Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Damiaan zet Vlaanderen op de wereldkaart (https://forum.politics.be/showthread.php?t=129600)

azert 11 oktober 2009 20:37

Damiaan zet Vlaanderen op de wereldkaart

allee; dat dachten weer een aantal Vlaamsgezinden en ze deelden op het Sint-Pietersplein Vlaamse vlaggen uit.
In de hoop wellicht dat de rest van de wereld daar belangstelling voor zou hebben.

maar... wie weet wie de andere zaligen waren die vandaag heilig werden verklaard?
Ongeveer niemand.

Dus buiten België, Hawaï en president Obama zal ook niemand enige belangstelling voor Damiaan en de Vlaamse vlaggen hebben.

Hollander 11 oktober 2009 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 4384587)
allee; dat dachten weer een aantal Vlaamsgezinden en ze deelden op het Sint-Pietersplein Vlaamse vlaggen uit.
In de hoop wellicht dat de rest van de wereld daar belangstelling voor zou hebben.

maar... wie weet wie de andere zaligen waren die vandaag heilig werden verklaard?
Ongeveer niemand.

Dus buiten België, Hawaï en president Obama zal ook niemand enige belangstelling voor Damiaan en de Vlaamse vlaggen hebben.

Dat moge zo zijn, maar Obama is wel de koningin op het schaakbord.

T'serclaes 11 oktober 2009 21:14

Citaat:

Ongeveer niemand.

Ja, in Vlaandren is Damien een BV.
In franstalige Belgïe een BB (Bekende Belg) !

On voyait dans l’émission « Les plus grands Belges », que les Flamands avaient élu… le Père Damien, pour eux, est le plus grand Belge de tous les temps et côté francophone, il arrivait en troisième position.

fonne 11 oktober 2009 21:37

Citaat:

Ongeveer niemand.

Gefrustreerd omdat de reactionair-belgicisten er niet aan gedacht hebben Belgische vlaggen te gaan uitdelen? Gelukkig had de Paus het goed begrepen: Damiaan is een Vlaamse heilige die zijn Vlaamse vaderland verliet om in Molokai de leprozen te gaan dienen.

Van al die heilig-verklaarden van vandaag had Damiaan er volgens mij toch wel het meeste recht op.
2) ZYGMUNT FELINSKI: op concentratiekamp gestuurd door de russen wegens zelf durven denken;
3) JEANNE JUGAN: oprichtster van een paar ouderlingen-tehuizen;
4) FRANCISCO COLL: beetje schoon gepreekt, niets spectaculairs uitgevoerd;
5) RAFAEL BARON: naief dromertje.
'k denk niet dat die ooit dezelfde internationale weerklank gaan vinden als Pater Damiaan. Laat staan dat er over hen films en boeken zouden gemaakt worden.

Lees meer hier: Papal Homily at Canonization Mass

fonne 11 oktober 2009 22:11

Lees dit om de ware aard van de reactionair-belgicist te ontdekken.

Johan Bollen 11 oktober 2009 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 4384688)
Gelukkig had de Paus het goed begrepen: Damiaan is een Vlaamse heilige die zijn Vlaamse vaderland verliet om in Molokai de leprozen te gaan dienen.

Dat lees ik niet. De paus houdt de kerk in het midden.

Uit de Pauselijke homilie (link in post # 4)

Citaat:

Jozef De Veuster, who in the Congregation of the Sacred Hearts of Jesus and Mary received the name of Damiaan, when he was twenty-three years old, in 1863, left his home in Flanders to proclaim the Gospel on the other side of the world, the Hawaiian Islands. His missionary activity, which gave him so much joy, reaches its summit in charity. Not without fear and repugnance, he chose to go to the Island of Molokai to serve the lepers who were there, abandoned by all; thus he exposed himself to the disease they suffered from. He felt at home with them. The Servant of the Word thus became a suffering servant, a leper with lepers, during the last four years of his life.

To follow Christ, Father Damiaan did not only leave his native country, but he also risked his health: therefore he received eternal life, as the Word of Jesus that was proclaimed in the Gospel today says (cfr. Mk 10:30).

