Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Brandend Actueel: Politieke crisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=184)
-   -   Kan het kongres van de tsjeven de boel nog redden? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=112319)

De schoofzak 23 september 2008 07:02

Kan het kongres van de tsjeven de boel nog redden?

Als het kongres van de tsjeven volgende zondag hun leiding een ernstige waarschuwing geeft, en een opdracht om de zaken onmiddellijk op orde te stellen:

- terugtrekking uit de federale regering: Leterme zijn ontslag, laat le roi de Laeken maar een franstalige formateur het eens proberen
- terugtrekking uit de Vlaamse regering: Peeters zijn ontslag en opnieuw onderhandelen van de regeringsverklaring

en op beide nivo's onderhandelingen vanuit het kartel,

kunnen de tjseven dan nog de meubels (zijnde: het belang van Vlaanderen) (zijnde het voorkomen van een pikzwarte zondag bij de volgende verkiezingen) redden ?

Don Quichote 23 september 2008 07:12

Neen,
De beschadiging is dermate groot dat de dingen niet meer kunnen teruggeschroefd worden.

De opperTsjeef heeft een Tsjevenstreek uitgehaald die nooit gezien is.
Het mes in de rug van de kartelpartner...

De anderen in de Cdv stonden erbij en keken ernaar.

De Cdv heeft zichzelf verkocht voor een bord bedorven linzensoep.

Komt nu verzwakt uit de arena, met een uiterst zwakke leider.

Vette Pois(s)on 23 september 2008 07:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote (Bericht 3705786)
Neen,
De beschadiging is dermate groot dat de dingen niet meer kunnen teruggeschroefd worden.

Als de CD&V blijft verder regeren (en verantwoordelijkheidszn is zwak excuus) dan hoop ik echt dat hun kiezer dit niet zullen vergeten en bij de volgende verkiezingen andere bollekes kleuren.

Maar de week is nog niet voorbij, en ergens, hoe naief ook, hoop ik nog op een bekering.

Chipie 23 september 2008 07:30

Ik ben er 100% zeker van dat de CD&V uit de regering treedt...

Als Christelijke partij mag men toch geen zelfmoord plegen... :oops: :-D

:cheer: Jubel, jubel Kathleen Cools... De objectieve berichtgeving heeft gewonnen … Maak ze barones! :cheer:

Anna List 23 september 2008 08:15

http://forum.politics.be/showthread.php?t=112322

had deze draad niet gezien,

maar die congresgangers kunnen alle militante steun gebruiken

vlijmscherp 23 september 2008 08:17

ondertussen blijkt dat de top van CD&V wel degelijk het einde van Leterme wou, maar deze weigerde:
http://www.lesoir.be/actualite/belgi...3-641492.shtml

ik heb het wel in Le Soir moeten lezen, staat dit in de Vlaamse kranten??

De schoofzak 23 september 2008 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3705869)
ondertussen blijkt dat de top van CD&V wel degelijk het einde van Leterme wou, maar deze weigerde:
http://www.lesoir.be/actualite/belgi...3-641492.shtml

ik heb het wel in Le Soir moeten lezen, staat dit in de Vlaamse kranten??

Er staat iets in de andere kranten, maar lang niet zo straf !!
We moeten oppassen, en zeker die Waalse kranten zomaar geloven.

Straf? Ja, ik vind dat straf:

Citaat:

« Ce scénario, ce sera sans moi ! Si je dois �* nouveau démissionner, je suis politiquement mort. Et je préfère alors quitter le parti », leur a répondu Yves Leterme.

Renesse 23 september 2008 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 3705901)
Er staat iets in de andere kranten, maar lang niet zo straf !!
We moeten oppassen, en zeker die Waalse kranten zomaar geloven.

Straf? Ja, ik vind dat straf:

Geen probleem, de ster van Leterme is tanende. Kris Peeters begint meer en meer dé figuur van CD&V te worden.

HAMC 23 september 2008 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 3705969)
Geen probleem, de ster van Leterme is tanende. Kris Peeters begint meer en meer dé figuur van CD&V te worden.

Nog een leugenaar, dan zijn we gered.

den ambetantsten 23 september 2008 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3705974)
Nog een leugenaar, dan zijn we gered.

Precies! Kijk naar hun ogen en lichaamshouding en dan zie je dat ze je bezeiken waar je bijstaat.

