Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Trein vertrekt te vroeg : wéér niet goed ! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=125093)

Descartes Jr 17 juni 2009 20:50

Trein vertrekt te vroeg : wéér niet goed !
 
In het station van Brussel-Centraal
ging een treinstel te vroeg aan de haal.
De conductrice
moest hem zèlf missen.
Haar treinsleutel bleek deksels banaal.



Instappeuuuu .... heuuuuu ... eila ... eilaaaa ..... !!!!

Den Ardennees 17 juni 2009 21:28

hilarisch was wel hoe de NMBS-vakbondsman mooi voor de camera illustreerde hoe je met een gewone huissleutel een vertreksignaal kan laten geven voor een trein.

Volgende keer kunnen ze misschien illustreren hoe je 't best een trein kan laten ontsporen:roll:

Pericles 17 juni 2009 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 4178375)
hilarisch was wel hoe de NMBS-vakbondsman mooi voor de camera illustreerde hoe je met een gewone huissleutel een vertreksignaal kan laten geven voor een trein.

Volgende keer kunnen ze misschien illustreren hoe je 't best een trein kan laten ontsporen:roll:

nitrogliserine ?

Descartes Jr 17 juni 2009 21:43

Ik durf er niet aan denken hoe morgen een duistere bende simultaan in elk station effe een hoekige sleutel gaat draaien ...

Daar heb je dan miljoenen-managers en dure studies voor nodig.

Ik vond dat simplistisch sleutel-gebeuren al eigenaardig in de jaren 70 toen ik als student de trein nam.

Blijkbaar had ik beter electro/mec gestudeerd en gesolliciteerd bij NMBS.

Dan reed ik bovendien gratis en lezend naar zee in het WE ipv geënerveerd blok te rijden ...

Wat heeft het PMS mij aangedaan !!!

Flanelcondoom 17 juni 2009 21:46

Men kan zonder sleutel de conducteur buitensluiten wanneer deze uitstapt om het signaal te geven. Er is zo'n knopje waarop men moet duwen in de trein.

Wihihi.

Bobke 17 juni 2009 21:58

Het budget zal te laag zijn om de managers een behoorlijk loon te betalen.

rookie 17 juni 2009 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4178412)
Men kan zonder sleutel de conducteur buitensluiten wanneer deze uitstapt om het signaal te geven. Er is zo'n knopje waarop men moet duwen in de trein.

Wihihi.

als je nog eens naar school rijdt even zeer goed kijken...... Dat knopje gaat niet werken ..... rara waarom niet ?????

Flanelcondoom 17 juni 2009 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rookie (Bericht 4178532)
als je nog eens naar school rijdt even zeer goed kijken...... Dat knopje gaat niet werken ..... rara waarom niet ?????

Geen idee. Waarom?

kheops 17 juni 2009 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 4178375)
hilarisch was wel hoe de NMBS-vakbondsman mooi voor de camera illustreerde hoe je met een gewone huissleutel een vertreksignaal kan laten geven voor een trein.

Volgende keer kunnen ze misschien illustreren hoe je 't best een trein kan laten ontsporen:roll:

Dat is evenveel als zeggen: "waarom probeer je het niet eens...?". Vandaag had ik veel zin om tegen de treinbegeleider te zeggen: "zie maar dat je trein niet gaat lopen!".

Zoom 17 juni 2009 23:07

En de NMBS legt een klacht neer tegen onbekenden.... ^^

rookie 17 juni 2009 23:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4178538)
Geen idee. Waarom?

de laatste geopende deur (daar waar de treinbegeleider afstapt om te gaan draaien) is vergrendeld met een sleutel

Coekie 18 juni 2009 00:13

Van een kaart met een electromagnetische code hebben ze bij de nmbs blijkbaar nog nooit gehoord.

Gans de vertrekprocedure bij den ijzeren weg lijkt me trouwens voor herziening vatbaar.

Descartes Jr 18 juni 2009 05:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zoom (Bericht 4178555)
En de NMBS legt een klacht neer tegen onbekenden.... ^^

Later zal blijken dat van die tientallen camera's in Brussel-Centraal geen enkele werkte ...