On the 20th anniversary of the canonization of another Belgian saint, Brother Mutien-Marie, the Church in Belgium has gathered once again to give thanks to God for one of its sons recognized as an authentic servant of God. We recall, faced with this noble figure, that charity makes unity: it gives birth to it and makes it desirable. In following Saint Paul, Saint Damien leads us to choose the good battle (cf. 1 Tim 1:18), not those that lead to division, but those that gather together. He invites us to open our eyes to the lepers that disfigure the humanity of our brothers and today still calls, more than for our generosity, for the charity of our serving presence.
De paragraaf over 'native country' staat ook netjes los en tussen de paragrafen over Vlaanderen en België.

Vergelijk het met de stukjes tekst over de andere heiligen die telkens in 1 enkele langere paragraaf weergegeven worden.

Toeval of doordacht? Van het Vaticaan verwacht ik dat niet veel aan het toeval wordt overgelaten.

Hollander 11 oktober 2009 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 4384735)

Alles is de schuld van het federalisme en van mensen die opkomen voor de genoegens van hun streek.

Jaani_Dushman 11 oktober 2009 23:02

Citaat:

Ongeveer niemand.

Vlaanderen, Hawaï, één strijd! :cheer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hawaiia...ignty_movement

liberalist_NL 11 oktober 2009 23:09

Citaat:

Ongeveer niemand.

De Paus.

BWarrior 12 oktober 2009 00:37

Ach, die ex-Hitlerjugend-man put inspiratie uit zijn verleden én uit dat van de Vlaamse Beweging. Hij zou beter op pensioen gaan.

Metternich 12 oktober 2009 00:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4384879)
Ach, die ex-Hitlerjugend-man put inspiratie uit zijn verleden én uit dat van de Vlaamse Beweging.

Ik vroeg me al af waar het bleef :-D

Hertog van Gelre 12 oktober 2009 01:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4384879)
Ach, die ex-Hitlerjugend-man put inspiratie uit zijn verleden én uit dat van de Vlaamse Beweging. Hij zou beter op pensioen gaan.

:rofl:
Och, wat zijn de druiven zuur!

filosoof 12 oktober 2009 01:00

Citaat:

Idd een fameuze flater van het Vaticaan. Slim zijn ze daar niet...:roll:

Metternich 12 oktober 2009 01:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4384901)
Idd een fameuze flater van het Vaticaan. Slim zijn ze daar niet...:roll:

Oooh, zijn ze aan uw heilig ondeelbaar vaderland gekomen?

Ernst Niessen 12 oktober 2009 06:38

Citaat:

Ik heb altijd al geweten dat de paus een flamingant is. :lol:

De BUB spaart tegenwoordig koning noch paus. Zij hebben het nu in de ogen van de BUB helemaal verbruid. Voor de regimeslaven van de BUB wordt geen middel geschuwd om toch maar vooral de Belgische eenheid te benadrukken. Ja, het doel heiligt hier alle middelen. :twisted:

vlijmscherp 12 oktober 2009 07:36

Citaat:

vooral dit is hilarisch:

Citaat:

Waarschijnlijk werd de Nederlandstalige tekst opgesteld door een Nederlandstalige Belg die zich wat teveel door de nonsens van de Vlaams-nationalisten en hun mediacratie heeft laten beïnvloeden. Maar de Paus had dit moeten corrigeren.

Renesse 12 oktober 2009 07:44

Citaat:

Ongeveer niemand.

There are no Americans near Bagdad!

Renesse 12 oktober 2009 07:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 4384900)
Och, wat zijn de druiven zuur!

Natuurlijk. Als de paus verklaart niet met de deelstaat Vlaanderen wenst te communiceren, is die Hitlerjugendachtergrond een "futiliteit"...

