![]() |
Vlaamse euro?
Naar aanleiding van de toenadering van Denemarken tot de eurogroep is de discussie over de euro weer een beetje gaan leven.
Er zijn verschillende opvattingen. Twee oppositionele visies worden verwoord door Percalion en Herr Oberst. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zelfs al zou Vlaanderen zich los rukken uit België, dan zou het zich niet losmaken van de EU. Behalve enkele romantische don quichottes zal iedereen begrijpen dat zo’n alleingang een economische ramp zou betekenen. Maar om toch iets van Vlaamse trots en Vlaamse identiteit te krijgen, zou men kunnen opteren voor een Vlaamse euro. Dat betekent niet dat Vlaanderen zich losmaakt van België. Het betekent alleen dat Vlaanderen bestaat en dat men dat in symbolen wil zien uitgedrukt. De euro, de munt is een symbool par excellence. Op die Vlaamse euro zou de Vlaamse leeuw kunnen prijken ipv. de rotkop van Albert. |
Leuk idee!
Het zou inderdaad wat duidelijker maken dat Vlaanderen bestaat, al dan niet los van België |
eens Vlaanderen onafhankelijk, ja, daarvoor: zinloos.
|
Komkommertijd zeker ?
|
binnenkort, ziet men dan ook weer ufo's en yeti's en zo.
|
Een Vlaamse euro met daarop een mooie afbeelding van:
:cheer: Verschaeve :cheer: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Tegen
Ik snap niet waarom elk land haar munt moest krijgen |
Ik vind de euro wel makkelijk: je kan er overal mee terrecht, hebt geen last meer van die irritante wisselkoersen. Een Vlaamse euro ... ik ben wel voor (deels ook omdat ik, zoals mijn naam zegt, voor een onafhankelijk Vlaanderen ben). Vlaanderen heeft een eigen vlag en volkslied, dus waarom geen munteenheid?
|
Citaat:
|
Hahaha ja inderdaad. Albert is nou niet echt een mooi "betaalmiddel" of wel?
|
Citaat:
|
Of een leeuw ... wat ook het symbool is van Nederland én Vlaanderen (dan gaan we weer dat fusie-idee van mij in ... dus laten we het even in-topic houden ^^)
|
Citaat:
|
Het maakt niet uit wie of wat erop staat.
Het verliest toch zijn waarde. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De Vlaamse euro zegt mij niks. Liever de Belgische Frank terug dan. Nog liever een Vlaamse gulden of zoiets uiteraard.
Zolang de euro maar verdwijnt. |
de euro is een goede zaak ,
verandering is niet altijd verbetering |
Citaat:
|
of de Joris ?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Volledige onafhankelijkheid :lol:
Ge zijt bezig over een 'Vlaamse' EURO, voor een toekomstige Vlaamse lidstaat in DE EU, en dan komt ge over voortekenen van 'volledige' onafhankelijkheid spreken? |
Ik denk dat als we terug konden naar de pre-euro tijd, dat we dat allemaal graag zouden willen. Alleen al het ontwerp van de euromunten is gruwelijk. De munten zijn lastig herkenbaar, bijna identiek in vormgeving en maatvoering tussen de 1 en 2 eurostukken is nauwelijks verschillend.
Dat er met geldwisselen geld verloren ging en bij de banken bleef hangen, �* la, dat zijn maar kleine problemen. Grote bedrijven vangen dat soort problemen op door een rekening-courant in dverse valuta erop na te houden. Aanvankelijk leek de euro een goed idee, nu denk ik er anders over. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Nee hoor. Het is dankzij Europa dat we een financiële crisis hebben. Indien Europa al de liberaliseringen van de kapitaalmarkt ons niet had opgedrongen was er geen crisis geweest. En hadden we ook geen euro nodig. De Euro is zelf een symptoom van de crisis, niet de oplossing.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
waaruit moet dat blijken?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:35. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be