![]() |
Algemene verlaging toegelaten alcohollimiet?
Waarom wordt in het voorstel van meneer Schouppe enkel de chauffeurs met weinig ervaring onderworpen aan een verlaging van de alcohollimiet?
Zou het niet beter zijn om deze verlaging algemeen te maken en een eenduidig signaal uitsturen dat drinken en rijden niet samen gaan? Vreest men dat hier geen draagvlak voor is en probeert men het daarom met kleine porties binnen te lepelen? |
Dat is omdat Schouppe zelf nog half poepeloere zat achter het stuur zou kunnen kruipen.
Rijden is niet drinken, nu heb ik er mij zelf ook aan bezondigd, van t weekend, 1 pint gedronken, bij het eten, en daarna een uur later, efkes een kort ritje moeten doen, maar dat is niet van mijn gewoonte doorgaans drink ik geen druppel. Als ik weet dat ik nog moet rijden. Dus als ze een verlaging willen, inderdaad, voor iedereen t zelfde. Uw leeftijd maakt namelijk niet uit, ne gast van 20 jaar van 130 kilo kan nu eenmaal meer alcohol verzetten dan ne vent van 40 jaar met een gewicht van 60 kilo. Laat gewoon toe dat iedereen het equivalent van 1 maximum 2 pinten in zijn bloed mag hebben, gewoon om te vermijden dat het een onwerkbare situatie wordt. (je hoeft niet altijd gedronken hebben om alcohol in uw systeem te hebben ) Zaken die je eet die vergisten of bereidingen met alcohol kunnen er ook voor zorgen dat je alcohol in uw syteem hebt. Maar het 2 maten en 2 gewichten gedoe, dat is kompleet nutteloos. |
Er is toch nog een klein verschil wat hier niet in rekening wordt gebracht. Die van +40 die met een paar pinten op achter het stuur kruipen voelen, in tegenstelling tot nogal wat 20-jarigen, niet meer de noodzaak om, haantjesgedragsgewijze, net dan nog wat extra gas te geven, integendeel, die "kruipen" traag naar huis.
Maar verder? geen probleem met 0.2 pro-mille. |
Dat is toch een natuurlijke selectie mechanisme ?
al die te dom is om zichzelf te beperken rijdt zich dood... |
Citaat:
1 limiet voor iedereen volstaat. Anders kun je net zo goed aparte limieten invoeren voor dikke en dunne mensen, of voor mannen en vrouwen. Maak het voor mijn part 0,0% zoals in vele Oost-Europese landen, maar daar gaat de horeca natuurlijk niet blij mee zijn. |
Citaat:
|
Van magmen zelfs 0 promilletoepassen ,
maardit geldt ook jointjes of watook !! Glaasje op , laat jerijden !! Blowtje op , laat jerijden !! |
Citaat:
|
Citaat:
you must be kidding :| |
Citaat:
In feite is het een nultolerantie. Want je eigen lichaam kan ook alcohol aanmaken, en dan begint de discussie. Nu, in Finland, Polen, Tsjechië, Slowakije, Zweden en nog enkele is de limiet0,0. Dus stelt zich inderdaad de vraag: waarom niet voor iedereen? Hoe dan ook , BOB, zal veel werk hebben... |
Dom voorstel. Dat ze eerst maar zorgen dat wie boven 0.8 blaast eens effectief aan de kant gaat staan.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Binnenkort zijn er toch geen café's meer.
|
Citaat:
|
Een maximum van 1.2 promille lijkt me aanvaardbaar ;-)
|
Citaat:
Nu dan nog die alcohol afschaffen en ze komen geloofwaardig over. |
Het gemiddelde is 0,5 promille, ook als men het -nog eens- verlaagt is geen garantie.
