Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   De BUB gaat uitbreiden!!! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=125897)

Patrice 7 juli 2009 12:28

De BUB gaat uitbreiden!!!

De BUB laat in een mededeling op haar website weten dat ze haar provinciale secties gaat uitbouwen. Ze zoeken hiervoor volk en die secties zullen financiële middelen krijgen om hun werking uit te bouwen.

NIEUWS: PROVINCIALE VERANTWOORDELIJKEN //05 Jul 2009
Het gaat zeer goed met de B.U.B.! Onze unitaristische ideeën vinden steeds meer ingang bij de bevolking. De Belgen hebben genoeg van het taalfederalisme met 6 regeringen en 6 parlementen en het gebrek aan democratie. Om onze onvermijdelijke overwinning te versnellen, wenst de partij degelijke en professionele provinciale secties te creëren. De provinciale verantwoordelijken zullen over een budget beschikken om hun lokale secties uit te bouwen. Geïnteresseerden kunnen ons contacteren op deze email: [email protected]

Was de BUB niet de partij die sowieso dagelijks honderden nieuwe leden aantrekt? En vond hun voorzitter het niet raar dat hij maar 500 stemmen haalde in Brussel? (van een onvermijdelijke overwinning gesproken)

Distel 7 juli 2009 12:33

:rofl:

Duizenden posters en folders verspreid in Bxl. Resultaat: enkele 100en stemmen. Interpretatie van de BUIB: "Onze unitaristische ideeën vinden steeds meer ingang bij de bevolking".

Die fundamentalisten toch...

nihao 7 juli 2009 12:42

Alvast toch ingang tot de vuilnisemmers en papiermanden van de bevolking...

Odoric 7 juli 2009 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrice (Bericht 4217210)
De BUB laat in een mededeling op haar website weten dat ze haar provinciale secties gaat uitbouwen. Ze zoeken hiervoor volk en die secties zullen financiële middelen krijgen om hun werking uit te bouwen.

Het gaat zeer goed met de B.U.B.! Onze unitaristische ideeën vinden steeds meer ingang bij de bevolking. De Belgen hebben genoeg van het taalfederalisme met 6 regeringen en 6 parlementen en het gebrek aan democratie. Om onze onvermijdelijke overwinning te versnellen, wenst de partij degelijke en professionele provinciale secties te creëren. De provinciale verantwoordelijken zullen over een budget beschikken om hun lokale secties uit te bouwen. Geïnteresseerden kunnen ons contacteren op deze email: [email protected]

Was de BUB niet de partij die sowieso dagelijks honderden nieuwe leden aantrekt? En vond hun voorzitter het niet raar dat hij maar 500 stemmen haalde in Brussel? (van een onvermijdelijke overwinning gesproken)

Dit moet een late 1 april grap zijn, dat kan niet anders...

roger verhiest 7 juli 2009 15:36

500, dat zijn inderdaad meerdere honderden & als ze dit succes kunnen doortrekken in alle provincies komen ze weldra aan het eerste duizendtal. . . .

Hun probleem is dat ze overkomen als een "one issue" partij & dat het precies dit "probleem" is waar de slapende burger niet wakker van zal liggen. Heb ik morgen nog een Job ? Wat moeten mijn kinderen studeren om een Job te krijgen ? Is een veel interssantere vraag dan wat je nationaliteit volgens je identiteitskaart is. Of daar nu Belg, Wallon, Vlaming, Français, Deutscher, Nederlander, Letzemburger.. op staat of
een andere welvardende natie zal die burger worst wezen...

ijsbeer 7 juli 2009 18:13

Citaat:

Jezus, hoe arrogant is dat? Vraag me toch af wie er zijn geld steekt een zo een minipartijtje.

Jaani_Dushman 7 juli 2009 22:00

Ik heb wel zin om hun Oost-Vlaamse afdeling uit te bouwen. Wie doet er mee?
En vooral: hoeveel poen krijgen we van Hans?

Partijvergadering 1: de leden zuipen zich te pletter.
Partijvergadering 2: het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd en de leden zuipen zich te pletter.
...
Partijvergadering x: Hans is blut, en de Oost-Vlaamse afdeling ontbindt zichzelf.

