![]() |
Blokbuster: Vrijheid van meningsuiting in Hasselt? Blokbuster wordt geviseerd op Pukk
Donderdag voerde Blokbuster campagne aan Pukkelpop met anti-racistische stickers en pamfletten. De reacties van de festivalgangers waren uiterst positief! Na een halfuur werd ons echter zowel door de organisatie van Pukkelpop als door de lokale politie de boodschap gegeven dat we gearresteerd zouden worden als we hiermee doorgingen. Het recht om politieke campagnes te voeren op de openbare weg werd nochtans al meermaals door onder meer de Raad van State bevestigd.
Ondanks verschillende aanvragen, kregen wij geen stand en werd ons zelfs gezegd dat er geen stands meer waren. Andere organisaties als de Wereldwinkel en de ABVV-Jongeren kregen wel een stand op de camping. Wordt Blokbuster als anti-racistische campagne geviseerd omdat we het verband durven leggen tussen de groei van extreem-rechts en het beleid van de traditionele partijen? Deze schending van de vrije meningsuiting gebeurt in de marge van een festival georganiseerd door een parlementslid van de SP.a (Chokri Mahasinne) in een stad met een SP.a-burgemeester. Toeval? Blokbuster legt zich uiteraard niet neer bij deze willekeur en zal het recht om haar mening te verspreiden afdwingen. Komende zaterdag zullen we in de buurt van Pukkelpop opnieuw campagne voeren. Indien de organisatoren zich wensen uit te spreken tegen Blokbuster, zullen ze ons moeten laten oppakken. Dat zullen we in voorkomend geval aangrijpen voor een campagne voor het recht op vrije meningsuiting naast een juridische procedure. Blokbuster Blokbuster is een anti-racistische campagne die al jarenlang consequent strijd voert tegen extreem-rechts en racisme. Onze campagne kent verschillende actieterreinen op nationaal en internationaal vlak. We organiseren protestacties tegen het VB en aanverwanten, reageren tegen fascistisch geweld, betuigen solidariteit met internationale acties. Vorig jaar trok Blokbuster bijvoorbeeld met een 70-tal Belgische jongeren naar een anti-fascistische blokkade in Keulen waarmee een Europese anti-islambijeenkomst van onder meer het VB werd verhinderd. Wij staan voor geweldloze acties en campagnes. Op tal van festivals verspreiden we onze stickers en pamfletten onder jongeren. Voor onze stickers vragen we een vrije bijdrage om de acties te financieren. Hierdoor kunnen we onafhankelijk van subsidies, bedrijven,... acties opzetten. Met dergelijke campagnes wordt de brede steun van jongeren voor onze acties geconcretiseerd. Net als de vorige jaren en net als op tal van andere festivals wilden we dit jaar opnieuw campagne voeren aan de camping van Pukkelpop. We dienden een aantal aanvragen in, maar er werd ons gemeld dat er geen stands meer werden toegelaten. Dat is spijtig, een festival mag niet alleen om de muziek en de commercie draaien maar heeft ook een bredere sociale en maatschappelijke functie. Als een grote groep jongeren bijeenkomt, biedt dit mogelijkheden om ook in te gaan op maatschappelijke thema's. Daar heeft een anti-racistische campagne als Blokbuster zeker een plaats. Net als de vorige jaren kregen we van de aanwezige jongeren heel veel goede reacties. Dat maakt duidelijk dat het genieten van muziek te combineren valt met discussies over maatschappelijke problemen. Bron: politics.be |
Ik begrijp niet waarom blokbuster er geweerd wordt.
|
Citaat:
|
Muziek en maatschappelijke discussie: tot daar toe OK.
Ik weet niet wat er op die stickers en zo stond, maar als het iets was in de zin van de "Nie wieder Faschismus - Stop Vlaams Blok" van indertijd, dan is dat partijpolitiek en hoort dat inderdaad niet thuis op een commercieel evenement. Al was het maar om confrontaties met andersgezinden te vermijden (ondanks de dure bierprijzen en de kleine bekertjes kan zoiets snel uit de hand lopen ;-)) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
2) op die stickers staat of wel "Jobs -geen racisme, alles wat ons verdeelt verzwakt ons" of "Stop racisme - want alles wat ons verdeelt verzwakt ons". |
Citaat:
Citaat:
|
Blokbuster...das toch die jeanettenbende die tegenwoordig geen volk meer op straat krijgt en nauwelijks nog activiteiten kan organiseren.
|
In welke zin hier de vrijheid van meningsuiting verhinderd wordt is me een raadsel.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is trouwens "het" N-SA en niet "de" N-SA. Trouwens het N-SA organiseert binnenkort een congres tegen kapitalisme...u komt toch ook Pietje ? |
Citaat:
Maar zulke actie zal waarschijnlijk meer in de lijn liggen van leeglopers moeten hun tijd met iets doorbrengen hé. Dus wat is het nut van die zogenaamde blokbusters, buiten een politiek tintje. alhoewel zo te lezen zou het tintje kunnen aan verwateren, de ene linkse groep voelt zich benadeelt tegenover de andere groep. Achtereen amok in het hoenderhuis, schelden en wie weet elkanders vuile zaakjes blootleggen. :-D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Goed van de organisatie.