Anna List 23 september 2008 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 3705969)

dat was dan buiten het ACW gerekend, nog liever de complete zelfdestructie dan macht te delen (met NVA of UNIZO) ...

Don Quichote 23 september 2008 09:44

Ik vermoed dat er binnen de Cdv aardig wat woordjes uitgewisseld worden nu.

De reacties zullen wel komen.

Als ze tenvolle beseffen wat ze gedaan hebben.

Anna List 23 september 2008 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote (Bericht 3706063)
Ik vermoed dat er binnen de Cdv aardig wat woordjes uitgewisseld worden nu.

De reacties zullen wel komen.

Als ze tenvolle beseffen wat ze gedaan hebben.

staak uw naieve hoop,

ACW heeft het kartel de nek omgewrongen omdat het onverwacht toch Belgische evenwichten (en de transfers) in gevaar leek te brengen ...

Don Quichote 23 september 2008 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3706078)
staak uw naieve hoop,

ACW heeft het kartel de nek omgewrongen omdat het onverwacht toch Belgische evenwichten (en de transfers) in gevaar leek te brengen ...

Hoop?
Hoop op de Cdv ??

Dit schreef ik in juli.

" Wevertje Wevertje aan de wand
Uitstappen, manneke...want

Je zal kunnen getuigen
De Tsjevekes gaan buigen

En Wevertje staat verwezen te staren
Met alleen zijn piemeltje in zijn hand "

Boduo 23 september 2008 10:07

Kartelpartner

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote (Bericht 3705786)
Neen,

Bij de volgende verkiezingen, over een dikke 8 maanden, zullen de nationalistische partijen waarschijnlijk goed scoren. Daarna: een Forza Flandria vormen en de tsjeven + voorzitster liggen op hun rug...
;-)

I amsterdam 23 september 2008 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 3706131)
Bij de volgende verkiezingen, over een dikke 8 maanden, zullen de nationalistische partijen waarschijnlijk goed scoren. Daarna: een Forza Flandria vormen en de tsjeven + voorzitster liggen op hun rug...
;-)

Zo zal het inderdaad gaan.
CD&V heeft haar doodvonnis getekend.

Perikles 23 september 2008 10:50

CD&V heeft haar doodvonnis getekend

Dit is inderdaad worst case scenario voor de CD&V, de partij kan geen kant meer op, of ze moet 180° draaien en toch nog de regering laten vallen

Jazeker 23 september 2008 10:55

De tsjeven zullen toch diep door het stof moeten kruipen om het kartel nog te redden. Ik heb op die 4 jaar BDW nog niet zo gedecideerd gezien.

robert t 23 september 2008 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3706222)
De tsjeven zullen toch diep door het stof moeten kruipen om het kartel nog te redden. Ik heb op die 4 jaar BDW nog niet zo gedecideerd gezien.

Het kartel is hopelijk geschiedenis. Goede zaak.
Nu nog de nationalisten op één lijn krijgen. Ook goede zaak, maar moelijker.
Maar een mens mag toch hopen, nietwaar?

Fieseler 23 september 2008 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robert t (Bericht 3706243)

²

daiwa 23 september 2008 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robert t (Bericht 3706243)

En als figuren zoals BDW en FDW daarvoor van het toneel moeten verdwijnen zij het maar zo.

robert t 23 september 2008 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 3706253)
En als figuren zoals BDW en FDW daarvoor van het toneel moeten verdwijnen zij het maar zo.

Akkoord. Ik heb in een andere draad tegen Fieseler exact hetzelfde gezegd.

HAMC 23 september 2008 11:35

Jullie verwachten werkelijk dat BDW zijn levenswerk gaat stoppen, namelijk het vechten tegen het VB?

Vette Pois(s)on 23 september 2008 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robert t (Bericht 3706281)
Akkoord. Ik heb in een andere draad tegen Fieseler exact hetzelfde gezegd.

Zolang de Vlaamse zaak maar geholpen is en eindelijk es serieuze slagkracht krijgt.
(van NVA weten we al dat ze niet achetr posten vissen)

Vette Pois(s)on 23 september 2008 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3706284)
Jullie verwachten werkelijk dat BDW zijn levenswerk gaat stoppen, namelijk het vechten tegen het VB?