Steenbok66 12 oktober 2009 08:42

Het was eigenlijk weer eens belachelijk zoveel onnozele zielen met een gele vlag met zwart beest op te zien zwaaien daar aan het vaticaan. Op wielerwedstrijden e.d. zie je dat ook.
Denken die daar dan dat ze ook maar een paar kijkers kunnen overhalen voor hun taalsituatie gezever.
Trouwens die Pater Damiaan heeft zich nooit in de verste verte niet om taalkwesties bekommerd. Die man werd zoals zovelen toen diep christelijk opgevoed en dacht dat hij zijn leven moest wijden aan een inzet voor arme medemensen. Hij deed dat uit een andere overtuiging dan die die daar staan zwaaien of die Dewever die daar op TV zit te verklaren van vanalles daarbij verbonden bij het door heem nagestreefde Vlaanderen.
Maar ja... blijkbaar is dit een onderdeel van zijn en enkele anderen hun spel.

Renesse 12 oktober 2009 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 (Bericht 4385083)
Het was eigenlijk weer eens belachelijk zoveel onnozele zielen met een gele vlag met zwart beest op te zien zwaaien daar aan het vaticaan. Op wielerwedstrijden e.d. zie je dat ook.
Denken die daar dan dat ze ook maar een paar kijkers kunnen overhalen voor hun taalsituatie gezever.
Trouwens die Pater Damiaan heeft zich nooit in de verste verte niet om taalkwesties bekommerd. Die man werd zoals zovelen toen diep christelijk opgevoed en dacht dat hij zijn leven moest wijden aan een inzet voor arme medemensen. Hij deed dat uit een andere overtuiging dan die die daar staan zwaaien of die Dewever die daar op TV zit te verklaren van vanalles daarbij verbonden bij het door heem nagestreefde Vlaanderen.

Ik lees nergens een argument dat die Vlaamse Vlaggers daar niet zouden mogen staan.

azert 12 oktober 2009 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 4385093)
Ik lees nergens een argument dat die Vlaamse Vlaggers daar niet zouden mogen staan.

je moet je beginnen vragen te stellen wanneer je ziet dat geen enkele andere regio zo zot is om dat altijd en overal te pas en te onpas te doen; buiten hier en daar en Bask na.
Vlaggengezwaai heeft al veel ellende veroorzaakt in de wereld. Vraag het maar aan Leif Hoste.
een beetje is oké; maar als het een obsessie wordt...

De Waal 12 oktober 2009 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 (Bericht 4385083)
Het was eigenlijk weer eens belachelijk zoveel onnozele zielen met een gele vlag met zwart beest op te zien zwaaien daar aan het Vaticaan. Op wielerwedstrijden e.d. zie je dat ook.

2

T'serclaes 12 oktober 2009 08:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 4385100)

Goeie samenvatting ;-)

system 12 oktober 2009 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4384744)
Dat lees ik niet. De paus houdt de kerk in het midden.

Uit de Pauselijke homilie (link in post # 4)

De paragraaf over 'native country' staat ook netjes los en tussen de paragrafen over Vlaanderen en België.

Vergelijk het met de stukjes tekst over de andere heiligen die telkens in 1 enkele langere paragraaf weergegeven worden.

Toeval of doordacht? Van het Vaticaan verwacht ik dat niet veel aan het toeval wordt overgelaten.

Waarom men nu de politiek probeert te betrekken bij een heiligverklaring in Rome, is gewoon een stap te ver. Punt uit.

Pater Damiaan is volgens mij zelfs eerder Hawaiiaan dan Vlaming of Belg. En ze hadden zijn lichaam op Molokai moeten laten. Daar hoort het thuis. Op de plaats en bij de mensen waar hij zijn leven voor heeft gegeven.

Renesse 12 oktober 2009 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 4385100)
je moet je beginnen vragen te stellen wanneer je ziet dat geen enkele andere regio zo zot is om dat altijd en overal te pas en te onpas te doen; buiten hier en daar en Bask na.
Vlaggengezwaai heeft al veel ellende veroorzaakt in de wereld. Vraag het maar aan Leif Hoste.

Misschien bent u wel geobsedeerd. Het werkt alleszins op u als een rode lap op een stier. Stelt u zich wel vragen over u en uw gedrag?