Ik zie het al helemaal zitten! :mrgreen:

Txiki 7 juli 2009 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4218245)

Partijvergadering 2: het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd en de leden zuipen zich te pletter.
...
Partijvergadering x: Hans is blut, en de Oost-Vlaamse afdeling ontbindt zichzelf.

Ik doe ook mee :cheer:

liberalist_NL 7 juli 2009 22:43

Citaat:

Zozo... hoe duur zijn de biertjes eigenlijk in uw clubhuis?

schaker 7 juli 2009 22:53

Citaat:

In Brussel kreeg de BUB 462 stemmen, maar je moet het over geheel Vlaanderen bekijken, en daar heeft de BUB maar liefst 712 stemmen verkregen. Wie waren dat en waarom? Analfabeten, geesteszieken? Zoveel... 712? Ik kan dit niet verklaren.
Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaams_...ing_2009-2014)
http://nl.wikipedia.org/wiki/BUB

dominatrix 23 juli 2009 18:08

Citaat:

Ze mogen eens eerst leren hoeveel parlementen en regeringen er nu juist zijn... want dat weten ze blijkbaar nog niet zo goed.

Echt een clubje onwetenden... zielig... krijg er bijna compassie mee.

Metternich 23 juli 2009 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4218337)
Zozo... hoe duur zijn de biertjes eigenlijk in uw clubhuis?

Bij de BUB zitten ze mijn inziens meer aan de absint.

born2bewild 23 juli 2009 20:32

zitten op dit forum in feite vertegenwoordigers van die psycho's?

Zwartengeel 23 juli 2009 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 4244106)
zitten op dit forum in feite vertegenwoordigers van die psycho's?

Die zijn allemaal ofwel geband ofwel overgelopen naar een andere partij. ;-)

Gun 23 juli 2009 20:38

Citaat:

Patrice <--> Patriot

?

Heftruck 23 juli 2009 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4218245)

...

Ik steun uwe kandidatuur! :mrgreen:

daiwa 23 juli 2009 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4244109)
Die zijn allemaal ofwel geband ofwel overgelopen naar een andere partij. ;-)

Eigenlijk wel spijtig, ze verzekerden ons van onze dagelijks portie humor. :-P

born2bewild 23 juli 2009 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 4244212)
Eigenlijk wel spijtig, ze verzekerden ons van onze dagelijks portie humor. :-P

henri1, is dat een bekende bubber?

daiwa 23 juli 2009 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 4244261)

Daar ben ik niet zeker van, maar het zou kunnen.
In die tijd was er wel geen henri 1 actief. Je had wel opperbubbel Hans 1.
Die kerel was echt ongelooflijk wat betreft het spuien van billenkletsers. :lol:
De discussies tussen Hans 1 en Jan van de Bergh waren legendarisch.

Zo hadden we eens een discussie met een van zijn luitenanten over een uitspraak die hij gedaan had. Een paar blz later verscheen Hans1 ten tonele en die lukte (onbewust) erin zijn luitenant een complete afgang te bezorgen.
Meneer had natuurlijk de moeite niet genomen eerst te lezen wat zijn luitenant gezegd had. :lol::lol:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten
.

Wiley E Coyote 24 juli 2009 09:01

Die bulletins van de bubbels klinken meer om meer als de zegebulletins van de Japanners in WWII... Zegebulletins omtrent "overwinningen" die steeds maar dichter en dichter bij de thuiseilanden kwamen te liggen (en dus in feite nederlagen waren)... Alles gaat goed, geen probleem. Het negeren van de feiten en het zichzelf voorliegen dus...

Hollander 24 juli 2009 16:39

Kunnen we ook een Nederlandse afdeling oprichten?

Vorenus 24 juli 2009 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4245572)
Kunnen we ook een Nederlandse afdeling oprichten?

Tuurlijk, Union de grand Belgique.

BWarrior 21 augustus 2009 20:24

Citaat:

Bij mijn weten haalde de B.U.B. in Brussel meer stemmen dan lijsten als PVDA en SLP, die toch in de openbare media kwamen.

system 21 augustus 2009 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4289103)
Bij mijn weten haalde de B.U.B. in Brussel meer stemmen dan lijsten als PVDA en SLP, die toch in de openbare media kwamen.

