Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Mag IJsland toetreden tot de EU? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=113397)

Turkse Nederlander 13 oktober 2008 21:55

Mag IJsland toetreden tot de EU?

Ik heb net naar NOVA gekeken op de NOS. De IJslandse Kroon is ineengestort door de financiele crisis. Het leven is een stuk duurder geworden. Mensen zijn hun spaargeld kwijtgeraakt. Veel IJslanders willen nu lid worden van de EU en de euro invoeren. Vinden jullie dat IJsland lid mag worden? Ik hoop dat de EU op korte termijn onze IJslandse broeders hulp aanbiedt.

Daimanta 13 oktober 2008 22:32

Als ze al het geld betalen dat ze schuldig zijn aan de Europese landen, niet eerder.

piraat 13 oktober 2008 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander (Bericht 3743899)
Ik heb net naar NOVA gekeken op de NOS. De IJslandse Kroon is ineengestort door de financiele crisis. Het leven is een stuk duurder geworden. Mensen zijn hun spaargeld kwijtgeraakt. Veel IJslanders willen nu lid worden van de EU en de euro invoeren. Vinden jullie dat IJsland lid mag worden? Ik hoop dat de EU op korte termijn onze IJslandse broeders hulp aanbiedt.

Liever Ijsland dan Turkije bij de E.U., in ieder geval.

LiberaalNL 13 oktober 2008 22:37

Citaat:

IJsland is/was voor EU-landen een superduur land en ik geloof er weinig van dat de IJslanders lid willen worden van de EU door de geschiedenis van het land en door de EU-regelgeving met name met betrekking tot de visserij. Desondanks vind ik het prima als IJsland lid wordt van de EU.

D'ARTOIS 13 oktober 2008 23:55

Ijslanders is goed volk. Ik heb pro gestemd.

Turkse Nederlander 14 oktober 2008 00:31

En wat als die IJslanders nu allemaal naar hier komen en hun ijsberen meenemen?:lol:

Johan Bollen 14 oktober 2008 00:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander
Ik hoop dat de EU op korte termijn onze IJslandse broeders hulp aanbiedt.

Ijsland heeft hulp gevraagd van Rusland, en gekregen. Dat aanbieden van hulp had de EU al lang moeten gedaan hebben.

Turkse Nederlander 14 oktober 2008 00:34

Natuurlijk zijn de IJslanders welkom.

filosoof 14 oktober 2008 00:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander (Bericht 3744077)
Natuurlijk zijn de IJslanders welkom.

Indien ze aan de Maastrichtnormen voldoen.

Jaani_Dushman 14 oktober 2008 00:40

Neen. Die stakkers hebben al meer dan genoeg miserie.

I amsterdam 14 oktober 2008 07:40

IJsland is een gokpaleis.
De afgelopen jaren wilde ze niet bij de EU en nu ze failliet gaan mag Europa de puinhoop opknappen.
We beginnen hier niet aan.
Laat een van de lidstaten IJsland overnemen, tegen een redelijke prijs.
300.000 inwoners is te klein om een zelfstandige staat te zijn.

bentje 14 oktober 2008 08:01

neen, 't is niet omdat zij hun land verneuken dat de EU hun binnen moet pakken.
De EU is geen liefdadigheidsinstelling, he.
Ons land daarintegen :roll:

Sjaax 14 oktober 2008 08:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 3744076)
Ijsland heeft hulp gevraagd van Rusland, en gekregen. Dat aanbieden van hulp had de EU al lang moeten gedaan hebben.

De EU is nog lang geen federatie. Ze heeft dus geen geld ter beschikking. Eerst moet zo'n hulpactie langs alle ministers van financiën van de lidstaten. Dus zo'n actie komt er nooit in de huidige EU-constellatie.

Sjaax 14 oktober 2008 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3744148)
300.000 inwoners is te klein om een zelfstandige staat te zijn.

Dat is op zich wel een juiste constatering.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam
Laat een van de lidstaten IJsland overnemen, tegen een redelijke prijs.

Dat is totaal onrealistisch.