Zwitser 18 juni 2009 06:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coekie (Bericht 4178666)
Van een kaart met een electromagnetische code hebben ze bij de nmbs blijkbaar nog nooit gehoord.

Gans de vertrekprocedure bij den ijzeren weg lijkt me trouwens voor herziening vatbaar.

Inderdaad. Die hele procedure is overbodig. in andere landen hebben de locomotieven spiegels, zodat de machinist de conducteur kan zien. De conducteur geeft dan een signaal gewoon met de hand, of met een bordje.
Simpel, low tech en toch betrouwbaarder...
Of men doet het gewoon zonder conducteur. De machinist sluit dan de deuren en zorgt er voor dat hij op tijd vertrekt.

rookie 18 juni 2009 06:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coekie (Bericht 4178666)
Van een kaart met een electromagnetische code hebben ze bij de nmbs blijkbaar nog nooit gehoord.

het is absurd om een vertrekkensklare te verlaten ...om hem te laten vertrekken en na deze handeling snel terug op de trein te springen, of de handeling nu met een sleutel, een kaart of een hemd gebeurt. Dit systeem is enig in Europa
Als je dan weet dat 80 % van de treinen een interne controle heeft op het sluiten van de deuren, wordt het nog lachwekkender om van die trein te stappen(dit interne systeem wordt gebruikt op die haltes die geen AVG inrichting hebben)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coekie (Bericht 4178666)
Gans de vertrekprocedure bij den ijzeren weg lijkt me trouwens voor herziening vatbaar.

Zoals zoveel bij de ijzeren weg, dus nog een paar jaar vergaderen en zeker geen beslissing nemen :roll:

Descartes Jr 18 juni 2009 06:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 4178778)
Inderdaad. Die hele procedure is overbodig. in andere landen hebben de locomotieven spiegels, zodat de machinist de conducteur kan zien. De conducteur geeft dan een signaal gewoon met de hand, of met een bordje.
Simpel, low tech en toch betrouwbaarder...
Of men doet het gewoon zonder conducteur. De machinist sluit dan de deuren en zorgt er voor dat hij op tijd vertrekt.

Ik kan me nu wel voorstellen dat de machinist in Brussel-Centraal de conducteur helemaal niet kan zien (zelfs met spiegels) omdat de sporen er in een bocht liggen.

Eigenlijk is een GSM toch veel simpeler, niet ?

rookie 18 juni 2009 07:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 4178778)
Inderdaad. Die hele procedure is overbodig. in andere landen hebben de locomotieven spiegels, zodat de machinist de conducteur kan zien. De conducteur geeft dan een signaal gewoon met de hand, of met een bordje.
Simpel, low tech en toch betrouwbaarder...
Of men doet het gewoon zonder conducteur. De machinist sluit dan de deuren en zorgt er voor dat hij op tijd vertrekt.

De spiegels helpen niet bij lagere treinen en/of perrons die in en bocht liggen
de bestuurder alleen ziet ook niet de volledige trein in voorgaande gevallen

Zwitser 18 juni 2009 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rookie (Bericht 4178791)
De spiegels helpen niet bij lagere treinen en/of perrons die in en bocht liggen
de bestuurder alleen ziet ook niet de volledige trein in voorgaande gevallen

De spiegels dienen om de conducteur te zien. Die kan gewoon ergens gaan staan waar de machinist hem ziet.
Voor het rijden zonder conducteur moet je de deursluiting automatiseren. Dat is iets wat de NS, de DB en de SBB al een paar tientallen jaren zonder probleem doen. Moet dus bij de NMBS toch ook wel mogelijk zijn.

Descartes Jr 18 juni 2009 11:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 4179184)
Moet dus bij de NMBS toch ook wel mogelijk zijn.

