Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Leer Wallonië kennen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=133604)

Descartes Jr 10 januari 2010 09:44

Leer Wallonië kennen

Elke zondagmorgen om 09u25 �* La Une : "Ma Terre : les horizons de la Meuse"

Wat leerden we vandaag ?

De economische ontwikkeling van Zweden werd opgestart door 2000 Walen (onder leiding van Louis de Geer) die in het armoedig land de eerste hoogoven opstarten en er het eerste staal maakten met de plaatselijk aanwezige mineralen. Het staal werd er bewaard en behandeld zoals het goud.

Momenteel wonen in Zweden ongeveer 1.000.000 Waalse afstammelingen.

Descartes Jr 10 januari 2010 09:49

Ook te bekijken via internet

http://www.rtbf.be/laune/revoir/deta...id=41613821668

schaduw 10 januari 2010 09:50

Wat ik me afvraag is of de Walen ook proberen van Vlaanderen te leren kennen ? Dag Vlaanderen, Arm Wallonië, ... Wij krijgen Wallonië over ons heen dat het niet schoon meer is. Ik mag hopen dat het omgekeerd ook het geval is maar ik vrees er een beetje voor.

born2bewild 10 januari 2010 09:52

At kunnen we daaruit leren?
Walen met initiatief die willenwerken zijn geemigreerd.

De walen leren kennen?
Kijk naar Daerden

Henri1 10 januari 2010 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 4534521)
De walen leren kennen?
Kijk naar Daerden

Daar kunnen we weer verder mee.........

Descartes Jr 10 januari 2010 09:59

Citaat:

De walen leren kennen?
Kijk naar Daerden

Het zal u misschien verbazen maar de knapste bruggen ter wereld worden op de dag van vandaag berekend en uitgetekend in ... Liège (Bureau Greisch - wereldbekend)

Bekend recent voorbeeld : le pont du Tarne �* Millau (F)

Recentste creatie : la gare des Guillemins te Liège (met Spaanse architect Calatrava). Hierin zitten 85.000 uren Waals studie- en tekenwerk.

Hollander 10 januari 2010 10:32

fraai stukje tekenwerk.

Henri1 10 januari 2010 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4534561)
fraai stukje tekenwerk.

Niet alleen dat.
De buurt van de "Guillemins" wordt helemaal opgewaardeerd en dat was ook nodig.

Descartes Jr 10 januari 2010 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4534561)
fraai stukje tekenwerk.

en rekenwerk. Momenteel wordt er studie gemaakt van een verbinding tussen Denemarken en Zweden.

Hollander 10 januari 2010 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4534567)
en rekenwerk. Momenteel wordt er studie gemaakt van een verbinding tussen Denemarken en Zweden.

die bestaat al, dus wat gaan ze dan bestuderen?

Den Ardennees 10 januari 2010 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4534533)
Het zal u misschien verbazen maar de knapste bruggen ter wereld worden op de dag van vandaag berekend en uitgetekend in ... Liège (Bureau Greisch - wereldbekend)

Recentste creatie : la gare des Guillemins te Liège (met Spaanse architect Calatrava). Hierin zitten 85.000 uren Waals studie- en tekenwerk.

ja, en de boog boven Guillemins was al aan het barsten nog voor hij af was. Mijn bron: Luikse werknemers van de NMBS

born2bewild 10 januari 2010 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4534567)

als het even sterk rekenwerk betreft als hun budgetbeheer, dan hebben we binnenkort een straf filmpje voor op youtube

Txiki 10 januari 2010 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4534508)

Wat leerden we vandaag ?

De economische ontwikkeling van Zweden werd opgestart door 2000 Walen (onder leiding van Louis de Geer) die in het armoedig land de eerste hoogoven opstarten en er het eerste staal maakten met de plaatselijk aanwezige mineralen. Het staal werd er bewaard en behandeld zoals het goud.

Dat lijkt me een interessante reeks. Zouden ze dat ooit op dvd uitbrengen?

