![]() |
Di Rupo wil opnieuw prijscontroles
Citaat:
Meningen? |
Een ramp! Hoge prijzen zijn een symptoom van een onderliggende oorzaak (schaarste, werkloosheid, crisis, inflatie,...). Als je enkel aan symptoombestrijding doet, blijft de onderliggende oorzaak bestaan en zal dit zich uiten op andere manieren (zwarte markt, dalend aanbod, faillissementen,...).
Tis ook niet erg efficiënt. Iedereen krijgt lagere prijzen, dus ook de hoge inkomens. Voor een maatregel die enkel bedoeld is om lage inkomens te helpen is het een erg dure oplossing. Er zijn imo betere alternatieven om hetzelfde te bereiken. Doelgerichte btw verlagingen, hogere uitkeringen, foodstamps,... |
Citaat:
|
Na het lezen van de LVSV-argumenten, ben ik ervan overtuigd dat het voorstel van Di Rupo een goed idee is.
|
Citaat:
Alhoewel ik me afvraag of prijscontroles iets verandert aan de arbeid die in een product vervat zit? In welke mate zullen prijscontroles de positieve gevolgen hebben die men hoopt als we de rest van het kapitalistisch systeem (private eigendom van productiemiddelen, vrije loonzetting en prijszetting, vrije keuze om te investeren of niet) in stand houden? Welke redenen kan je aanhalen om hiervoor te pleiten, buiten dan dat het in het beste geval op de korte termijn prijzen verlaagt? |
Citaat:
![]() Deze foto geeft het resultaat weer toen Nixon prijscontroles invoerde voor benzine. Resultaat benzinetekort, urenlang aanschuiven aan de pomp. |
Citaat:
|
Het LVSV lijkt me een punt te hebben
|
Citaat:
Probleem is dat de jongens van LVSV ten eerste alle andere invloeden negeren, en ten tweede vergeten dat vraag en vooral aanbod ook gemanipuleerd kunnen worden. |
Citaat:
Citaat:
Waarom denk je dat er 'vergeten' wordt dat vraag en aanbod gemanipuleerd kan worden? Het is juist een onderdeel van het traditionele argument tegen prijscontroles dat aanbod gemanipuleerd kan worden: als je de prijs verandert die aanbieders kunnen vragen, gaan ze hun handelingen veranderen (met een grote kans voor een lager aanbod van dat product). Ik vermoed dat het argument dan iets is in de aard 'het aanbod kan gemanipuleerd worden door hebberige verkopers die bovenop hun kosten van productie nog eens extra veel winst willen hebben en een prijscontrole kan dit tegengaan'? Zelfs indien dit waar is, vooronderstelt dit niet een aantal zaken ten aanzien van de overheid zoals kennis van de manipulatie en de mogelijkheid tot het redelijkerwijze inschatten dat er geen negatieve gevolgen zijn? Als we bijvoorbeeld prijscontroles in zouden voeren van 1 cent per brood, wat gaan we dan verwachten van het aanbod aan broden van bakkers? |
Citaat:
Prijzen zijn essentiële netwerksignalen. Het zijn de dragers van informatie. Verstoor en verdraai die en gans het netwerk valt in duigen omdat er met de verkeerde capaciteiten gerekend wordt. Lage prijzen geven aan dat de goederen in grote getallen aanwezig zijn en extra productie niet nodig is. Extreem lage prijzen geven zelfs aan dat er té veel wordt geproduceerd. Di Rupo wil het signaal veranderen naar "produceer minder!". De gevolgen zijn lege winkelrekken en extreem hoge prijzen op de zwarte markt. Hoge prijzen geven aan dat er weinig goederen zijn en extreem hoge prijzen geven aan dat er extreme tekorten zijn. Een mogelijke oplossing is gesubsidieerde productie (de prijzen voor de koper blijven hetzelfde terwijl de verkoopprijs voor de verkoper stijgt). Probleem is dat die extra productie eerst ergens anders weggehaald moet worden. ... Andere oplossingen zijn slavenarbeid, tanks op fabrieken afsturen en de vuile neoliberale kapitalisten demoniseren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik wil eerst wel eens weten welke die "essentiële producten" zijn. Telefoon en televisie lijken me dat alvast niet.