Goeie tip voor onze minister van mobiliteit, je weet wel die van de Schouppe-Schouppe-trein. Loopt waarschijnlijk nog rond met zo'n Gouden Treinsleutel aan zijn sleutelbos uit erkenning voor zijn jarenlang management aan de top van de NMBS.

rookie 18 juni 2009 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 4179184)
De spiegels dienen om de conducteur te zien. Die kan gewoon ergens gaan staan waar de machinist hem ziet.
Voor het rijden zonder conducteur moet je de deursluiting automatiseren. Dat is iets wat de NS, de DB en de SBB al een paar tientallen jaren zonder probleem doen. Moet dus bij de NMBS toch ook wel mogelijk zijn.

ik ben zelf treinbestuurder dus ken de problemen wel degelijk. In Belgie is voor het ogenblik een type uitgerust met spiegels en deursluiting vanuit de stuurpost nl de reeks 900 ( duikbrillen ) waar ik bijna dagelijks mee rijd. het "probleem is dat je met die spiegels max 3 rijtuigen ver ziet, dan moet je al 1-2 m verwijderen van de trein. dit schept weer andere problemen(remember Dinant)
De NS vertrekmethode wordt door het personeel (treinbestuurders en treinbegeleiders) als meest veilige en minst problemen ervaren MAAR voor de NMBStop niet goed want NMBS = vive la france

Zwitser 18 juni 2009 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rookie (Bericht 4179522)
De NS vertrekmethode wordt door het personeel (treinbestuurders en treinbegeleiders) als meest veilige en minst problemen ervaren MAAR voor de NMBStop niet goed want NMBS = vive la france

En laat Frankrijk nu net geen goed voorbeeld zijn van hoe je een spoorwegmaatschappij runt...

I amsterdam 18 juni 2009 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 4178375)
hilarisch was wel hoe de NMBS-vakbondsman mooi voor de camera illustreerde hoe je met een gewone huissleutel een vertreksignaal kan laten geven voor een trein.

Volgende keer kunnen ze misschien illustreren hoe je 't best een trein kan laten ontsporen:roll:

In Belgie, krijgt iedere burger een trein in beweging, alleen niemand kan een regering aan het werk krijgen.

studentje 18 juni 2009 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 4178778)
Inderdaad. Die hele procedure is overbodig. in andere landen hebben de locomotieven spiegels, zodat de machinist de conducteur kan zien. De conducteur geeft dan een signaal gewoon met de hand, of met een bordje.
Simpel, low tech en toch betrouwbaarder...
Of men doet het gewoon zonder conducteur. De machinist sluit dan de deuren en zorgt er voor dat hij op tijd vertrekt.

Ha dan verkleed zich een of andere student (bij wijze van ontgroening) zich in een conducteur en steekt zo'n bordje omhoog en de trein is weg, gevolg weer een hele hetze.:twisted:

Descartes Jr 18 juni 2009 15:16

Vandaag (Villa Politica) komt aan het licht dat de verantwoordelijke minister afgelopen dinsdag een deadline had om te antwoorden op een vraag van de commissie Mobiliteit over de vertrekprocedure van de treinen. Het verzoek tot ingreep zou al meer dan een jaar geleden ingediend zijn. Zonder gevolg.

Het begint er naar uit te zien dat die 'grap' in het Centraal Station wel eens een opgezette aktie was van misnoegde partijen.

De klacht van de NMBS is dus niet echt een klacht tegen 'onbekenden'.

Derk de Tweede 18 juni 2009 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4178290)
In het station van Brussel-Centraal
ging een treinstel te vroeg aan de haal.
De conductrice
moest hem zèlf missen.
Haar treinsleutel bleek deksels banaal.



Instappeuuuu .... heuuuuu ... eila ... eilaaaa ..... !!!!


Da's een Nederlandse koploper of ICM, die fikken op de 3000 V = van de SNCB, pardon NMBS.