Dus, IJsland kan niet zelfstandig blijven en het kan niet worden opgekocht. Wat dan?

piraat 14 oktober 2008 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander (Bericht 3744075)
En wat als die IJslanders nu allemaal naar hier komen en hun ijsberen meenemen?:lol:

hahahah...Dan sturen we die door naar Turkije...hahahah

De rechtvaardige rechter 14 oktober 2008 09:48

Ik heb een betere vraag. Mag de EU blijven bestaan.

lomeanor 14 oktober 2008 13:12

Ik zou geen enkel probleem hebben met Ijsland binnen de EU.

Diederik v.d Elzas 14 oktober 2008 13:41

Kunnen die Scandinaafstjes ne keer geen efforreke doen? Denemarken zal niet goed gaan vrees ik. Noorwegen bijvoorbeeld, die hebben toch al bijna dezelfde vlag. En die haringstinkers hebben petroleum en aluminium!!

Toch liever Ijsland dan pakweg Montenegro of Kosovo ze.
Allez, stel u eens voor in de Rue d'Arschot Ijslandse ipv Bulgaarse en Roemeense sletten. :lol:

Jozef Ostyn 14 oktober 2008 15:16

Indien ze dat zouden willen zijn ze op termijn welkom. Maar dan moet eerst hun economie stabiliseren. De EU wacht overigens best wat met het opnemen van nieuwe leden.

Max van Dietschland 14 oktober 2008 17:56

-

kelt 15 oktober 2008 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 3745085)
Indien ze dat zouden willen zijn ze op termijn welkom. Maar dan moet eerst hun economie stabiliseren. De EU wacht overigens best wat met het opnemen van nieuwe leden.

Inderdaad....alvorens toe te kunnen treden moeten deze "Oud-Noren" voldoen aan allerlei economische en juridische vereisten.

Iets waar de "Nieuw-Noren" (de inwoners van Noorwegen ;) )ongetwijfeld geen enkel probleem mee zouden hebben,maar die WILLEN zelfs niet in de EU...tiens..tiens....

het komt er dus niet van.....en ik zie er het nut niet van in

duveltje382 15 oktober 2008 18:09

Zeker weten als Europees land

Adam Smith 15 oktober 2008 18:55

Als IJsland aan de toetredingscriteria voldoet en de IJslanders wensen toe te treden tot de EU dan zijn ze welkom.

Another Jack 15 oktober 2008 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3744080)

2x

Another Jack 15 oktober 2008 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3744080)

Dat hadden ze maar eerder moeten weten, toen ze als 'zelfstandig autonoom' eilandje verder wilden gaan, ze zijn er vet mee.
Zelfs de hooghartige Zweden beginnen serieuze nattigheid te voelen.

De euro? take it or leave it!

Zij hebben gekozen, dat ze nu maar 'assumer' zoals de Fransen zo mooi kunnen zeggen.

JP Coen 16 oktober 2008 07:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 3745085)

Staten zijn welkom ,geen gokpaleizen.:roll:

Sjaax 16 oktober 2008 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3748184)
Staten zijn welkom ,geen gokpaleizen.:roll:

De EU is niet rancuneus. Zij haalt spreekwoordelijk een verloren zoon binnen met een feestmaal. :-)

circe 16 oktober 2008 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door piraat (Bericht 3743978)

daarmee is alles gezegd denk ik.

Wat hebben we bovendien gemeen met de Bulgaren en de Roemenen? Maar daar heeft niemand ons ooit iets over gevraagd hé.

driewerf 16 oktober 2008 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door piraat (Bericht 3743978)

waarom?

driewerf 16 oktober 2008 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 3744052)
Ijslanders is goed volk.

Wat is een goed volk?
Impliceert dat ook het bestaan van een slecht volk?

Sjaax 16 oktober 2008 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3748366)
Wat hebben we bovendien gemeen met de Bulgaren en de Roemenen? Maar daar heeft niemand ons ooit iets over gevraagd hé.

Waarschijnlijk heb je niet gestemd. In een verkiezing kan je stemmen op de politieke partij die je het meest nabijstaat en die zich had uitgesproken voor of tegen uitbreiding van de EU met Roemenië en Bukgarije.

