![]() |
U energie
Ik ben op zoek naar iemand die me een ‘menselijke’ vertaling kan geven van de U energie zoals in onderstaande link kort beschreven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Inwendige_energie M’n vraag is specifiek hoe deze energie zich verhoudt tot onze maatschappelijke problemen zoals we ze vandaag ervaren. Iemand een idee ? |
vrede,
Citaat:
jouw vraag over het verband tussen de inwendige energie van een systeem en de maatschappelijke problemen van vandaag lijkt me even relevant als een vraag over het verband tussen de afstand van een electron tot het proton in een waterstof-atoom en de tijd die nodig is om met een kajak de atlantische oceaan over te steken. er is een verband, maar dat verband is bijzonder onrechtstreeks. ontelbaar vele andere variabelen spelen een dermate grote rol dat we geen enkele zinvolle voorspelling over de maatschappij kunnen doen op basis van onze kennis van thermodynamica, net zoals we niets zinvols over kajakken kunnen zeggen op basis van onze kennis van de opbouw van een waterstofatoom. vrede, redwasp |
Citaat:
|
vrede,
Citaat:
volgens mij stel ik vooral dat het verband dat jij suggereert tussen thermodynamica (de wetenschap die zich bezighoudt met de statistische beschrijving van de interactie van deeltjes in gesloten systemen) en maatschappelijke evoluties op zijn minst vergezocht is. menselijke interactie is heel complex en lijkt dus behoorlijk chaotisch. dit komt vooral doordat heel veel verschillende variabelen mee bepalen hoe mensen op mekaar en op hun omgeving reageren. niemand is in staat om al die variabelen in een model te passen, dus iedere beschrijving van menselijke interactie is slechts heel beperkt. een oppervlakkige studie kan het idee doen ontstaan dat thermodynamica (een wetenschap die alleen statistische uitspraken kan doen over een heel complex deel van de werkelijkheid) en sociologie (dat ook over een heel complex deel van de werkelijkheid gaat) heel nauw verwant zijn aangezien ze allebei heel complexe systemen onderzoeken. dat is een verkeerd idee. wanneer we beter naar complexiteit kijken, dan merken we dat die twee wetenschapsdisciplines heel waarschijnlijk juist door hun complexiteit enorm van mekaar verschillen. misschien moet ik dit even uitleggen. stel dat we twee simpele getallen nemen, heel simpele getallen van slechts twee cijfers. de kans dat deze getallen identiek zijn is 1%, de kans dat ze nauw verwant zijn (laat ons afspreken dat dit hier betekent dat ze hoogstens 1 cijfer verschillen) is zelfs ruwweg 1/5. de kans dat deze twee getallen oppervlakkig aan mekaar verwant zijn (dat ze minstens één gemeenschappelijke cijfer hebben) is in dit geval gelijk, ook ongeveer 1/5. wanneer we ditzelfde uitproberen met voor veel complexere getallen (bijvoorbeeld 5 cijfers) dan merken we dat de kans dat beiden identiek zijn gelijk is aan 1/100.000, terwijl de kans dat ze nauw met mekaar verwant zijn niet hoger is dan 0,73%. hier is de kans dat deze getallen oppervlakkig verwant zijn echter hoger dan 40%, meer dan het dubbel van daarnet. reken het zelf maar uit. je zult merken dat naarmate je getallen met meer cijfers gebruikt, dit verschijnsel sterker optreedt. deze heel simpele voorbeelden tonen ons aan dat hoe complexer twee verschillende systemen zijn hoe kleiner de kans dat ze nauw verwant zijn, hoe groter echter ook de kans dat ze oppervlakkig verwant zijn. het is dus logisch dat je allerlei oppervlakige gelijkenissen vindt tussen twee heel complexe systemen, dit betekent echter op zich helemaal niets. het is namelijk even logisch dat de kans dat twee complexe systemen op een zinvolle manier aan mekaar verwant zijn kleiner wordt naarmate de complexiteit toeneemt. vrede, redwasp |
Thanks, vraagje hierbij
Als niemand in staat is mensen in een model te passen, wie is 'niemand' dan ? Is dit niet afhankelijk van waaruit gekeken wordt ? Dat chaos ons deelachtig is, lijkt me duidelijk, mensen lijken zelfs het noorden kwijt te zijn. |
vrede,
Citaat:
niemand kan al deze variabelen met een oneindige precisie kennen, en zelfs als iemand ze zo kunnen kennen (wanneer hij dus alwetend zou zijn) dan nog bestaat er niets dat al deze variabelen zou kunnen omzetten in een model. het model zelf zou namelijk een onderdeel moeten zijn van hetgeen in dat model beschreven wordt, het zou dus groter moeten zijn dan zichzelf. het vergt niet veel intuïtie om te snappen dat dit niet mogelijk is. Citaat:
vrede, redwasp |
Citaat:
Citaat:
Théorie du chaos |
Waarom komt er altijd wel iemand dwepen met chaos(theorie) als het over entropie gaat?