|
Citaat:
Maar als ze essentiëel zijn, lijkt het mij ronduit crimineel om hun prijzen zomaar door de markt te laten bepalen. |
Citaat:
|
Citaat:
Ook de andere vragen zou ik graag opgehelderd zien: - En hoe gaat een prijscontrole hier een verbetering inbrengen? - Waarom denk je dat er 'vergeten' wordt dat vraag en aanbod gemanipuleerd kan worden? - Zelfs indien dit waar is, vooronderstelt dit niet een aantal zaken ten aanzien van de overheid zoals kennis van de manipulatie en de mogelijkheid tot het redelijkerwijze inschatten dat er geen negatieve gevolgen zijn? - Als we bijvoorbeeld prijscontroles in zouden voeren van 1 cent per brood, wat gaan we dan verwachten van het aanbod aan broden van bakkers? Citaat:
Ik geloof dat het wel degelijk uitgelegd staat in het persbericht: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ben het met Jaani eens dat libertariërs te veel uitgaan van de wet van vraag en aanbod, en andere invloeden als marginaal beschouwen, of zelfs niet eens in rekening brengen. In die zin kan een correctie door de overheid wel gerechtvaardigd zijn, al moet er in dat geval wel een grondige analyse van de prijszetting aan vooraf gaan (wat mij zeer moeilijk lijkt). Het LVSV heeft zeker een punt wanneer het stelt dat dit kan leiden tot tekorten, maar mijns inziens kan je niet zomaar stellen dat het in ieder geval tot tekorten leidt. Zulks kan je enkel stellen indien je geen rekening houdt met andere factoren dan vraag en aanbod.
Overigens wordt nergens in het artikel vermeld hoe een dergelijke prijscontrole bewerkstelligd zou worden. Wie weet krijgen producenten nog steeds hetzelfde bedrag, maar springt de overheid hierin bij. Of vermindert zij het btw-bedrag. Ik zeg maar wat. Ik denk niet dat dat hetgeen is dat de PS bedoelde, maar je weet maar nooit. |
Citaat:
Die worden nu in de eerste plaats bepaald door de beurzen, waar men met goederen speculeert en pogingen doet om snel grote winsten te maken, door goederen op te kopen en uit het aanbod te houden en zo de prijzen op te jagen. Het schoolvoorbeeld hiervoor zijn de vele schepen met aardolie die liggen te driften op de zeeën. Een nog zaak die zeer grote invloed heeft op de prijzen, zijn de vele taksen die er op geïnd worden, op energie, een basisproduct, word zo 21% BTW geïnd terwijl de wet voorschrijft dat deze voor basisproducten slechts 6% moet zijn. Telefoon en TV en Internet hebben ook een BTW van 21% tenzij je er het luxe product HD-tv er bij pakt in één pakket, dan is de BTW slechts 6%. Een andere zaak is dat men in België de prijs van aardgas gekoppeld heeft aan die van aardolie, maar dat beide grondstoffen in totaal andere hoeveelheden in aanbod zijn en een totaal andere vraag kennen. En voor vele goederen heeft de consument zelfs niet in te brengen over de prijs die hij wil betalen, maar word hem door de maatschappij opgedrongen om deze goederen of producten te kopen en er de prijs bepaald door de verkoper voor te betalen. En wat Di Rupo nu wil is dat men het pakket van de goederen die de index bepalen herziet en er terug de echte noodzakelijke goederen voor onze maatschappij in op neemt en de luxe producten er terug uit haalt. En men terug een eerlijke indexaanpassing doet. Energie iets dat je dagelijks gebruikt is zo door Verhofstadt uit de indexkorf gehaald en gsm's, wasmachines en tv's zijn er door hem ingebracht, terwijl je die slechts om de zoveel jaar opnieuw aanschaft. Di Rupo wil dus terug een indexkorf van uit de jaren 60, 70 en 80 van vorige eeuw, een korf waarin de echte noodzakelijke producten zitten die de mensen in onze maatschappij nodig hebben om te kunnen meedraaien in onze economie. En een aanpassing van de BTW tarieven van die goederen volgens de wet bepaald en niet volgens het verlanglijstje van de minister van begroting om zijn inkomen in evenwicht te houden. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je spreekt hier over 'invloeden', maar welke invloeden en hoe gaat een prijscontrole die 'invloeden' tegengaan? Dat er altijd een gebied is in prijssetting dat een bepaalde mate van contingentie heeft (ik zou evengoed werken aan 7.99 euro als aan 8 euro), is waar. Maar in de mate dat prijscontroles relevant zijn, dan zie ik niet in hoe ze niét het effect te weeg zullen brengen van toenemende schaarste. Want los van alle beschuldigingen dat er vanalles 'genegeerd' wordt en 'teveel' uitgaan van vraag en aanbod, is het heel eenvoudig: ondernemers mogen beslissen waarin ze hun geld investeren. Als je de prijs die ze voor hun uiteindelijke product verlaagt, is het redelijk wiedes dat ze minder gaan investeren in die productielijn. Zelfs als je meent dat prijzen quasi uitsluitend bepaald worden door de hebzucht van de ondernemer, dan moet je eens zo meer tegen prijscontroles zijn. Je straft immers de consument, want de producent kan kiezen om het product niet meer te maken. Neen; het voorstel moet afgewezen worden als een zoveelste populistische maatregel: het probleem is schaarste, niet de prijs die daar in belangrijke mate een uitdrukking van is. Natuurlijk is er iets voor te zeggen dat het niet eenvoudig is om te concurreren met Electrabel en dat het illegaal is om zomaar te concurreren met belgacom, maar beide hebben wel redenen die niet uitsluitend te maken hebben met de vrije markt. (Licenties als meest voorname voorbeeld...) |
Het evenwichtspunt van de winstvoet ligt ongeveer altijd op 7%. Als ge dan ziet dat bepaalde ondernemingen winstmarges van 80% hanteren, dan is de conclusie snel gemaakt, lijkt me. Zeker wat betreft prijsinelastische goederen. Die bedrijven gaan niet stoppen met produceren omdat ze 'maar' 40% winstvoet mogen hanteren he.
Soit, 't is ook maar een piste hoor. Uw horizon wat verruimen lijkt me geen kwaad te kunnen dan alleen maar te herhalen dat 't on-mo-ge-lijk is. |
Citaat:
Proficiat, er is nu minder productie dan gevraagd wordt. Ge hebt de mensheid succesvol een beetje meer in de armoede gedreven. Studeert gij niet iets met economie? |
Citaat:
Daar waar de winstmarges hoog liggen zullen vooral privéinvesteerders actief zijn. Daar waar de winstmarges kleiner zijn zal de overheid actief zijn. (Dat is nu overigens ook al wel zo.) Er wordt nog steeds teveel geproduceerd, aangezien we dat al een kleine honderdvijftig jaar doen, en de mensheid wordt - dankzij regulerende overheidsinterventies - toch een beetje meer uit die armoede gehouden. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Om je er een analyse van te geven. Een bedrijf in st. Lenaarts heeft een onkost van 15 werknemers en zijn gebouwen van 10 jaar oud. Dit bedrijf haalt zijn winst uit het aanvaarden van afval van de gemeentes en landbouwbedrijven. Kostprijs voor de landbouwers, 15€ per ton. Daarna verwerkt die bedrijf die afval tot meststoffen en heeft het biogas en ammoniak als restafval. De biogas word omzet in electriciteit om deze verwerkt te krijgen. De ammoniak word verkocht als reinigingsmiddel aan de industrie. Jaarlijks winst van dit bedrijf ligt ruim boven de 25000000€. Een ander bedrijf in Hoogstraten, verwerkt ook GFT afval van de gemeentes. De gemeentes betalen om er te mogen dumpen per ton +/- 10€. Daarna word de afval er te rotten gelegd en verpakt tot als meststoffen voor de tuinbouw en verkocht tegen een prijs van 25€ per ton. Onkosten, 10 werknemers. Jaarlijkse winst ruim boven de 30000000€. Het moederbedrijf van de ondernemingen heeft dit jaar verschillende containerparken van gemeentes overgenomen en hoopt op een winst van boven de 100000000€ per jaar van deze parken. Onkosten ervoor zijn een kleine 1000werknemers die van gemeentelijke ambtenaar naar privé arbeider veranderen. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vind het echt idioot hoe je hier alles afschildert alsof het gaat om statische causale wetten, zo weggeplukt uit de exacte wetenschappen. Je vergeet wel nagenoeg alle relevante factoren, maar dat deert u natuurlijk niet. Liever je mantra blijven herhalen. |
Citaat:
Sommige beroepen mag je zelfs niet uitvoeren omdat er concurrentie zou ontstaan met andere mensen en bedrijven die hetzelfde doen in de omgeving. Weer andere bedrijvingheden worden verhinderd en verboden omdat men niet in de juiste zone actief is. En nog andere gewoon omdat er iemand niet wil dat je die beroepsactiviteit in zijn omgeving uitvoert. Vrijhandel bestaat in onze maatschappij dus eenvoudig niet. alles is gecontroleerd en aan regels en wetten opgelegd door de machthebbers onderhevig. |
Citaat:
