden waarschuwden die vakidioten al voor de invloed van CO2 op de temperatuur. Hei, zelfs Arrhenius deed dat al, meer dan 100 jaar geleden.

Mambo 9 september 2008 07:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 3678388)
kijk Jozef, als je iets of wat de wetenschappelijke litteratuur van de afgelopen 30 jaar had gevolgd, had je geweten dat die vakidioten dat nooit beweerd hebben.

wat wel waar is, is dat het argument dat gij nu net gebruikt hebt de wereld is ingestuurd door een populair tijdschrift, en dat het nu eindeloos herhaald wordt "als vaststaand feit" door mensen zoals gij.

Maar ik heb nieuws voor u, beste Jozef, ook 30 jaar geleden waarschuwden die vakidioten al voor de invloed van CO2 op de temperatuur. Hei, zelfs Arrhenius deed dat al, meer dan 100 jaar geleden.

Ik herinner me toch van pakweg 30 jaar geleden, dat er meer dan eens een nieuwe ijstijd was voorspeld.
Met grote regelmaat kwam dat terug in het nieuws zelfs.

Trouwens de cyclus van opwarmen en afkoelen is altijd aanwezig geweest.

Pieke 9 september 2008 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 3678608)
Ik herinner me toch van pakweg 30 jaar geleden, dat er meer dan eens een nieuwe ijstijd was voorspeld.
Met grote regelmaat kwam dat terug in het nieuws zelfs.

Trouwens de cyclus van opwarmen en afkoelen is altijd aanwezig geweest.

natuurlijk is die natuurlijke cyclus er altijd geweest. Dat ontkent toch ook niemand? Een natuurlijke cyclus die als ik me goed herinner inderdaad op weg is naar een nieuwe ijstijd. Maar daarbovenop komt een invloed door menselijk handelen. En de mens zet zijn omgeving naar zijn hand. Door woud om te kappen, door alles vol beton te gieten, door aan landbouw te doen. En ook dat heeft een invloed op het klimaat. Net zoals het massaal uitstoten van broeikasgassen die nog lange tijd in de atmosfeer aanwezig blijven. Waarom zovelen moeilijk hebben met dit toe te geven ontgaat me.

En sinds wanneer is wat er in het nieuws komt de waarheid? En als iets niet in het nieuws komt bestaat het niet meer? Hoe denk je dat het gesteld is met het gat in de ozonlaag?

connect 9 september 2008 15:47

Ben al 15 jaar vegetariër...

PollyCorrect 9 september 2008 16:29

Gewoon geen vlees meer eten.
Meat is murder.

PollyCorrect 9 september 2008 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door connect (Bericht 3679464)
Ben al 15 jaar vegetariër...

Ik kan (en wil) me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst vlees gegeten heb, ik bedoel dan viervoeters/zoogdieren vlees, want een beetje kip heb ik nog gegeten.

Maar bv een steak, dat is wel meer dan 20 jaar geleden. En ik weet alleen dat het naar bloed smaakt.

Eén keer had ik een soort van Irish Pie gekocht en dat was zgn met champignons. Had ik daar plots een lijk-smaak in mijn mond, bleek er varkensvlees in te zitten. Als je dat al zo lang niet meer gegeten hebt, dan is dat toch vies!! Totaal onnatuurlijk om dat soort ellende in je lichaam te stoppen.

shaddy 9 september 2008 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect (Bericht 3679541)
Ik kan (en wil) me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst vlees gegeten heb, ik bedoel dan viervoeters/zoogdieren vlees, want een beetje kip heb ik nog gegeten.

Maar bv een steak, dat is wel meer dan 20 jaar geleden. En ik weet alleen dat het naar bloed smaakt.

Eén keer had ik een soort van Irish Pie gekocht en dat was zgn met champignons. Had ik daar plots een lijk-smaak in mijn mond, bleek er varkensvlees in te zitten. Als je dat al zo lang niet meer gegeten hebt, dan is dat toch vies!! Totaal onnatuurlijk om dat soort ellende in je lichaam te stoppen.

ja kei vies per ongeluk geproefd bbrrrrr niet te geloven zulke slechte smaak

ps u bent politiek correct? hoe kan u leven met het toestaan van halal slachten in ons landje????

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be