Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Waarom dient het metrieke stelsel de norm te zijn in Europa??? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=126988)

Mountain Dew 8 augustus 2009 19:50

Waarom dient het metrieke stelsel de norm te zijn in Europa???

Een vraag waar tegenwoordig niet veel mensen van wakker liggen maar eigen wel een beetje aandacht verdient in deze alsmaar groter wordende Europese "Reichsstaat". Geef toe, Miles per hour klinkt toch veel stoerder en directer dan kilo-meter-per-uur waar mij spontaan de vraag bespringt, "is dat nu met frieten of met kroketten"???? Het metrieke systeem, tot nader order nog steeds een uitvinding van het Franskiljonse imperialistische rijk is blijkbaar zonder enige vraagstelling tot het standaardmeetsysteem van vele Europese landen ingevoerd. Wat is er mis met de Fluid ounce, de amsterdamse pond, de hollandse Once of de Belgische drachmen?? Wordt het niet eens tijd om deze verderfelijke vormen van eenheidsworst en andere grijze "space assimilation" eens een halt toe te roepen???

filosoof 8 augustus 2009 20:07

waarom niet: véél practischer dan oz, ounces troy, lbs, stones, inches, quarts, pints, US galons, Imperial gallons, feet, yards, miles, knots, verges, werst, ea overblijfsels uit 't verleden. Reken jij nog in sestercies?

Flanelcondoom 8 augustus 2009 20:08

Mountain Jew is een construct.

Flanelcondoom 8 augustus 2009 20:09

O ja, filosoof, bedankt voor de morele steun ;)

Mountain Dew 8 augustus 2009 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4266537)
Mountain Jew is een construct.

:rofl:....Zat jouw moeder aan de Crack of zo??? .....

Mountain Dew 8 augustus 2009 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4266535)
waarom niet: véél practischer dan oz, ounces troy, lbs, stones, inches, quarts, pints, US galons, Imperial gallons, feet, yards, miles, knots, verges, werst, ea overblijfsels uit 't verleden. Reken jij nog in sestercies?

Miles klinkt toch veel cooler. Zeg naar het schijnt kun je imperiale maten steeds vermenigvuldigen met 3 dus dat kan ook al wel eens praktisch zijn of bent u een hersenloze slaaf indienst van de NEW WORLD ORDER???

Gorkum 8 augustus 2009 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mountain Dew (Bericht 4266548)
:rofl:....Zat jouw moeder aan de Crack of zo??? .....

I prefer http://www.tullamoredew.com/

Weet je waarom ?

Mountain Dew 8 augustus 2009 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gorkum (Bericht 4266553)
I prefer http://www.tullamoredew.com/

Weet je waarom ?

Nee, zeg het dan eens.

Adam Smith 8 augustus 2009 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mountain Dew (Bericht 4266549)
Miles klinkt toch veel cooler. Zeg naar het schijnt kun je imperiale maten steeds vermenigvuldigen met 3 dus dat kan ook al wel eens praktisch zijn of bent u een hersenloze slaaf indienst van de NEW WORLD ORDER???

Dus het metrieke stelsel vind u (Frans) imperialistisch, maar de Britse imperiale maten vind u niet (Brits) imperialistisch? Het gaat erom dat men om praktische redenen een standaard heeft, zodat iedereen weet waar men aan toe is. Over welke standaard kan men naar mijn optiek nog wel twisten, maar volgens mij niet het feit dat het praktisch het handigst is. Trouwens het was vaak zo dat men in het verleden, qua naam dezelfde maat had, maar dat verder verschilde; trouwens in VS heeft men ook een aantal maten etc. die qua gewicht/inhoud etc. verschillen van de Britse variant. Allemaal heel 'romantisch (in de zin van De Romantiek)' maar achterhaald en niet praktisch.

Gorkum 8 augustus 2009 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mountain Dew (Bericht 4266555)
Nee, zeg het dan eens.

Beter te z**pen dan jouw nick.

Reken jij nog in het twaalftallig stelsel ? Lijkt me wel gaaf imho

Mountain Dew 8 augustus 2009 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gorkum (Bericht 4266589)
Beter te z**pen dan jouw nick.

Reken jij nog in het twaalftallig stelsel ? Lijkt me wel gaaf imho

Mountain Dew is Vetttttttttt. Smaakt als limonade met het caffeinegehalte van Red Bull. Inderdaad mijn klok begint op 12.00am en stopt op 12.00pm
En nu een een Pint, een echte,:lol: maestro....

