Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   OPEL- Laat te mensen naar huis gaan. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=134680)

RASPOUTINE 2 februari 2010 16:11

OPEL- Laat te mensen naar huis gaan.
 
Het heeft nu al lang genoeg geduurd, men heeft voldoende met de arbeiders/werknemers hun voeten gespeeld.

Als morgen het dégoutante omtrent een amerikaanse publieke hulp stopt dan zijn zij nog veel meer kwijt.

Als morgen G.M. failliet gaat.

Als morgen Amerika beslist geen publiek geld meer te geven.

Dit kan uit eigen beweging komen maar het kan ook het gevolg zijn van bepaalde stakingen ergens in Europa.

Men kan het begrijpen dat de Vlaamse Overheid er alles aan doet om de werknemers van Opel & uit de Vlaamse werkloosheid te houden maar hebben zij niet voldoende gegeven.

Hebben zij niet genoeg geduld gehad, laat die mensen met hun vergoeding een nieuw leven starten.

Met dit geld hebben zij minstens een reserve voor de mogelijke slechtere tijden die er aankomen.

Laat Vlaanderen het geld dat voorzien was voor Opel gebruiken voor het sociale van alle Vlamingen, zij gaan het nodig hebben.

Zij kunnen niet blijven lenen tot in het oneindigen, wij willen geen Griekenland worden van het Noorden of wel?

Wanneer gaan zij samen met de federale het probleem in gans Vlaanderen structureel aanpaken is ook een goede vraag?

Er is bijkomstig bij Opel toch sprake van over capaciteit of niet, wat kan je daar aan doen?

Kan men de Opel mensen verdere risico's laten nemen, dit van niets te krijgen of veel minder bij een van de hierbovenvermelde doemscenarios?

Zijn zij niet beter af met een ander leven buiten deze weinig scrupuleuse G.M. groep?

Groep die tcoh al zijn beslissing heeft genomen en misschien liever in faling zal laten gaan dan plooien...

Een groep die door "onbehoorlijk bestuur" geholpen werd door de gemeenschap maar deze later miskend.

Meer kan je van de rijken van deze wereld niet verwachten, zij willen altijd maar meer?

Schade vergoeding en een maximale toepassing van de Wet "Renault" ware dat in de huidige omstandigheden niet het beste voor deze voorbeldige werknemers?


Er kan geen sprake zijn van dit verder te zetten met publiek geld, zowel aan Amerikaanse als Vlaamse kant.

Wij verliezen altijd omdat "zij" in beide gevallen met ons geld spelen!

Neem het geld en " Let it go! "

Verder moeten wij vertrouwen hebben en ons zeker niet laten chanteren door de "arrogante" werkgevers organisaties en het kapitalisme.

Bedrijven hebben het kapitaal nodig om te starten, maar zonder werkvolk staan zijn nergens.

Als zij niet kunnen investeren verliest hun geld elk dag van waarde en dat weten zij.

Wij staan als wij goed vertegenwoordigd zijn op gelijke voet.

Voor een sterkere onafhankelijke vakbond die werkelijk aan de kant van de mensen staat, geen judassen meer!

Alvast het beste aan de werknemers van Opel Antwerpen.


PS
Volgende maandag krijgt mijn vriend " de Blankenbersge stalker" genoemd zijn straf. (Hof van Beroep van Gent)
Dit omdat hij op vier jaar tijd 123 mails verstuurde naar het Blankenbergs College (open-vld-CdenV) met daarin de waarheid net zoals in de hierboven geschreven tussenkomst.
Bij de Brugse rechtbank kreeg hij één jaar effectieve celstraf voorgeschoteld.

Maandag zullen wij weten hoe gek dit land "ons land" wel is...

Xenophon 2 februari 2010 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE (Bericht 4578671)


PS
Volgende maandag krijgt mijn vriend " de Blankenbersge stalker" genoemd zijn straf. (Hof van Beroep van Gent)
Dit omdat hij op vier jaar tijd 123 mails verstuurde naar het Blankenbergs College (open-vld-CdenV) met daarin de waarheid net zoals in de hierboven geschreven tussenkomst.
Bij de Brugse rechtbank kreeg hij één jaar effectieve celstraf voorgeschoteld.

Maandag zullen wij weten hoe gek dit land "ons land" wel is...

En wat denk je? Gaat het beroepshof hem twee of drie jaar geven?

Eigenzinnig 2 februari 2010 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4578685)
En wat denk je? Gaat het beroepshof hem twee of drie jaar geven?

Ze zijn nog aan het uitzoeken welke bankovervaller ze vervroegd kunnen laten gaan om plaats te maken..:-D

Hatelijke titel met een verschrikkelijke taalfout..om nog maar niet te spreken van de verdere onzin..bij Opel werken veelal > 40 jarigen die liever nu nog wat willen werken dan opnieuw een carriere te gaan zoeken..

fox 2 februari 2010 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4578722)
bij Opel werken veelal > 40 jarigen die liever nu nog wat willen werken dan opnieuw een carriere te gaan zoeken..

Wel vreemd dat de vakbonden dat niet willen weten van een alternatief waarbij een andere constructeur de vestiging in Antwerpen overneemt. Ik weet er het fijne niet van, maar dat lijkt me toch de enige kans voor die mensen. Ze blijven vasthouden aan General Motors terwijl het toch al lang duidelijk is dat dit geen optie is? Gaan de vakbonden echt voor een ontslagpremie of zo?

maddox 2 februari 2010 20:01

De Vlaamse overheid heeft €500 000 000 klaar voor Opel Antwerpen.

Laat ze daar een Electrische Astra bouwen. Die electro-astra zou dan verkocht kunnen worden met een fikse milieukorting.
Da's goed voor nog een jaar of 5 sukkelen. Laat ons dan eens kijken dat de Vlaamse overheid een kapitalistische firma kan redden, zonder puur commie te gaan.

Den Ardennees 2 februari 2010 20:19

zou men die Nederlanders van Spycker, die SAAB hebben overgenomen niet es kunnen polsen of zij brood zien in Opel Antwerpen, of andere constructeurs?

Eigenzinnig 2 februari 2010 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 4579092)
zou men die Nederlanders van Spycker, die SAAB hebben overgenomen niet es kunnen polsen of zij brood zien in Opel Antwerpen, of andere constructeurs?

Die hebben al €250 miljoen geleend in de hoop op €400 miljoen steun van de zweedse staat..
Een verlieslatend bedrijf dat een ander verlieslatend bedrijf opkoopt met geleend geld..dat zit wel snor..

kanselier 3 februari 2010 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 4579092)
zou men die Nederlanders van Spycker, die SAAB hebben overgenomen niet es kunnen polsen of zij brood zien in Opel Antwerpen, of andere constructeurs?

Spycker heeft alleen maar verlies, nooit enige winst geboekt. Hoe kan die de grote Saab overnemen is voor mij een raadsel?

kanselier 3 februari 2010 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4578722)
Ze zijn nog aan het uitzoeken welke bankovervaller ze vervroegd kunnen laten gaan om plaats te maken..:-D

Hatelijke titel met een verschrikkelijke taalfout..om nog maar niet te spreken van de verdere onzin..bij Opel werken veelal > 40 jarigen die liever nu nog wat willen werken dan opnieuw een carriere te gaan zoeken..

Maar als dit niet kan, wanneer komt er tan een plan B?

RASPOUTINE 6 maart 2010 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE (Bericht 4578671)
Het heeft nu al lang genoeg geduurd, men heeft voldoende met de arbeiders/werknemers hun voeten gespeeld.

Als morgen het dégoutante omtrent een amerikaanse publieke hulp stopt dan zijn zij nog veel meer kwijt.

Als morgen G.M. failliet gaat.

Als morgen Amerika beslist geen publiek geld meer te geven.

Dit kan uit eigen beweging komen maar het kan ook het gevolg zijn van bepaalde stakingen ergens in Europa.

Men kan het begrijpen dat de Vlaamse Overheid er alles aan doet om de werknemers van Opel & uit de Vlaamse werkloosheid te houden maar hebben zij niet voldoende gegeven.

