![]() |
De winkelwaanzin van Antwerpen
Er wordt in Antwerpen gebroken, gebouwd en gemord dat het een aard heeft. Winkelruimte neemt daarbij een kennelijk belangrijke plaats in: het Centraal Station is vandaag half-treinstation, half-shoppingcentrum; de renovatie van de Stadsfeestzaal heeft een protserig winkelcentrum opgeleverd met vooral dure merkenzaken; op 't Kiel is een winkelcentrum verrezen dat weinig volk trekt; ook de jarenlang verkommerde beurs moet eraan geloven: men voorziet ruimte voor o.a. enkele winkelzaken. Doodjammer allemaal in een stad met weinig concertzalen (tenzij voor mega-acts) en weinig oog voor zijn cultureel erfgoed (de beurs heeft toch een rijke geschiedenis die museaal vertaald kan worden, denk ik).
Vindt u dat de stad te veel investeert in winkelcentra of mag van u ook de kathedraal de thuisbasis worden van C&A, P&C en H&M? |
Het Centraal Station is één van de best gerenoveerde gebouwen in Antwerpen ooit, de Beurs wordt volgens mijn weten een hotel en daarnaast een handelsplaats (zoals het, schrik niet, altijd al was!), en concertzalen zijn er legio.
Ik zie uw probleem niet. Beetje scherp door de bocht. |
Bij ons zijn ze ook al zes jaar bezig met het station en dan natuurlijk het liefst 's nachts.
Een AH, een filiaal van de Fortis (thans weer ABN), een Free Record Shop die veel te duur is, broodjeszaak, een cafetaria, etc. Maar een fatsoenlijke fietsenstalling kan er niet van af en 's nachts durft geen vrouw meer in de tunnel onder de perrons te komen omdat ze dan door "boefjes" worden lastig gevallen. De politie is wel aanwezig, die controleren of je fietsachterlicht wel aan de EU-normen voldoet. |
Treinmatig is de verbouwing van het centraal station geslaagd (wel te weinig roltrappen), maar achterin is het fout vormgegeven waardoor alle diamantwinkeltjes op de fles aan het gaan zijn. Autsj.
Van de stadsfeestzaal een monument van consumentenkitsch maken waarin krèk dezelfde ketenwinkels zitten als in eender welke stad is om te huilen. |
Citaat:
|
Citaat:
Hoe dan ook, een beurs komt er niet meer, dus het ligt voor de hand er een gewone handelsplaats van te maken. Jammer, maar ja. Wat stadsmusea betreft, het MAS gaat cool zijn. |
Citaat:
Wel jammer dat de schwung er precies wat uit is :-( |
Citaat:
Da's gewoon recordtempo. |
Ik ben er in de voormiddag, nog gaan "winkelen", ewel met de auto.
Ik vond al parking (niet in zo'n parkeergarage, waar de wet van de oudste auto geld :cheer:) Anyway, nu blijkt dat een object ginder 7000 frank goedkoper is dan bij de Van den Borre in Schilde. Ps: Ik ben wel niet over de Meir geweest, anders kan ik evengoed naar het Shoppingcenter in Peuchemies gaan. |
Citaat:
Dat middenplateau met die winkeltjes lijkt mij sop dat de kool niet waard was, maar dat is afwachten. |
Citaat:
|
Tja, we leven nu eenmaal meer en meer in een consumentenmaatschappij. Consumeren brengt meer geld in het laatje dan cultureel erfgoed, ook voor de overheid, denk ik. Het cultureel erfgoed moet vaak zelfs nogeens gesubsidieerd worden door de overheid.
|
Citaat:
|
1 Bijlage(n)
Citaat:
De laatste keer dat ik er trouwens was begreep ik enkel het nut van die lelijke olifantenbeelden niet: |
Citaat:
Niet vergeten dat het station eigenlijk nog maar half af is he. Het zou wel meer volk trekken moest Antwerpen centraal Brussel noord gaan heten natuurlijk. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
en dan lopen om de trein te halen. :-D |
Citaat:
zoniet, wil ik het gerust wel eens komen uitleggen. Hoewel, dan moet ik dat kitsch-paleis in :drinking: |
Citaat:
:mrgreen: |
Citaat:
|
en die stadsfeestzaal is verschrikkelijk geworden. triestig, maar het is om budgettaire redenen dat het een shopping geworden is.