Descartes Jr 18 juni 2009 16:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rookie (Bericht 4179522)
NMBS/TGV = vive la france

La Générale de Banque (later Fortis) = Vive la France
Fortis (later Paribas) = Vive la France
Electrabel (later GDF Suez) = Vive la France
ACEC (later GEC Alsthom) = Vive la France
Cockerill (later Arcelor) = Vive la France
GB/Inno/BM (later Carrefour) = Vive la France

ABN/AMRO (later Fortis) = awoert (Hollanders buiten)
MORRES Meubel Hulst (nu failliet) = awoert (Hollanders buiten)
IJZEREN RIJN (weer 5 jaar uitgesteld) = awoert (Hollanders buiten)
Verdieping van de SCHELDE (Holland ligt dwars) = awoert (Hollanders buiten)
Drugcartels/Coffeeshops (in de grensstreek met Holland) = awoert (Hollanders buiten)
AJAX/AZ (lopen weg met al de goeie Belgen) = awoert (Hollanders buiten)

Vrienden, als de Hollanders niet beter presteren zijn we overgeleverd aan de Fransen.

Waar blijven de Duitsers, verdorie ??? :-D

I amsterdam 18 juni 2009 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4180179)
La Générale de Banque (later Fortis) = Vive la France
Fortis (later Paribas) = Vive la France
Electrabel (later GDF Suez) = Vive la France
ACEC (later GEC Alsthom) = Vive la France
Cockerill (later Arcelor) = Vive la France
GB/Inno/BM (later Carrefour) = Vive la France

ABN/AMRO (later Fortis) = awoert (Hollanders buiten)
MORRES Meubel Hulst (nu failliet) = awoert (Hollanders buiten)
IJZEREN RIJN (weer 5 jaar uitgesteld) = awoert (Hollanders buiten)
Verdieping van de SCHELDE (Holland ligt dwars) = awoert (Hollanders buiten)
Drugcartels/Coffeeshops (in de grensstreek met Holland) = awoert (Hollanders buiten)
AJAX/AZ (lopen weg met al de goeie Belgen) = awoert (Hollanders buiten)

Vrienden, als de Hollanders niet beter presteren zijn we overgeleverd aan de Fransen.

Waar blijven de Duitsers, verdorie ??? :-D

De Duitsers kijken wel uit.
Ze zijn al een paar keer weggejaagd.

rookie 18 juni 2009 22:37

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4180037)
Da's een Nederlandse koploper of ICM, die fikken op de 3000 V = van de SNCB, pardon NMBS.

sorry de koploper levert enkel stuurcommando(72v) aan de loc, als loc twee HS spanning .....
zelf nog met een koploper,vorige versie, gereden in combinatie met een belgische 25.5 (2 spanningen) BENELUX tot +/-1994 (foto enkel 25,5)

rookie 18 juni 2009 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 4179988)
In Belgie, krijgt iedere burger een trein in beweging, alleen niemand kan een regering aan het werk krijgen.

een trein max 3 seconden, een regering 5 minuten van een heel traaaaag uurwerk ;-)

Dronkoers 18 juni 2009 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 4178375)
hilarisch was wel hoe de NMBS-vakbondsman mooi voor de camera illustreerde hoe je met een gewone huissleutel een vertreksignaal kan laten geven voor een trein.

Volgende keer kunnen ze misschien illustreren hoe je 't best een trein kan laten ontsporen:roll:

Da's inderdaad weer ne goeie :-D

stropke 19 juni 2009 06:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coekie (Bericht 4178666)
Van een kaart met een electromagnetische code hebben ze bij de nmbs blijkbaar nog nooit gehoord.

Gans de vertrekprocedure bij den ijzeren weg lijkt me trouwens voor herziening vatbaar.

