Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   De planeet moet niet gered worden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=133092)

Zeikstraal 24 december 2009 16:08

De planeet moet niet gered worden

Wat een zever. Laten we de planeet redden. We kunnen onszelf nog niet eens redden. En als je weet wat de aarde miljarden jaren al doorstaan heeft, ijstijden, grootse veranderingen van leefbaarheid, meteorietinslagen, weet ik veel wat allemaal. Onlangs is er pas industrie gekomen en vervuiling. Het kan dat zeker en vast aan. En als het begint te jeuken, zal het organisme (de aarde) de bacterien (wij) gewoon gaan uitstoten lijkt me en zichzelf weer gaan healen. Maar uitsterven door ons toedoen zal niet gebeuren.

Dajjal 24 december 2009 16:21

Inderdaad Mr. Zeik !

De mensheid sterft wel uit, en dan kan de Aarde zichzelf herstellen. We kunnen er dus beter van profiteren zo lang het nog duurt !

Johan Bollen 24 december 2009 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal
De mensheid sterft wel uit, en dan kan de Aarde zichzelf herstellen. We kunnen er dus beter van profiteren zo lang het nog duurt !

Geen kinderen zeker?

Dajjal 24 december 2009 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4507732)
Geen kinderen zeker?

Toch wel. Drie. En die kunnen ook profiteren zolang het nog duurt :-)

Johan Bollen 24 december 2009 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal (Bericht 4507809)
Toch wel. Drie. En die kunnen ook profiteren zolang het nog duurt :-)

Ik wil niet leven zonder verantwoordelijkheidsbesef voor de toekomst. We hebben nog iets te leren van die indianen over wie ik ooit las dat voordat ze een actie ondernamen die een invloed op de aarde heeft ze zich afvroegen wat de gevolgen van die actie zouden zijn 7 generaties in de toekomst.

Pluk de dag, maar pluk de dagen niet leeg.

de mens is meer dan de strijd van individuen om te 'overleven'. Leven is meer dan overleven. Darwin is slechts één aspect van het menszijn.

P.S. eveneens drie

Deepeco 24 december 2009 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeikstraal (Bericht 4507671)
Wat een zever. Laten we de planeet redden. We kunnen onszelf nog niet eens redden. En als je weet wat de aarde miljarden jaren al doorstaan heeft, ijstijden, grootse veranderingen van leefbaarheid, meteorietinslagen, weet ik veel wat allemaal. Onlangs is er pas industrie gekomen en vervuiling. Het kan dat zeker en vast aan. En als het begint te jeuken, zal het organisme (de aarde) de bacterien (wij) gewoon gaan uitstoten lijkt me en zichzelf weer gaan healen. Maar uitsterven door ons toedoen zal niet gebeuren.

Het gaat niet om het redden van de planeet op zich, maar wel van het leven op aarde. En dan bedoelen we de biodiversiteit. We moeten de soorten beschermen. er mogen geen soorten uitsterven door toedoen van de mens. Dat is waar het in essentie om gaat. Dat is een ethisch basisprincipe

Andro 24 december 2009 17:30

Doet mij denken aan George Carlin : Saving the planet

"Besides, there is nothing wrong with the planet. Nothing wrong with the planet. The planet is fine. The PEOPLE are fucked. Difference. Difference. The planet is fine. Compared to the people, the planet is doing great. Been here four and a half billion years."

Zeikstraal 24 december 2009 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco (Bericht 4507828)
Het gaat niet om het redden van de planeet op zich, maar wel van het leven op aarde. En dan bedoelen we de biodiversiteit. We moeten de soorten beschermen. er mogen geen soorten uitsterven door toedoen van de mens. Dat is waar het in essentie om gaat. Dat is een ethisch basisprincipe

Hoe bepaal je dat? Zijn we onszelf niet aan het uitroeien? En de soorten die je met het blote oog niet kan zien bvb? Als je het niet kan zien, is het er niet?

420yeahbaby 24 december 2009 18:09

De mens verandert niet, en zolang de mens niet verandert en de cultuur in het egodominante shockzone blijft teren, zal de mens zich uitspreiden op de aarde zoals een kanker in een mens.
Pure annihilation

Het kan echter anders. Maar we willen niet... net als een gemene bacterie of virus gaan we recht tot de vernietiging van een "voertuig" tot het uitgeput is.

cookie monster 24 december 2009 23:23

Toen wereldontplofte was er niets , en ookdat ontplofte :oops:

Deepeco 25 december 2009 01:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeikstraal (Bericht 4507848)
Hoe bepaal je dat? Zijn we onszelf niet aan het uitroeien? En de soorten die je met het blote oog niet kan zien bvb? Als je het niet kan zien, is het er niet?

