Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Spanje moet incommunicado beëindigen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=128524)

Txiki 17 september 2009 08:12

Spanje moet incommunicado beëindigen

In een nieuw rapport over het detentiebeleid in Spanje, maakt Amnesty International brandhout daarvan.

Citaat:

Amnesty International illustrates how Spain has one of the strictest detention regimes in Europe which is in breach of the country's obligations under international human rights law.
Het volledige artikel: http://www.amnesty.org/en/news-and-u...ntion-20090915

Eindelijk! Nu de stilte in de media nog zien te doorbreken.

Frans Oghtendlicht 17 september 2009 10:55

Hoezo, Spanje is toch een lid van de EU? Daar is alles toch koek en ei, het toonbeeld van democratie en beschaving?

Jazeker 17 september 2009 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4339289)

Dat soort stilte is ons hier te lande ook wel bekend.

SDX 17 september 2009 13:49

Gelijk hebben ze, je komt niet zomaar onverwacht pardoes in een gevangenis terecht, het moeten dus ook geen 5* hotels zijn.

Voorbeeldje; vorig jaar werd er in ons dorp een Italiaanse toeriste vermist, na 1 week werd het meisje vermoord (en verkracht) teruggevonden, na een paar dagen werd de dader (immigrant/allochtoon) gevat, hij werd overgebracht naar de gevangenis in Girona, na een maand - want hij zat gewoon tussen andere gevangenen, niet in een aparte cel of wat dan ook zoals gebruikelijk is in de 'lage landen' bij voorhechtenis - na 1 maand dus was hij vermoord, om het leven gebracht óók niet meer bij de 'levenden' (net als zijn slachtoffer) - ik kan daar niet om rouwen, wél om de nabestaanden van dat vermoorde en verkrachte meisje!

Viva España!

Txiki 17 september 2009 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 4339830)
Gelijk hebben ze, je komt niet zomaar onverwacht pardoes in een gevangenis terecht, het moeten dus ook geen 5* hotels zijn.

Voorbeeldje; vorig jaar werd er in ons dorp een Italiaanse toeriste vermist, na 1 week werd het meisje vermoord (en verkracht) teruggevonden, na een paar dagen werd de dader (immigrant/allochtoon) gevat, hij werd overgebracht naar de gevangenis in Girona, na een maand - want hij zat gewoon tussen andere gevangenen, niet in een aparte cel of wat dan ook zoals gebruikelijk is in de 'lage landen' bij voorhechtenis - na 1 maand dus was hij vermoord, om het leven gebracht óók niet meer bij de 'levenden' (net als zijn slachtoffer) - ik kan daar niet om rouwen, wél om de nabestaanden van dat vermoorde en verkrachte meisje!

Viva España!

Wat heeft dat met die incommunicado te maken?

SDX 17 september 2009 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4339834)
Wat heeft dat met die incommunicado te maken?

Het heeft te maken met dit:
Citaat:

Spain has one of the strictest detention regimes in Europe which is in breach of the country's obligations under international human rights law.
Streng en strikt gevangenisbeleid - Viva España!

Txiki 17 september 2009 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 4339905)
Het heeft te maken met dit:

Streng en strikt gevangenisbeleid - Viva España!

Je doet niet eens de moeite om iets te lezen... laat staan te reageren op het onderwerp...

Zo blind dat sommigen hier zijn :roll:

SDX 17 september 2009 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4339968)
Je doet niet eens de moeite om iets te lezen... laat staan te reageren op het onderwerp...

Zo blind dat sommigen hier zijn :roll:

Ik héb het gelezen en sta nog steeds achter España - zoals ik al eerder zei, je belandt niet 'zomaar' in de gevangenis!

"National security and public safety" zijn belangrijker dan "Mohamed Mrabet Fahsi who was arrested on terrorism-related charges" die zijn advocaat niet kan bellen!
...en er dan nog snel bijverzint dat hij; "tortured and ill-treated" was.

willem1940NLD 17 september 2009 15:32

Ontsnappen ook in Spanje wel eens gevangenen? Dan moet het toch wel een echt EU-land zijn ...

Tavek 17 september 2009 15:54

Gewoon zorgen dat ge niet in den bak terecht komt en alles is koek en ei.

Ik vermoed dat iemand die ETA lieverdjes niet graag ziet afzien.

Txiki 17 september 2009 16:00

Een rapport van Amnesty International over Spanje... en jullie geraken niet verder dan een paar simplismen?