|
Verder heeft redwasp al genoeg zinnigs gezegd hier.
|
vrede,
Citaat:
vrede, redwasp ps. http://www.skepp.be/artikels/alterna...ieuw-paradigma |
Citaat:
|
Citaat:
Men kan het op veel manieren zien. Dat algoritmes zo immens gecompliceerd worden dat een menselijk brein ze nooit kan vatten, laat staan bedenken is 1. Maar waar is de link met entropie? |
vrede,
Citaat:
ik zou trouwens graag weten wat dat model van poincaré is. voor zover ik weet, wordt de term 'model van poincaré' vooral gebruikt om een welbepaald halfvlak in de hyperbolische meetkunde aan te duiden. een literatuurtip? vrede, redwasp |
vrede,
Citaat:
verbanden zien is niet moeilijk, dit levert echter alleen informatie op wanneer we kunnen onderzoeken of die verbanden zinvol zijn. vrede, redwasp vrede, redwasp |
Nu,
Het concept "sociale entropie" is reeds bestudeerd (in fictievorm, weliswaar) door Arkadii en Boris Strugatski (de reis naar Amaltea, als ik mij niet vergis). Het is immers ondenkbaar dat er geen wetten voor menselijke informatieoverdracht zouden kunnen worden geformuleerd, zoals Newton dit ook deed. Maar ik denk niet dat entropie hier veel mee te maken heeft. Zeker niet op de manier waarop het hier wordt bekeken. Chaos in de entropische zin heeft enkel als betekenis niet bruikbare energie. Ik durf zelfs te stellen dat chaos een zinledig begrip is. |
Citaat:
Mogelijk interessant: http://books.google.com/books?id=K46...num=11#PPP9,M1 |
Citaat:
|
@ Redwasp. Merci voor de heldere uitleg met verstaanbare voorbeelden. Het was een plezier deze thread te lezen. Weer slimmer geworden :)
|
Citaat:
Citaat:
|
ben ik de enige die bij "u energie" aan Electrabel denkt? :|
|
Citaat:
En @ MIS: Sla alsjeblieft een natuurkundeboek open als je wilt weten hoe het zit met thermodynamica, en ga daar niet zo omheen lopen zweefteven, want het slaat gewoon echt nergens op. |
vrede,
Citaat:
er bestaat wel wat theorie-vorming rond het concept 'sociale entropie', maar binnen dat concept heeft de term 'entropie' een eigen betekenis die hoogstens wat lijkt op de betekenis van het heteroniem uit de thermodynamica. helaas doet dit de verwarring natuurlijk alleen maar toenemen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
misschien kort nog even aangeven waarom ik het hier over heteroniemen heb. het woord 'chaos' wordt in verschillende jargons gebruikt. de betekenis die met dit of dat jargon samenhangt, kan enorm afwijken van de betekenis binnen een ander jargon. we kunnen dan ook niet echt spreken van hetzelfde woord, het is beter om het over heteroniemen te hebben. vrede, redwasp |
Citaat:
|
evrede,
Citaat:
ik snap dan ook niet wat jij precies bedoelt met de uitspraak dat de monetaire crisis een maat voor niks was. voor welk doel was die crisis dan wel een middel? wie heeft beslist dat er een crisis moest komen, en wat wilde hij daar mee bereiken? waarom heeft hij dat doel niet bereikt? het is natuurlijk ook mogelijk dat ik de betekenis van jouw uitspraak niet meteen vindt, doordat ze eigenlijk niet bestaat. Citaat:
Citaat:
vrede, redwasp |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
vrede,
Citaat:
vrede, redwasp ps. een mening is een recht dat niet kan bestaan zonder de plicht om die mening steeds opnieuw zel in vraag te stellen, bij te schaven en desnoods te vervangen. |
vrede,
Citaat:
vrede, redwasp |
vrede,
een bedenking bij hoe deze discussie tot nu toe verloopt: veel mensen denken dat er twee soorten uitspraken bestaan: ware en onware. er bestaat echter nog een derde soort die veel vaker voorkomt dan we zouden denken: betekenisloze (= onzinnige) uitspraken. alleen van een betekenisvolle uitspraak kunnen we zeggen dat ze waar is of onwaar. om dat te doen, moeten we alleen naar de feiten kijken (uitspraken lijken een beetje op foto's van feiten). een uitspraak is betekenisvol wanneer we eenduidig kunnen achterhalen wat er het geval is in de werkelijkheid indien die uitspraak waar is. kunnen we dat niet (doordat bijvoorbeeld één van de gebruikte termen geen duidelijke betekenis heeft, of op een niet grammaticaal toegestane manier wordt gebruikt) dan is die uitspraak onzinnig. wittgenstein schreef: Citaat:
redwasp |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Duizenden bronnen beschikbaar, zoals bvb http://www.integralworld.net/edwards2.html |
Citaat:
|
Erg genoten van je berichten. En dan kom je met dit.