Dat is wel geen referentie. En nog minder een richtlijn.

BWarrior 21 augustus 2009 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4289111)
Dat is wel geen referentie. En nog minder een richtlijn.

Ik vermeldde het gewoon. Ik denk toch niet dat je van een partij met beperkte middelen, zonder zendtijd kan verwachten dat ze een monsterscore neerzetten? We weten toch hoe de mensen hier zijn, ze stemmen altijd op die vier, vijf partijen die voortdurend onze tv-schermen vervuilen...

system 21 augustus 2009 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4289115)
Ik vermeldde het gewoon. Ik denk toch niet dat je van een partij met beperkte middelen, zonder zendtijd kan verwachten dat ze een monsterscore neerzetten? We weten toch hoe de mensen hier zijn, ze stemmen altijd op die vier, vijf partijen die voortdurend onze tv-schermen vervuilen...

Ja dat is ook zo. Ik begrijp uw redenering. Maar ik ben dus geen lid van de BUB. Maar ik ben wel voor het behoud van België met een rechtmatige plaats voor de Vlamingen. Zij vormen immers veruit de meerderheid. En de Walen en de Brusselaars moeten beseffen dat zij niet meer hun wil kunnen opleggen. Die tijd is voorbij. Ook moeten ze beseffen dat men de taalwetten in België moet naleven. Punt uit. Ik sluit daar geen compromissen over.

Voor de rest vind ik het heel fijn in België te wonen met zijn verschillende culturen die ik als verrijkend ervaar. En ik ben er zeker van dat vele mensen in Vlaanderen dit ook vinden.

BWarrior 21 augustus 2009 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4289127)
Ja dat is ook zo. Ik begrijp uw redenering. Maar ik ben dus geen lid van de BUB. Maar ik ben wel voor het behoud van België met een rechtmatige plaats voor de Vlamingen. Zij vormen immers veruit de meerderheid. En de Walen en de Brusselaars moeten beseffen dat zij niet meer hun wil kunnen opleggen. Die tijd is voorbij. Ook moeten ze beseffen dat men de taalwetten in België moet naleven. Punt uit. Ik sluit daar geen compromissen over.

Voor de rest vind ik het heel fijn in België te wonen met zijn verschillende culturen die ik als verrijkend ervaar. En ik ben er zeker van dat vele mensen in Vlaanderen dit ook vinden.

Wanneer hebben "Walen en Brusselaars" ooit hun wil opgelegd aan de rest van België?

Overigens kan (alarmbelprocedure, belangenconflict) een taalgroep of deelstatelijk parlement om de wil van de andere taalgroep blokkeren. Dit mechanisme - waar ik geen voorstander van ben - is net als de taalwetten een grondwettelijk gegarandeerd recht.

Hallebarde 22 augustus 2009 11:59

Citaat:

Bovenstaande, System, is – voor zover u mij toestaat daarover een mening te hebben - zowat de beste en meest zinvolle bijdrage die u tot dusver aan het forum hebt geleverd.

U legt hier de vinger op de kern van het “Belgisch probleem”, en u geeft duidelijk aan dat u niet enkel weet aan welke voor de hand liggende voorwaarden zal moeten worden voldaan opdat België in de één of andere vorm uiteindelijk in stand zou kunnen gehouden worden, maar dat u het bovendien met deze basisvoorwaarden eens bent.

Ik ben er van overtuigd dat, indien iedereen in uw land, ook aan Franstalige kant, uw mening zou delen, het voor u en voor de meeste uwer landgenoten zo mogelijk nog heel wat fijner zou zijn om in België te wonen en te leven.

born2bewild 22 augustus 2009 12:01

en als de wolven en de lammetjes ook eens zouden willen overeenkomen, dan was het helemaal in orde.

Jaani_Dushman 22 augustus 2009 23:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4289103)

En bij mijn weten is 611 (PVDA+) nog altijd meer dan 462 (BUB). En dan rekenen we de 3.427 stemmen van de PTB+ (Franstalige PVDA+) nog niet mee...

Jaani_Dushman 22 augustus 2009 23:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4289218)
de taalwetten een grondwettelijk gegarandeerd recht.

Wat zou het fijn zijn mocht dit gegarandeerde recht ook worden nageleefd. Maar dat is misschien ietsje teveel gevraagd...