Henri1 12 oktober 2009 09:53

Dat de Vlaams Nationalisten nu ook zelfs Pater Damiaan voor hun kar moeten spannen, ja zelfs Pater Damiaan misbruiken voor hun zaak, illustreert hoe gefrustreerd ze wel zijn, doe diep ze wel gevallen zijn.

Nu de Paus nog ?

eno2 12 oktober 2009 09:59

Citaat:

Damiaan zet Vlaanderen op de wereldkaart
Damiaan is een Belg.

Mediatiek uitgebuit door de Belgische elite.

Renesse 12 oktober 2009 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4385170)
Dat de Vlaams Nationalisten nu ook zelfs Pater Damiaan voor hun kar moeten spannen, ja zelfs Pater Damiaan misbruiken voor hun zaak, illustreert hoe gefrustreerd ze wel zijn, doe diep ze wel gevallen zijn.

Nu de Paus nog ?

Als ik dit zo lees, denk ik eerder dat jij gefrustreerd bent.

lomeanor 12 oktober 2009 10:30

Citaat:

Ongeveer niemand.

De Spanjaarden droegen ook Vlaamse vlaggen op de heiligverklaring. :-D

En bijna heel de Westerse wereld kent de Vlaamse Leeuw, wat we te danken hebben aan de Ronde van Frankrijk. Zelfs Lance Armstrong heeft er één. :-D

lomeanor 12 oktober 2009 10:35

Citaat:

Citaat:

Waarschijnlijk werd de Nederlandstalige tekst opgesteld door een Nederlandstalige Belg die zich wat teveel door de nonsens van de Vlaams-nationalisten en hun mediacratie heeft laten beïnvloeden. Maar de Paus had dit moeten corrigeren.

system 12 oktober 2009 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 4385230)
De Spanjaarden droegen ook Vlaamse vlaggen op de heiligverklaring. :-D

En bijna heel de Westerse wereld kent de Vlaamse Leeuw, wat we te danken hebben aan de Ronde van Frankrijk. Zelfs Lance Armstrong heeft er één. :-D

Wat de Vlaamse Leeuw nu te maken heeft met de ronde van Frankrijk is me ook altijd een raadsel gebleven. Zelfs de wielersport en dito TV-uitzendingen misbruiken de Vlaams-nationalisten. Ik vraag me trouwens af wie de geldschieter is, wie dat allemaal sponsort. Want elke jaar ziet men hen weer, de hele ronde door.

Maar het is uiteindelijk een slechte belegging gebleken. Want eilaas eilaas, het heeft niet mogen baten. Het VB kreeg een pandoering zoals nooit tevoren.

job 12 oktober 2009 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4385305)
Wat de Vlaamse Leeuw nu te maken heeft met de ronde van Frankrijk is me ook altijd een raadsel gebleven. Zelfs de wielersport en dito TV-uitzendingen misbruiken de Vlaams-nationalisten. Ik vraag me trouwens af wie de geldschieter is, wie dat allemaal sponsort. Want elke jaar ziet men hen weer, de hele ronde door.

Maar het is uiteindelijk een slechte belegging gebleken. Want eilaas eilaas, het heeft niet mogen baten. Het VB kreeg een pandoering zoals nooit tevoren.

Ik begrijp je associatie van de Vlaamse Leeuw met het Vlaams Belang niet.
Als ik de Vlaamse Leeuw zie, denk ik aan Vlaanderen, niet aan het VB.
Als ik de Brussels Vlag zie denk ik aan Brussel, niet aan Maingain.

stab 12 oktober 2009 11:36

Citaat:

Ik vraag mij af waarom een Belgicist, of gewoon een Vlaming die van België houdt, het op zijn heupen krijgt wanneer hij een Vlaamse vlag ziet.

Hollander 12 oktober 2009 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 4385329)
Ik vraag mij af waarom een Belgicist, of gewoon een Vlaming die van België houdt, het op zijn heupen krijgt wanneer hij een Vlaamse vlag ziet.