In België mag je niet verkopen zonder winst. Toch zijn er bedrijven die vaak zelfs meer dan 25% korting geven op hun producten. En dan nog met enorme winstcijfer naar buiten kunnen komen. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En bovendien misleidt ge uzelf door blijven te geloven dat observeerders beter geplaatst zijn dan participanten om beslissingen te maken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Concrete effect van die prijscontrole is zoals altijd, dat zowel kopers en verkopers gedwongen worden door enkele mensen met veel foutere informatie te werken, waardoor berekeningen en schattingen voor de toekomst fout zijn. De productiehoeveelheden zullen niet zijn naar wat mensen willen. Er zal overproductie of onderproductie zijn. En zoals steeds zullen een bende idioten komen zagen dat het de schuld is van de kopers en de verkopers en niet van die mensen die de informatie vervalsen. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ten tweede zal niet iedere maximumprijs voor een hogere productie zorgen, zelfs als aan de bovenstaande voorwaarden voldaan wordt. De maximumprijs moet specifiek gekozen worden. Een verkeerde maximumprijs zal niet voor een hogere productie zorgen. Dan zou je moeten veronderstellen dat de overheid bijna perfecte informatie heeft over vraag en aanbodsfuncties doorheen de tijd in een markt. Opnieuw is het erg onrealistisch dat hieraan voldaan wordt. Ten derde, ga je uit van een statisch model. Je bekijkt het monopoliemodel op 1 tijdstip, zonder rekening te houden met continue tijd. Maximumprijzen beïnvloeden niet enkel het huidig aanbod, maar ook het toekomstig aanbod. Dan is het erg onwaarschijnlijk dat lagere prijzen (en dus lagere winsten) geen negatief effect zullen hebben op toekomstige investeerders. Die 40% winst waar je over spreekt maakt eigenlijk geen verschil. Ondernemingen proberen hun winst te maximaliseren. De keuze van de productie is onafhankelijk van de huidige winstmarge. Tis niet omdat je veel winst maakt, dat een hogere productie zorgt voor nog meer winst. Omgekeerd geldt hetzelfde, tis niet omdat je weinig winst maakt dat een lagere productie zorgt voor meer winst. |
Citaat:
Maar zelfs als je het hebt over het op theoretische grond dubieuze concept 'monopolieprijs', dan nog is dat niet zo'n probleem. Als de productie 'beperkt' wordt, betekent dit ook dat er meer productiemiddelen (land, arbeid, kapitaal) vrijkomt voor de productie van andere goederen. Dus het is nogal onduidelijk waarom dit echt zo nadelig zou zijn, alles bij elkaar genomen. Alleen een arbitrair oordeel kan hierover zonder meer beslissen dat dit een nadeel is. En het allerergste geval - dat een ondernemer producten vernietigd om zijn winst te verhogen - is inderdaad spijtig, maar 't is niet bepaald dat dat de regel is: een onderneming gaat niet systematisch teveel maken om het dan te vernietigen. (Lijkt mij slecht businessplan.) En dan nog; ondernemingen die dat doen, zijn onderhevig aan sociale sancties. Recentelijk was er in de USA een H&M (geloof ik) die dat deed, met grote protesten tot gevolg. Onmiddellijk kwam er een statement dat dit een 'vergissing' was (geloof ik niet echt) en dat ze in de toekomst zullen trachten dit te vermijden (is al eerder geloofwaardig). Dus ook daarvoor bestaan er mechanismen omdat tegen te gaan. Verder: heel dat verhaal van 'beter nu iedereen van essentiële goederen voorzien' is een holisme en een populisme van jewelste. 't is niet dat de mensen liggen te sterven op straat, he... Verder is het niet echt 'vooruitgangsoptimisme', maar beschrijft Heftruck de simpele werking van hoe een economie groeit: sparen (minder consumptie) opdat er meer geproduceerd kan worden met dezelfde input, waarna er meer consumptie mogelijk is. Als je herverdeelt van spaargeld naar consumptie, krijg je inderdaad minder (reële; we negeren het idiote concept BNP) groei. Dat is het zuiver economische gevolg; en daarin heeft hij volledig gelijk. Citaat:
Ik stel alweer dezelfde vraag: toon aan dat de overheid in staat is om de 'andere' factoren zoals jullie die zien te 'counteren' met prijscontroles, zonder de ongewenste effecten van minder productie. |
Citaat:
Een café maakt op sommige avonden 500% winst, om de volgende avond zware verliezen te lijden. Als je hier je periode verkeerd kiest, zou je inderdaad denken dat een maximumprijs op caféprijzen zou volstaan. |