SDX 17 september 2009 16:03

Dat "Amnesty International" de gevangenissen maar eens "internationaal" gaat controleren - of ze dan nog zo'n grote bek hebben over Spanje - daarginds hébben ze niks te bleiten?

Txiki 17 september 2009 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 4340102)
Dat "Amnesty International" de gevangenissen maar eens "internationaal" gaat controleren - of ze dan nog zo'n grote bek hebben over Spanje - daarginds hébben ze niks te bleiten?

Wat hebben gevangenissen elders ermee te maken? De ene scheve situatie praat de andere toch niet goed?

En wat doe je met de bevindingen van de Mensenrechtencommissie van de VN? Ook gelul?

Kodo Kodo 17 september 2009 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4340084)
Gewoon zorgen dat ge niet in den bak terecht komt en alles is koek en ei.

Ik vermoed dat iemand die ETA lieverdjes niet graag ziet afzien.

Wacht maar eens af wat er over een paar jaar met de hele EU gebeurt als het Verdrag van Lissabon wordt goedgekeurd! Misschien geraak jij dan nog eens "in den bak" zonder dat je een vlieg iets hebt aangedaan... of juist omdat je geen vlieg iets hebt aangedaan!

Voor de Basken heb ik de grootste bewondering, en het is heel jammer dat zoveel sympathieke Spanjaarden zo weinig begrip hebben voor de rechtmatige eisen van dat moedige volk. Daardoor beschikken kwaadwillige politici over een vrijbrief om de ETA strenger aan te pakken dan ze verdient. Als de Basken zelfs bij ons Vlamingen nog niet op begrip kunnen rekenen, op wie kunnen ze dan wél rekenen?

Ik ga in gedachten onder de eik van Gernika staan en zweer: op mij altijd en overal!

toccata 17 september 2009 23:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4339289)

Het volledige artikel: http://www.amnesty.org/en/news-and-u...ntion-20090915

Op mijn facebook geplaats :-)

Herr Flick 18 september 2009 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4340095)
Een rapport van Amnesty International over Spanje... en jullie geraken niet verder dan een paar simplismen?

Amnesty International dat zijn voor mij een bende linkse huilebalken die niks zinnigs te vertellen hebben, een paar brave en naieve militanten aan het werk zetten, en waarvan de bigboss en zijn board of directors, ongetwijfeld regelmatig en goed op reis gaat van de ingezamelde centen.

daar waar ze moeten zijn durven ze niet komen of durven ze niets over zeggen. (Darfoer etc... )

daar waar ze niet moeten zijn, gaan ze wat neuten over politieke gevangenen die er helemaal niet zijn en gangsters die slecht behandeld zouden worden.

Txiki 18 september 2009 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4341297)
Amnesty International dat zijn voor mij een bende linkse huilebalken die niks zinnigs te vertellen hebben, een paar brave en naieve militanten aan het werk zetten, en waarvan de bigboss en zijn board of directors, ongetwijfeld regelmatig en goed op reis gaat van de ingezamelde centen.

daar waar ze moeten zijn durven ze niet komen of durven ze niets over zeggen. (Darfoer etc... )

daar waar ze niet moeten zijn, gaan ze wat neuten over politieke gevangenen die er helemaal niet zijn en gangsters die slecht behandeld zouden worden.

Ik zal de volgende keer met het rapport van de VN afkomen ;-)

Herr Flick 18 september 2009 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 4340194)
Wacht maar eens af wat er over een paar jaar met de hele EU gebeurt als het Verdrag van Lissabon wordt goedgekeurd! Misschien geraak jij dan nog eens "in den bak" zonder dat je een vlieg iets hebt aangedaan... of juist omdat je geen vlieg iets hebt aangedaan!

Voor de Basken heb ik de grootste bewondering, en het is heel jammer dat zoveel sympathieke Spanjaarden zo weinig begrip hebben voor de rechtmatige eisen van dat moedige volk. Daardoor beschikken kwaadwillige politici over een vrijbrief om de ETA strenger aan te pakken dan ze verdient. Als de Basken zelfs bij ons Vlamingen nog niet op begrip kunnen rekenen, op wie kunnen ze dan wél rekenen?

Ik ga in gedachten onder de eik van Gernika staan en zweer: op mij altijd en overal!

Als morgen het overigens denkbeeldige front voor de bevrijding van Vlaanderen het politiekantoor van wemel doet ontploffen waarbij 5 burger slachtoffers vallen , neem ik aan dat u even enthousiast bent ?