Hebben zij niet genoeg geduld gehad, laat die mensen met hun vergoeding een nieuw leven starten.

Met dit geld hebben zij minstens een reserve voor de mogelijke slechtere tijden die er aankomen.

Laat Vlaanderen het geld dat voorzien was voor Opel gebruiken voor het sociale van alle Vlamingen, zij gaan het nodig hebben.

Zij kunnen niet blijven lenen tot in het oneindigen, wij willen geen Griekenland worden van het Noorden of wel?

Wanneer gaan zij samen met de federale het probleem in gans Vlaanderen structureel aanpaken is ook een goede vraag?

Er is bijkomstig bij Opel toch sprake van over capaciteit of niet, wat kan je daar aan doen?

Kan men de Opel mensen verdere risico's laten nemen, dit van niets te krijgen of veel minder bij een van de hierbovenvermelde doemscenarios?

Zijn zij niet beter af met een ander leven buiten deze weinig scrupuleuse G.M. groep?

Groep die tcoh al zijn beslissing heeft genomen en misschien liever in faling zal laten gaan dan plooien...

Een groep die door "onbehoorlijk bestuur" geholpen werd door de gemeenschap maar deze later miskend.

Meer kan je van de rijken van deze wereld niet verwachten, zij willen altijd maar meer?

Schade vergoeding en een maximale toepassing van de Wet "Renault" ware dat in de huidige omstandigheden niet het beste voor deze voorbeldige werknemers?


Er kan geen sprake zijn van dit verder te zetten met publiek geld, zowel aan Amerikaanse als Vlaamse kant.

Wij verliezen altijd omdat "zij" in beide gevallen met ons geld spelen!

Neem het geld en " Let it go! "

Verder moeten wij vertrouwen hebben en ons zeker niet laten chanteren door de "arrogante" werkgevers organisaties en het kapitalisme.

Bedrijven hebben het kapitaal nodig om te starten, maar zonder werkvolk staan zijn nergens.

Als zij niet kunnen investeren verliest hun geld elk dag van waarde en dat weten zij.

Wij staan als wij goed vertegenwoordigd zijn op gelijke voet.

Voor een sterkere onafhankelijke vakbond die werkelijk aan de kant van de mensen staat, geen judassen meer!

Alvast het beste aan de werknemers van Opel Antwerpen.


PS
Volgende maandag krijgt mijn vriend " de Blankenbersge stalker" genoemd zijn straf. (Hof van Beroep van Gent)
Dit omdat hij op vier jaar tijd 123 mails verstuurde naar het Blankenbergs College (open-vld-CdenV) met daarin de waarheid net zoals in de hierboven geschreven tussenkomst.
Bij de Brugse rechtbank kreeg hij één jaar effectieve celstraf voorgeschoteld.

Maandag zullen wij weten hoe gek dit land "ons land" wel is...

De vraag dat de werknemers van Opel Antwerpen zich misschien langszaam gaan moeten stellen is of je de vakbond activiteiten positief kunt mengen met een politieke kandidatuur?

Gaan deze belangen dezelfde richting uit?
Zijn bepaalde afgevaardigde nog voldoende objectief?

OPEL- Laat te mensen naar huis gaan.

http://www.vandaag.be/binnenland/291...iaal-plan.html

In ieder geval wens ik de werknemers het beste en dat zij er alles uithalen wat mogelijk is.

speurneus 6 maart 2010 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 4579056)
Wel vreemd dat de vakbonden dat niet willen weten van een alternatief waarbij een andere constructeur de vestiging in Antwerpen overneemt. Ik weet er het fijne niet van, maar dat lijkt me toch de enige kans voor die mensen. Ze blijven vasthouden aan General Motors terwijl het toch al lang duidelijk is dat dit geen optie is? Gaan de vakbonden echt voor een ontslagpremie of zo?

Is er één constructeur vragende partij misschien?

speurneus 6 maart 2010 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kanselier (Bericht 4580207)
Spycker heeft alleen maar verlies, nooit enige winst geboekt. Hoe kan die de grote Saab overnemen is voor mij een raadsel?

Ze hebben Saab voor een habbekrats gekregen,....mits contractuele voorwaarde dat zij motoren en bepaalde andere onderdelen bij GM inkopen.
Wie is hier de slimste denk je?

kelt 6 maart 2010 13:37

Mede door de koppigheid van de verzamelde Europese GM-vakbonden zal GM al merkelijk meer "eigen kapitaal" moeten in het herstruktureringsplan voor GM-Europe pompen.En GM heeft GEEN kapitaal daarvoor,tenzij ze gaan bedelen om via GM-USA aan Amerikaans belastingsgeld te raken om de Europese problemen op te kuisen,je ziet van hier dat dat zal lukken :roll:
Mede door de aanhoudende druk van onderandere de Vlaamse Regering(die gebruik kan maken van de europese fora waar de Belgische regering in zit) kunnen andere EU-landen (ik denk aan Duitsland,Spanje en het VK) niet zomaar het herstruktureringsplan helpen bekostigen...het is nu iedereen duidelijk gemaakt dat overheidsgeld in een herstrukturering dan ook moet dienen niet alleen om fabrieken te behouden maar ook om die te sluiten,afscheidspremies uit te betalen aan Belgische werknemers,.......dat is niet verkoopbaar aan Duitse,Spaanse,Britse belastingsbetalers...

GM-Europe CEO Reily blijft vriendelijk en kordaat,maar zijn plannetje gaat niet vlotjes....hij zegt dan wel dat voor hem Antwerpen een gedane zaak is..maar het zal niet goedkoop zijn voor GM-Europe......

Ondertussen blijft het fundamentele overcapaciteitsprobleem in de autosector onverkort geldig,en zijn de elektrische wagens,en de infratsruktuur ervoor, gewoon niet klaar.... :-(

Maar in ieder geval...wie vertrouwd eigenlijk nog op Angelsaksische topmanagers.."Masters of Chaos and Destruction"

RASPOUTINE 7 maart 2010 11:02

En dan nog komen zeggen (in de kamer dan nog) dat Verhofstadt of paars het beter heeft gedaan. Wat duidelijk stelt dat bepaalde vakbond afgevaardigde dringend bijscholing moeten krijgen over de Belgische politiek en gebeurtenissen.
Zeker inbegrepen de verkoop van Electrabel door paars.
Laat Leterme maar doen als zijn schoonmoeders hem laten doen zal hij zich wel bewijzen.
Daarom moet er bij CDenV ook een paar mensen dringend op pensioen, misschien naar Toscane :lol::lol::lol:

Men kan zich langszaam de vraag stellen of die niemand anders hebben om naar het scherm te sturen.

Waanhopig!
Ondertussen nemen zij de plaats van bepaalde jongere elementen die het zeker beter kunnen, eventueel met een beetje discrete raad maar dan wel van achter de schermen.

Zij hebben gefaald voor België en Europa, zij moeten weg!

Geef de jeugd eindelijk een kans dat moet de boodschap zijn.

En laat verder de vakbonden kiezen, vakbond of politiek.

Jazeker 7 maart 2010 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE (Bericht 4578671)
Het heeft nu al lang genoeg geduurd, men heeft voldoende met de arbeiders/werknemers hun voeten gespeeld.

Als morgen het dégoutante omtrent een amerikaanse publieke hulp stopt dan zijn zij nog veel meer kwijt.

Als morgen G.M. failliet gaat.

Als morgen Amerika beslist geen publiek geld meer te geven.

Dit kan uit eigen beweging komen maar het kan ook het gevolg zijn van bepaalde stakingen ergens in Europa.

Men kan het begrijpen dat de Vlaamse Overheid er alles aan doet om de werknemers van Opel & uit de Vlaamse werkloosheid te houden maar hebben zij niet voldoende gegeven.

Hebben zij niet genoeg geduld gehad, laat die mensen met hun vergoeding een nieuw leven starten.

Met dit geld hebben zij minstens een reserve voor de mogelijke slechtere tijden die er aankomen.