Dat hebben wij in Nederland heleméél niet. Als ik als Hollandse Nederlander een Friese of Zeeuwse of Brabantse vlag zie dan denk ik 'hey, lieden uit Friesland of Zeeland of Brabant, leuk!'

system 12 oktober 2009 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 4385319)
Ik begrijp je associatie van de Vlaamse Leeuw met het Vlaams Belang niet.
Als ik de Vlaamse Leeuw zie, denk ik aan Vlaanderen, niet aan het VB.
Als ik de Brussels Vlag zie denk ik aan Brussel, niet aan Maingain.

Ge zwaait met de vlag die ge wilt. Maar vindt ge nu zelf niet dat het wat overdreven is elke jaar in de Ronde? Wat heeft dat nu met sport of wielrennerij te maken? En men ziet heel goed dat het allemaal op voorhand georkestreerd is. Het is niet spontaan. Het gaat hier dus niet om een of andere verfromfraaide supporter die met een vlag zwaait. Dat vind ik zelfs sympathiek. Neen, het gaat om een duidelijk doorzichtige geplande poging en strategie om de mensen politiek te beïnvloeden. Maw, men (mis)(ge)bruikt de sport op een subtiele wijze om aan politiek te doen.

Maar zoals ik reeds zei, het is uiteindelijk allemaal boter aan de galg. Veel hebben ze er niet bij gewonnen. De mensen laten zich door dat soort van propaganda niet meer vangen. En vergeet niet, ze zijn al een goede tien jaar bezig met dat spelletje. Kortom, geld weggesmeten.

Renesse 12 oktober 2009 12:57

Citaat:

Wat heeft het VB met de Vlaamse Vlaggers te maken?

U raaskalt, koppelt dingen die niets met elkaar te maken hebben en lult er hysterisch op los.

Die Vlaamse Vlaggers frustreren jullie echt wel, best wel vreemd.

solidarnosc 12 oktober 2009 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 4385329)

Over welke Vlaamse vlag spreken we nu? De officiële vlag van de Vlaamse gemeenschap of die van de Vlaamse Beweging? Met die eerste heb ik geen enkel probleem.

Ik zelfs geen probleem met die Vlaamse Vlaggers en co alleen krijg ik het als men de indruk wil wekken dat het allemaal "spontaan" is en niets met politiek te maken heeft.

quercus 12 oktober 2009 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fonne

--------------------------------------------------------------------------------

Hahaha! Je kunt denken dat het bij de Belgicisten v-r-e-s-e-l-i-j-k moet gestoken hebben. Immers, de Paus hield een homilie éérst in het Nederlands, waarin hij expliciet Vlaanderen vermeldde ("figurez-vous, n'est-ce-pas"). Vandaar dat er, zéér gechoqueerd, sprake is van une bourde vanwege paus Ratzinger. Wedden dat er nog allusies zullen loskomen die iets zullen te maken hebben met de tweede wereldoorlog? Ha ja, paus Ratzinger= "Duitscher" en Vlamingen = "les Boches du Nord". "Cela va de soi, n'est-ce-pas?"

solidarnosc 12 oktober 2009 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4385342)
Dat hebben wij in Nederland heleméél niet. Als ik als Hollandse Nederlander een Friese of Zeeuwse of Brabantse vlag zie dan denk ik 'hey, lieden uit Friesland of Zeeland of Brabant, leuk!'

Het verschil is dat de mensen die met een Leeuwenvlag zwaaien meer zeggen dan alleen maar ik ben Vlaming maar dat ze daarmee in de eerste plaats willen duidelijk maken dat ze tegen België zijn en de boel willen splitsen. Het is dus een politiek statement in tegenstelling tot lokale vlaggen in Nederland.

Zwartengeel 12 oktober 2009 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 4385430)
Wat heeft het VB met de Vlaamse Vlaggers te maken?

Het is niet omdat er onder de Vlaamse Vlaggers VB'ers zouden zitten (dat zal ongetwijfeld wel zo zijn), dat het één daardoor gelijkgesteld worden aan het ander. Er zijn namelijk ongetwijfeld evenveel Vlaamse Vlaggers die niets van het VB moeten hebben.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be