Denk dat een "dialoog" met Vlaams belang en NVA onderling toch alleszins een pak gemakkelijker zal/kan zijn dan met de franstaligen.

HAMC 23 september 2008 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 3706288)
Denk dat een "dialoog" met Vlaams belang en NVA onderling toch alleszins een pak gemakkelijker zal/kan zijn dan met de franstaligen.

Dat denkt u verkeerd.

Chipie 23 september 2008 11:46

Komaan, laat U maar eens goed gaan...:-D

Evenwel niet vergeten dat het dankzij het kartel is dat men zo 'ver' staat... en dat er uiteindelijk toch een staatshervorming zal komen...

Ik besef wel dat het met een partij die op de zijkant geparkeerd staat wel gemakkelijker zal zijn...
Alhoewel sommige niet onbelangrijke personen van die partij nog niet eens op een betoging geraken... :-D
;-)

Vette Pois(s)on 23 september 2008 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3706298)
Dat denkt u verkeerd.

ach, de Walen zullen het graag horen.

HAMC 23 september 2008 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 3706307)
ach, de Walen zullen het graag horen.

De Walen weten dat.

robert t 23 september 2008 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3706284)

Zijn "levenswerk" zou ik het niet noemen, wel een serieuze aversie. Stoorzenders voor het oprollen van het Belgisch onding moeten eruit, zoals daiwa terecht opmerkte.
Andere én betere. Simpel.

sjarel 23 september 2008 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3706306)
Komaan, laat U maar eens goed gaan...:-D

Evenwel niet vergeten dat het dankzij het kartel is dat men zo 'ver' staat... en dat er uiteindelijk toch een staatshervorming zal komen...

Ik besef wel dat het met een partij die op de zijkant geparkeerd staat wel gemakkelijker zal zijn...
Alhoewel sommige niet onbelangrijke personen van die partij nog niet eens op een betoging geraken... :-D
;-)

Hoever staat men dan ? "ver" BDW zegt het nochthans duidelijk hoor : 0/10 en een bisjaar heeft geen zin. Dus men staat nog nergens.
Geloof jij nu echt dat die staatshervorming er komt (voor juni 2009)?

Ik voel mij niet geroepen om het VB te verdedigen maar toch even dit opmerken : ze staan aan de zijkant geparkeerd maar daar hebben ze niet zelf voor gekozen. Dus het is intellectueel oneerlijk om hen dat te verwijten. Ik betwijfel ook wel of ze staan te springen om echt mee te doen (in een coalitie), maar zolang ze geen eerlijke kans gekregen hebben om dat te doen kun je dat het VB niet verwijten.

HAMC 23 september 2008 11:58

Er komt geen staatshervorming, precies zoals leterme en het ACW, OVLD en de Walen het willen.

Er zijn er hier die nog steeds alle heil voor Vlaanderen verwachten van Begicisten.

Zet de oogkleppen af beste mensen, uw zicht zal ruimer worden.

roger verhiest 23 september 2008 12:02

Ik heb de indruk dat NV-A ten minste op één punt zich nu achter VB schaart nl. het geloof dat de Vlaamse onafhankelijkheid nu bereikt moet worden via een eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring ; waar men vroeger geloofde in een permanente onderhandeling tot men uiteindelijk "de facto" een onafhankelijke staat Vlaanderen zou hebben. Door "La page blanche" in de vuilbak te gooien eindigt de "staatshervormingssympfonie" en neemt de vlaamse verkiezingsstrijd een aanvang :
enerzijds partijen die een onderhandelde "oplossing" van het "belgische vraagstuk" voorstaan tegenover die partijen, die een dialoogloze conflictsituatie voorstaan.

Wat mij persoonlijk sterk opvalt is de toenemende verdeeldheid tussen de diverse vlaamse politieke partijen, waar ook de niet-traditionele partijen zich met een relatief klein aantal kiezers, zich steeds sterker tegen elkaar afzetten en de traditionele "grotere" partijen in een razende vaart aanhang verliezen zodat we evolueren naar een
partijpolitieke balkanizering van Vlaanderen met een twintigtal 5 % kiesdrempelpartijtjes.
Dat zulke toestand ongezond is, daar moet ik toch geen tekening van maken ?