Laat Vlaanderen het geld dat voorzien was voor Opel gebruiken voor het sociale van alle Vlamingen, zij gaan het nodig hebben.

Zij kunnen niet blijven lenen tot in het oneindigen, wij willen geen Griekenland worden van het Noorden of wel?

Wanneer gaan zij samen met de federale het probleem in gans Vlaanderen structureel aanpaken is ook een goede vraag?

Er is bijkomstig bij Opel toch sprake van over capaciteit of niet, wat kan je daar aan doen?

Kan men de Opel mensen verdere risico's laten nemen, dit van niets te krijgen of veel minder bij een van de hierbovenvermelde doemscenarios?

Zijn zij niet beter af met een ander leven buiten deze weinig scrupuleuse G.M. groep?

Groep die tcoh al zijn beslissing heeft genomen en misschien liever in faling zal laten gaan dan plooien...

Een groep die door "onbehoorlijk bestuur" geholpen werd door de gemeenschap maar deze later miskend.

Meer kan je van de rijken van deze wereld niet verwachten, zij willen altijd maar meer?

Schade vergoeding en een maximale toepassing van de Wet "Renault" ware dat in de huidige omstandigheden niet het beste voor deze voorbeldige werknemers?


Er kan geen sprake zijn van dit verder te zetten met publiek geld, zowel aan Amerikaanse als Vlaamse kant.

Wij verliezen altijd omdat "zij" in beide gevallen met ons geld spelen!

Neem het geld en " Let it go! "

Verder moeten wij vertrouwen hebben en ons zeker niet laten chanteren door de "arrogante" werkgevers organisaties en het kapitalisme.

Bedrijven hebben het kapitaal nodig om te starten, maar zonder werkvolk staan zijn nergens.

Als zij niet kunnen investeren verliest hun geld elk dag van waarde en dat weten zij.

Wij staan als wij goed vertegenwoordigd zijn op gelijke voet.

Voor een sterkere onafhankelijke vakbond die werkelijk aan de kant van de mensen staat, geen judassen meer!

Alvast het beste aan de werknemers van Opel Antwerpen.


PS
Volgende maandag krijgt mijn vriend " de Blankenbersge stalker" genoemd zijn straf. (Hof van Beroep van Gent)
Dit omdat hij op vier jaar tijd 123 mails verstuurde naar het Blankenbergs College (open-vld-CdenV) met daarin de waarheid net zoals in de hierboven geschreven tussenkomst.
Bij de Brugse rechtbank kreeg hij één jaar effectieve celstraf voorgeschoteld.

Maandag zullen wij weten hoe gek dit land "ons land" wel is...

Uwe vriend "De Blankenbergse stalker" zou dit alles zo kunnen oplossen. Geef die man een ministerpost en zelfs heel Afrika heeft weer te vreten en China is verlost van hun milieuprobleem waar de rivieren schuim vervoeren.

Uwe vriend de stalker heeft overlaatst nog eigenhandig een komeet die op ramkoers was met de aarde een flinke rechtse gegeven en die komeet was er echt niet goed van. Uwe vriend "den Blankenbergse Stalker" verdient er een nobelprijs voor. Maar die gaat hij niet krijgen en dus ga je hier weer hopen posts plaatsen met veel hoofdletters en zo en verder blijven roepen in de woestijn.

Ik heb trouwens vernomen dat de aarde uit zijn baan rond de zon aan het wijken is. Gravitatie, weet je wel. Je vriend "de Blankenbergse stalker" heeft toen eigenhandig de zon even een stootje gegeven zodat alle leven op aarde kon blijven bestaan, niet wetende dat jij en je stalker achter die heroïsche actie zaten. Miskende genieenen en superhelden... dat zijn jullie en ik blijf jullie hulde brengen.

pajoske 11 maart 2010 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door destandaard
De vakbonden bij Opel vragen een ontslagpremie van 200.000 euro bruto voor wie de fabriek moet of wil verlaten.

8O

Mijn eerste reactie is: Zijn die op hunne knikker gevallen?

Maar eerst wil ik eens horen hoe de vakbonden dit cijfer kunnen verantwoorden. Zit daar de wettelijke ontslagvergoeding inbegrepen of is dit een extra premie, zo iets als de loterij winnen?

Herr Flick 11 maart 2010 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kanselier (Bericht 4580207)
Spycker heeft alleen maar verlies, nooit enige winst geboekt. Hoe kan die de grote Saab overnemen is voor mij een raadsel?

Dat is gewoon een hobby van een of andere pipo met veel te veel geld.


Alhoewel onderschat die holanders niet, als ze er geen geld mee kunnen verdienen of er geen voordeel uit kunnen halen beginnen ze er niet aan.

RASPOUTINE 14 maart 2010 16:02

Spanje en Engeland zijn alleen op de wereld.
Nog een bewijs dat Europa geen "kloten" waard is.
Nochtans zijn er bepaalde "oude gezichten" al zolang in dienst van deze goed betaalde job.

Sommigen zijn de ganse tijd blijven cumuleren is dit het resultaat?

Wat hebben zij in al die jaren gedaan voor de standvastigheid van werkgevers/arbeiders binnen Europa.
Wij weten met zijn allen dat zij voor de bankcrisis ook al niets hebben gedaan.

Gefaald hebben zij.

En dat kan allemaal omdat de top van de vakbonden ook al in handen zijn...

Zij hadden voor Opel& al lang moeten reageren net zoals de dokwerkers dat hebben gedaan in Strasburg.

Of was er met de rommelkredieten geen geld meer, zijn zij ook iets verloren?

Hebben zij toevallig ook gegokt met de oorloogskas?

Zoals een bepaalde bond met Dexia verloren heeft, over hoeveel geld spreken wij?

Waarom gaat Filip Dewinter daar niet in verder met zijn vragen stellen over de vakbonden?

Wie kent er de financiele toestand van de vakbonden?

En nu?

Hoe moet het nu verder voor Opel Antwerpen.

Pericles 14 maart 2010 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 4636324)
8O

Mijn eerste reactie is: Zijn die op hunne knikker gevallen?

Maar eerst wil ik eens horen hoe de vakbonden dit cijfer kunnen verantwoorden. Zit daar de wettelijke ontslagvergoeding inbegrepen of is dit een extra premie, zo iets als de loterij winnen?

Het is "de loterij winnen " en pas op, ze gaan dat nog krijgen ook. Die bij de toeleveranciers werken daarentegen krijgen naar alle waarschijnlijkheid een appel en een ei ,als vergoeding .
Ik ben dat gezeik over die Opelfabriek al lang beu. Elke dag verliezen er mensen hun job en die krijgen als vergoeding, als ze arbeider zijn, zo goed als niets . De Opelarbeider wint naar alle waarschijnlijkheid de lotto en moet dus niet zeiken . Dat men het op de TV eens zou hebben over de mensen die op straat staan met maximum twee maanden loon; dat is pas miserie.

Steve_M 14 maart 2010 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 4632129)
Uwe vriend "De Blankenbergse stalker" zou dit alles zo kunnen oplossen. Geef die man een ministerpost en zelfs heel Afrika heeft weer te vreten en China is verlost van hun milieuprobleem waar de rivieren schuim vervoeren.

Uwe vriend de stalker heeft overlaatst nog eigenhandig een komeet die op ramkoers was met de aarde een flinke rechtse gegeven en die komeet was er echt niet goed van. Uwe vriend "den Blankenbergse Stalker" verdient er een nobelprijs voor. Maar die gaat hij niet krijgen en dus ga je hier weer hopen posts plaatsen met veel hoofdletters en zo en verder blijven roepen in de woestijn.

Ik heb trouwens vernomen dat de aarde uit zijn baan rond de zon aan het wijken is. Gravitatie, weet je wel. Je vriend "de Blankenbergse stalker" heeft toen eigenhandig de zon even een stootje gegeven zodat alle leven op aarde kon blijven bestaan, niet wetende dat jij en je stalker achter die heroïsche actie zaten. Miskende genieenen en superhelden... dat zijn jullie en ik blijf jullie hulde brengen.