Jaani_Dushman 8 augustus 2009 21:27

Citaat:

Een yard is drie voet, dat klopt. En daarmee is het overzichtje van 3-verhoudingen ten einde.
Verder is een voet 12 inches, is een mijl 1760 yard, is een stone 14 pond, een ons 1/16e van een pond, etc...

Enkel Liberia, Birma en een paar achtergebleven regio's, gebruiken dit absurd systeem nog.

Jaani_Dushman 8 augustus 2009 21:31

Citaat:

Weet je wat nog veel cooler is? Bepaalde aboriginalstammen gebruiken liedjes om afstanden te bepalen, aangezien ze geen cijfers kennen. De afstand wordt dan gewoon vastgelegd door de duur van het liedje aan normale wandelsnelheid. Kijk, dát is pas cool!

willem1940NLD 9 augustus 2009 00:42

Britse units zijn een ramp voor ieder bestaanbaar getallenstelsel.

Dat wil niet zeggen dat ons huidig 10-tallig stelsel (gebaseerd op het meest gebruikelijk voorkomend aantal vingers of tenen aan mensen) "logisch" zou zijn want logisch of efficiënt zijn slechts stelsels gebaseerd op een macht van 2, dus

2-tallig (binair)
4-tallig
8-tallig (octaal)
16-tallig (hexadecimaal)
enzovoort.

Octaal zou het basis-onderwijs iets gemakkelijker maken, want 2 cijfers minder onthouden scheelt tamelijk veel in benodigde denk-capaciteit en de op te schrijven getallen worden er niet erg veel breder door.

Terugstappen uit het eenmaal aangeleerd 10-tallig stelsel naar 8-tallig is wel wat puzzelig: cijfers 8 en 9 bestaan niet meer, getal 10 betekent voortaan 8 en 100 (10²) heeft dan de waarde 64 (8²) 1000 8x8x8 (8³) =512 .... enzovoort. Hier stopt ongeveer mijn inzicht want "andersom", dus zeg maar de octale schrijfwijze voor onze huidige waarden kan ik niet in een redelijk tempo opspuien; beginnetje: 8 schrijft als 10; 9 schrijft als 11; 10 schrijft als 12; 11 schrijft als 13; 12 als 14; 13 als 15, 14 als 16; 15 als 17; 16 als 20(!); 17 als 21 ..... ik hoop dat ik het nog niet fout zeg want eraan wennen kan ik niet.

Grappig eigenlijk dat oude stelsels, zoals het Engelse, vaak met delingen/breuken nog wel neig(d)en tot hantering van iets wat daarop lijkt: half, kwart, achtste, zestiende .....

Ook hadden ooit oude munten als Oortje en Duit met zoiets te maken.

:)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaal

Jaani_Dushman 9 augustus 2009 00:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 4266916)

Dat wil niet zeggen dat ons huidig 10-tallig stelsel (gebaseerd op het meest gebruikelijk voorkomend aantal vingers of tenen aan mensen) "logisch" zou zijn want logisch of efficiënt zijn slechts stelsels gebaseerd op een macht van 2, dus

2-tallig (binair)
4-tallig
8-tallig (octaal)
16-tallig (hexadecimaal)
enzovoort.

Octaal zou het basis-onderwijs iets gemakkelijker maken, want 2 cijfers minder onthouden scheelt tamelijk veel in benodigde denk-capaciteit en de op te schrijven getallen worden er niet erg veel breder door.

Terugstappen uit het eenmaal aangeleerd 10-tallig stelsel naar 8-tallig is wel wat puzzelig: cijfers 8 en 9 bestaan niet meer, getal 10 betekent voortaan 8 en 100 (10²) heeft dan de waarde 64 (8²) 1000 8x8x8 (8³) =512 .... enzovoort. Hier stopt ongeveer mijn inzicht want "andersom", dus zeg maar de octale schrijfwijze voor onze huidige waarden kan ik niet in een redelijk tempo opspuien; beginnetje: 8 schrijft als 10; 9 schrijft als 11; 10 schrijft als 12; 11 schrijft als 13; 12 als 14; 13 als 15, 14 als 16; 15 als 17; 16 als 20(!); 17 als 21 ..... ik hoop dat ik het nog niet fout zeg want eraan wennen kan ik niet.