Als je idd niet hebt gestemd, dan heb je weinig recht van spreken, vind ik. Je kan niet verwachten dat de politiekers bij iedereen langs huis gaan.
Als je wel hebt gestemd, kan je 'goed' hebben gestemd, met andere woorden dan heeft de politieke partij van je keuze gehandeld zoals jij zou willen dat die handelde. Je kan ook 'fout' hebben gestemd, in die zin dat je politieke partij anders handelde dan je verwachtte.
Maar zelfs als je 'goed' had gestemd, had je pech. De meerderheid van de politiekers heeft tot toetreding van Roemenië en Bulgarije besloten. Zo werkt democratie nu eenmaal. Jouw gelijk is niet altijd het gelijk van iedereen.

Wiley E Coyote 16 oktober 2008 12:39

Ijsland is samen met Noorwegen, Liechtenstein en Zwitserland een van de leden van de Europese Vrijhandels Associatie (EFTA). De vroegere leden-lidstaten van deze associatie (UK, Portugal, Denemarken, Finland, Oostenrijk, Zweden) werden inmiddels allen EU lidstaten. EFTA heeft een speciaal statuut in dat ze genieten van de voordelen van de EU doch geen deel uitmaklen van de andere niet economische vrijhandelscomponenten van de EU. Ik zou dus niet weten waarom een land als Ijsland geen EU lidstaat zou mogen worden.

Jan van den Berghe 16 oktober 2008 15:24

Citaat:

Veel IJslanders willen nu lid worden van de EU en de euro invoeren.

Waaruit moet dit blijken? Is er een referendum in IJsland hierover geweest?

Jan van den Berghe 16 oktober 2008 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3744148)
De afgelopen jaren wilde ze niet bij de EU en nu ze failliet gaan mag Europa de puinhoop opknappen.

Vragen de IJslanders dat dan?

JP Coen 16 oktober 2008 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 3748931)
Ijsland is samen met Noorwegen, Liechtenstein en Zwitserland een van de leden van de Europese Vrijhandels Associatie (EFTA). De vroegere leden-lidstaten van deze associatie (UK, Portugal, Denemarken, Finland, Oostenrijk, Zweden) werden inmiddels allen EU lidstaten. EFTA heeft een speciaal statuut in dat ze genieten van de voordelen van de EU doch geen deel uitmaklen van de andere niet economische vrijhandelscomponenten van de EU. Ik zou dus niet weten waarom een land als Ijsland geen EU lidstaat zou mogen worden.

U noemt de landjes die wel de lusten en niet de lasten willen van de EU.
Bovendien profiteren ze met hun banken van de witwassers en de zwartspaarders.

Laten deze staatjes zich maar bij Rusland aansluiten, ze passen daar beter.

JP Coen 16 oktober 2008 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 3749553)
Vragen de IJslanders dat dan?

Het is u zeker ontgaan:roll:

Jan van den Berghe 16 oktober 2008 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3749586)
Het is u zeker ontgaan:roll:

Nogmaals: vragen de IJslanders dat dan?

Jan van den Berghe 16 oktober 2008 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3749579)
U noemt de landjes die wel de lusten en niet de lasten willen van de EU.

Als land zou je echt wel dom moeten zijn om - als het waar is wat u schrijft - niet in te gaan op zo'n voorstel. Als niemand erop staat dat je de lasten moet dragen, waarom zou je het dan ook doen?

JP Coen 16 oktober 2008 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 3749598)
Als land zou je echt wel dom moeten zijn om - als het waar is wat u schrijft - niet in te gaan op zo'n voorstel. Als niemand erop staat dat je de lasten moet dragen, waarom zou je het dan ook doen?

laten ze hun verplichtingen nakomen, zoals afgesproken met spaarders.

Waarom hebben ze bij de Europeese bank aangeklopt voor de nodige miljarden?

Ze krijgen nu geld van Rusland .Het lijkt me voor Rusland geen probleem om een staatje van 300.00 inwoners er bij te nemen.

Jan van den Berghe 16 oktober 2008 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3749620)
laten ze hun verplichtingen nakomen, zoals afgesproken met spaarders.

Waarom hebben ze bij de Europeese bank aangeklopt voor de nodige miljarden?

Ze krijgen nu geld van Rusland .Het lijkt me voor Rusland geen probleem om een staatje van 300.00 inwoners er bij te nemen.

IJsland zal geen deel van Rusland worden, net zo min de vraag aan de Europese Bank betekent dat IJsland haar kandidatuur indient om lid te worden van de EU.

En nogmaals: vragen de IJslanders lid te worden van de EU?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be