Heerlijk.

On-topic: ik zie niet goed wat de vakbonden in dit geval te verwijten valt en begrijp dus ook het pleidooi voor onafhankelijke vakbonden in dezen niet. Dat ze maar flink staken, de boel bezetten en geen auto laten vertrekken. Misschien ook eens laten berekenen hoeveel een bodemsanering GM zou kosten.

daiwa 14 maart 2010 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 4641417)
Het is "de loterij winnen " en pas op, ze gaan dat nog krijgen ook. Die bij de toeleveranciers werken daarentegen krijgen naar alle waarschijnlijkheid een appel en een ei ,als vergoeding .
Ik ben dat gezeik over die Opelfabriek al lang beu. Elke dag verliezen er mensen hun job en die krijgen als vergoeding, als ze arbeider zijn, zo goed als niets . De Opelarbeider wint naar alle waarschijnlijkheid de lotto en moet dus niet zeiken . Dat men het op de TV eens zou hebben over de mensen die op straat staan met maximum twee maanden loon; dat is pas miserie.


2!!

pajoske 16 maart 2010 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 4641441)
Heerlijk.

On-topic: ik zie niet goed wat de vakbonden in dit geval te verwijten valt en begrijp dus ook het pleidooi voor onafhankelijke vakbonden in dezen niet. Dat ze maar flink staken, de boel bezetten en geen auto laten vertrekken. Misschien ook eens laten berekenen hoeveel een bodemsanering GM zou kosten.

Ik wacht nog altijd op de uitleg van dat cijfer door de vakbond.

Ik verwijt de vakbonden de toekomst van onze jongeren te hypothekeren met deze onzinnige eisen.
Ik verwijt de vakbonden dat ze de rechten (recht op arbeid) van een heel grote groep werknemers slecht verdedigen of beter gezegd in het gedrang brengen door onzinnige eisen te stellen in het voordeel van een zeer beperkte groep.

BitterSweet 16 maart 2010 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 4644506)
Ik wacht nog altijd op de uitleg van dat cijfer door de vakbond.

Ik verwijt de vakbonden de toekomst van onze jongeren te hypothekeren met deze onzinnige eisen.
Ik verwijt de vakbonden dat ze de rechten (recht op arbeid) van een heel grote groep werknemers slecht verdedigen of beter gezegd in het gedrang brengen door onzinnige eisen te stellen in het voordeel van een zeer beperkte groep.

Laat het me zo zeggen,als ze de vraag zouden stellen aan het personeel ben ik er zeker van dat de meesten zouden kiezen voor een regeling (uitstap met vergoeding,en de ouderen voor uitstap met brugpensioen regeling) en dit gezien het vrijwel hopeloze van de situatie.
Een situatie creeeren waar 4 a 500 mensen aan het werk blijft en alle anderen ontslaan of laten vallen helpt niet,trouwens van alle andere ontslagen bij toeleveringsbedrijven en andere kleinere bedrijven of kmo's spreekt men niet.

Steve_M 16 maart 2010 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 4644506)
Ik verwijt de vakbonden de toekomst van onze jongeren te hypothekeren met deze onzinnige eisen.
Ik verwijt de vakbonden dat ze de rechten (recht op arbeid) van een heel grote groep werknemers slecht verdedigen of beter gezegd in het gedrang brengen door onzinnige eisen te stellen in het voordeel van een zeer beperkte groep.

Wat de vakbonden doen of eisen heeft in dit geval niets te maken met de werkgelegenheid. Opel verdwijnt nl. niet uit Antwerpen door de eisen van de vakbonden, maar wel omdat er elders goedkoper geproduceerd kan worden. Mijn vader kreeg 15 �* 20 jaar geleden al de vraag om naar China en Roemenië te rijzen om daar mee nieuwe fabrieken op te starten. Hij heeft daar vriendelijk voor bedankt. Voor mijn part blokkeren ze de boel tot Opel over de kop gaat, de werkgelegenheid in China is mijn zorg niet.

Pericles 17 maart 2010 07:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 4644716)
Wat de vakbonden doen of eisen heeft in dit geval niets te maken met de werkgelegenheid. Opel verdwijnt nl. niet uit Antwerpen door de eisen van de vakbonden, maar wel omdat er elders goedkoper geproduceerd kan worden. Mijn vader kreeg 15 �* 20 jaar geleden al de vraag om naar China en Roemenië te rijzen om daar mee nieuwe fabrieken op te starten. Hij heeft daar vriendelijk voor bedankt. Voor mijn part blokkeren ze de boel tot Opel over de kop gaat, de werkgelegenheid in China is mijn zorg niet.

Reizen is met ei en niet met ij hé Steve (sorry, geen bijbedoelingen hoor). 8-)

Shamrock_V 17 maart 2010 10:23

Het is uitzonderlijk dat mensen met een arbeiders-statuut een hogere uitkering krijgen dan het gebruikelijke. Bij mijn weten is dat nog maar alleen gebeurd bij autoproducenten a la "Renault" en "Volkswagen".

Een bediende is beter af, hij krijgt ofwel 3 maand per 5 jaar of ofwel de wet Claeys. Claeys is een formule (met een indexcoëficiënt) dat er basicly op neer komt dat je een maand per gewerkt jaar ontvangt + één maand + vergoedingskosten voor het verlies van je leasing en/of gsm (je mag je nr wél behouden van je gsm).

Ps: Hieronder reken ik met 4000euro, dat is een fictief bedrag en ik wil niemand die 1600euro verdient of 6000 euro verdient voor de kop stoten. Het rekent gewoon makelijk.

In een bedrijf A waar een arbeider 20 jaar gewerkt heeft krijgt hij 3 of 6 maand? Ik weet het niet zeker, maar ik denk 3 maand. Stel dat die man, ik zeg maar iets 4000euro per maand verdiende dan krijgt hij met wat toeters en bellen 12.000 euro mee naar huis indien het 3 maand is en het dubbele indien het 6 maand was dus 24000 euro. Een bediende krijgt met hetzelfde loon in het beste geval 4000x21= 84000 euro mee naar huis.

Vanwaar die 200.000euro komt, dat lijkt mij onwaarschijnlijk veel...

De fiscus die belasten onze opzegvergoeding met +/-50%.

Dus de arbeider houdt nog in het geval van 12000euro (3maand) nog 6000euro over. De bediende houdt nog 42.0000euro netto over.

Maar ze zijn er nog niet vanaf. Het restant komt zowiezo het volgende jaar mee op de belastingsbrief...Stel dat de persoon in kwestie onmiddellijk werk vind...dan kan hij nog extra belasting betalen (grijns).

Bovendien, de arbeider krijgt gedurende 3 of 6 maand geen dop. De bediende krijgt gedurende 21 maand geen dop :-)

De slimste manier om met een opzegvergoeding om te gaan is, proberen van onmiddellijk werk te vinden, en in het geval van die hoge opzegpremies, dat geld op een online spaarrekening te zetten or what ever. En daarvan elke maand het verschil pakken dat je MINDER verdient bij je nieuwe werkgever.

Iemand die bvb 4000euro verdiende en ontslagen wordt, mag zijn 2 pollekes kussen als hij een nieuwe job vind van >= 2500euro. Dus door dat verschil met de opzegvergoeding zolang mogelijk toe te dekken kan je je levensstandaard op het zelfde niveau houden.

Neen, geen nieuwe moto of auto kopen...


Ah ja, degene die van hun baas hun opzeg uitbetaald krijgen..die mogen in de kerk een kaarsje gaan branden...er zijn er veel die tot de laatste dag mogen komen...