Dat is het verschil, immers ik als vlaming heb respect voor hun onafhankelijkheidsstrijd, dat ze daarvoor politiekantoren opblazen, ok soms is harde actie al eens nodig maar ze schrikken ook niet terug om gewoon mensen te vermoorden, en dat is er toch wel een beetje over.

Herr Flick 18 september 2009 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4341304)
Ik zal de volgende keer met het rapport van de VN afkomen ;-)

Dat is hetzelfde he, ;-) die hun gezag is zeker een scheet in ne netzak.

Txiki 18 september 2009 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4341309)
Dat is hetzelfde he, ;-) die hun gezag is zeker een scheet in ne netzak.

Dat is allemaal waar, maar het doet niets af van het onrecht dat er vaak gebeurt.

Ik versta jullie reacties niet goed. Ik ken ginder verschillende mensen die opgepakt zijn geweest, voor een week incommunicado hebben gezeten en daar een wreed slechte behandeling hebben gekregen, om nadien onschuldig vrij gelaten te worden.

Die maatregelen worden heus niet alleen toegepast op verkrachters, ETA-militanten enzomeer. Ook op totaal onschuldige mensen. En daar vallen jullie helemaal niet over. Ik versta dat niet. Dat gaat mijn petje te boven.

Ik versta evenmin waarom sommige mensen hier zo in hun gat gebeten zijn omdat het over Spanje gaat.

Nee, ik versta dat niet.

willem1940NLD 18 september 2009 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4341312)
Dat is allemaal waar, maar het doet niets af van het onrecht dat er vaak gebeurt.

Ik versta jullie reacties niet goed. Ik ken ginder verschillende mensen die opgepakt zijn geweest, voor een week incommunicado hebben gezeten en daar een wreed slechte behandeling hebben gekregen, om nadien onschuldig vrij gelaten te worden.

Die maatregelen worden heus niet alleen toegepast op verkrachters, ETA-militanten enzomeer. Ook op totaal onschuldige mensen. En daar vallen jullie helemaal niet over. Ik versta dat niet. Dat gaat mijn petje te boven.

Ik versta evenmin waarom sommige mensen hier zo in hun gat gebeten zijn omdat het over Spanje gaat.

Nee, ik versta dat niet.

Waarom kom je dan niet met een voorbeeld van die mishandelde onschuldige mensen?

Txiki 18 september 2009 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 4341317)
Waarom kom je dan niet met een voorbeeld van die mishandelde onschuldige mensen?

Waarom zou ik namen geven van die mensen? Wat met hun privacy?

Txiki 18 september 2009 10:41

Maar het doet er in feite niet toe of iemand schuldig of onschuldig is. Die praktijk die Amnesty hier terecht aanklaagt, moet stogezet worden.

En nog iets: waarom reageert hier amper iemand op dat rapport als dusdanig? Maar telkens op mij? Omdat ik het topic gestart heb? Het is toch niet mijn verantwoordelijkheid dat Amnesty daarover een rapport uitbrengt? Waarom schieten jullie dan op mij? Ik versta dat niet he.

willem1940NLD 18 september 2009 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4341332)
Waarom zou ik namen geven van die mensen? Wat met hun privacy?

Ik heb de naam die je inmiddels uit je bericht verwijderd hebt gebruikt voor wat zoekwerk op Net; over "privacy" maken kennelijk de Basken zich minder zorgen dan jij want ik had meteen 53 hits, heb er echter nog geen enigszins mij betrouwbaar overkomende site bij ontdekt.

De bewering "martelingen" aangetroffen maar zonder détails.

Mijn totale indruk is dat er mogelijk sprake was van zeer lang voor-arrest en uiteindelijke vrijlating bij gebrek aan voldoende bewijs.

Het lijkt mij toch dat op enige manier deze mensen de aandacht van de politie zullen hebben getrokken, mogelijk ook ergernis opgewekt. Of is het zo dat iedere Bask die zich als een normaal en rustig, werkzaam, burger gedraagt wel eens in zijn leven preventief een poosje wordt ingesloten? Idem dito Catalanen en misschien nog wel enige andere minderheden?

Iets anders zijn de eisen/adviezen die Amnesty aan de Spaanse regering richt: aanpassing aan in de beschaafde wereld algemeen gebruikelijke rechten van arrestanten.

Het Amnesty-verhaal gaat niet specifiek over de Basken.

Jazeker 18 september 2009 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 4340004)
Ik héb het gelezen en sta nog steeds achter España - zoals ik al eerder zei, je belandt niet 'zomaar' in de gevangenis!

