![]() |
0 à 5 km naar het werk: 62% neemt de wagen
http://www.mobilit.fgov.be/data/mobi...tWWV_2008n.pdf (15 MB, p. 57-58)
Goed, er bevinden zich onder die 62% misschien een aantal kreupelen, 50-plussers en zelfs mensen die nooit hebben leren fietsen. En er zijn externe oorzaken mogelijk: slechte fietspaden, slechte verbindingen, een heuvelachtig terrein, gevaarlijke verkeerssituaties, etc. Of misschien moet u dagelijks heel wat materiaal meenemen naar uw werk dat met een fiets moeilijk te vervoeren is. Misschien bent u gewoon lui of haat u het milieu. Misschien bent u verslaafd aan uw wagen, aan het comfort, aan het radionieuws. Misschien vindt u de regen te nat. Misschien vindt u de zon te warm. Op die 62% zit ongetwijfeld ook een bescheiden foutenmarge. Maar toch... Twee-en-zes-tig procent voor een paar kilometertjes... Is dat niet een tikkeltje overdreven? Hoe verklaren we dat? Wat doen we eraan (gesteld dat we er van wakker liggen)? |
Citaat:
Misschien moet de fietsbijdrage gevoelig verhoogd worden? |
Ik zit niet in die situatie maar wat ik zou doen is het volgende
Regen of vriezen = auto Andere dagen = fiets |
Douches en kleerkastjes. Voorzie dat op het werk. Ik wil gerust met de fiets op pad, maar neem ook graag een douchke en wil niet elke dag alles over-en-weer moeten sleuren. Snappie?
|
Citaat:
|
Of ze moeten eerst de kinderen naar de opvang brengen, doen op de terugweg boodschappen......
|
Ze betalen toch lopende verkeerstaks en verzekering ook als de wagen stilstaat, en ze rijden al zo weinig kms* met hun speeltje en te lang stilstaan doet de wagen zeker geen goed... mss ook daarom ? :?
* gemiddelde auto rijdt ca 15000 km/jaar. Het rapport 2008: http://www.mobilit.fgov.be/data/mobi...tWWV_2008n.pdf |
de naft en diesel zijn veeeeeel te goeikoop
|
Citaat:
Dus een 300% btw, aftrekbaar voor bedrijven, niet aftrekbaar voor particulier gebruik. controle op particulier gebruik: is gewoon al het personenvervoer of personenwagens. Dus transport van goederen doe je via bedrijfswagens (dus met een laadvloertje hé) of busjes, transport van persoon gaat via personenwagen. Vliegtuigen die personen transporteren, niet aftrekbaar, die goederen transporteren aftrekbaar |
Citaat:
|
35 km heen en 35 km terug, dat zou voor mij 4 uur fietsen zijn.
En om 3:45 vertrekken om de vroege te gaan doen? Vergeet het maar. En als ik met de trein naar het werk ga, kan ik me 50 fietsen per jaar kopen, ik ken da al ;-) |
Citaat:
En over zoveel andere mensen die hunne kleine naar de crèche moeten brengen (nee, op de leeftijd van 1 kunnen die nog niet zelf met de fiets naar de crèche gaan). En zich dan moeten reppen om hem/haar weer af te halen. En moeten zien dat de boodschappen gedaan worden. Jaja, 't zou zonder auto ook allemaal lukken, maar waarom zou ne mens dat doen als hij meer levenskwaliteit kan hebben (lees: meer tijd thuis) door nu en dan de auto te pakken. Al dat groene jongens gedoe is allemaal schoon als ge niks anders te doen hebt dan met uw fietske de held gaan uithangen terwijl een ander 't onaangenaam werk moet opknappen met de auto. Trouwens, die mensen betalen toch voor hun luxe? Weet ge hoe ze dat noemen: vooruitgang. In een verwarmd huis wonen is ook niet natuurlijk; ik stel voor dat al die groene jongens in een grot kruipen. En doe uw katoenen kleren maar uit en ruil ze in voor een beestenvel. Of uw adamspak. Ik persoonlijk verkies beschaving. 'k zal eens met u lachen als ik u inhaal terwijl ge aan 't fietsen zijt in uw dierenvel. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Uiteraard is een job weigeren omdat 20 km naar 't werk + 7 km om naar de crèche, met zo'n karreke achter uwe fiets echt wel teveel van 't goede is, een reden om gezegd plebs van den dop te smijten. De luilakken! Afzien, dat moeten ze doen! En het vrijgekomen dopgeld gebruiken om prachtige, lege autostrades te maken waar de rijken lustig op kunnen doorvlammen. Leuke samenleving die u op het oog hebt. |
Citaat:
en dat allemaal ten koste van onze planeet...en binnenkort zegt ze: GEDAAN, en ist gedaan met uwe tralala |
Citaat:
En dat is veel onnodiger en nuttelozer dan een moeder die een auto nodig heeft omdat ze eerst hare kleine naar de crèche moet brengen vooraleer ze naar haar werk kan rijden. |
Citaat:
