![]() |
Aleister Crowley
What is a Magical Operation? It may be defined as any event in nature which is brought to pass by Will. We must not exclude potato-growing or banking from our definition. Let us take a very simple example of a Magical Act: that of a man blowing his nose.
//A. Crowley, Magick in Theory and Practice When the unsuspecting pupil first approaches his holy but wily Guru, and demands magical powers, that Wise One replies that he will confer them, points out with much caution and secrecy some particular spot on the pupil's body which has never previously attracted his attention, and says: "In order to obtain this magical power which you seek, all that is necessary is to wash seven times in the Ganges during seven days, being particularly careful to avoid thinking of that one spot." Of course the unhappy youth spends a disgusted week in thinking of little else. A. Crowley, Magick, Book IV. |
Citaat:
'De enige moelijkheid met magie is, dat ze niet werkt.' |
Citaat:
|
Seg mensen, waar blijven jullie? Er was een bijna-Dendermondse commotie rond mijn onderschrift, en nu er een draadje over bestaat zwijgen jullie als grafstenen.
|
De meesten zijn met serieuze zaken bezig: zoals slapen, langzaam een kauwgom kauwen, of vrijen.
|
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
Doet me denken aan wat Hakim Bey recentelijk stelde: "Money is proof that magick works, it is perhaps the only proof." (bron)
|
You get my drift ;-)
|
Citaat:
|
Crowley?
Tja, zijn biografie is interessanter dan zijn ideeën... De man probeerde allerlei grenzen af te tasten. Het leukste wat ik over hem heb gehoord is dit nummer: Mister Crowley! :-D http://www.youtube.com/watch?v=XSnj8X1zAZI |
Van Crowley heb ik vroeger zijn Book of the Law (de correcte titel herinner ik me niet meer) gelezen/doorbladerd.
De termen "kryptisch", "gekunsteld" en "eerder saai" komen bij mij spontaan op als ik het me probeer meer te herinneren. Uiteindelijk veel geblaat maar weinig wol. Maar het zal ongetwijfeld aan mij liggen, ik als oningewijde. Aiwass my ass. |
Citaat:
|
Dubbele post, sorry, was even bezeten door een bovennatuurlijke entiteit, gebeurt met de beste van ons.
|
Citaat:
Die kerel gebruikte zelf nogal wat symboliek en dingen die alleen begrijpelijk waren voor ingewijden. Ook dat gedoe met oproepen van entiteiten verwijs ik geheel naar de vuilbak. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk dat de voornaamste bedenking bij Crowley moet zijn dat het niét een "voor zijn tijd exuberant persoon" betrof die "belezen" was. Crowley kunt ge redelijk plaatsen in een Europese traditie die nooit door het kluwen van de late vroeg-moderne tijd gedrongen is (en die de parodiëring van de vroeg-moderne samenleving zelf voltrok), een opkomende invloed - en ook popularisering/marginalisering - van diverse sekten, genootschappen (vrijmetselaars, buddhisme, kabbala, alchemie), een vrijer samenlevingsbeeld (ontstaan homoseksuele identiteit), en een groeiend besef van het heden in een historische context. |
|
Fuck den dieje, doe maar Alan Moore ofzo.
|
Citaat:
Met dat verschil dat Alan Moore een veel begenadigder schrijver is dan Crowley. En gevoel heeft voor humor - iets wat weinigen blijken te beseffen. |
Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=kawGakdNoT0 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Hoe dan ook blijft "het" occulte een waardevolle studie voor eender wie een academisch getinte bril wil opzetten om met de realiteit om te gaan.
De gedachten daarachter zijn er te waardevol voor. De wetenschap leert ons dat als iets kwaakt als een eend, er uit ziet als een eend en verder voldoet aan alle eigenschappen die een eend zou moeten hebben: het een eend betreft. In het licht van het occulte kan een eend echter ook een andere gedaante bevatten: die van een symbool, &c --- of gewoon een eend zijn. De leer, van maar niet beperkt tot Crowley, is aldus een verrijking voor eender welke gegronde, nay, bourgondische levenshouding. |
Citaat:
Helaas verlies ik door deze uitspraak veel geloofwaardigheid en word ik gerekend bij de religieuze gekken. |
Citaat:
|
Citaat:
Qua originele kijk op het occulte - of is het enkel bijgeloof ? - kan dat wel tellen. |
Citaat:
Die definitie is vals. Crowley zijn definitie vind ik een van de helderste: elke daad die gebeurt door wil. Moore is van mening dat alles wat in "ideaspace" bestaat, dus alle ideeen die maar kunnen worden bedacht, volkomen echt zijn. Hij schrijft het ook in een bepaald interview, dat wanneer men een bepaald personage construeert, het verder een hijacking doet van hem en hem verplicht om te schrijven. Ik kan mij daarin vinden, wanneer een (schijnbaar?) imaginair concept leeft met je verbeelding als brandstof. Verwek iets, en het krijgt een eigen leven. Geen statisch leven, het zal meerdere metamorfoses ondergaan. En net zoals wij leven van zuurstof en nutrienten, zal het concept leven van menselijke fantasie. |
Ik denk dat Glycon voor Moore hetzelfde is als Ziggy Stardust voor Bowie: een ander personage die je moet "aandrijven" met je fantasie. Je wordt even gerukt uit de ingereden gedachtesporen.
|
Citaat:
Niet levende voorwerpen kunnen dan zogenaamd ook "magische" handelingen verrichten. Een steen kan bijvoorbeeld van een berg rollen. Volgens deze definitie zou dat dus een "magische" daad zijn. Citaat:
Wanneer je iets van iemand gedaan wil krijgen volstaat het om hem bewust te maken van het tegendeel. (ik ben wel vergeten van wie dit is) |
En over auto writing:
http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_writing Heeft dus niets te maken met een Egyptische entiteit (ben zijn naam vergeten) die Crowley zou geïnspireerd hebben. En iets zegt mij dat sommige zogenaamde "heilige boeken" ook op die manier ontstaan zijn. |
Citaat:
Het verschil tussen wat wij ons bijvoorbeeld aanzien als een boom en het "ware" concept van de "boomheid". |
Citaat:
En het tweede deel, jij maakt er een iets andere interpretatie van dan mij. Het gaat in feite over meditatie hier, en niet over schuldgevoelens. De techniek van het niet-denken impliceert dat men moet stoppen met denken, en niet constant zitten denken: ik mag niet denken, ik mag niet denken, ik mag niet denken. Een analogon is ook: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Game_(mind_game) |
Citaat:
|
Citaat:
Als je de Deterministische definitie hanteert behoort die steen die van de berg rolt hier ook toe. Echter wanneer je de definitie van vrije wil hanteert ben je beperkt tot de levende wezens die hun acties kunnen aanpassen onder invloed van een mentaal proces dat niet is ingegeven volgens genetische aanleg. Dus hoe zou jij die definitie inpassen in het verhaal van de aardappel en magie? Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het niet denken zorgt niet voor denken. Heb je ervaring met meditatie? |
Citaat:
De Wil (met hoofdletter) is echter een concept dat, imho, bijna gelijk is aan de Tao. Het zou mij niet verbazen moest dat overgenomen zijn uit het taoisme. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:12. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be