In grote bedrijven heeft wil men zich beschermen tegen sabotage van de werknemer (en de werknemer zelf ook beschermen tegen domme dingen)...en daarom betalen ze die uit. Gaat vlot hoor, je wordt geroepen naar HR (personeelsdienst) voor je C4 en terwijl je onderweg bent wordt je netwerk access afgesloten :-)

Schamrock V

RASPOUTINE 19 april 2010 08:35

Wat gaat er nu uit de bus komen?
Vroeg of laat gaan wij in deze zaak kunnen concluderen.
Is deze ramp werkelijk goed beheerd geweest zal dan duidelijk worden.
Komen de gronden van "opel" dankzij het "voorkoopsrecht terug in het havengebied-openbaar domein.
Of laat Vlaanderen deze omwettige toestand verder gaan net zoals het Leopoldpark in Blankenberge. Waar minister Crevits ook nog het Albertpark aan heeft teogevoegd zonder enige tegenwerking van Geert Bourgeois.
N-VA is bij deze niet beter dan Marino Keulen en dan Dirk Van Mechelen die in heel Vlaanderen op gebied van R.O. alles liet goedkeuren en doorgaan onder onder voorbehoud van burgerlijke rechten.
Rechten die in het B.W staan geschreven maar voor de welke de ongelukkige burgers eerst een advocaat moesten nemen.
Met telkens een beeld van "Goliath tegen David".
Dat noemt men machtafwending.

http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Eco...ers-Opel.dhtml

chris k 19 april 2010 19:48

Zucht

chris k 19 april 2010 19:58

De Vlaamse regering wil maar al te graag dat GM Belgium open blijft.

+/-1000 Euro dopgeld aan +/- 3 000 werknemers per maand Bij GM Belgium.
+/- 1000 Euro dopgeld aan +/- 5 000 werknemers per maand bij de toeleveringsbedrijven.

Dus +/- 8 000 mensen aan 1 000 Euro elke maand want die zet je niet zo maar onmiddellijk aan het werk ....



Oplossing:
Rap nog wat illegalen binnenhalen en ze Belg maken.... die zorgen toch voor ons .... zeggen onze politiekers.

Mahalingam 19 april 2010 23:52

Er is een statistiek van de arbeidskosten per geproduceerde auto:



Op termijn zal de auto industrie dus uit Belgié verdwijnen. Dat er nog steeds restjes zijn komt doordat de hoge verhuiskosten het overhevelen van arbeid naar lage lonen landen afremmen.
Dus nu er overcapaciteit is gaat die eerst in Duitsland en België tot sluitingen leiden en de fabrieken in Engeland en Spanje blijven produceren.
Duitse autoarbeider is schreeuwend duur

RASPOUTINE 6 september 2010 10:19

Mag Opel die stopt winst maken met onze gronden?
 
Waarom gebruikt Kris Peeters en zijn regeringleden zijn voorkooprecht niet op deze gronden.
Gronden deel uitmakend van het openbaar domein en havengebied.

Welke in handen van Vlaanderen steeds opnieuw op deze plaats bij toekenning kan zorgen voor de nodige werkstelling dit met een goed lastenboek (concessie van openbare dienst -haven- bevoorrading)
Uit handen is dat niet het geval.

Waarom deze gronden niet zijn blijven genieten van de bestaande waarborgen van het B.W. is een raadsel net zoals de NMBS stationomgevingen-Hasselt enz?

Nochtans kan men over beide materie voldoende arresten terugvinden o.a van het Hof van Cassatie.

Komaan Kris maak deze vergissing goed en koop die gronden terug of gun je de winst aan G.M dit op Vlaamse gemeenschapsgoederen.

RASPOUTINE 17 november 2010 11:33

Voor deze havenverbonden gronden (Opel) deel van het openbaar domein is het uur van de waarheid gekomen.

Gaat het voorkooprecht uitgevoerd worden zodanig dat deze gronden binnen hun bestemming kunnen blijven?

Havenbedrijf of Vlaamse regering?

Of gaat GM ze op de markt kunnen smijten en er geld uithalen op de rug van de gemeenschap?

Hierbij zal men dus de nefaste gevolgen kunnen vaststellen van de “techniek van de domeinconcessie” die duidelijk uitgevonden werd omdat de wet op de overheidsopdrachten de politiek stoorde binnen een wettelijke concessie van werken.

Stoorde binnen de politiek omdat zij geen akkoorden konden sluiten onderhands.
Stoorde in mindere maten de privaatsector tot stellen van hypotheekwaarborgen op soms zeer kostelijke installaties.

Welke nochtans met een verlengde duur van de concessies konden worden weggewerkt.

Opnieuw gesjoemel in nadeel van de gemeenschap.

Autonome havenbedrijven en gemeentebedrijven zijn met hun eigen boekhouding werktuigen van het gesjoemel van de 21 eeuw.

Onze vereniging wil in ieder geval de werkmensen van Opel en de havenarbeiders in het algemeen blijven steunen.
Eveneens de vakbonden als deze voor het algemeen belang optreden zoals de laatste tijd blijkt (en dus niet meer voor een zeker partijbelang).
Wij kunnen dit gevecht dat er zeker aankomt niet alleen winnen wij hebben de vakbonden die goed handelen nodig.

Wij kleine mensen moeten solidair zijn.

Evolutie en revolutie is een citatie van de voorzitter van het Olympisch comité.

Wat gaat het worden is ook een goede vraag?

Politici hadden al lang moeten begrijpen dat zij het openbaar domein moesten uitbreiden in plaats van het in te palmen. Onder meer richting natuurrijkdommen van deze planeet.

Welke voor het ogenblik groot deels naar privé maatschappijen gaan in plaats van naar de voltallige gemeenschap. Naar ons allen.

Laat u die gronden niet afpakken door de vastgoedsector zij zijn van ons alleen. BW artikel 538 zij moeten binnen de havenactiviteiten en bestemming blijven.


Tijdstip concessie/
In Blankenberge heeft men wel en concessie van 75 jaar gegeven voor een privé bowling op schoolgronden… Terwijl zoveel verenigingen waaronder een zekere petanque club stond te wachten voor een eigen locatie met cafetaria. Dit om autonoom te kunnen zijn en niet af te hangen van een zekere parkconcessiehouder die de club laat werken onder zijn orders om zijn café en zakken te vullen.
Café dat in de concessieovereenkomsten nochtans vermeld staat als clubhuisje maar zeker niet zo werkt.

RASPOUTINE 31 januari 2011 16:59

Opel gronden maken deel uit van het openbaar domein-havens.
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE (Bericht 4966540)
Waarom gebruikt Kris Peeters en zijn regeringleden zijn voorkooprecht niet op deze gronden.
Gronden deel uitmakend van het openbaar domein en havengebied.

Welke in handen van Vlaanderen steeds opnieuw op deze plaats bij toekenning kan zorgen voor de nodige werkstelling dit met een goed lastenboek (concessie van openbare dienst -haven- bevoorrading)
Uit handen is dat niet het geval.

Waarom deze gronden niet zijn blijven genieten van de bestaande waarborgen van het B.W. is een raadsel net zoals de NMBS stationomgevingen-Hasselt enz?

Nochtans kan men over beide materie voldoende arresten terugvinden o.a van het Hof van Cassatie.

Komaan Kris maak deze vergissing goed en koop die gronden terug of gun je de winst aan G.M dit op Vlaamse gemeenschapsgoederen.

In de zaak OPEL Antwerpen krijgen wij met zijn allen stilaan het bewijs dat havens, kaaien, opstalplaatsen en bergplaatsen best openbaar domein blijven.

Vanaf dat ogenblik blijven zij in handen van de Natie, beheert door de Overheid.

Het is niet de eerste keer dat ik de "autonome gemeentebedrijven" als het gesjoemel van de 21 eeuw noem.

Dit omdat het een opgericht orgaan is dat buiten de gemeenteraad werkt.

Zij zijn autonoom, net alsof steden en gemeenten dat nog genoeg zijn.

Hoe het zover is kunnen komen dat deze A.G.B zonder meer kunnen beslissen over iets wat tot het openbaar domein behoort is een raadsel?

De toezicht is nihil.

Iedereen in het politieke midden weet hoe moeilijk het al is om als lid van de oppositie de werking van bepaalde steden en gemeente te controleren.

Zelf dat die goed zijn werk doet voor de belastingbetaler en het algemeen belang.