en het station is sjiek, maar idd veel te weinig en smalle roltrappen. je verliest enorm veel tijd in het station en dat is een foutje van de architect volgens mij. wat vooral heel hard op valt, en dat geldt ook voor commerciele assen in andere steden, is dat het steeds dezelfde winkels zijn die terugkomen. sommige winkels vind je twee a drie keer op de meir-as, en sommige behoren dan nog tot dezelfde keten. |
Citaat:
De CaroBorro is dé kerk van 't Stad. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hetzelfde geldt voor de stadsfeestzaal: in oorsprong eigendom van de stad. Er waren plannen voor een renovatie tot de brand in 2000 stokken in de wielen stak. Die kwestie stinkt overigens. Er is zelfs gesuggereerd dat de brand bewust werd aangestoken om het gebouw aan de stad te ontfutselen, om de stad te verplichten de zaal aan de privé over te laten. Dat is uiteindelijk ook gebeurd. Wat vroeger een publieke ruimte was, beschikbaar voor feesten, beurzen, concerten en allerlei initiatieven (aan lage prijs overigens) is nu het zoveelste fakeparadijs voor shoppende zombies die zich vergapen aan zoveel blingbling. Sommige projecten in Antwerpen zijn ook complete mislkleunen, zoals de heraanleg van het Astridplein en meer bepaald de straten die erop uitkomen. Door de planologische onkunde zijn daar al dodelijke slachtoffers onder de tram gesukkeld. De voetenpaden zijn belachelijk smal, fietsers rijden er tussen de voetgangers en mensen die voor het rode licht staan of op de bus wachten. Complete mislukking. Het plein op zich trouwens ook: dat ziet er zeer goed uit in bovenaanzicht. Alsplannetje dus. Maar in de realiteit (die zich in een ander perspectief afspeelt) slaat de indeling nergens op. |
Citaat:
de kindjes nu mogen eens een minuutje op de sint zijn schoot zitten voor een foto, om dan tussen de winkelrekken te ravotten en anderen te irriteren terwijl mama winkelt. Citaat:
|
En ik ben al tig keer gestruikeld over die verdomde noppen.
|
Citaat:
|
Citaat:
vna een onnozele oude-zakken-stelling gesproken seg. |
(gewist)
geen goesting om te discussiëren met verzuurde pubers |
Citaat:
|
Citaat:
i will be me you will be you |
Citaat:
;-) PS: ik ben iemand die het daar ook moeilijk mee heeft. |
Citaat:
|
Binnen dit en vijftien jaar is de hele Meir en Stadsfeestzaal enzo een spookstraat.
|
Citaat:
Het station in Antwerpen is een totale miskleun geworden. De verdiepingen waar de treins nu stoppen zijn totaal overbodig, men had ze beter op één verdieping gehouden. Het ware stukken goedkoper geweest en veel gebruiksvriendelijker. Daarbij is men idd van elke stad een handelcentrum aan het maken en laat men geen ruimte meer voor de eigen inwoners of het oude bruine café. Plaatsen waar vroeger de kinderen nog rustig konden spelen, verandere in winkelstraten, plaatsen waar vroeger bomen stonden, veranderen in banken en kantoorgebouwen, plaatsen waar vroeger de bejaarden op de bankjes zaten, veranderen in betaalparkings. Ja, Antwerpen is vernieuwd, Antwerpen is proper geworden, Antwerpen is modern geworden, Antwerpen is een dode stad geworden. De oude cinema's waar vroeger het nachtleven rond gebouwd was, zijn verdwenen, de oude bruine café's zijn vervangen door dure eetgelegenheden en dure koffiehuizen, de oude winkeltjes zijn vervangen door hypermarkten en broodjeszaken, maar plaats voor de mensen daar heeft men niet aan gedacht. Hie erg het ook is, de jonge verzuurde pubers hebben gelijk. Van alles waarvan jij en ik hebben kunnen genieten tijden onze jeugd is er niets meer over. Je zou voor veel minder verzuurd geraken als jonger. |
Ik vind de stadsfeestzaal wel super knap. Alleen dat veel te grote, plastic gedoe in 't midden is een aanfluiting.
En een normale menselijke reactie, als hij iets moois ziet, is blijven staan en omhoogkijken. Dat doen dus een hoop mensen als ze 1 m binnen zijn. :-) Gevolg: ingang telkens versperd. Maar jullie hebben gelijk. Niks dan winkels, geen sfeer. Dikwijls loop ik over de meir, denk 'even binnen lopen' en dan 'och, niks te beleven eigenlijk'. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:28. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be