Anna List 23 september 2008 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3706337)
Er komt geen staatshervorming, precies zoals leterme en het ACW, OVLD en de Walen het willen.

Er zijn er hier die nog steeds alle heil voor Vlaanderen verwachten van Begicisten.

ik hoor Peeters net aankondigen dat hij geld van de gewesten naar t federale zal trekken ... hij zei het zo : 'de federale kas is zo goed als leeg, je kan nu niet zeggen er gaan bevoegdheden naar de gewesten en ge gaat geld krijgen'

dit blijkt de nieuwe CD&V truuk : Waalse eisen verpakken als eigen doelstellingen ... toegeven toegeven toegeven

nu de N-VA eruit is als lastige disgenoot die de Vlaamse kiezer zou kunnen inlichten over alle toegevingen die de traditionele partijen bereid zijn te doen ... gaan we nogal een staatshervorming krijgen hoor ... een Belgische wel te verstaan !

Anna List 23 september 2008 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 3706347)
Ik heb de indruk dat NV-A ten minste op één punt zich nu achter VB schaart nl. het geloof dat de Vlaamse onafhankelijkheid nu bereikt moet worden via een eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring ; waar men vroeger geloofde in een permanente onderhandeling tot men uiteindelijk "de facto" een onafhankelijke staat Vlaanderen zou hebben. Door "La page blanche" in de vuilbak te gooien eindigt de "staatshervormingssympfonie" en neemt de vlaamse verkiezingsstrijd een aanvang :
enerzijds partijen die een onderhandelde "oplossing" van het "belgische vraagstuk" voorstaan tegenover die partijen, die een dialoogloze conflictsituatie voorstaan.

Wat mij persoonlijk sterk opvalt is de toenemende verdeeldheid tussen de diverse vlaamse politieke partijen, waar ook de niet-traditionele partijen zich met een relatief klein aantal kiezers, zich steeds sterker tegen elkaar afzetten en de traditionele "grotere" partijen in een razende vaart aanhang verliezen zodat we evolueren naar een
partijpolitieke balkanizering van Vlaanderen met een twintigtal 5 % kiesdrempelpartijtjes.
Dat zulke toestand ongezond is, daar moet ik toch geen tekening van maken ?

nee, wij snappen dat zo, Roger, echte democratie is slecht voor België.

Zwartengeel 23 september 2008 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robert t (Bericht 3706321)
Zijn "levenswerk" zou ik het niet noemen, wel een serieuze aversie. Stoorzenders voor het oprollen van het Belgisch onding moeten eruit, zoals daiwa terecht opmerkte.
Andere én betere. Simpel.

Allemaal goed en wel, maar hoe gaan die stoorzenders ervan overtuigd worden dat ze het bij het verkeerde eind hebben? En in het geval dat ze dat niet (willen) inzien, hoe gaat men ze weg krijgen?

sjarel 23 september 2008 12:14

Citaat:

Die staatshervorming zal er inderdaad niet komen.
In het beste geval komt er een "oplossing" voor BHV (omdat dat nu eenmaal moet, alhoewel) in ruil voor wat extra (permanente) faciliteiten, wat extra grond of zelfs een corridor...

speurneus 23 september 2008 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 3706288)

Daar geloof ik niks van. Weverke en Winterke hebben elkaar al zoveel schoppen gegeven, dat zij een persoonlijke afkeer van elkaar hebben en niet het minste respect voor elkaar kunnen opbrengen.
Milquet en Weverke zijn oponenten maar respecteren elkaar tenminste.

JanZonderVrees 23 september 2008 13:00

Citaat:

Ik vrees voor een superklein wettelijk pensioenje over een jaar of 15 als de situatie is zoals ze nu blijft zonder staatshervorming. Wees daar maar zeker van. De Vlaming zal de dupe zijn, vooral financieel, van dit status quo.

fransV 23 september 2008 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3705798)
Ik ben er 100% zeker van dat de CD&V uit de regering treedt...

Als Christelijke partij mag men toch geen zelfmoord plegen... :oops: :-D

:cheer: Jubel, jubel Kathleen Cools... De objectieve berichtgeving heeft gewonnen … Maak ze barones! :cheer:

Christelijk? als christen gaat men niet akkoord met abortus en euthanasie...dus dat woordje past niet meer bij die verzameling tsjeven

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be