Maar het is inderdaad een behoorlijke afstand. Mijn vorig werk was op 7km van huis. Dat deed ik met de fiets. Nu werk ik (voorlopig nog) op 135km van huis. Dat doe ik met de trein. Een auto heb ik niet... |
Citaat:
|
Citaat:
- conflicten tussen gemotoriseerd verkeer en fietspaden zo sterk mogelijk verminderen - optimaliseren openbaar vervoer (veel kinderen worden met de auto gebracht tot aan de schoolpoort wanneer het regent) |
Citaat:
-alle wegen moeten worden verbeterd en niet alleen de fietspaden -mijn kinderen zijn nog te jong om de bus te nemen en bovendien kan een bus hen niet binnen het kwartier naar school brengen (de tijd om naar de halte te gaan en te wachten is al langer). |
Citaat:
|
Citaat:
een vorige job van mij was in het havengebied.... totaal van 1 tram en 2 bussen om daar te geraken. , vuile bussen, luidruchtig volk + staan wachten in bittere kou en als topper : totale reistijd enkel : 1 u 25 min Bovendien rijden er maar zeer beperkt bussen tot echt in het havengebied zelf. dat ze s' morgens maar twee trips doen is geen uitzondering. enkele minuten vertraging met de eerste tram of bus ? sorry aansluitende bus van 7u 15 is vertrokken... u geraakt dus niet meer op uw werk. Zelfde traject : reistijd met de wagen : 28 min. !!!! uitgemaakte zaak nietwaar ? Bovendien : al die freyaakes & andere verwende rijkeluiskindertjes die de werkende mens aanmanen het openbaar vervoer te nemen....doen het ZELF niet of het moest verkiezingstijd zijn en de camera's staan erop. |
Citaat:
|
Citaat:
het enige dat de overheid moet doen is sturen met taxen en subsidies hier is de keuze om 1uur per dag tijd te verliezen zodanig nadelig versus het openbaar vervoer, dat het eigenlijk belachelijk is te denken dat we zo'n burger kunnen dwingen om te dromen via openbaar vervoer naar zijn werk te gaan. Het openbaar vervoer is gemaakt voor de burger die pendelt naar brussel, en zelfs daar slagen we niet in om de gemiddelde burger uit zijn auto te houden. Dus daar moet de combinatie trein tram bus ervoor zorgen dat ze een equivalent aanbod kan zijn versus de auto, zonder de last van de files maar met de flexibiliteit en de snelheid van het individueel vervoer. Er is voor het openbaar vervoer dus maar een oplossing, dat is evolueren naar 'veel snelle verbindingen' Dus kleinere wagons of shuttles die sneller pendelen tussen alle steden denk aan 200km/u in shuttles van 10-40 personen. En aansluitend gepersonaliseerd transport die je kunt huren type segway's bvb. |
Citaat:
Het gaat hier over trajecten van 0 �* 5 km. Den Duisteren Duikboot |
Citaat:
Citaat:
http://www.verkeersnet.nl/352/fietse...ine-afstanden/ http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...08-2539-wm.htm In 2007 is één op de vier verplaatsingen naar het werk per fiets afgelegd. Gemiddeld legden de fietsers daarbij ruim 4 kilometer af. De duur bedroeg ruim een kwartier, aldus het CBS... Bij afstanden minder dan één kilometer lopen of fietsen de Nederlanders doorgaans naar het werk. Toch wordt nog bijna één op de vijf verplaatsingen onder de 1 kilometer met de auto afgelegd. Wanneer de afstand tot het werk tussen de één en de vijf kilometer bedraagt, gaan mensen nauwelijks nog te voet. Dan is de fiets met bijna de helft van het aantal verplaatsingen het populairste vervoermiddel. Heeft heus niet alleen te maken met infrastructuur ed maar ook met mentaliteit, open-minded zijn en al dan niet vastgeroest zitten in zijn gewoontes ( de meeste mensen zijn dat ). |
Citaat:
Citaat:
Hoe groot is de kans zwaargewond of gedood te worden -per km- met de fiets tov het nemen van het OV of met de auto, ook als passagier ? Wslk gaat men hiervan enkel recente buitenlandse studies of degelijke statistieken vinden. Ik zoek ze niet meer. ;-) |
Citaat:
|
Citaat:
Per passagierskilometer ligt het waarschijnlijk rond 4,5 omdat er per verreden auto km gemiddeld 1,5 personen in een auto zitten, terwijl dat bij een fiets wel ongeveer 1 zal zijn. |
Citaat:
Gemiddeld gaat het volgens de tabel over een enkele reis van 3,8km. Stel 4km en 240 werkdagen dan komt dat neer op een kleine 1900km per jaar. Peanuts als je weet dat de gemiddelde auto in dit land jaarlijks ongeveer 15.000km aflegt. |
Ik woon op 30 km van waar ik werk, maar zou voor 5km ook de wagen nemen. 's morgens bezweet aankomen en 's avond zeiknat naar huis laat ik voor de milieubewuste medemens.
