![]() |
sneeuw ruimen of 250 euro boete
Sneeuw ruimen op de stoep is, volgens de Gemeentecodex, verplicht.
Laat mij mijn standpunt duidelijk omschrijven. Sneeuw valt als het winter is Als het winter is, is het licht van 08.00 uur tot 17.15 uur. Tijdens de “lichtperiode” in de winter is de werkende bevolking op zijn werk. De werkende bevolking vertrekt in de winter met de donker en komt thuis met de donker. Moet nog vlug boodschappen doen, nog wat huishoudtaken…. En dan nog aangevroren sneeuw ruimen in het donker. De werkende bevolking is solidair met de werklozen. Het gehele jaar. Deze werklozeen liggen nog in hun bed als de werkende bevolking ’s morgens in de winter donker vertrekt. S’ Avonds komt de werkende bevolking thuis in het donker en zou volgens de Gemeentecodex na de boodschappen en huistaken nog eens in het donker de stoep sneeuwvrij maken. Mijn vraag, kunnen de werklozen voor die paar winteruren op een jaar niet solidair zijn? De sneeuw in het daglicht ruimen van de stoep van iemand die werkt en helpt de werklozen te betalen? Ik heb ook een vader van 75 jaar die niet goed “ter been” meer is. Ik heb hem o.a. eind december een bezoek gebracht en in het donker ook zijn stoep moeten sneeuwvrij maken. Er wonen zeker 3 werklozen in zijn straat ….. In Antwerpen zijn ambtenaren de straat opgetrokken en hebben boetes uitgeschreven van 250€ voor mensen die hun stoep nu hebben sneeuwvrij gemaakt. Concreet, ik vertrek morgen naar Italië om een zonneveld te bekijken. Ik zal 3 dagen weg zijn en ze geven sneeuw uit. Trouwens, ik ben ook de mening toegedaan dat werklozen moeten zitten bij verkiezingen. Laat de werkende bevolking de zondag met rust!!!!! |
Altijd raar om zien dat ze 250 euro boete geven voor uw stoep, terwijl de hele straat er al dagen spierwit en spekglad bijligt.
Maar dan moet ge gewoon uw snelheid aanpassen natuurlijk |
borstel het sneeuw weg, en gooi een emmer water uit achteraf als protest.
|
Citaat:
In Nederland ? |
Citaat:
|
We hebben er hier een simpele oplossing voor. De oude Clayton Steaming Demon. Op 5 minuutjes en 2 liter diesel later de hele stoep brandschoon.
Maar ik vind die 2 liter diesel teveel van't goeie, dus strooi ik gewoon een kilo of 2 zout en dat was het. Het Urban Heat Island effect zorgt voor de rest. |
Ik vind het helemaal geen slecht idee!
|
Niemand kan mij verplichten sneeuw te ruimen. Het staat ook in ons politiereglement, maar hoe gaan ze dat in godsnaam hard maken?
Als het om 3 uur snachts begint te sneeuwen, en om 7 uur smorgens breekt er iemand zijn been voor mijn deur, hoe kan ik dan aansprakelijk zijn? Gaan ze mij verplichten elk uur even op te staan in de winter om te gaan kijken of het misschien gesneeuwd heeft? Wat als ik een week niet buitenkom en de rollen omlaag hou om energie te besparen? |
Hier in de Ardennen maken gemeenteambtenaren de stoep vrij bij oudere mensen en mensen die moeilijk te been zijn en waar eventueel geen hulp voorhanden is. Eigenlijk nogal logisch, men kan toch die mensen die zelfs niet durven buitenkomen verplichten om hun stoep sneeuwvrij te maken!!
Een goede buur hebben is natuurlijk ook een oplossing, maar dat tref je in Vlaanderen steeds minder aan, het is hoofdzakelijk ieder voor zich en de rest moet maar zijn plan trekken. Hier tref je echt nog de mentaliteit aan van in Vlaanderen dertig �* veertig jaar geleden: vriendelijk en altijd bereid om iemand te helpen. Ze zijn achter op Vlaanderen, ja, maar dat heeft niet enkel nadelen!! |
Citaat:
Niet de autoriteiten hoor, maar wel de argeloze voorbijganger |
Ik zou hier willen replikeren, maar ik ga eerst mijn stoep schoonvegen ...
|
Citaat:
|
De dilbert maatschappij: iedereen is permanent in overtreding met regels, zelfs de politie.