Grappig eigenlijk dat oude stelsels, zoals het Engelse, vaak met delingen/breuken nog wel neig(d)en tot hantering van iets wat daarop lijkt: half, kwart, achtste, zestiende .....

Ook hadden ooit oude munten als Oortje en Duit met zoiets te maken.

:)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaal

Als je de snelheid van werken wil bevorderen, ga je beter in omgekeerde richting: bijvoorbeeld het hexadecimaal stelsel. Je getallen worden een stuk korter. Het vraagt wel iets meer tijd om de extra symbolen aan te leren.

Maar het gaat hier uiteindelijk niet over het getallenstelsel, maar over de keuze tussen het metrisch systeem en het imperiaal systeem. Het eerste neemt het grondgetal 10 over van het getallenstelsel, en het tweede kent in het geheel geen achterliggende logica.

willem1940NLD 9 augustus 2009 01:06

Ja, wij moesten vroeger voor het vak handelsrekenen tamelijk veel van de Engelse en USA-units uit het hoofd kennen en leren omrekenen naar Metrisch, inclusief met koersen naar andere valuta; sommige weet ik nog:

Een Pond was 20 shillings en 1 shilling was 12 pennies (máár een Guinea was 21 shillings ....).

Een Ton was 20 hundredweights(cwt); hundredweight=4 quarters ... en als ik me niet vergis, 128 pounds in een quarter .... ?

Gekmakend mengsel.

:evil:

Jaani_Dushman 9 augustus 2009 01:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 4266943)
Ja, wij moesten vroeger voor het vak handelsrekenen tamelijk veel van de Engelse en USA-units uit het hoofd kennen en leren omrekenen naar Metrisch, inclusief met koersen naar andere valuta; sommige weet ik nog:

Een Pond was 20 shillings en 1 shilling was 12 pennies (máár een Guinea was 21 shillings ....).

Een Ton was 20 hundredweights(cwt); hundredweight=4 quarters ... en als ik me niet vergis, 128 pounds in een quarter .... ?

Gekmakend mengsel.

Het onbegrijpelijke is dat het absurde imperiale stelsel pas ingevoerd is, meer dan 30 jaar ná het logische metrische systeem.

patrickve 9 augustus 2009 06:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mountain Dew (Bericht 4266527)
Het metrieke systeem, tot nader order nog steeds een uitvinding van het Franskiljonse imperialistische rijk is blijkbaar zonder enige vraagstelling tot het standaardmeetsysteem van vele Europese landen ingevoerd.

De reden is niet een ode te zingen aan Napoleon, maar gewoon omdat het veel praktischer en logischer in elkaar steekt (wat trouwens de bedoeling was van Napoleon destijds). Als je er culturele voorkeuren op na houdt, dan zouden we ook in Romeinse cijfers moeten werken, cultureel veel Europeser dan die vieze Arabische cijfers...
Al eens een vermenigvuldiging (of zelfs maar een som) gemaakt met Romeinse cijfers ? Geen wonder dat dat rijk is ineengestort :-)

cheverrant 9 augustus 2009 08:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 4266571)
Dus het metrieke stelsel vind u (Frans) imperialistisch, maar de Britse imperiale maten vind u niet (Brits) imperialistisch? Het gaat erom dat men om praktische redenen een standaard heeft, zodat iedereen weet waar men aan toe is. Over welke standaard kan men naar mijn optiek nog wel twisten, maar volgens mij niet het feit dat het praktisch het handigst is. Trouwens het was vaak zo dat men in het verleden, qua naam dezelfde maat had, maar dat verder verschilde; trouwens in VS heeft men ook een aantal maten etc. die qua gewicht/inhoud etc. verschillen van de Britse variant. Allemaal heel 'romantisch (in de zin van De Romantiek)' maar achterhaald en niet praktisch.

Kompleet eens met uw commentaar.
Wat zo "cool" is in de USA is dat niet noodzakelijk hier. En waarom zouden we ook dingen van de USA imiteren ? De samenleving lijkt me daar niet zo direkt ideaal. In Europa evenmin, maar als het ideaal alleen bestaat uit dingen imiteren is het ideaal pover, waar dan ook.

the_dude 9 augustus 2009 12:42

en leer hen ondertussen ook eens dat football voetbal is.

Jarno 9 augustus 2009 13:05

Mountain Dew, ga eens twintig el verder leuteren.