Jan van den Berghe 7 november 2009 01:33

Citaat:

Wanneer hebben "Walen en Brusselaars" ooit hun wil opgelegd aan de rest van België?

Aanrader van formaat: "De monarchie en het einde van België - een communautaire geschiedenis van Leopold I tot Albert II" van Herman van Goethem.

Jan van den Berghe 7 november 2009 01:35

Citaat:

Om te (kunnen) leven met verschillende culturen, heeft men geen bepaalde staatsstructuur nodig. Als ik iets van de Frans(talig)e cultuur wil opsnuiven, dan kan ik zo naar Rijsel. Ik hoef dus niet met de Fransen in één staat te wonen om daarvan te genieten. Enz. Cultuur is grensoverschrijdend; bijgevolg zie ik niet in wat dit met een staatsstructuur te maken kan hebben.

Metternich 7 november 2009 07:15

Citaat:

De regionalisering van economische bevoegdheden is er gekomen omdat de Walen dat eisten.

Jan van den Berghe 7 november 2009 09:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 4427472)
De regionalisering van economische bevoegdheden is er gekomen omdat de Walen dat eisten.

Niet alleen dat! Toen duidelijk werd dat de taalemancipatie van de Vlamingen niet meer te stuiten viel, heeft men vanuit de Waalse Beweging er heel sterk op aangedrongen dat de toenmalige opvatting over algehele tweetaligheid verworpen werd voor Wallonië. Wallonië hoorde eentalig te blijven; Vlaanderen hoogstens tweetalig in hun ogen.

Het ging echter veel verder dan alleen de taal: voor WO I wilde men vanuit de Waalse Beweging al een soort federalisme, iets waaraan de Vlamingen toen helemaal niet dachten. Tekenend was in die tijd dat zelfs een heel gematigd Franstalig/Waals politicus als Emile Dupont zich een heftig voorstander toonde van "la séparation administrative".

Max van Dietschland 7 november 2009 09:45

Maakt Clouseau nog geen deel uit van BUB ?

http://www.youtube.com/watch?v=VIDTK...eature=related

:cheer: Leve België :cheer:

jogo 7 november 2009 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4291104)
En bij mijn weten is 611 (PVDA+) nog altijd meer dan 462 (BUB). En dan rekenen we de 3.427 stemmen van de PTB+ (Franstalige PVDA+) nog niet mee...

wel allemaal 'belgisisten'...

stropke 7 november 2009 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde (Bericht 4289845)
Bovenstaande, System, is – voor zover u mij toestaat daarover een mening te hebben - zowat de beste en meest zinvolle bijdrage die u tot dusver aan het forum hebt geleverd.

U legt hier de vinger op de kern van het “Belgisch probleem”, en u geeft duidelijk aan dat u niet enkel weet aan welke voor de hand liggende voorwaarden zal moeten worden voldaan opdat België in de één of andere vorm uiteindelijk in stand zou kunnen gehouden worden, maar dat u het bovendien met deze basisvoorwaarden eens bent.

Ik ben er van overtuigd dat, indien iedereen in uw land, ook aan Franstalige kant, uw mening zou delen, het voor u en voor de meeste uwer landgenoten zo mogelijk nog heel wat fijner zou zijn om in België te wonen en te leven.

Idd met verwijzing naar Systems in #28.
Maar helaas het is niet zo en wat System wil lijkt eerder een wensdroom. Was het maar zo lijk hij het zei. Doch de realitiet is al vanaf 1830 anders en was ook anders gedirigeerd. Het moest een franse vazalstaat zijn en werd dus een staatsgreep in de Nederlanden.
http://users.telenet.be/kliekeboe.vl...blauw_leo.html

Het begin was per definitie al fout dus de rest ook. En vermits het blijkbaar na 180j nog niet lukt moeten we er maar mee kappen. Dit is persoonlijk voor mij ook moeilijk geweest en ik zet ff mijn persoonlijk verhaal om het verstaanbaar te maken hoe ik erover denk en gemotiveerd werd voor de hereniging in wat voor constructie dan ook.

Van Belgist naar Vlaams Orangist.