Iedereen weet hoe welkom… bepaalde diepgaande vragen wel zijn en hoe snel men antwoordt krijgt...

Alles wat de G.R. krijgt van deze A.G.B overal in het Vlaanderen zijn verslagen van zaken waar zij niet bij was maar wel kortstondig moet goedkeuren.
En meestal niet over de nodige expertise beschikken.

Als men weet dat in de coalitie de meerderheid nooit vragen stelt en dat de leden van de oppositie ook nog een hoofdberoep hebben, dan heeft men alles begrepen over de huidige democratische werking van een gemeenteraad.


Bij het verlenen van een concessie van diensten en werken op het openbaar domein is de fase van de aanbesteding de belangrijkse voor de belastingbetalers als eigenaar met zijn allen van deze gemeenschapsgoederen.

Hoe meer men kan innen uit deze concessies van diensten of werken hoe minder belastingen zij anderzijds gaan moeten halen bij de bevolking in belastingen uitgedrukt.

Zo was het vroeger en zo zou het normaliter nog altijd moeten zijn.

Maar er is altijd misbruik geweest, eerst vanwege de franse koningshuizen welke geleid hebben naar de franse revolutie en de Code Napoléon die de bezettingen van de Natie beter ging beschermen.

Niet alleen tegen de Koningshuizen maar ook tegen de administraties en politiek in het algemeen.

Wat wil zeggen dat in geval dat wij de hoogste en volle opbrengst willen krijgen, de wet op de overheidsopdrachten zeker nauwlettend moet gevolgd worden.

Er kan geen sprake zijn van gesjoemel of uitbetaling van commissies.

Dat schijnt de laatste tientallen jaren een probleem te zijn door allerlei constructies die dit openbaar domein, het domein dat voor ons allen moet zorgen schaden in haar inkomsten.
Men is begonnen er alles aan te doen om de wet van de Overheidsopdrachten buiten spel te zetten.

Een bevestiging van deze praktijken is door de jaren heen te vinden bij de arresten van de Rvst.

Een daar van is de "techniek van de domeinconcessie".

De tweede zijn deze A.G.B. die zoals voordien gesteld in de schaduw werken van de gemeenteraad welke zelf al door zijn samenstelling een vraagteken is voor de verdediging van onze belangen.

Vandaag kan men vaststellen dat op bepaalde plaatsen in Vlaanderen sommige partijen die genoeg zetels hebben aan een coalitie met twee er de derde bijnemen om een « rustige vastheid » te bekomen.

Het is duidelijk dat er op die plaatsen geen oppositie meer aanwezig is.

Voor wat de havens betreft heeft men lang met die concessies van diensten en werken gewerkt.

Dit aangezien dat de havengebieden <<inaliènable et imprescriptible" waren en zijn gemaakt door bepaalde oude franse wetten die wij door omstandigheden hebben overgenomen.

Allemaal vervat in ons Burgerlijk Wetboek (code napoléon) dat meer en meer in een volkomen négationisme zijn gevallen door gebrek aan optreden en uitschakeling.

De Overheid kon ze dus niet verkopen.

Ondertussen heeft men dat wel gedaan, waar is het geld van die havengronden (Antwerpen-Gent enz…) terecht gekomen is ok een goede vraag ?

In het zilverfonds of zo, net zoals met de talrijke verkopen die in Brussel plaatsvonden onder paars en die men achteraf ging huren aan woekerprijzen.

Gelukkig dat wij indien wij dat geld hebben wij die allemaal volgens wet kunnen terughalen, het openbaar domein is namelijk niet vatbaar voor verjaring.

De constructie die zij op dat ogenblik ging uitvinden is deze die wij meemaken bij Opel Antwerpen, wat wil zeggen de gronden toch verkopen met de mogelijkheid om ze terug te kopen volgens bepaalde voorwaarden ingeschreven in de verkoopakte.

Een voorkooprecht met de welke wij nu te doen hebben.

Wettelijk, zeker niet, maar aangezien iedereen er over zweeg ging in alle rustige vastheid door.

Tot vandaag met het geval Opel die onder alle schijnwerpers kwam te staan.

Iets wat het havenbedrijf of andere A.G.B bedrijven niet gewoon zijn van hun klienteel, normaal gaat daar alles onder "iedereen kent ons, discreet door...

Om de fudamenten van dit verhaal te ondersteunen, breng ik hier een extract uit de vergadering van de Vlaamse commissie voor ECOnomie van 20 januari 2011 gebracht door minister president Kris Peeters.


<<Het feit dat we geen eigenaar van de grond zijn, vormt echter een belangrijke
hindernis. Dit is een hinderpaal in de onderhandelingen met kandidaat-investeerders. Er
hebben zich echter toch twee kandidaten aangediend die de grond willen kopen. We hebben
het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen gevraagd in welke mate het de bedoeling is eerst
alles zelf te verwerven en dan door te schuiven.>>

Einde citaat.


Wij waren met zijn allen eigenaar van deze havens (gronden en infra) meneer de minister-president maar het gesjoemel heeft daar een einde aangebracht.

Extract uit het extract:

Leg eens uit: "Eerst alles zelf te verwerven en dan door te schuiven" :lol::lol:


Gelukkig is de minister president Kris Peeters op zijn hoede, wij hopen op verder steun voor ons openbaar domein.

Dit geeft aan waarom het openbaar domein ten alle tijden in de handen van ons allen moet blijven, onvervreemdbaar moet blijven in de tijd (imprescriptible-onverjaarbaar).

Dit omdat deze gronden die deel uitmaken van het openbaar domein altijd zodanig strategisch geleggen zijn waarbij zij altijd een bron zullen zijn en blijven van tewerkstelling en aan de concessievergoeding.

Dat is sinds jaren "als Blankenbergse stalker" mijn strijd geweest sinds de vervreemding van een park aan zijn sociale noden K.B. 28 december 1972 artikel 14. Leopoldpark-parkgebied.

Park dat de huidige leden van de Vlaamse regering Geert Bourgeois en Philippe Muyters (N-VA) nog altijd maar weigeren terug publiek te maken. Het park blijft voor het grootste deel alleen maar toegangelijk mits betaling dit via een bewtiste concessievorm zonder de minste aanbesteding.
Dat kan allemaal in het nieuwe Vlaanderen dat de N-VA ons beloofd.
Voordien waren deze bevoegdheden in handen van open-vld leden, ik merk vandaag geen verschil, waarom ?

Om over het Leopoldpark en het openbaar domein in het algemeen hebben wij getracht een débat te brengen tussen de bevolking en ben ik mails blijven sturen omdat ik maar geen antwoorden kreeg.

Een Overheid met de hulp van een advocaat en Justitie hebben dat gerangschikt als "stalking" dit om mij te stoppen.

Terwijl ik stelde dat alleen een "kogel" mij ging stoppen.

Dit omdat er voor de handhaving van onze rechten zijnde deze van een revolutie moeten blijven bestaan.
Ik heb nu vernomen dat het Hof van Beroep van Gent mijn straf van 1 jaar cel heeft teruggebracht naar zes maanden cel en zes maanden met uistel.

Cassatie is aangetekend en vervolgens ga ik naar Europa verder dit openbaar domein verdedigen.
Dit omdat het van ons allen is en dat de Koning er de bewaarder zou van moeten zijn en de Overheden de beheerders.

Maar eigenaar zijn zij niet, dat zijn wij met ons allen.
De artikels 537-538 en volgende van het Burgerlijk Wetboek sommen als deze op.
Ik hoop dat jullie allemaal nu eveneens dit domein zullen verdedigen omdat het van ons allen is.
Zij hebben ons met al die verkopen van paars 1 en 2 al voldoende afgepakt.

Net zoals met de rommelkredieten moeten deze die zich aan deze verarming van ons land schuldig hebben gemaakt gestopt worden.