Luddo 10 januari 2010 11:31

Ook in de politiek doen de Walen het schitterend! Het zijn raspolitici en schitterende strategen die er in slagen met zes man en een paardenkop het Mexicaanse leger van de Vlaamse politiekers uit elkaar en van het veld te spelen.

Zapatista 10 januari 2010 11:34

Citaat:

De walen leren kennen?
Kijk naar Daerden

Daerden is de Walen?

Descartes Jr 10 januari 2010 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4534616)
Dat lijkt me een interessante reeks. Zouden ze dat ooit op dvd uitbrengen?

Ja, het komt binnenkort uit op DVD. Dat wordt althans meegedeeld in het Waals Weekblad

Descartes Jr 10 januari 2010 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 4534579)
ja, en de boog boven Guillemins was al aan het barsten nog voor hij af was. Mijn bron: Luikse werknemers van de NMBS

Absolute nonsens. Ik zweer het. Ik was zelf betrokken bij het project.

born2bewild 10 januari 2010 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista (Bericht 4534640)
Daerden is de Walen?

hij vertegenwoordigt hen.
In heel de wereld zichtbaar.

Txiki 10 januari 2010 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4534642)
Ja, het komt binnenkort uit op DVD. Dat wordt althans meegedeeld in het Waals Weekblad

Fantastisch. Dat moet ik in't oog houden en in huis halen. Lijkt me een interessante aanvulling voor mijn (nog te kleine) "sectie" over Wallonië in mijn boekenkast. Het Waals Weekblad? Dat is nieuw voor mij. Ik heb me meteen ingeschreven voor de nieuwsbrief. Bedankt! :thumbsup:

Zapatista 10 januari 2010 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 4534649)
hij vertegenwoordigt hen.
In heel de wereld zichtbaar.

Dat klopt inderdaad, maar hij is maar 1 Waal.

Mambo 10 januari 2010 11:42

Citaat:

Er heeft dus iemand meer dan 30 jaar zitten tekenen en rekenen?
Al eens aan zijn ontslag gedacht?

Zwartengeel 10 januari 2010 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luddo (Bericht 4534636)
Ook in de politiek doen de Walen het schitterend! Het zijn raspolitici en schitterende strategen die er in slagen met zes man en een paardenkop het Mexicaanse leger van de Vlaamse politiekers uit elkaar en van het veld te spelen.

Volgens mij zegt dat meer over het strategische onvermogen van de Vlaamse politici dan over de kwaliteiten van de Waalse. Moesten ze werkelijk zo briljant zijn, hadden ze hun eigen regio nooit zo laten verkommeren.

Descartes Jr 10 januari 2010 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4534657)

Wie bedoelt ge precies ?

djimi 10 januari 2010 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4534664)
Volgens mij zegt dat meer over het strategische onvermogen van de Vlaamse politici dan over de kwaliteiten van de Waalse. Moesten ze werkelijk zo briljant zijn, hadden ze hun eigen regio nooit zo laten verkommeren.

Dat maakt de vaststelling des te pijnlijker.

Mambo 10 januari 2010 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4534667)
Wie bedoelt ge precies ?

Awel ja die daar samen zeker?
Geef toe, dit is er ferm over.

Mambo 10 januari 2010 11:52

85000 werkuren. aan 7,5 werkuren per dag (voor een waal al veel te veel) ...is toch 11333 werkende dagen?
En vermits men maar pakweg een 150 dagen per jaar op zijn werk is waarschijnlijk, heeft men niet 30 jaar zitten rekenen en tekenen ...maar waarschijnlijk 75 jaar!

euh???

Zijn die echt gediplomeerd?
Echt waar?

Luddo 10 januari 2010 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4534664)

Jij hebt het begrepen!We kunnen beter onze energie steken in het bestrijden van de Vlaamse platbroeken in de regeringen. De Waalse politici doen tenslotte maar wat hun kiezers van hen verwachten: "Laat maar komen, Grietje, en stuur de rekening naar les Flamands!"...