Door persoonlijke omstandigheden genoodzaakt, los van politieke motieven, aspiraties en inspiraties ben ik in Limburg terecht gekomen, voor verdere studie. Ik had al een voorliefde voor Limburg door een relatie met een lieve Limburgse uit Lummen toen ik nog thuis in Gent was. Zij heeft een goede en grote invloed gehad maar de verkering was, door omstandigheden buiten ons beiden, niet blijvend.

Dus de onverwachtse terugkeer in Limburg, weliswaar Nederlands deel, brachten goede herinneringen boven. Het was wel wennen want toch keek men vanuit de Nederlandse visie op een Belg neer Toen vooral kwam dat in de Belgenmoppen tot uiting.
Mijn studie afgemaakt, met diploma en de opzet om hiermee terug naar België te gaan en werken. Doch om praktische redenen vanwege diploma's moest ik wel blijven in NL Limburg. Dat vergde wel de nodige aanpassing want ik kwam in een situatie waar ik niet op voorbereid was en niet direct voor gekozen had. Een aanpassing die ook eerder verkeerd uitdraaide.

De jaren gingen voorbij en mijn vrouw hier leren kennen, getrouwd en kindertjes.
Doch vroeg of laat kwam het weer bovendrijven, het heimwee naar België . Ze had begrip voor het heimwee en een eventuele verhuis naar Vlaanderen zag ze ook als nieuwe uitdaging. De keus viel op Maaseik dat is niet zo ver en is ook Limburg. De kleinkindjes kwamen in dezelfde gemeente dus zag mijn vrouw die verhuis naar Maaseik of omgeving niet zo direct meer zitten.

Ondertussen las ik op www.politics.be ook over de splitsing van België en de historische achtergronden. En de gedachte drong zich op: wat nu, wil ik naar een land terug wat straks niet meer bestaat. Waar sta ik dan, bij wie hoor ik thuis? Ben ik daar ook niet meer thuis als België ophoudt te bestaan?
Toen ben ik voor mezelf mijn positie rond België gaan heroriënteren ook m.b.t. de splitsing. Wat hadden we ook weer gemeenschappelijk aan historie? Via een link op politics kwam ik op de site http://users.telenet.be/kliekeboe.vl...blauw_leo.html .

Daar las ik over onze gemeenschappelijke achtergrond, die ik enkel vanuit Francofone positie kende, en hoe de scheidingsvork werkelijk aan de steel zat. Geschiedenis had toch altijd mijn interesse.
Het besef drong door dat ik eigenlijk vanuit historisch perspectief niet in een ander land was gaan wonen maar nog steeds in Belgium of de Nederlanden was. Hangt er vanaf welke naam men gebruikt. Ik was enkel verhuisd van Vlaanderen naar Limburg. Dit maakte een keuze om me toch thuis te voelen makkelijker zonder dat ik mijn Vlaamse aard moet afwijzen en Nederland in het historisch perspectief te zien als in wezen ook eigen land.
In het boek “Het Verloren Vaderland” van K van Overmeire staat een volgend citaat van een zekere JF Willems uit 1817: We erkennen gaarne dat de nationale taal in VL nog veel verbetering behoeft en dat inzonderheid de daar gebruikelijke schrijfwijze, om volkomen Nederduits te zijn, enigszins naar het Hollands te worden ingericht of gewijzigd. Maar het zij verre van te geloven dat de Belgen (zuid Nederlanders) daarom moeten afzien van al wat hun dialect eigen is, het Hollands alleen aanhangende…(einde citaat)
Dus toen ook al wilde men van de Franse invloeden af en volgde men de vernederlandsing politiek van koning WillemI in de taal

Concreet voor mij: ik hoef mijn geaardheid als Vlaming niet af te wijzen en te verhollandsen.
Er kwam een eind aan een soort identiteitscrisis waarbij die heroriëntatie in de geschiedenis geholpen heeft.
Gezien de ophanden zijnde splitsing van België ligt er in de historie een redelijke grondslag om mij toch thuis te voelen in NL- Limburg en zeker nu het Charter er is wat Limburg weer één maakt.
Dus heeft het begrip Belgie twee betekenissen voor mij. Ten eerste: of ik nu mijn vrouw een Noord Belgische noem van boven de rivieren of ik ben een Zuid Nederlander uit Vlaanderen of een Belg uit Gent, het is allemaal hetzelfde. Het is maar of ik de Germaanse of romaanse vertaling gebruik zoals op Alex.vrijzijn.be werd uitgelegd. Doch het begrip confederatium Belgium als Latijn voor de Verenigde Nederlanden heeft een ander inhoud gekregen.
Als Belg echter betekent, verfranst of Frans sprekend moeten zijn om van diens moedertaal en cultuur bestolen te worden dan zeg ik:
België Barst!!! Belgique n’existe plus pour moi, fini !!!