Johan Bollen 9 augustus 2009 13:32

Ik dacht dat de Britten pogen om te schakelen naar het metrisch stelsel, en dat tenminste gedeeltelijk ook gedaan hebben. Logisch, want dat is een superieur stelsel als je pretendeert verder te geraken dat wat aankopen in een supermarkt. Vergelijk maar eens het gebruik van een precisiemeetinstument in de twee systemen.

filosoof 9 augustus 2009 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno (Bericht 4267306)

20 zeemijlen (=1,852km elk), aub!!:roll:

filosoof 9 augustus 2009 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 4266943)

Gekmakend mengsel.

Ik leerde ze (gedeeltelijk) door Jules Verne en Engelse autotijdschriften te lezen.
het VK komt -langzaamaan- er van terug, de US (en Canada) nog niet.

Tavek 9 augustus 2009 14:50

NASA is overgeschakeld naar SI eenheden als ik me niet vergis, vooral omdat internationale projecten in de soep lopen als ze hun eenheden gebruikten en de rest van de wereld SI.

Het is idioot om twee verschillende systemen te houden, en SI is duidelijk de winnaar.

liberalist_NL 9 augustus 2009 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mountain Dew (Bericht 4266527)
Een vraag waar tegenwoordig niet veel mensen van wakker liggen maar eigen wel een beetje aandacht verdient in deze alsmaar groter wordende Europese "Reichsstaat". Geef toe, Miles per hour klinkt toch veel stoerder en directer dan kilo-meter-per-uur waar mij spontaan de vraag bespringt, "is dat nu met frieten of met kroketten"???? Het metrieke systeem, tot nader order nog steeds een uitvinding van het Franskiljonse imperialistische rijk is blijkbaar zonder enige vraagstelling tot het standaardmeetsysteem van vele Europese landen ingevoerd. Wat is er mis met de Fluid ounce, de amsterdamse pond, de hollandse Once of de Belgische drachmen?? Wordt het niet eens tijd om deze verderfelijke vormen van eenheidsworst en andere grijze "space assimilation" eens een halt toe te roepen???

Omdat de hele wereld dit systeem voert, m.u.v. de Angelsaksische wereld.

liberalist_NL 9 augustus 2009 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mountain Dew (Bericht 4266592)
Mountain Dew is Vetttttttttt. Smaakt als limonade met het caffeinegehalte van Red Bull. Inderdaad mijn klok begint op 12.00am en stopt op 12.00pm
En nu een een Pint, een echte,:lol: maestro....

:cheer: Aquarius :cheer:

:twisted:

patrickve 9 augustus 2009 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4267410)
NASA is overgeschakeld naar SI eenheden als ik me niet vergis, vooral omdat internationale projecten in de soep lopen als ze hun eenheden gebruikten en de rest van de wereld SI.

En vooral omdat ze daar al eens grote kosten mee gehad hebben, he.

http://www.space.com/missionlaunches...upd_093099.htm

Citaat:

The origin of the mistake apparently dates back to the very first maneuverings of the craft, which was launched on December 11, 1998.

A Lockheed Martin spokesperson confirmed that their engineers had been sending data in English units.

When asked whether the company was aware that NASA had been expecting metric units, the spokesperson said, "Obviously not."
en... patat !

Mountain Dew 9 augustus 2009 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4266628)
Weet je wat nog veel cooler is? Bepaalde aboriginalstammen gebruiken liedjes om afstanden te bepalen, aangezien ze geen cijfers kennen. De afstand wordt dan gewoon vastgelegd door de duur van het liedje aan normale wandelsnelheid. Kijk, dát is pas cool!

Is ook zo...i love the aborginals. Ik heb ooit nog met de grote stamleider zijn zus zitten rommelen....I think i,ve got a Hard one!!!!!8O

Mountain Dew 9 augustus 2009 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno (Bericht 4267306)

Elke keer als ik in Limboer kom begrijp ik waarom ik enkele eeuwen in de tijd ben gereist. En ik heb het hier niet over bakmeel hé jongen. Kom ga gauw wat houtfiguurtjes zagen.....

Mountain Dew 9 augustus 2009 22:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4267368)
Ik leerde ze (gedeeltelijk) door Jules Verne en Engelse autotijdschriften te lezen.
het VK komt -langzaamaan- er van terug, de US (en Canada) nog niet.