Das nog eens een schoon nostalgische uitdrukking, sie: den ijzeren weg.
Mijne pépé zaliger werkte bij den Ijzerenweg in Gentbrugge, aant Arsenaal. Da ware schoon tijden, da pakt mij nu sie, die uitdrukking..:cry:

Waarom heeft hij mij nie vertelt van da sleutelkastje? Viel zekers bij beroepsgeheim..:lol::lol:

Dronkoers 19 juni 2009 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rookie (Bericht 4179522)
ik ben zelf treinbestuurder dus ken de problemen wel degelijk. In Belgie is voor het ogenblik een type uitgerust met spiegels en deursluiting vanuit de stuurpost nl de reeks 900 ( duikbrillen ) waar ik bijna dagelijks mee rijd. het "probleem is dat je met die spiegels max 3 rijtuigen ver ziet, dan moet je al 1-2 m verwijderen van de trein. dit schept weer andere problemen(remember Dinant)
De NS vertrekmethode wordt door het personeel (treinbestuurders en treinbegeleiders) als meest veilige en minst problemen ervaren MAAR voor de NMBStop niet goed want NMBS = vive la france

Ach kijk :-D

Derk de Tweede 19 juni 2009 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rookie (Bericht 4181490)
sorry de koploper levert enkel stuurcommando(72v) aan de loc, als loc twee HS spanning .....
zelf nog met een koploper,vorige versie, gereden in combinatie met een belgische 25.5 (2 spanningen) BENELUX tot +/-1994 (foto enkel 25,5)


Ik bedoel niet de Benelux trek-duw, maar de Koploper van de NS. Hier een live-botsing tussen een koploper en een TGV, gefotograveerd vanuit een stoomloc.




Er zijn nu plannen om over te stappen naar 25kV wisselstroom.



Er gaat nik boven de oude Benelux-hondenkoppen.


MaGNiFiCaT 19 juni 2009 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 4181541)
Da's inderdaad weer ne goeie :-D

Maarmaarmaar, dronkoers in het binnenland! 8O :-D

rookie 19 juni 2009 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4183252)
Er gaat nik boven de oude Benelux-hondenkoppen.

Heb daar ook nog mee gereden. Misschien nostalgisch mooi maar kl..tz.kken om mee te rijden waren nog Westinghouse triplekleppen (eenmaal remmen en byebye)

Dronkoers 20 juni 2009 02:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4183252)
Ik bedoel niet de Benelux trek-duw, maar de Koploper van de NS. Hier een live-botsing tussen een koploper en een TGV, gefotograveerd vanuit een stoomloc.

Die "TGV" lijkt verdacht veel op een Thalys :-P

Dronkoers 20 juni 2009 02:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rookie (Bericht 4183384)
Heb daar ook nog mee gereden. Misschien nostalgisch mooi maar kl..tz.kken om mee te rijden waren nog Westinghouse triplekleppen (eenmaal remmen en byebye)

Reizigerstreinen zijn veredelde trammen eh :mrgreen:

katholiekcdenv 20 juni 2009 10:57

*knip*

Geen spam, a.u.b.

rookie 20 juni 2009 15:12

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 4183708)
Die "TGV" lijkt verdacht veel op een Thalys :-P

je zou het eerder moeten omdraaien "die thalys lijkt verdacht veel op een tgv"
Het is een Resenau die geschilderd is in de kleuren van Thalys.
Bij de opstart van Thalis had men de PBA of PBKA stellen nog niet daarom had men, oudere tweespannings TGV geschilderd als Thalis. Het verschil kan je zien aan de neus : PBA of PBKA stellen hebben een grote centrale kopruit ;-)

Graziëlla 20 juni 2009 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4178290)
In het station van Brussel-Centraal
ging een treinstel te vroeg aan de haal.
De conductrice
moest hem zèlf missen.
Haar treinsleutel bleek deksels banaal.



Instappeuuuu .... heuuuuu ... eila ... eilaaaa ..... !!!!


Heel de nmbs is rot geworden!! Je kunt daar niet op bouwen!!! Ik moest eens overstappen en zou normaal gezien meteen kunnen overstappen op de andere trein, maar die was juist voor mijn neus vertrokken, net voor onze trein tot stilstand was gekomen!!!
Dan een uur wachten, tegen dan was de trein van een uur later gearriveerd, net voor de trein waar ik op wachtte. Die van een uur later zaten nog rapper op die trein dan ik!!!!!!!!!

Gotver wat voor een rot systeem is me dat!!!!! Sindsdien moet ik niets meer weten van de nmbs!!!!!!!!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be