Vlaanderen is eigenlijk via de taalpolitiek bezet gebied. De taal is hier een wapen, taal en identiteit zijn wezenlijk verbonden, taal maakt deel uit van uw identiteit
Iemands identiteit veranderen doet ge door o.a. hem een andere taal op te dringen, Frans maakt deel uit van de Franse identiteit. Dus de bezetting is nog niet voorbij. . Een wonder van Gods genade is dat dit alles zonder geweld, vreedzaam gebeurt. De enige oplossing is een vreedzame scheiding, en broer\zus weer in het Oranje gezin herenigen.

Hiermee hoop ik wat duidelijk gemaakt te hebben hoe die verandering zich heeft ontwikkeld.
En toch ben ik Vlaming gebleven, mwa beetje verlimburgst maar dat had geen politieke inhoud. Nu echter meer.
Ge ziet, ben toch BELG :
Ben Eens Limburger Geworden ;-)

Henri1 7 november 2009 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 4244261)

Nope dus.
Ik heb niets met BUB.

jogo 7 november 2009 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropke (Bericht 4427732)
Idd met verwijzing naar Systems in #28.
Maar helaas het is niet zo en wat System wil lijkt eerder een wensdroom. Was het maar zo lijk hij het zei. Doch de realitiet is al vanaf 1830 anders en was ook anders gedirigeerd. Het moest een franse vazalstaat zijn en werd dus een staatsgreep in de Nederlanden.
http://users.telenet.be/kliekeboe.vl...blauw_leo.html

Het begin was per definitie al fout dus de rest ook. En vermits het blijkbaar na 180j nog niet lukt moeten we er maar mee kappen. Dit is persoonlijk voor mij ook moeilijk geweest en ik zet ff mijn persoonlijk verhaal om het verstaanbaar te maken hoe ik erover denk en gemotiveerd werd voor de hereniging in wat voor constructie dan ook.

Van Belgist naar Vlaams Orangist.

Door persoonlijke omstandigheden genoodzaakt, los van politieke motieven, aspiraties en inspiraties ben ik in Limburg terecht gekomen, voor verdere studie. Ik had al een voorliefde voor Limburg door een relatie met een lieve Limburgse uit Lummen toen ik nog thuis in Gent was. Zij heeft een goede en grote invloed gehad maar de verkering was, door omstandigheden buiten ons beiden, niet blijvend.

Dus de onverwachtse terugkeer in Limburg, weliswaar Nederlands deel, brachten goede herinneringen boven. Het was wel wennen want toch keek men vanuit de Nederlandse visie op een Belg neer Toen vooral kwam dat in de Belgenmoppen tot uiting.
Mijn studie afgemaakt, met diploma en de opzet om hiermee terug naar België te gaan en werken. Doch om praktische redenen vanwege diploma's moest ik wel blijven in NL Limburg. Dat vergde wel de nodige aanpassing want ik kwam in een situatie waar ik niet op voorbereid was en niet direct voor gekozen had. Een aanpassing die ook eerder verkeerd uitdraaide.

De jaren gingen voorbij en mijn vrouw hier leren kennen, getrouwd en kindertjes.
Doch vroeg of laat kwam het weer bovendrijven, het heimwee naar België . Ze had begrip voor het heimwee en een eventuele verhuis naar Vlaanderen zag ze ook als nieuwe uitdaging. De keus viel op Maaseik dat is niet zo ver en is ook Limburg. De kleinkindjes kwamen in dezelfde gemeente dus zag mijn vrouw die verhuis naar Maaseik of omgeving niet zo direct meer zitten.