Citaat:
De meest rendabele bedrijven produceren trouwens niets, maar bieden diensten aan. Daarnaast zijn het juist de bedrijven met een vaste productie eenheid die op de tweede plaats komen. Maar in beide gevallen zit je met bedrijven die zeer weinig of geen concurrentie hebben. Vaak zijn dit ook bedrijven die weinig arbeidsintensief zijn of een automatische werkingsmethode kunnen toepassen. En het is juist op de producten en diensten dat Di Rupo een prijscontrole wil laten uitvoeren. Want veel van deze bedrijven hanteren weldegelijk woeker prijzen met winstmarges van 2500% en terugverdienperiodes die niet meer normaal zijn. Om je een idee te geven. De energienetwerkbeheerders vragen enorme prijzen voor het gebruik van hun installaties, maar werken met installaties die meer dan 30 en 40 jaar lang meegaan en vragen kosten voor het opmeten van het verbruik tegen een uurloon van meer dan 100€ per persoon die er voor in dienst zijn. de controles van Di Rupo gaan dus niet over de prijs van een auto of een pc. Maar over Telenet en Belgacom hun prijzen, over de prijzen van de energienetwerkbeheerders, over de prijzen van de mobile telefoonnetwerken, over de prijzen van energieproducenten( vooral over deze van hernieuwbare energie), want dat zijn bedrijven die hun diensten en producten verkopen met winstmarges van meer dan 2500% en daar wil hij tegen optreden. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mijn post was een reactie op polle. Hij zei dat bij maximumprijzen, de geproduceerde hoeveelheid kan stijgen. Ik zei daarop. Dat is niet uitgesloten dat dit zo is, maar opdat het zo zou zijn moet je 1) een abstract theoretisch model onwaarschijnlijk dicht benaderen dat je dit zelden zal zien in de werkelijkheid. 2) moet de overheid onwaarschijnlijk goede informatie hebben over vraag en aanbod (en nog een hele andere hoop dingen die relevant zijn). 3) moet de overheid een dynamische maximumprijszetting vaststellen zodat het theoretisch model (dat uitgaat van 1 periode, enkel het heden) dat geen rekening houdt met de toekomst, wel geldig is in een wereld waar tijd continu is. Oh en btw... 2500% winstmarge? Dwz 2500% rendement op aandelen? Allemaal aandelen van belgacom en telenet kopen zou ik zeggen. Met zo een rendement ben je zelfs als je maar €100 investeert, miljonair na een jaar. Dat bedrijven zulke grote winstmarges hebben (zelfs de conservatieve 40% winstmarge geopperd door polle), zou zich vertalen in gigantische winsten voor de aandeelhouders. Maar als ik een beetje op de hoogte ben van de beurs, is dat blijkbaar toch niet zo. |
Trouwens; zelfs als er gigantische monopoliewinstn gemaakt worden, wordt dit toch gecounterd door het feit dat de prijs van de aandelen de lucht in schiet.
In een eerste rondeke heb je dan inderdaad goed verdiend, maar in een tweede ronde is dit al gedisconteerd en schiet er van de 'winst' niet zoveel meer over. |
Citaat:
Ik heb daar in het verleden niet meer dan 5000€ in totaal ingestoken. en beschik enkel via deze activiteit reeds over een behoorlijk maandinkomen. De winstmarges zijn weldegelijk zo hoog in de elektriciteitssector. Trouwens ook voor een deel in de winning van bio en fossiele energiedragers. Men spreek over slechts 7eurocent per kw. Doch deze worden gewonnen in massaproductie in normen van gw en mw per uur per industriële installatie. Buiten de kerncentrales, die geraken niet uit hun echte kosten, heeft een opwekkingscentrale een terugverdientijd van 1 tot 15 jaar en een levensduur van gemiddeld 30 jaar. En de gemiddelde opwekkingscentrale heeft slechts 20 tot 30 mensen nodig wegens veiligheidsverplichtingen. En de meeste winst verdwijnt naar zuster- en moederbedrijven die in handen zijn van overheden, die word zelfs niet aan de aandeelhouders uitbetaald. En het zijn die zaken die Di Rupo nu wil laten onderzoeken en wil uitroeien. Verder gaat een bedrijf inderdaad niet meer winst maken door goedkoper te verkopen en meer te produceren of omgekeerd. Dat is afhankelijk van de vraag en de wettelijke verplichtingen verbonden aan het geproduceerde product. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:13. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be