Nee, voorlopig zijn we onszelf nog niet aan het uitroeien. We zijn wel bezig de duizenden bedreigde soorten uit te roeien.
En de soorten die je niet met het blote oog kunt zien, tja, die worden vaak ook niet zo bedreigd door overexploitatie, habitatdegradatie of habitatverlies. Ik denk dat, als we ons focussen op alle zichtbare soorten, de kans groot is dat er dan ook geen onzichtbaar kleine soorten zullen uitsterven. Met andere wooden: de zichtbare soorten zijn een goede indicator voor de biodiversiteit

Zwitser 25 december 2009 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco (Bericht 4507828)

Waarom is het ok als een soort uitsterft door toedoen van een andere soort wanneer dat niet de mens is?

Johan Bollen 25 december 2009 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 4508168)
Toen wereldontplofte was er niets , en ookdat ontplofte :oops:

U heeft het over de 'oerknaltheorie' of is het mythe? Het zal zijn dat er vóór het 'niets' ook iets was, of dat het 'niets' uiteindelijk hetzelfde is als het 'iets'. Speculatie allemaal.

De aarde is al moeilijk genoeg voor ons om te begrijpen en te voelen. Als we denken in termen van soorten is dat wat we mens noemen een recent fenomeen. Als we denken in termen van leven zijn we innig verbonden met de geschiedenis van deze planeet. Zelfs als we 'onszelf', 'homo sapiens', zien als een tijdelijk fenomeen, is er aldus geen reden om slechts te denken in termen van 'profiteren zo lang het kan'. Dat is het gedachtengoed van een cel die op het punt staat afgestoten te worden door een lichaam.

patrickve 26 december 2009 08:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4507824)
Ik wil niet leven zonder verantwoordelijkheidsbesef voor de toekomst. We hebben nog iets te leren van die indianen over wie ik ooit las dat voordat ze een actie ondernamen die een invloed op de aarde heeft ze zich afvroegen wat de gevolgen van die actie zouden zijn 7 generaties in de toekomst.

Maar dat was dan zonder de Spanjaarden gerekend, he :-D

rikbe 28 december 2009 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4507824)

Ze zijn dan ook practisch uitgestorven, hé.

rikbe 28 december 2009 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andro (Bericht 4507838)
Doet mij denken aan George Carlin : Saving the planet

So true.

Doki 30 december 2009 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeikstraal (Bericht 4507671)

Een origineel standpunt, dat te weinig wordt gehoord. In Thurn & Taxis in Brussel loopt een tentoonstelling over de aarde die middels een aantal sterk visuele installaties duidelijk maakt dat je op één punt overschot van gelijk hebt: de aarde kan het in feite weinig deren wat de mens allemaal uitspookt, die heeft al erger meegemaakt, en blijft rustig verder draaien. Maar over dat uitsterven zou ik toch wat minder zeker zijn. De mens is potentieel wel degelijk in staat om zichzelf (en een heel aantal andere soorten) te doen uitsterven. Ons overleven hangt namelijk af van een delicaat natuurlijk evenwicht, en als we dat evenwicht grondig verstoren (we zijn goed bezig), dan kan een onleefbare situatie ontstaan.

We moeten dus eigenlijk niet zozeer de aarde redden, maar onszelf (en als het even kan liefst ook nog zoveel mogelijk andere soorten).

DonQuiSjot 30 december 2009 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rikbe (Bericht 4513420)
Ze zijn dan ook practisch uitgestorven, hé.

Uitgemoord bedoel je door die Spanjaarden/portuguezen/Britten/bankiers...

DonQuiSjot 30 december 2009 11:01

De planeet moet WEL gered worden, maar dan van corrupte politici en mediamagnaten die de mensen bedriegen/beliegen/bestelen...

rikbe 30 december 2009 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DonQuiSjot (Bericht 4517142)
Uitgemoord bedoel je door die Spanjaarden/portuguezen/Britten/bankiers...

De Maya's hebben zichzelf uitgemoord.

Johan Bollen 30 december 2009 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rikbe (Bericht 4517212)
De Maya's hebben zichzelf uitgemoord.

Wat er met de kulturen van Tikal, Copán en dergelijke gebeurd is dat is eigenlijk niet geweten, maar de 'mayas' leven eigenlijk nog zou je kunnen beweren zonder jezelf belachelijk te maken.

Ik had het eerder trouwens over een Noord Amerikaanse indianenstam (ivm die 7 generaties). Je kan gelijkaardige gedachten over heel de wereld terugvinden. Eigenaardig is dat hoe ontwikkelder de mens zich noemt hoe korter zijn tijdsperspectief lijkt te worden, hoe minder hij zich verbonden voelt met zijn habitat, en des te meer hij zijn habitat als een gebruiksgoed gaat bekijken. Je zou ergens kunnen beweren dat 'ontwikkeling' leidt tot wortelloze zelfdestructie.;-).

Is de mens dan als een organisme dat groeit niet anders dan dat een klimop groeit, kruipend waar het kan, totdat de steun begeeft onder het gewicht?

rikbe 30 december 2009 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4517779)
Wat er met de kulturen van Tikal, Copán en dergelijke gebeurd is dat is eigenlijk niet geweten, maar de 'mayas' leven eigenlijk nog zou je kunnen beweren zonder jezelf belachelijk te maken.