Dus wat we zouden moeten doen is alle politieagenten verbaliseren voor het niet opruimen van hun stoep. |
Citaat:
Klopt idd ... dat zijn echt pesterijen , van die doppers met de verkiezingen ben ik het niet eens . Werk zoeken is ook werken " laten we in het midden dat er profiteurs zijn aub dat weet iedereen" . Ik denk dat je hiervoor beter ambtenaars neemt . Zij moeten nooit in het week-end werken en hebben al heel veel voordelen. Leraars bvb megavakantie's . Dit lijkt me een betere optie.;-) |
Citaat:
Voor mij liefst de doppers dan toch tot nader order. :) |
Citaat:
Ik ook niet maar lijkt me eenvoudiger en beter om ambtenaren dit te laten doen dan doppers dat leraars harder werken ok .. maar ze hebben wel veel vakantie . Ikzelf heb vorig jaar 275 dagen gewerkt en kreeg ook een brief om mijne vrije zondag op te offeren . Maar ben er tussenuit kunnen glippen..;-) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Even een reactie van iemand die om 07u00 thuis vertrekt en om 18u30 thuiskomt: ik veeg mijn stoep altijd. En de buren die dat niet doen verdienen in mijn ogen een eventuele boete dubbel en dik.
|
Citaat:
Ik veeg mijn stoep zelf schoon. Geen werkloze medeburger hoeft zich daarvoor op te offeren of te vernederen. Wat is de volgende stap? Uw gat komen afvegen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik veeg mijn stoep niet; niet op de dagen dat ik werk, niet op de dagen dat ik verlof heb en niet in de weekends. Dat is mijn taak niet...
|
Citaat:
|
Ik ruim wel sneeuw op mijn stoep. Als het me uitkomt en als ik er zin in heb. Wat ik meestal wel heb. Het is plezant als de buurmannen daar ook mee bezig zijn, dan kan je weer van die nietzeggende gesprekken voeren. "koud he", "kan je je verwarmen?" en die dingen :).
Ook omdat ik me erger aan natte voeten op andermans voetpad, als ik consequent wil zijn daarin, kan ik niet anders. Maar ik verdom het om me te laten verplichten door de gemeente. |
t'sneeuwt ook eens in België hoor, heel t'land staat op zen kop
|
Als men nu eens enkele goedkopere grensarbeiders op pad stuurt om de stoepen sneeuwvrij te maken i.p.v. dure politiemensen of bevoegde ambtenaren om boetes uit te delen. Alles opgelost.
Wat moet je trouwens doen als je een D9 of D10 (gemengd voetpad fietspad)gebodsbord voor je deur hebt? |
Citaat:
Ik heb geen stoep wel ne oprit ,die wordt geveegd..:-) Als automobilist én fietser dank ik al de wijkbewoners die volle kruiwagens sneeuw op de openbare weg kappen om de stoep vrij te maken.. |
Citaat:
|
Citaat:
PS : ik ruim de sneeuw ook op in de mate van het mogelijke, en strooi zout, maar boetes gaan uitschrijven voor de staat van het voetpad op één toevallig gekozen moment is gewoon belachelijk. |
In een landelijke omgeving is dat zinloos..30 mt wel 150 mt niet..