![]() Heeft de hoogte van de max-promillegrens invloed op de verkeersveiligheid ? Oordeel zelf maar: http://oberon.sourceoecd.org/vl=2017...1-04-02-g1.htm |
Citaat:
Het valt op dat tot de landen die nog 0.8 promille toelaten één van de meest verkeersveilige landen van Europa behoort: de UK, terwijl de landen met 0.0 promille niet direct uitschieten qua verkeersveiligheid. Er lijkt geen verband te zijn tussen de toegelaten norm en de verkeersveiligheid. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar on topic nu: ook vele oudere mensen én chauffeurs drinken meer dan een glaasje, dus waarom zouden er voor hen soepelere regels moeten gelden ? Maar in feite ben ik, tegen de meerderheid in, niet gewonnen voor de vooropgestelde nultolerantie. Ze is gewoon moeilijk haalbaar en weinig realistisch. Ik betwijfel zelfs of ons dit een enorme vermindering van het aantal verkeersdoden zou opleveren. Laat de regelgeving en de grens (0,5 promille) zoals het nu is, maar verhoog de pakkans en bestraf strenger. Maar zorg ervoor dat we op recepties nog een glaasje kunnen drinken en dan naar huis rijden, of gaan ze nu plots enkel nog maar fruitsap en water schenken op feestjes? Ik zit toch een keer of vier per jaar in de situatie dat ik naar een gelegenheid moet, moeilijk te bereiken met het openbaar vervoer, waar ik alleen vertoef en er een glaasje wordt aangeboden. In de toekomst zou ik dan een overtreder zijn, dat is toch een beetje absurd. |
Citaat:
|
Citaat:
http://internationaltransportforum.o...d/pdf/risk.pdf (verkeersdoden/inwoners volgens leeftijd) Op 29 "ontwikkelde verkeerslanden": Australia Austria Belgium Canada Czech Republic Denmark Finland France Germany Great Britain Greece Hungary Iceland Ireland Israel Italy Japan Korea Luxembourg Netherlands New Zealand Norway Poland Portugal Slovenia Spain Sweden Switzerland USA; - vanaf 18 tot 24 jaar doet er maar één land slechter als Be, de rijke Griekse jongeren die heel veel op stap gaan grapje ;-) ; - vanaf 25 tot 64 jaar doen er 5 landen slechter als Be ; - vanaf 65 jaar doen er 16 landen slechter als Be. |
We moeten ons hier ook terdege afvragen in welke staat Prozac- en andere "slikkers" achter het stuur zitten.
Mogen mensen die medicatie (moeten) nemen binnenkort niet meer autorijden ? |
Als je van 1 pintje al niet meer kunt rijden, dan zal je zonder pintje ook wel niet kunnen rijden zeker.
|
Citaat:
|
Citaat:
heb eens gelezen dat dat links rijden "natuurlijker" is en dat onze hersenen het links rijden beter kunnen verwerken. Misschien houdt het eerder daar mee verband. Citaat:
|
Inderdaad,als ze persé de alcohollimieten willen verlagen,ze doen maar..
Akkoord met eerdere posters dat het gedaan moet zijn met het viseren van leeftijdsgroepen....Het is al voldoende dat verzekeringsmaatschappijen ahv risico-inschattingen onderscheid moeten maken naar geslacht en getal....Laat kafka maar uit de verkeersveiligheidsmaatregelen.(of het eindigt er nog mee dat ouderen 70 mogen rijden waar jongeren maar 50 mogen en zo ,behalve indien ze niet meer dan 2 pinten genuttigd hebben de laatste anderhalf uur na middernacht volgend op de eerste dinsdag van.......enz... ) |
tja, jongeren tussen de 18 en 29 zijn nu eenmaal als enigste de stijgers in de dodelijke ongevallen, en haast monopolist op de weekendongevallen + rijden onder invloed.
Ik zie geen graten in een algemene zero-tolerance voor alcohol, maar men hoeft er geen doekjes om te winden voor welke groep het nodig is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Be zit vermoedelijk zeker bij de top 5 betreft dodelijke ongevallen door dronken rijden, volgens de volgende EU-tabel omgerekend absolute top...
En een verlaging van de promillegrens gaat daar ook niet helpen... http://europa.eu/rapid/pressReleases...guiLanguage=en Verkeersdoden waar minstens 1 bestuurder boven de wettelijke promillegrens zit bij dodelijke ongevallen: - Be: 8,2% bij slechts 20% van de bij dodelijke ongevallen betrokken chauffeurs; of omgerekend naar 100% = 41 % ... - D : 12,1 % - ... Citaat:
|
Citaat:
Hoe je het ook draait of keert. Met alcohol op rijden is het risico verhogen. Wanneer er een grens is ga je altijd naar die grens proberen rekenen met het risico dat je over de grens zit. De 0-grens is de makkelijkste, maar ik weet dat dit niet makkelijk is. Neem maar als voorbeeld: Je drinkt s'avonds een aantal glazen wijn. De dag erna ga je met de auto naar het werk. Ben je dan zeker dat je al op die 0 promille zit? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ik ben er zelfs van overtuigd dat d�*t de reden is dat die grens er is. D�*t, en likeurpralines. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb ooit de test gedaan. 's Avonds een buurtbarbecue tot 3u00, stevig wat Ops-Ale gedronken. 's Morgens naar de opendeur van het leger geweest, waar er een demostand stond van de wegenpolitie. Om 9u00 geblazen, tekende niets. |
Citaat:
Ligt hier niet wat verantwoordelijkheid van de arts? Moet hij de patient hier niet op wijzen? |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:22. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be