![]() |
Criminaliteit daalt fors: gevangenissen dicht.
Uit Trouw:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Uit GvA: Citaat:
|
Zijn de Belgen dan crimineler ?
|
Citaat:
Tegelijkertijd zegt onze minister (gesteund door diverse criminaliteitscijfers van CBS en slachtofferstatistieken) dat het beleid wat gericht is op preventie nu al jarenlang vruchten begint af te werpen. Het recidivecijfer is nog wel te hoog, dát wordt dus het volgende speerpunt. |
Ondertussen is het onveiligheidsgevoel even hoog gebleven. Er komt meer en vaker in de pers.
|
In België moeten er ook simpelweg cellen worden bijgebouwd. En de doodstraf zou ook terug moeten worden ingevoerd.
|
Een beleid hebben zou al veel doen Savatage ;)
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
[quote=Savatage;4113919]In België moeten er ook simpelweg cellen worden bijgebouwd. En de doodstraf zou ook terug moeten worden ingevoerd.[/QUOTE]
Cellen vrijmaken !! |
Er is geen minder misdaad, alleen men geeft misdaden minder vlug aan.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publi...STB=G1,G2&VW=G Verder zitten er minder mensen in voorarrest én er is een preventiebeleid. |
Men doet hier anders wel goed zijn best om sellen vrij te maken in 't gevang.
link: http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF20052009_071 de titel van het artikel is: Verdachte van schietpartij Gentse Wondelgemstraat vrij en de laatste paragraaf luidt als volgt: Citaat:
Wat voor mensen zijn dat, die "transakties doen in kaffees, terwijl ze ondertussen een schietwapen bezitten, dat meenemen naar dat kaffee en daarmee dan nog zitten te prutsen" ? Naar mijn bescheiden oordeel moeten zo'n mensen niet in kaffees zitten, maar wel degelijk in 't gevang. |
Citaat:
|
Citaat:
Zo'n tien jaar geleden nam bij ons de criminaliteit toe en moesten er oplossingen worden verzonnen. Er is toen een speerpuntenbeleid uitgezet (met o.a. prioriteitenlijsten en preventieve maatregelen) dat blijkt te werken. Dat wil niet zeggen dat alles nu is opgelost, alleen dat het blijkt te werken. Voor wat betreft de meldingen is het de afgelopen jaren juist veel makkelijker gemaakt om misdaad te melden en aangifte te doen. Ook slachtofferhulp e.d. instanties laten dezelfde afname van cijfers zien. Verder kan ik je melden dat ik in de afgelopen acht jaar twee keer te maken heb gehad met criminaliteit (inbraak) en dat politie en justitie behoorlijk voortvarend hebben opgetreden. |
Citaat:
|
Citaat:
(voortvarend heeft in Vlaanderen een beetje een bijklank van te vlug of te spoedig dingen doen, waardoor sommige dingen dan toch in de soep draaien) Wat presies deden ze goed, die polisie en die juztisie-mannekes en meisjes? |
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind dat burgertrutjes met hun gezond verstand grotere misdaden begaan. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Men zou best een bindend referendum uitvoeren met de vraag of de doodstraf (en evt strengere gevangenisstraffen) moet worden ingevoerd. Maar dat zal wel een overload aan democratie zijn voor de ondemocratische klucht waarin wij leven. |
Citaat:
Wie of wat dat het dan wel beslist zei je niet maar blijkbaar is het dus wel de mening van jou of ik die er toe doet. Citaat:
Zowel de moegetergde en mishandelde vrouw die haar man iets te hard neerslaat met de kookpan als de Albanees die zijn rivalen in de drugshandel neerlegt zijn moordenaars. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Oh nee, help!
Het is een paradox! Vlucht! |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
En die arme sloof, op de stoel zetten? Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik denk dat dit ook deels te wijten is aan het feit dat men nu meer geldboetes oplegt dan gevangenisstraf. Goede ontwikkeling wel. Gevangenissen zijn er om gevaarlijke mensen buiten de samenleving te houden.
|
Het is hier weer een gedoe, seg.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
1. Er werd grondig buurt- en sporenonderzoek gedaan; 2. Politie- en recherchegegevens werden met elkaar vergeleken; 3. Er werden extra mensen op de zaak gezet; 4. Verdachten werden gevolgd en geobserveerd; 5. Dader is hierdoor op heterdaad betrapt; 6. Verhoren verliepen professioneel; 7. Er is grote moeite gedaan de buit te achterhalen. Door de politie is zelfs een deel van de buit teruggekocht van een pandjesbaas; 8. De civiele zaak is gevoegd bij de strafrechtelijke zaak; 9. De zitting was openbaar, het 'slachtoffer' (ik dus) werd uitgenodigd ter zitting; 10. De dader werd veroordeeld tot: excuus aanbieden aan de slachtoffers, een (weliswaar) korte vrijheidstraf (zes maanden) die hij daadwerkelijk moest uitzitten, verplicht afkicken en terugbetaling van alle schades en ontvreemde zaken van alle gepleegde diefstallen en inbraken; 11. De dader werd terugbegeleid in een baan (Het was een verslaafde met een goede baan die pas begon met stelen toen hij werkloos werd, omdat hij zijn verslaving niet meer kon betalen.), kwam in de schuldsanering en zou worden gecontroleerd. (Of dat uiteindelijk gebeurd is weet ik niet. Hierna kreeg ik logischerwijs niets meer te horen.) Vooraf had ik niet 't idee dat de dader gepakt zou worden. Bij navraag bij de politie bleek dat het beleid was dat ze regionaal inbraakcijfers en recherchegegevens met elkaar vergelijken, daar de 'pieken' uithalen en extra teams er op zetten volgens de prioriteitenlijst. In korte tijd waren er veel, heel veel misdaden opgelost en daders gepakt. Ik geloof het dus als de minister zegt dat de cijfers zijn gedaald, dat het zwaartepunt ligt bij het doorbreken van ''misdaadcarrieres'' en preventie én dat er nog teveel recidive optreedt, waar ze zich nu op gaan richten. Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:24. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be