Quid Onderzoekcommissie-verkoop en huidige bevoegdheden AGB, zeker deze van Blankenberge, waarvan een volledig dossier ter beschikking (de 1 miljard BEF Pier die meer op een onderzeeëwer lijkt, zeker de cinemazaal :lol::lol:

RASPOUTINE 2 februari 2011 13:03

Cassatie arrest Haven en infra
 
Als bijlage:

5 maart 1896 PAS 1896 I 104

RASPOUTINE 11 februari 2011 14:11

Hoe moet het nu verder volgens recht ?

Commissievergadering nr. C109 – ECO14 (2010-8 2011) – 20 januari 2011
Minister-president Kris Peeters: Voorzitter, ik zal even de meest actuele stand van zaken
schetsen. Ik heb in de loop van deze dag namelijk nog bepaalde contacten gehad. De vraag is
echter waar we precies staan.
Zoals al eerder is toegelicht, zijn er een aantal contacten tussen het Gemeentelijk
Havenbedrijf Antwerpen en Opel of GM geweest. Het gaat hier om de verwerving van de
gronden, een belangrijk element in de herontwikkeling en in de zoektocht naar industriële
partners. Op 21 december 2010 hebben mijn kabinet, het Gemeentelijk Havenbedrijf
Antwerpen en de burgemeester van Antwerpen overleg gepleegd over wat de komende
weken zouden kunnen brengen.
Commissievergadering nr. C109 – ECO14 (2010-8 2011) – 20 januari 2011
Ik steek niet onder stoelen of banken dat ik het verwervingsproces van de gronden tergend
traag vind verlopen. Om die reden is afgesproken dat het Gemeentelijk Havenbedrijf
Antwerpen vandaag of ten laatste morgen een brief zal versturen die mijn volledige steun
geniet. In die brief wordt vermeld dat op 19 oktober 2010 al een eerste schrijven is vertrokken
waarin uitdrukkelijk naar artikel 10 van de overeenkomst van 1 december 1965 is verwezen.
Dit artikel regelt het optie- en voorkooprecht. Er staat ook in dat het Gemeentelijk
Havenbedrijf Antwerpen op uiterlijk 25 januari 2011 een antwoord van GM verwacht. In dat
antwoord moet staan wat de door GM voorgestelde prijs is om de gronden te vermelden. Tot
slot staat in die brief dat we, indien we voor 25 januari 2011 geen antwoord hebben
ontvangen, de nodige stappen zullen zetten om samen met experts en de nodige juridische
ondersteuning deze zaak verder langs de gerechtelijke weg aan te pakken.
Ik kan me, om het voorzichtig uit te drukken, niet van de indruk ontdoen dat GM dit dossier
niet echt op een urgente wijze behandelt.

De Tijd van donderdag 19 augustus 2010

Artikel van Bas Kurstjens

Citaat:

Vasgoedconsultant CB Richard Ellis (CBRE) zegt door GM te zijn aangesteld om een koper voor de site van
900.000 m² (zo'n 130 voetbalvelden ) in het hartje van de haven van Antwerpen te vinden.
CBRE schat dat de verkoop van de gronden en de gebouwen 75 tot 100 miljoen euro kan opbrengen .
CBRE zou pas tussenkomen op het moment dat er geen overnemer voor de autofabriek wordt gevonden.
GM heeft de lokale directie , de Vlaamse regering en de vakbonden tot eind tot eind september tijd gegeven om
een overnemer te vinden.
Einde citaat;

<< Wij hebben er geen enkel belang bij dat de site wordt omgebouwd tot een wokpaleis if zoiets;>>
Citaat; Rudi Kennes- ABVV-afgevaardigde


Gazet van Antwerpen 9 februari 2011

Artikel van Bart Brinckman uit Dubai in gezelschap met Kris Peeters en havenbaas Eddy Bruyninckx

Citaten:

Antwerpse haven sleept GM voor rechter
De Antwerpse haven wil via de rechtbank een voorkooprecht uitoefenen op de voormalige Opel-gronden.
De haven biedt 30 miljoen euro, maar GM wil daar niet op in gaan.
De rechtbank moet de kostprijs bepalen van de gronden van Opel Antwerpen.
Minister-president Kris Peeters vreest tijdverlies.

Citaat van Bruyninckx << Prijs zal varieren tussen 30 en 90 miljoen euro.


De Morgen van woensdag 9 februari 2011 -Belga-

De Antwerpse haven heeft volgens een notariële akte uit 1965 een optierecht op de gronden van Opel Antwerpen
en onderhandelt al maanden met GM over de verwerving van het terrein, dat 90 hectare groot is. De haven zou bereid
zijn 30 miljoen euro neer te tellen.
"Voor sommigen is de draagwijdte van de notariële akte blijkbaar niet duidelijk" zegt havenbaas Bruyninckx;
De haven wil zich beroepen op haar optierecht en plant juridische stappen.
Volgens Bruyninckx zal aan de Antwerpse rechtbank gevraagd worden een deskundige aan te stellen om de waarde van de gronden
te bepalen.
Vlaams minister-president Kris Peeters is (opnieuw ) "diep teleurgesteld" in de houding van GM. Hij denkt dat de autoreus er vooral
op uit is de verkoopprijs te maximaliseren.
Einde citaat.


De Tijd van 9 februari 2011
Artikel van Koen Lambrecht en Marc De Roo

Het havenbedrijf is van oordeel dat GM de gronden destijds goedkoop gekregen heeft en er veel winst heeft uit gespuurd. De notariële akte
uit 1965 stipuleert bovendien dat de site enkel voor industriële activiteiten mag worden gebruikt. Dat drukt de marktwaarde.
GM goochelt intussen met de namen van twee bieders voor de Opel-site.
De Antwerpse logistieke groep Katoen Natie zou zich bij GM hebben aangemeld als geïnteresseerde.
Topman Huts bevestigt dat 'hij vorig jaar geïnteresseerd was maar dat er nu geen bod voorligt'.



Burgerlijk wetboek

Artikel 538

Les chemins, routes et rues �* la charge de l'Etat, les fleuves et rivières navigables ou flottables, les rivages de la
mer, les ports, les havres, les rades, et généralement toutes les portions du territoire qui ne sont pas susceptibles d'une
propriété privée, sont considérés comme des dépendances du domaine public.


De wegen, banen en straten die ten laste zijn van de Staat, de bevaarbare of vlotbare stromen en rivieren, de stranden
aanwassen en gorzingen van de zee, de havens, ook getijhavens, de reden en, in het algemeen, alle gedeelten van het Belgisch
grondgebied die niet vatbaar zijn voor bijzondere eigendom, worden beschouwd als behorend tot het openbaar domein.

Maken deel uit van het openbaar domein: de wegen, banen, straten, de bvaarbare of vlotbare stroomen en rivieren, de
niet bevaarbare rivieren, de kanalen, de havens, de poorten, muren, grachten, wallen van de oorlogsplaatsen en vestingen, de
kerken, de kerkhoven. Musea en openbare bibliotheken als ook de kunstwerken en boeken die er verzameld zijn.
Hetzelfde geldt van de voorwerpen dienende tot versiering van de kerken


Het recht van eigendom ; begrip

Artikel 544

Eigendom is het recht om van zaken het genot te hebben, en er over te beschikken op de meest volstrekte wijze, mits er geen gebruik
van gemaakt wordt dat strijdig is met de wetten of met verordeningen.
Het recht van eigendom mag niet verward worden met het bezit.


Artikel 1128

Allen zaken die in de handel zijn, kunnen het voorwerp van overeenkomsten maken.



Artikel 2226

Men kan door verjaring de eigendom niet verkrijgen van zaken die buiten de handel zijn.



Jurisprudentie:

Ano 1815 et suite

Les bassins dépendant du port d'Anvers ont été cédés �* la ville d'Anvers par l'arrêté royal du 12 décembre 1815.
Les quais, depuis l'écluse du Kattendyk jusqu'�* la batterie Saint-Michel, lui ont été remis également pour être administrés par elle dans l'intérêt
commun (convention du 16 janvier 1874, approuvée par la loi du 17 avril 1874).
L'Etat, en remettant �* la ville d'Anvers l'administration des quais et des bassins, moyennant le partage des taxes et des redevances.