Een mens gaat naar Pukkelpop voor de muziek en niet voor extremistische onzin. |
Citaat:
Waarmee ik het niet wil opnemen voor Blokbuster, die organisatie lijkt me niet echt productief id strijd tegen radicaal-rechts |
Altijd maar zagen...
|
Citaat:
Tel daarbij ook nog een beetje de 'zachte dwang' die er ongetwijfeld bij zo'n actie uitgaat om dat propagandamateriaal aan te nemen. Niemand wil toch ook maar enigzins onterecht laten uitschijnen dat hij wel eens een Blokker zou kunnen zijn, niet? |
Wat een ongeloofelijk gezever!
Blokbuster is een campange tegen één enkele partij. Kijk, ik deel niet de mening van het vb maar voor mij is het een partij zoals Groen!: ongeloofelijk domme standpunten en ik zou er nooit op stemmen, maar ze zijn nu eenmaal eerlijk (!) verkozen door de bevolking. Is dat nu zo moeilijk te aanvaarden? En Blokbuster kun je nu toch moeilijk vergelijken met Wereldwinkel en dergelijke, ook al is het allemaal één zooi links achterlijk gezwans. Als ik ooit die pipo's tegen kom, ga ik toch een goed mijn 'gedacht' zeggen! Ik ben ze namelijk nog nooit tegengekomen op een festival. (Mischien maar goed ook) |
Citaat:
Communisme is, net als het kapitalisme een economisch systeem. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
ps: blokbuster is toch LSP, neen? |
Citaat:
Zou je het trouwens ook zo onbegrijpelijk vinden mochten de jongerenafdeling van het VB er geweerd worden? |
Citaat:
|
Waar was Blokbuster op het concert van Identity Project zaterdag?
|
Citaat:
|
Citaat:
Bekijk trouwens het logo en de site van Blokbuster: dat zegt toch genoeg!Overal 'Tegen Nazi's', 'Geen Racisme', bla bla bla en dan een hoop posts over het VB en geen enkele andere partij. Als dat nog niet duidelijk is. Jij hebt het niet zo voor rechts en dat is jouw mening en daar mag je voor uit komen. Maar ik walg van SP-A, Groen!, PVDA, PS, ... en ik verafschuw alles wat rood is. En dat is mijn mening en daar heb ik recht op. Maar ik ga die partijen en politieke strekkingen toch niet verbieden om deel te nemen aan het politieke spel. Dommen mensen mogen ook hun mening uiten. Ik ga toch niet op straat rondlopen en roepen dat het allemaal vuile communisten zijn (vooral dan zo vlak voor de verkiezingen). Neen, ik deel hun mening niet, maar ze hebben even veel rechten als ik. Het VB is een radicale partij en je deelt hun mening niet (doe ik trouwens ook niet altijd), maar naar mijn gevoel (en dat is ook weer maar mijn mening) zeggen of doen ze niets verkeerd. PVDA is ook een extreme partij en hun ideologie leunt tegen het communisme, maar zij doen niets verkeerd (naar mijn beschijden mening toch). Het enige jammere voor die linkse rakkers is dat het VB wel veel stemmen haalt, de PVDA en andere minder. Dat ik jammer voor die linkse rakkers, maar ze moeten er mee leven. Mischien dat ooit de rode partijen in dit land aan de macht komen (bij God, laten we hopen van niet!). Dan zullen alle rechtse rakkers en VB stemmers daar ook moeten mee leren leven. Als iemand jou mening niet deelt, dan is het daarom nog geen racist. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Is een anti-racisme-boodschap partijpropaganda? Citaat:
|
Voor degenen die willen weten hoe het zaterdag afgelopen is.
"Donderdag werden militanten die campagne voerden voor het anti-fascistische Blokbuster bedreigd door de organisatoren en politie van Pukkelpop. Er werd hen gezegd dat ze zouden worden opgepakt. Hierop werd besloten om zaterdag met een grotere groep aan Pukkelpop te staan. Na een beperkte poging tot intimidatie werden we verder met rust gelaten waardoor we effectief campagne konden voeren. Daarbij kregen we heel veel goede reacties van jongeren die ons willen steunen en/of meewerken." http://www.blokbuster.be/site/bb/htd...p?storyid=1017 Maar op Maanrock Mechelen "Zaterdag en zondag trokken militanten van Blokbuster naar Maanrock in Mechelen om er steun te verwerven voor de vele anti-racistische campagnes, acties en betogingen die jaarlijks door Blokbuster worden georganiseerd. Zaterdag konden onze leden ongestoord hun gang gaan, maar zondag stootte een groep van een 10-tal Blokbusters op de overijverige commissaris Lode Bogaerts uit Antwerpen." http://www.blokbuster.be/site/bb/htd...p?storyid=1019 Het is de moeite om het hele verhaal te lezen. |
Citaat:
Toen het VB een verboden betoging tegen de islam organiseerden werden ze toch ook hardhandig aangepakt en gearresteerd? Toen heb ik jou of Blokbuster niet horen klagen .... |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:49. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be