Txiki 10 januari 2010 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4534682)
85000 werkuren. aan 7,5 werkuren per dag (voor een waal al veel te veel) ...is toch 11333 werkende dagen?
En vermist men maar pakweg een 150 dagen per jaar op zijn werk is waarschijnlijk, heeft men niet 30 jaar zitten rekenen en tekenen ...maar waarschijnlijk 75 jaar!

euh???

Wat is nu in feite uw punt, de relevantie ervan en wat heeft dat te maken met dat programma over Wallonië? En wanneer stopt dat oeverloze gestereotypeer?

Mambo 10 januari 2010 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4534685)
Wat is nu in feite uw punt, de relevantie ervan en wat heeft dat te maken met dat programma over Wallonië?

Mijn punt is dat ze u er ofwel dik aan het opleggen zijn, ofwel serieus achterlijk zijn.

En degene die dat betaald, al evenveel.

Descartes Jr 10 januari 2010 12:09

Citaat:

En vermits men maar pakweg een 150 dagen per jaar op zijn werk is waarschijnlijk, heeft men niet 30 jaar zitten rekenen en tekenen ...maar waarschijnlijk 75 jaar!

euh???

Echt waar?

Ik veroordeel u voor Waals racisme.

Het studiewerk heeft 5 jaar gekost met 3 ingenieurs en 7 tekenaars.

Den Ardennees 10 januari 2010 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4534646)
Absolute nonsens. Ik zweer het. Ik was zelf betrokken bij het project.

dan doet er zich een klassieke woord-tegen-woord situatie voor

Zapatista 10 januari 2010 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 4534770)
dan doet er zich een klassieke woord-tegen-woord situatie voor

Eerder een ik-heb-van-horen-zeggen tegen een ik-was-erbij.

speurneus 10 januari 2010 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4534657)

jaloers?

speurneus 10 januari 2010 12:55

Citaat:

euh???

Echt waar?

ik heb eerder de indruk dat jij ongediplomeerd bent,...

Everytime 10 januari 2010 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4534508)

Wat leerden we vandaag ?

De uitzending was eerst te zien vorige zondagavond op de RTBF. Zeer mooie uitzending trouwens!

Everytime 10 januari 2010 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaduw (Bericht 4534514)
Wat ik me afvraag is of de Walen ook proberen van Vlaanderen te leren kennen ? Dag Vlaanderen, Arm Wallonië, ... Wij krijgen Wallonië over ons heen dat het niet schoon meer is. Ik mag hopen dat het omgekeerd ook het geval is maar ik vrees er een beetje voor.

Walen gaan nog altijd massaal naar de Vlaamse Kust en Vlamingen gaan nog altijd massaal naar de Ardennen. Ardennen zijn inderdaad mooier dan steden zoals Charleroi of Luik.

Everytime 10 januari 2010 13:14

Citaat:

Het station van Luik is inderdaad prachtig maar Luik lijkt me toch meer een dode stad te zijn dan iets anders.

Txiki 10 januari 2010 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 4534875)
Walen gaan nog altijd massaal naar de Vlaamse Kust en Vlamingen gaan nog altijd massaal naar de Ardennen. Ardennen zijn inderdaad mooier dan steden zoals Charleroi of Luik.

Dat is waar. Toch vind ik de dorpjes op de weg van Brussel naar pakweg Namen, zoals Chaumont, leuk om in rond te kuieren en een pintje te drinken.

Zapatista 10 januari 2010 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 4534881)
Het station van Luik is inderdaad prachtig maar Luik lijkt me toch meer een dode stad te zijn dan iets anders.

Dat durf ik toch te betwisten, ik vind Luik tegenwoordig interessanter dan pakweg Antwerpen.

Txiki 10 januari 2010 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista (Bericht 4534889)
Dat durf ik toch te betwisten, ik vind Luik tegenwoordig interessanter dan pakweg Antwerpen.

Dat is ook niet meteen een vergelijking, he. Antwerpen begot... ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be