Fout, Canada is al jaren metriek en de UK behoud haar meeste imperiale maten. De USA denkt er niet aan om dat systeem van de slakkenvreters over te nemen en ze hebben gelijk....

Jarno 9 augustus 2009 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mountain Dew (Bericht 4268067)
Elke keer als ik in Limboer kom begrijp ik waarom ik enkele eeuwen in de tijd ben gereist. En ik heb het hier niet over bakmeel hé jongen. Kom ga gauw wat houtfiguurtjes zagen.....

Moehahahaha! Wat ben jij een grapjas! Limboer! Ik kom niet meer bij! Houtfiguurtjes! Hi-la-risch!

Micele 9 augustus 2009 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mountain Dew (Bericht 4268073)
Fout, Canada is al jaren metriek en de UK behoud haar meeste imperiale maten. De USA denkt er niet aan om dat systeem van de slakkenvreters over te nemen en ze hebben gelijk....

Eens kijken naar snelheidsbeperkingen, zelfs vele US-staten gebruiken ook metrisch naast imperial:
Citaat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_l...m_speed_limits
Units of measurement

The vast majority of countries use metric units (kilometres per hour) rather than Imperial units (miles per hour).

Occasionally, different units of speed measurement are used on each side of a border. For example, Northern Ireland (part of the UK) uses values calculated in miles per hour (mph) for speed limits and miles for distance, whereas the Republic of Ireland uses kilometres per hour (km/h) for speed limits and kilometres for distance.

The UK and the United States are the only major nations still using the Imperial units system.

The U.S. has shown no intention to convert to SI units, and reverted to imperial units in states that had both imperial and SI systems such as California and Arizona. However, Ohio, South Dakota, Maine, and Vermont (especially near the Canadian border) still have some SI distances and speeds on their exit distance and speed limit signs (such as 70 mph (110 km/h) / 110 km/h, or 3 miles / 5 km to next exit). When entering Canada, signs are posted reminding drivers that metric signage is in use. Conversely upon entering the U.S. from Canada, some drivers are shown a metric speed limit sign. Some exit distance signs on Interstates in New Hampshire are marked with the distance in miles followed by the distance in kilometres shown in parentheses. Houston, Texas has some signs in both SI and imperial units near its airports and downtown. Delaware Route 1 and Interstate 19 have exits numbered by kilometre - I-19 also has kilometre posts.

willem1940NLD 9 augustus 2009 23:12

http://nl.wikipedia.org/wiki/Metriek_stelsel

Citaat:

.... Huidige toestand

Het metrieke stelsel werd bijna overal ingevoerd. Alleen in Liberia, Myanmar en de Verenigde Staten wordt het metrische systeem nog steeds niet als wettelijke standaard erkend. Men hanteert in de VS nog het imperiale systeem (met o.a. mijlen, voeten, yards, inches). Dit leidt er soms tot opmerkelijke problemen. Voor veel specialistische apparatuur die men daar uit het buitenland betrekt en die wel metrisch is, moet men een apart stel werktuigen, sleutels, moeren enz. bij de hand hebben. In 1983 kwam een vliegtuig van Air Canada tijdens de vlucht zonder brandstof te zitten door hantering van het verkeerde systeem bij controle van de hoeveelheid kerosine. In 1999 is er zelfs een dure ruimtesatelliet, nl. de Mars orbiter, verloren gegaan omdat de software voor het ene stelsel geschreven was en de beoogde hoogte waar de satelliet naar toe gestuurd werd in het andere stelsel ingetypt werd. [1]

Een van de meest in het oog springende verschillen tussen beide stelsels is dat het metrieke stelsel consistent veelvouden van 10 (SI-prefix) gebruikt: deci (1/10), deca (10), milli (1/1000), kilo (1000), enzovoort.

maddox 9 augustus 2009 23:19

Ik heb al veel plezier gehad aan het gebruik van mijn tinnen beker van een halve liter in Britse pups. Die tappen die ook vol, maar dat geeft me wel 50cc extra+, voor niks.

Hun pinten zijn maar 440 cc...

Micele 9 augustus 2009 23:22

Naja, het zal niet meer lang duren of de Amerikanen gaan ook metrisch...