Ik had het eerder trouwens over een Noord Amerikaanse indianenstam (ivm die 7 generaties). Je kan gelijkaardige gedachten over heel de wereld terugvinden. Eigenaardig is dat hoe ontwikkelder de mens zich noemt hoe korter zijn tijdsperspectief lijkt te worden, hoe minder hij zich verbonden voelt met zijn habitat, en des te meer hij zijn habitat als een gebruiksgoed gaat bekijken. Je zou ergens kunnen beweren dat 'ontwikkeling' leidt tot wortelloze zelfdestructie.;-).

Is de mens dan als een organisme dat groeit niet anders dan dat een klimop groeit, kruipend waar het kan, totdat de steun begeeft onder het gewicht?

Ik heb niet gezegd: "uitgemoord tot de laatste man".

skaldis 1 januari 2010 08:36

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...nland/1.687501

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/redactietips/redactietips_2eNiveau/1.687563

420yeahbaby 1 januari 2010 11:44

De Maya's zijn niet "uitgemoord". Wel zijn er veel vermoord.
Terwijl men ze in massa aantallen verbrande en folterde voor de kinderen en elkaars ogen werd ook "alle lectuur" vernietigd.

Kunt ge't geloven dat ze geld moesten betalen voor op hun eigen land te mogen wonen etc? Belastingen.

Ze werden dus maw woorden onderdrukt.

Ja, de Kerk was toen bezig met belangrijke kennis tot zich te trekken en te verwijderen van het volk. Revolteren leidde tot levend verbranden.

Het was een donkere tijd toen.
En eeuwen heeft de Kerk een spoor van vernietiging en indoctrinatie uitgespreid.

Het was nogal iets.

rikbe 1 januari 2010 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby (Bericht 4520323)
De Maya's zijn niet "uitgemoord". Wel zijn er veel vermoord.
Terwijl men ze in massa aantallen verbrande en folterde voor de kinderen en elkaars ogen werd ook "alle lectuur" vernietigd.

Kunt ge't geloven dat ze geld moesten betalen voor op hun eigen land te mogen wonen etc? Belastingen.

Ze werden dus maw woorden onderdrukt.

Ja, de Kerk was toen bezig met belangrijke kennis tot zich te trekken en te verwijderen van het volk. Revolteren leidde tot levend verbranden.

Het was een donkere tijd toen.
En eeuwen heeft de Kerk een spoor van vernietiging en indoctrinatie uitgespreid.

Het was nogal iets.

Weet ik, ik heb er nog een paar op tv gezien in een uitzending van NGC in verband let 2012.

Hun beschaving is ten onder gegaan voor de Spanjaarden er kwamen.

Citaat:

Verval van de stedelijke cultuur in het Zuiden
Vanaf de 8e en 9e eeuw trad het verval van de Mayacultuur in. De meeste steden van het centrale laagland werden verlaten. Oorlog, de gevolgen van roofbouw en droogte worden vaak genoemd als reden voor de neergang, alleen of in combinatie. Er zijn inderdaad archeologische aanwijzingen voor oorlog, opstand en hongersnood uit een aantal plaatsen in het laagland. De Mayacultuur is echter nooit verdwenen zoals wel wordt beweerd, maar zette zich voort aan de randen van het oude kernland: op het noorden van het schiereiland Yucatán en in de hooglanden van Guatemala.

De Mayasteden van het noordelijk laagland van Yucatán bleven echter nog aantal eeuwen floreren. Dit waren steden als Chichén Itzá, Uxmal, Edzná en Cobá. Na het verval van de heersende dynastieën van Chichen en Uxmal, heerste Mayapan over geheel Yucatán tot een opstand in 1450. Daarna viel het gebied weer uiteen in stadstaten tot de verovering door de Spanjaarden.

In de Post-Klassieke tijd bleven er ook bloeiende stadstaten in het zuidelijke hoogland. Een van deze staten, het K'iche'-rijk van Q'umarkaj is verantwoordelijk voor de Popol Vuh het bekendste Maya-boek. Het is een van de weinige geschriften die de opzettelijke vernietiging door de Spanjaarden ontsprong. Het handelt over mythologie, geschiedenis en genealogie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maya's
De kerk heeft wel heelwat op hare kerfdtok, ook onze cultuur werd bijna uitgeroeid.

respublica 1 januari 2010 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rikbe (Bericht 4520627)
De kerk heeft wel heelwat op hare kerfdtok, ook onze cultuur werd bijna uitgeroeid.

Straffe uitspraak, verklaart u nader. Wat was 'onze' cultuur in de tijd van de christianisatie? Keltisch, Germaans, Romeins? Wie bedoelt u met 'ons'?

delcom 3 januari 2010 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DonQuiSjot (Bericht 4517184)
De planeet moet WEL gered worden, maar dan van corrupte politici en mediamagnaten die de mensen bedriegen/beliegen/bestelen...

vergeet die verkondigers van het uitsterven van de planeet niet!!!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be