"National security and public safety" zijn belangrijker dan "Mohamed Mrabet Fahsi who was arrested on terrorism-related charges" die zijn advocaat niet kan bellen!
...en er dan nog snel bijverzint dat hij; "tortured and ill-treated" was.

Ik denk niet dat u begrijpt waar Txiki op doelt. Mohamed heeft hier niets mee te maken. Wel de Spaanse regio's waar er een drang naar zelfbestuur is en hoe Spanje met die independistische partijen en hun leden/leiders omspringt.

Andy 18 september 2009 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4341346)
Waarom schieten jullie dan op mij? Ik versta dat niet he.

Je verstoort de goede orde door erop te wijzen dat niet enkel moslims een gevaar zijn voor de samenleving. Door een casus aan te halen waarbij men niemand behalve een bevriend regime de schuld kan geven plaatste je enkelen daardoor voor een onoplosbaar probleem: diegenen wiens visie op internationale politiek uit niet veel meer bestaat dan de idee van een strijd tussen het vrijheidsminnende Westen en de slechte islam.

Bedankt voor de info,

Andy

SDX 18 september 2009 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 4341430)
Ik denk niet dat u begrijpt waar Txiki op doelt. Mohamed heeft hier niets mee te maken. Wel de Spaanse regio's waar er een drang naar zelfbestuur is en hoe Spanje met die independistische partijen en hun leden/leiders omspringt.

Ik weet best wat Txiki bedoelt, volgens hem worden mensen - en vooral Basken - onschuldig in de gevangenis gestopt en ondertussen ook nog eens mishandeld en gefolterd, waarvan geen bewijs werd geleverd tot nog toe!

Mijn 'citaten' kwamen trouwens uit het artikel van Amnesty International van de link van Txiki. Het is dus AI die er Mohamed bijhaalt, niet ik - ook de Basken worden niet vernoemd in het artikel van AI!

Concreet gesproken dus is Txiki het eens met AI dat Spanje moet voldoen aan de Europese normen voor gevangenen - ik ben het eens met de Spaanse uitleg dat de nationale veiligheid en de veiligheid van burgers prevaleert op de 'wensen' van gevangenen (staatsgevaarlijk) - bomaanslagen voorbereiden en plegen wordt beschouwd als staatsgevaarlijk ... en in Spanje is dit niet zomaar een loos begrip of een 'ver-van-mijn-bed-show', maar werkelijkheid!

Andy 18 september 2009 13:22

Ge zijt nog zotter dan ik dacht.

SDX 18 september 2009 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andy (Bericht 4341683)
Ge zijt nog zotter dan ik dacht.

Waar Uw prioriteiten' liggen weten we al lang - misschien kan U nog eens naar Uw vriend, de 'expert' in de VS bellen om zijn 'genuanceerde' mening!8-)

Jazeker 18 september 2009 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 4341667)
Ik weet best wat Txiki bedoelt, volgens hem worden mensen - en vooral Basken - onschuldig in de gevangenis gestopt en ondertussen ook nog eens mishandeld en gefolterd, waarvan geen bewijs werd geleverd tot nog toe!

Mijn 'citaten' kwamen trouwens uit het artikel van Amnesty International van de link van Txiki. Het is dus AI die er Mohamed bijhaalt, niet ik - ook de Basken worden niet vernoemd in het artikel van AI!

Concreet gesproken dus is Txiki het eens met AI dat Spanje moet voldoen aan de Europese normen voor gevangenen - ik ben het eens met de Spaanse uitleg dat de nationale veiligheid en de veiligheid van burgers prevaleert op de 'wensen' van gevangenen (staatsgevaarlijk) - bomaanslagen voorbereiden en plegen wordt beschouwd als staatsgevaarlijk ... en in Spanje is dit niet zomaar een loos begrip of een 'ver-van-mijn-bed-show', maar werkelijkheid!

Ik heb er een relatie van 5 jaar opzitten met een Spaanse schone. Vertel me niet dat het voor mij maar iets is dat ik ergens in de media ga lezen.

SDX 18 september 2009 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 4341708)
Ik heb er een relatie van 5 jaar opzitten met een Spaanse schone. Vertel me niet dat het voor mij maar iets is dat ik ergens in de media ga lezen.

Ik had het niet specifiek over U Jazeker.

Tashunka 18 september 2009 13:31

Europese norm voor gevangenen? Wat is dat?