Citaat:
Eerst maak je een continuüm digitaal (waar/onwaar), dan leg je aan dat 'digitale' voorwaarden op uit een continuüm (betekenis), terwijl dat je ook dit continuüm degradeert naar digitaal (ware betekenis/onware betekenis). De foutenmarge nijgt naar onvoorspelbaar. Dat is als PI opnemen in een wiskundige formule die behoort het aantal levende mensen op een oppervlakte te berekenen. Je kan slechts de mate van waarschijnlijkheid van 'iets' bepalen. Waar of onwaar is een consensus. Betekenis is perceptie waar je de waarnemer niet kan uit weg cijferen. Grammatica is een middel. Waardeoordelen zijn folklore. |
Citaat:
Overigens: entropie heeft niet alleen een thermodynamische betekenis. Er is nog informatieentropie. Er is weliswaar een verband tussen die twee. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De oorsprong van macht
Een van de opmerkelijke kenmerken van de sociale realiteit is het verschijnsel ‘macht’. Of zoals de econoom John Kennedy Galbraith het onder worden bracht : ‘Machtsuitoefening – onderwerpen van een deel van de wil van anderen – is in de moderne samenleving onvermijdelijk, niets van wat er is, is zonder macht tot stand gekomen (…) Macht kan in sociaal opzicht boosaardig zijn, maar het is ook sociaal essentieel.’ De essentiële rol van macht in de sociale organisatie hangt samen met onvermijdelijke belangentegenstellingen. Vanwege ons vermogen tot het ontwikkelen van voorkeuren en het maken van dienovereenkomstige keuzes zullen er in iedere menselijke organisatie belangenconflicten ontstaan, en macht is het middel waardoor deze conflicten worden opgelost. Dit impliceert niet per se de dreiging met, of het gebruik van geweld. In zijn verhelderende essay onderscheidt Galbraith drie vormen van macht, al naargelang de middelen waarmee zij worden toegepast. Dwingende macht leidt door middel van het opleggen van of dreigen met sancties tot onderwerping, compenserende macht bereikt hetzelfde door middel van het bieden van prikkels of beloningen, en geconditioneerde macht streeft ernaar door middel van het modificeren van overtuigingen en opvattingen via overreding of voorlichting. De kunst van politiek is het vinden van de juiste mix van deze drie machtsvormen, met het doel conflicten op te lossen en evenwicht tussen tegenstrijdige belangen te bewerkstelligen. Machtsverhoudingen worden cultureel bepaald door overeenkomsten over de gezagsposities die deel uitmaken van de gedragsregels van die cultuur. In de menselijke evolutie kunnen zulke overeenkomsten al in een heel vroeg stadium tot ontwikkeling zijn gekomen met de ontwikkeling van de eerste gemeenschappen. Een gemeenschap zal veel effectiever kunnen handelen indien iemand bevoegd is tot het nemen of vergemakkelijken van beslissingen als er belangentegenstellingen in het spel zijn. Dergelijke sociale regelingen zouden de gemeenschap een groot evolutionair voordeel verschaffen. Feitelijk is de oorspronkelijke betekenis van termen als ‘gezag’ of ‘autoriteit’ niet ‘bevelsmacht’, maar ‘een solide basis voor kennen en handelen’. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be