Ondertussen las ik op www.politics.be ook over de splitsing van België en de historische achtergronden. En de gedachte drong zich op: wat nu, wil ik naar een land terug wat straks niet meer bestaat. Waar sta ik dan, bij wie hoor ik thuis? Ben ik daar ook niet meer thuis als België ophoudt te bestaan?
Toen ben ik voor mezelf mijn positie rond België gaan heroriënteren ook m.b.t. de splitsing. Wat hadden we ook weer gemeenschappelijk aan historie? Via een link op politics kwam ik op de site http://users.telenet.be/kliekeboe.vl...blauw_leo.html .

Daar las ik over onze gemeenschappelijke achtergrond, die ik enkel vanuit Francofone positie kende, en hoe de scheidingsvork werkelijk aan de steel zat. Geschiedenis had toch altijd mijn interesse.
Het besef drong door dat ik eigenlijk vanuit historisch perspectief niet in een ander land was gaan wonen maar nog steeds in Belgium of de Nederlanden was. Hangt er vanaf welke naam men gebruikt. Ik was enkel verhuisd van Vlaanderen naar Limburg. Dit maakte een keuze om me toch thuis te voelen makkelijker zonder dat ik mijn Vlaamse aard moet afwijzen en Nederland in het historisch perspectief te zien als in wezen ook eigen land.
In het boek “Het Verloren Vaderland” van K van Overmeire staat een volgend citaat van een zekere JF Willems uit 1817: We erkennen gaarne dat de nationale taal in VL nog veel verbetering behoeft en dat inzonderheid de daar gebruikelijke schrijfwijze, om volkomen Nederduits te zijn, enigszins naar het Hollands te worden ingericht of gewijzigd. Maar het zij verre van te geloven dat de Belgen (zuid Nederlanders) daarom moeten afzien van al wat hun dialect eigen is, het Hollands alleen aanhangende…(einde citaat)
Dus toen ook al wilde men van de Franse invloeden af en volgde men de vernederlandsing politiek van koning WillemI in de taal

Concreet voor mij: ik hoef mijn geaardheid als Vlaming niet af te wijzen en te verhollandsen.
Er kwam een eind aan een soort identiteitscrisis waarbij die heroriëntatie in de geschiedenis geholpen heeft.
Gezien de ophanden zijnde splitsing van België ligt er in de historie een redelijke grondslag om mij toch thuis te voelen in NL- Limburg en zeker nu het Charter er is wat Limburg weer één maakt.
Dus heeft het begrip Belgie twee betekenissen voor mij. Ten eerste: of ik nu mijn vrouw een Noord Belgische noem van boven de rivieren of ik ben een Zuid Nederlander uit Vlaanderen of een Belg uit Gent, het is allemaal hetzelfde. Het is maar of ik de Germaanse of romaanse vertaling gebruik zoals op Alex.vrijzijn.be werd uitgelegd. Doch het begrip confederatium Belgium als Latijn voor de Verenigde Nederlanden heeft een ander inhoud gekregen.
Als Belg echter betekent, verfranst of Frans sprekend moeten zijn om van diens moedertaal en cultuur bestolen te worden dan zeg ik:
België Barst!!! Belgique n’existe plus pour moi, fini !!!

Vlaanderen is eigenlijk via de taalpolitiek bezet gebied. De taal is hier een wapen, taal en identiteit zijn wezenlijk verbonden, taal maakt deel uit van uw identiteit
Iemands identiteit veranderen doet ge door o.a. hem een andere taal op te dringen, Frans maakt deel uit van de Franse identiteit. Dus de bezetting is nog niet voorbij. . Een wonder van Gods genade is dat dit alles zonder geweld, vreedzaam gebeurt. De enige oplossing is een vreedzame scheiding, en broer\zus weer in het Oranje gezin herenigen.

Hiermee hoop ik wat duidelijk gemaakt te hebben hoe die verandering zich heeft ontwikkeld.
En toch ben ik Vlaming gebleven, mwa beetje verlimburgst maar dat had geen politieke inhoud. Nu echter meer.
Ge ziet, ben toch BELG :
Ben Eens Limburger Geworden ;-)

met de splitsing van België gaat zeker niet aan uw heimwee naar België verholpen worden, gewoon er wat meer op vakantie gaan zou ook al helpen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be