SDX 18 september 2009 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka (Bericht 4341713)
Europese norm voor gevangenen? Wat is dat?

Human rights, rechten voor gedetineerden die door Spanje blijkbaar niet toegepast/nageleefd worden volgens AI - let wel; Amnesty International ziet geen graten in de 'rechten' of beter gezegd, het 'ontbreken van die 'rechten' in niet-Europese gevangenissen - waarschijnlijk had men bij die 'internationale' organisatie nog geen tijd (lef) om de 'rechten' van gedetineerden te onderzoeken, of focussen ze zich enkel op Europa, vandaar 'Europese normen'
Hun motto is nochtans: "Protecting human rights worldwide"

Txiki 18 september 2009 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 4341854)
Human rights, rechten voor gedetineerden die door Spanje blijkbaar niet toegepast/nageleefd worden volgens AI - let wel; Amnesty International ziet geen graten in de 'rechten' of beter gezegd, het 'ontbreken van die 'rechten' in niet-Europese gevangenissen - waarschijnlijk had men bij die 'internationale' organisatie nog geen tijd (lef) om de 'rechten' van gedetineerden te onderzoeken, of focussen ze zich enkel op Europa, vandaar 'Europese normen'
Hun motto is nochtans: "Protecting human rights worldwide"

Kan je dat hard maken? Is er geen enkel rapport van Amnesty over het detentiebeleid van geen enkel ander land?

Plus, wat is de relevantie daarvan? Het gaat hier over Spanje. In je gat gebeten omdat het over Spanje gaat?

SDX 18 september 2009 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4341891)
Kan je dat hard maken? Is er geen enkel rapport van Amnesty over het detentiebeleid van geen enkel ander land?

Plus, wat is de relevantie daarvan? Het gaat hier over Spanje. In je gat gebeten omdat het over Spanje gaat?

Ik wacht tot U hardmaakt dat gedetineerden gemarteld en/of gefolterd worden in Spaanse gevangenissen - en nee, niet van een ex-gedetineerde, want zo kan ik er ook een paar verzinnen, maar 'echte bewijzen.

Txiki 18 september 2009 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 4341898)
Ik wacht tot U hardmaakt dat gedetineerden gemarteld en/of gefolterd worden in Spaanse gevangenissen - en nee, niet van een ex-gedetineerde, want zo kan ik er ook een paar verzinnen, maar 'echte bewijzen.

Ik hoef hier niets hard te maken. Ik post hier iets over dat rapport van Amnesty over Spanje, en je mikt wéér op mij. Waarom? Mik op Amnesty. Zeur tegen die organisatie, he. Ik ben daar niet verantwoordelijk voor.

Maar goed. Wat vind je van dit document:
http://www.libertysecurity.org/IMG/p...e_in_Spain.pdf

Een stuk eruit:

Citaat:

Within the Spanish State police stations and prisons, torture still keeps on existing, in spite of the large number of denunciations made by international organizations, humanitarian associations, professional institutions, prisoner support groups, as well as the victims themselves and their families... Despite the categorical ban on torture stated by the Spanish Constitution and International Law, and despite the denial of the Government, torture still exists. And its existence is ratified by sentences passed against the Spanish State by the International Court for Human Rights, by the Recommendations expressed by the UN Special Rapporteur on Torture, as well as by the reports from several state and international associations which demand truly effective measures to prevent the unacceptable violation of human dignity and human rights that torture implies at any time and everywhere (prisons, police stations and in the streets.

SDX 18 september 2009 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4341918)
Ik hoef hier niets hard te maken. Ik post hier iets over dat rapport van Amnesty over Spanje, en je mikt wéér op mij. Waarom? Mik op Amnesty. Zeur tegen die organisatie, he. Ik ben daar niet verantwoordelijk voor.

Maar goed. Wat vind je van dit document:
http://www.libertysecurity.org/IMG/p...e_in_Spain.pdf

Ik mik helemaal niet op U, maar juist wél op AI.

Txiki 18 september 2009 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 4341971)
Ik mik helemaal niet op U, maar juist wél op AI.

Wat vind je van het bijgevoegde document?

SDX 18 september 2009 15:23

Nog een stuk hieruit:

Citaat:

there were 227 sentences on torture and/or maltreatment
Citaat:

PENAL INFRINGEMENT SENTENCES SENTENCED PEOPLE
TOTAL 161 245

SDX 18 september 2009 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4341979)
Wat vind je van het bijgevoegde document?

Dat er ook mensen 'bestraft' zijn, toch?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be