Verdere opzoekingen mogelijk in "la Jurisprudence du port d'Anvers"

Havens rechtspraak:

Cass 12 januari 1893 Pasicrisie 1893 deel 1 pagina 79
5 maart 1896 " 1896 " 1 " 104
9 maart 1950 " 1950 " 1 " 485


Eveneens op het Opel terrein- De spoorwegen (NMBS) maken deel uit van het openbaar domein

Cass 17.03.24 Pas 1924 1 256




Wat met de gronden waarop Opel Antwerpen was gevestigd.

Aan welke prijs heeft zij deze toen gekocht.
Quid notariële akte?
Welke oppervlakte van de Antwerpse haven is er werkelijk verkocht.
Is dat allemaal gebeurd via een autonoom bedrijf?
Waar is de opbrengst van deze verkopen, bestaan daar verslagen over?
Hoe hoog zijn de lonen en voordelen in natura van diegene die voor een havenbedrijf werken?
Zijn het allemaal politici en politiek benoemd?
Waarom werden de Antwerpse haven als openbaar domein in een autonoom bedrijf toegelaten als men weet dat deze gronden onvervreemdbaar
en buiten de handel zijn.
Dat zij alleen maar het voorwerp kunnen zijn van een concessie van werken en diensten toegekend door de Natie en een K.B.

Waarschijnlijk heeft men destijds om tot verkoop van deze havengronden te kunnen overgaan bij bepaalde gemeenteraadsleden
de argumentatie gebruikt dat men via een voorkooprecht deze gronden altijd terug in bezit kon krijgen.
Vandaag is het bewijs geleverd dat de afstand tussen de prijs aan de welke de Opel gronden destijds werden verkocht en deze die men nu zal
moeten betalen wel eens zeer groot zou kunnen zijn.
Gaan de rechtbanken de uitbating bekijken als een privé contract of een van publiek recht -in de handel of buiten de handel is ook een goede vraag?
En wat indien er nog meer havenbedrijven stoppen?
Wie gaat het verschil telkens betalen.
Zal men wanneer het havenbedrijf het niet meer kan weeral publiek geld of waarborgen gaan halen, net zoals met Dexia en consoorten?
Ligt het risico en het gebrek van goede zaken en een visie op lange termijn weeral bij de bevolking - de jeugd?

In de privé sector zouden bepaalde mensen al lang hun C4 gekregen hebben, bij ons is het net zoals in Egypte niemand neemt nog ontslag.

RASPOUTINE 15 februari 2011 16:53

Wie controleert de autonome bedrijven?

Commissievergadering nr. C128 – FIN9 (2010-2011) – 8 februari 2011

De voorzitter: Het antwoord wordt gegeven door minister Muyters.
De heer van Rouveroij heeft het woord.
De heer Sas van Rouveroij: Voorzitter, de Open Vld maakt zich zorgen. Van een
oppositiepartij verwacht de minister allicht niets anders. We hebben echter redenen tot
bezorgdheid. Die bezorgdheid heeft in het bijzonder betrekking op de handhaving van een
orthodox begrotingsbeleid. Onder de voorganger van de minister waren we dat gewoon. We
hopen dat het zijn bedoeling is dit te respecteren.
Op 10 december 2010 heeft de Vlaamse Regering een besluit tot wijziging van het besluit
van de Vlaamse Regering van 19 januari 2001 definitief goedgekeurd. Dit besluit van de
Vlaamse Regering heeft betrekking op de begrotingscontrole en -opmaak. Sinds 1 januari
2011, wat betekent dat het ondertussen al in werking is getreden, zijn een aantal aanpassingen
van kracht. Over die aanpassingen wil ik het hier even hebben.
De eerste aanpassing betreft een inkorting van de periode tijdens dewelke de Inspectie van
Financiën de Vlaamse Regering een advies kan verstrekken. De inkorting van twintig dagen
tot twaalf dagen is vrij substantieel. Misschien zijn daar ook redenen toe.
De ene kant van de medaille is dat we het proces wat kunnen versnellen. Op zich lijkt dit een
lovenswaardige betrachting. De andere kant van de medaille is dat de Inspectie van Financiën
op die manier minder tijd krijgt om zich over een dossier te buigen en een advies op te
stellen.
De vraag is of dit noodzakelijkerwijze tot een kwaliteitsverlies moet leiden. Dit hoeft in mijn
ogen geen wetmatigheid te zijn. Gezien de opdrachten van de diverse inspecteurs lijkt het me
echter niet onredelijk te veronderstellen dat het in sommige gevallen moeilijk zal worden
binnen die ingekorte periode een kwaliteitsvol advies af te leveren.
Het gevolg is dat de minister van Begroting en de voltallige Vlaamse Regering over een
minder kwaliteitsvol advies zullen beschikken. Dit is spijtig, maar het is geen groot drama.
We betreuren dit, maar we roepen nog geen moord en brand.
De tweede aanpassing houdt in dat het dossier aan de Inspectie van Financiën wordt
onttrokken indien de inspecteur er niet in slaagt binnen de gestelde termijn een advies te
leveren. Nu begint het vuur al wat op te laaien. Als minister van Begroting zou ik me al
zorgen beginnen te maken. In dat geval ontbeert hij immers het advies. Het gaat niet meer om
een minder kwaliteitsvol advies: er is er gewoon geen.
Dat is geen goede zaak. Indien de waakhond niet kan blaffen, is er geen behoefte aan een
waakhond. Ik heb de minister van Begroting al eens als de boswachter van de Vlaamse
Regering omschreven. Ik weet dat hij die vergelijking eerbaar en terecht vindt. Alle andere
leden van de Vlaamse Regering zijn in feite stropers.
Ik heb die fenomenen ook waargenomen in de microkosmos van een stad waarin de wereld is
binnengedrongen en waar Vlaanderen te vinden is. Ik ben twintig jaar lang lid van het college
van burgemeester en schepenen en zes jaar lang schepen van Financiën geweest. Een schepen
van Financiën en een minister van Begroting zijn waakhonden. De andere leden hebben
andere doelstellingen.

- de waakhond niet kan blaffen, is er geen behoefte aan een
waakhond.

- Ik weet dat hij die vergelijking eerbaar en terecht vindt. Alle andere
leden van de Vlaamse Regering zijn in feite stropers.

- Een schepen van Financiën en een minister van Begroting zijn waakhonden.





De andere leden hebben andere doelstellingen.

RASPOUTINE 16 februari 2011 12:25

Aan Kris Peeters en Jan Peumans,

Hoe staat het nu met de opel gronden (havengebied) zijn zij nu al terug van ons allen?

RASPOUTINE 1 maart 2011 13:23

Weet er iemand hoe het staat met de recuperatie van onze gronden.

Staatshervormingen zijn een zaak, wetten een andere.

Nergens werd het B.W. in haar artikel 537-538 gewijzigd dus...

RASPOUTINE 10 december 2012 12:03

Allemaal naar Bochum? En hoe gaat het met Europa-nobelprijs
 
Misschien wel een bewijs dat vakbonden in Europa moeten samen werken.

Het gebeurde in Antwerpen en nu in Bochum.
Wat als de vakbonden een front hadden gevormd?
Was Antwerpen dan langer opengebleven?
Had GM in aanwezigheid van een gezamelijke front dan een andere beslissing genomen?

Toch wel iets waar de basis van de vakbonden vandaag best over nadenken.

Een Europees front van "un pour tous, tous pour un.


Maar dan moeten de vakbonden daar wel geld voor hebben om zich telkens te verplaasten naar plaatsen waar het "brand".

En de vraag luidt hebben zij dat geld nog of heeft de top het vergokt?

En waarom worden de schuldige net zoals bij Dexia niet aangepakt, waarom mogen zij in dienst blijven?

Wanneer krijgen wij daar eens een antwoordt op?

http://www.welt.de/wirtschaft/articl...in-Bochum.html

http://www.faz.net/aktuell/wirtschaf...-11988366.html

http://www.spiegel.de/wirtschaft/soz...-a-871900.html


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be