|
Citaat:
|
Iemand die na 5km fietsen al zweet als een rund is een vetzak of een wielerterrorist..:lol: ..( mening gevormd tijdens een nachtvorstperiode)
Men zou werknemers die < 5km woon/werkverkeer met de wagen doen moeten santioneren..:| |
Citaat:
|
Ik zie ook niet in hoe je na een traject van hoop en al 5 km al badend in het zweet aankomt. Ten andere vind ik dat we wel erg overgevoelig zijn geworden voor de menselijke lichaamsgeur.
|
Citaat:
je moet geen spurt trekken van 5 km hé! |
Citaat:
Het is niet omdat je voor iets betaalt dat het allemaal goed is hé. Problemen rijken heel wat verder dan louter alleen centjes tellen. Ik denk dat u zowat de perfecte illustratie bent van wat ik bedoel met het mentaliteitsprobleem hier. U spreekt van vooruitgang en beschaving wanneer het gaat om met de auto de verplaatsingen te doen, wel het valt me op dat die “beschaafden” net de meest onbeschaafden en gefrustreerden op de weg zijn. Onlangs zag ik er nog twee met elkaar op de vuist gaan. Ze hobbelen van drempel naar drempel, van verkeerslicht naar de volgend file en ondertussen maar sakkeren op andere weggebruikers zoals vrachtwagenchauffeurs, fietsers of voetgangers. Is het niet op deze groepen, dan zitten ze op elkaar te vitten of op de overheid en o wee als de brandstofprijzen stijgen, dan staan ze op hun achterste poten. Niet zolang geleden stond er in de krant een artikel over een manager ( een bekrompen vakidioot ) die een stewardess een berisping had gegeven omdat ze met de fiets naar het werk kwam. Ze woonde op 1 km van haar werk. Dit is nog zo’n voorbeeld van die mentaliteit die dateert van enkele decennia terug. Pas op, als u gaat naar achterlopende regio’s zoals het Polen enz ,dan zal uw mening nog op veel bijval kunnen rekenen. Als je daar een auto koopt is dat chic en een fiets is voor de arme drommels. Tijden veranderen echter en meer en meer mensen zijn gaan inzien dat fietsen tal van voordelen heeft. Sommige mensen zitten echter nog steeds vastgeroest in hun oude, enggeestige denkpatroontjes en geraken naar niet meer uit. Onze Noorderburen, die er bekend om staan om open minded te zijn, staan daar al veel verder mee. Om met een quote te eindigen; ‘‘De cultuur is veranderd'. In de jaren tachtig was de fiets iets voor Alternative Spinner. Nu zie je dat vooral hoogopgeleiden met goede banen op de fiets stappen.” |
Citaat:
|
Citaat:
Ik zie hier in Zwitserland elke ochtend kinderen, zelfs kleuters gewoon tevoet naar school gaan. Vrijwel niemand in mijn gemeente woont meer dan 1km van de school vandaan, en er zijn goede en veilige voetpaden. De kinderen gaan doorgaans in groep, waarbij de ouderen op de kleintjes letten. Aan het begin van het schooljaar gaan er altijd volwassenen mee. Aan de enige plek waar een drukke weg over gestoken moet worden staat er altijd iemand het verkeer te regelen. Het is zelfs zo dat men alhier de voetweg naar school als een essentieel onderdeel van de sociale en lichamelijke ontwikkeling van het kind beschouwt, en men ouders ten stelligste afraadt om hun kinderen zelf naar school te brengen. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:03. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be