Citaat:

Imperial and U.S. customary units

Both the Imperial units and U.S. customary units derive from earlier English units. Imperial units were mostly used in the British Commonwealth and the former British Empire. They are still used in common household applications to some extent and so are also sometimes called common units, but have now been mostly replaced by the metric system in commercial, scientific, and industrial applications.
Contrarily, however, U.S. customary units are still the main system of measurement in the United States. While some steps towards metrication have been made (mainly in the late 1960s and early 1970s), the customary units have a strong hold due to the vast industrial infrastructure and commercial development.

The effort is proceeding slowly due to the overwhelming financial cost of converting the existing infrastructure. U.S. companies which trade internationally are more likely to use the metric system due to international standards and certifications such as ISO9000. The metric system is preferred in certain fields such as science, medicine, technology and the military. The building profession uses US customary units, though architects working internationally are increasingly adapting to the metric system.

http://en.wikipedia.org/wiki/Customa...ustomary_units

Info: Alle landen die de overstap deden met datum:

http://lamar.colostate.edu/~hillger/internat.htm#chart

Citaat:

The main points to be garnered from the chart (above) are:

Only a few small countries, including some un-listed Caribbean nations heavily influenced by the U.S., have not formally adopted the use of SI.
Among countries not claiming to be metric, the U.S. is the only significant holdout.

schaker 9 augustus 2009 23:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 4266916)

Dat wil niet zeggen dat ons huidig 10-tallig stelsel (gebaseerd op het meest gebruikelijk voorkomend aantal vingers of tenen aan mensen) "logisch" zou zijn want logisch of efficiënt zijn slechts stelsels gebaseerd op een macht van 2, dus .... 8-tallig (octaal)

Terugstappen uit het eenmaal aangeleerd 10-tallig stelsel naar 8-tallig is wel wat puzzelig: cijfers 8 en 9 bestaan niet meer, getal 10 betekent voortaan 8 en 100 (10²) heeft dan de waarde 64 (8²) 1000 8x8x8 (8³) =512 .... enzovoort.

Consequent 8-tallig octaal heeft wel wat....
Een week heeft dan 8 dagen, en een maand altijd 32 dagen (4 weken).
Een jaar (met natuurlijk 8 maanden) heeft dan 256 dagen.
Dat gedoe met schrikkeldagen meteen afschaffen.

En dat rare 24 uren van elk 60 minuten per dag is ook onlogisch, weg ermee!

Micele 9 augustus 2009 23:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaker (Bericht 4268121)

Dag en nacht afschaffen... ;-)

De boerenbeesten gaan staken...

willem1940NLD 10 augustus 2009 00:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaker (Bericht 4268121)

Nee, een jaar heeft (in tientallig stelsel) 365,25 dag (ongeveer); dat heeft met de zon te maken, het voornaamste vaste punt in ons zonnestelseltje en als je daarmee gaat knoeien wordt het veel te moeilijk.

Een grote verbetering zou reeds zijn (allang door iemand anders bedacht maar ik weet de naam niet):

(nog steeds tientallig stelsel)

13 maanden van elk 4 weken = 364 dagen.

Aparte "nieuwjaarsdag" om tot 365 te komen.

Verder, de keren dat een schrikkeldag nodig is om die ca. 0,25 dag te compenseren, een dubbele nieuwjaarsdag invoegen ....

Die 0,25 dag heb ik nooit goed begrepen; misschien hebben we onze "seconde" iets te kort gekozen?

Jarno 10 augustus 2009 00:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 4268137)
Nee, een jaar heeft (in tientallig stelsel) 365,25 dag (ongeveer); dat heeft met de zon te maken, het voornaamste vaste punt in ons zonnestelseltje en als je daarmee gaat knoeien wordt het veel te moeilijk.

Een grote verbetering zou reeds zijn (allang door iemand anders bedacht maar ik weet de naam niet):

(nog steeds tientallig stelsel)

13 maanden van elk 4 weken = 364 dagen.

Aparte "nieuwjaarsdag" om tot 365 te komen.

Verder, de keren dat een schrikkeldag nodig is om die ca. 0,25 dag te compenseren, een dubbele nieuwjaarsdag invoegen ....

Die 0,25 dag heb ik nooit goed begrepen; misschien hebben we onze "seconde" iets te kort gekozen?

De seconde is de internationale standaardeenheid van tijd. Zij is gedefinieerd als de duur van 9 192 631 770 perioden van de straling die correspondeert met de overgang tussen de twee hyperfijnenergieniveaus van de grondtoestand van een 133cesiumatoom in rust bij een temperatuur van 0 K.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be