Moet gebeuren in combinatie met zout strooien..anders veroorzaakt men soms gevaarlijker situaties dan zonder te ruimen..liever een sneeuwpad dan een ijsbaan.. Kortom die boete effectief uitschrijven is idd lachwekkend..is ook meer een drukkingsmiddel om mensen aan te zetten tot..hoop ik.. |
De sneeuw is al grotendeels weggesmolten. :-D
|
Citaat:
Citaat:
|
Het staat in de Gemeentecodex :
sneeuwruimen is een verplichte reflex ! Creveer u begot tot zalig genot van de werklozen hoog in de duplex. |
Citaat:
Amai wat een naïeve gastjes hier op dit forum !! Als gaai paainst dat de paas an aa paast, paast dan maa gaa iets aanders. Denk toch niet dat de gemeente in haar verordeningen dat stoep-sneeuw-ruimen opneemt om madammekes te beschermen tegen vallen en heup-breken (wat overigens pijnlijk, langdurig pijnlijk, en heel duur is voor de ziekenkas, maar swat). Bah neen gij, dat is gewoonweg om haar verantwoordelijkheid af te schuiven. De gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid op de openbare weg. Zij moet dus iemand aanduiden om 'het' te doen, eigen ambtenaren, gekontrakteerde firma ... of de bewoners. Als madammeke valt, en er wordt gezocht naar "wie zal dat betalen, wie heeft zoveel ping ping ping ...", dan komt men bij de bewoner aankloppen. Zorg dus almaar voor een goede ouderwetse "familiale" verzekering. (en maak maar niet teveel van uw oren, als ge die boete krijgt, hebt ge volgens de regel ongelijk, en dan zult ge betalen; misschien zelfs voor "onvrijwillige slagen en verwondingen, met de dood tot gevolg - als 't madammeke op haar kop verkeerd valt ..) En dan komt de een of de andere nietwit op de proppen, die zegt "oooo, de madammekes kunnen geen brood gaan kopen" en dan wordt de polies verzocht om hier en daar toch een hardnekkigaard op den bon te zwieren. Oh wat zijn we goed bezig. Denk nu niet dat ik een oplossing heb. Want als de gemeente het al moet doen op de voetpaden, zoals daar in Walenland, dan zijn we nog niet aan ons nief patatten: zij kunnen dat, ja, met hun vele ambtenaren, betaald met vele transferts .... En het gaat het er nu aan toe in de praktijk ? Geen madammeke gaat winkelen in het midden van een sneeuwstorm. Niemand verwacht dat ge om het uur gaat vegen, vanop uwen buro of uw werf of uwen ateljee .... (doet me denken aan de juridische begrippen "middelenverbintenis en rezultaatsverbintenis" ...) De kleine zelfstandige zal wel zorgen dat zijn vitrine en toegangsdeur goed toegankelijk is. Hier en daar doet een gepensionneerde zijn veegwerk. In 'jonge' woonwijken, waar iedereen gaat werken, en iedereen goed te been, is er geen probleem. Dat tesamen maakt dat de madammekes wel op sommige plaatsen moeten oppassen, maar toch niet overal evenveel tijd verliezen (laat me nu even ernstig zijn: het is geen sinekure om als oudje over gladde en schuin aflopende voetpaden te schuifelen ...) Met een beetje gezond verstand, met hier en daar toch even wat aanporren, vb. in een winkelstraat waar de konsiërge van een appartementsgebouw er zijn gat aan veegt, enz. is het allemaal best leefbaar. Is het een een bepaalde stad/grootstad/gemeente toch niet zo goed in toom te houden: waarom in hemelsnaam geen mogelijkheid dat ze werklozen kunnen opvorderen, mits een kleine surplus op hun dop ? Waarom geen mogelijkheid om kleine gepensionneerden een kleinigheid te laten bijverdienen ? |
Citaat:
Uiteraard helpt een familiale verzekering dan wel. |
De sneeuw voor mijn dorpel is altijd opgeruimd. Vanaf dat ik sneeuw zie neem ik de borstel in de hand!
Ik erger me dood aan de mensen in de straat die het niet nodig vinden de sneeuw voor hun dorpel te reinigen!!!!!! Meestal zijn dat van die mensen die in een vuil stinkend kot wonen. Maar ja, als je al te lui bent om je eigen kot op te kuisen, zal je zeker te lui zijn om de sneeuw op de stoep op te kuisen!!! |
Citaat:
Er zijn nu eenmaal ook mensen die moeten gaan werken of die voor langere tijd niet thuis zijn. |
Citaat:
Ik heb in elk geval geen weet van dergelijke gevallen. |
Graziëlla heeft iets met uitroeptekens en hekels hebben aan vanalles en nog wat..ik heb zelden zo een verzuurde persoon gezien op een forum..
Gelukkig zijn de meeste vlamingen normale mensen die fouten kunnen maken en die niet bij het minste jan en alleman gaan aanklagen om puur geldgewin |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:16. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be