Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   0 à 5 km naar het werk: 62% neemt de wagen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=135943)

Den Duisteren Duikboot 9 maart 2010 10:51

0 à 5 km naar het werk: 62% neemt de wagen
 
http://www.mobilit.fgov.be/data/mobi...tWWV_2008n.pdf (15 MB, p. 57-58)

Goed, er bevinden zich onder die 62% misschien een aantal kreupelen, 50-plussers en zelfs mensen die nooit hebben leren fietsen. En er zijn externe oorzaken mogelijk: slechte fietspaden, slechte verbindingen, een heuvelachtig terrein, gevaarlijke verkeerssituaties, etc. Of misschien moet u dagelijks heel wat materiaal meenemen naar uw werk dat met een fiets moeilijk te vervoeren is. Misschien bent u gewoon lui of haat u het milieu. Misschien bent u verslaafd aan uw wagen, aan het comfort, aan het radionieuws. Misschien vindt u de regen te nat. Misschien vindt u de zon te warm. Op die 62% zit ongetwijfeld ook een bescheiden foutenmarge.

Maar toch... Twee-en-zes-tig procent voor een paar kilometertjes... Is dat niet een tikkeltje overdreven? Hoe verklaren we dat? Wat doen we eraan (gesteld dat we er van wakker liggen)?

backfire 9 maart 2010 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 4633200)
http://www.mobilit.fgov.be/data/mobi...tWWV_2008n.pdf (15 MB, p. 57-58)

Goed, er bevinden zich onder die 62% misschien een aantal kreupelen, 50-plussers en zelfs mensen die nooit hebben leren fietsen. En er zijn externe oorzaken mogelijk: slechte fietspaden, slechte verbindingen, een heuvelachtig terrein, gevaarlijke verkeerssituaties, etc. Of misschien moet u dagelijks heel wat materiaal meenemen naar uw werk dat met een fiets moeilijk te vervoeren is. Misschien bent u gewoon lui of haat u het milieu. Misschien bent u verslaafd aan uw wagen, aan het comfort, aan het radionieuws. Misschien vindt u de regen te nat. Misschien vindt u de zon te warm. Op die 62% zit ongetwijfeld ook een bescheiden foutenmarge.

Maar toch... Twee-en-zes-tig procent voor een paar kilometertjes... Is dat niet een tikkeltje overdreven? Hoe verklaren we dat? Wat doen we eraan (gesteld dat we er van wakker liggen)?

Erg hé? Nu is het 55 km (enkel) maar mijn vorig werk was op 40 km van thuis en eens het weer het toeliet, zat ik op de fiets.
Misschien moet de fietsbijdrage gevoelig verhoogd worden?

fox 9 maart 2010 12:13

Ik zit niet in die situatie maar wat ik zou doen is het volgende

Regen of vriezen = auto
Andere dagen = fiets

Txiki 9 maart 2010 12:16

Douches en kleerkastjes. Voorzie dat op het werk. Ik wil gerust met de fiets op pad, maar neem ook graag een douchke en wil niet elke dag alles over-en-weer moeten sleuren. Snappie?

backfire 9 maart 2010 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4633381)
Douches en kleerkastjes. Voorzie dat op het werk. Ik wil gerust met de fiets op pad, maar neem ook graag een douchke en wil niet elke dag alles over-en-weer moeten sleuren. Snappie?

ja, klopt. Daar zat ik op vorig werk goed, met massa douches. Huiidig werk= noppes.

Bobke 9 maart 2010 12:23

Of ze moeten eerst de kinderen naar de opvang brengen, doen op de terugweg boodschappen......

Micele 9 maart 2010 12:24

Ze betalen toch lopende verkeerstaks en verzekering ook als de wagen stilstaat, en ze rijden al zo weinig kms* met hun speeltje en te lang stilstaan doet de wagen zeker geen goed... mss ook daarom ? :?
* gemiddelde auto rijdt ca 15000 km/jaar.

Het rapport 2008:
http://www.mobilit.fgov.be/data/mobi...tWWV_2008n.pdf

funzo 9 maart 2010 12:41

de naft en diesel zijn veeeeeel te goeikoop

brother paul 9 maart 2010 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door funzo (Bericht 4633430)
de naft en diesel zijn veeeeeel te goeikoop

ja 2 euro per liter voor diesel - benzine - aardgas - mazout - kerosene - scheepsdiesel. je probeert dus alles te taxerenop die manier dat de export er niet onder wegkwijnt, en dat personen toch hun gedrag gaan aanpassen.

Dus een 300% btw, aftrekbaar voor bedrijven, niet aftrekbaar voor particulier gebruik.
controle op particulier gebruik: is gewoon al het personenvervoer of personenwagens.
Dus transport van goederen doe je via bedrijfswagens (dus met een laadvloertje hé) of busjes, transport van persoon gaat via personenwagen.

Vliegtuigen die personen transporteren, niet aftrekbaar, die goederen transporteren aftrekbaar

backfire 9 maart 2010 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4633395)
Of ze moeten eerst de kinderen naar de opvang brengen, doen op de terugweg boodschappen......

Daar heb ik een vrouw voor.

Dronkoers 9 maart 2010 13:33

35 km heen en 35 km terug, dat zou voor mij 4 uur fietsen zijn.
En om 3:45 vertrekken om de vroege te gaan doen? Vergeet het maar.

En als ik met de trein naar het werk ga, kan ik me 50 fietsen per jaar kopen, ik ken da al ;-)

Sammael 9 maart 2010 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4633470)
Daar heb ik een vrouw voor.

't Is over uw vrouw dat deze draad gaat...

En over zoveel andere mensen die hunne kleine naar de crèche moeten brengen (nee, op de leeftijd van 1 kunnen die nog niet zelf met de fiets naar de crèche gaan). En zich dan moeten reppen om hem/haar weer af te halen.

En moeten zien dat de boodschappen gedaan worden.

Jaja, 't zou zonder auto ook allemaal lukken, maar waarom zou ne mens dat doen als hij meer levenskwaliteit kan hebben (lees: meer tijd thuis) door nu en dan de auto te pakken.

Al dat groene jongens gedoe is allemaal schoon als ge niks anders te doen hebt dan met uw fietske de held gaan uithangen terwijl een ander 't onaangenaam werk moet opknappen met de auto.

Trouwens, die mensen betalen toch voor hun luxe?

Weet ge hoe ze dat noemen: vooruitgang.

In een verwarmd huis wonen is ook niet natuurlijk; ik stel voor dat al die groene jongens in een grot kruipen. En doe uw katoenen kleren maar uit en ruil ze in voor een beestenvel. Of uw adamspak.

Ik persoonlijk verkies beschaving. 'k zal eens met u lachen als ik u inhaal terwijl ge aan 't fietsen zijt in uw dierenvel.

Bobke 9 maart 2010 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4633470)
Daar heb ik een vrouw voor.

En wie brengt haar naar haar werk ?

Den Duisteren Duikboot 9 maart 2010 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4633589)
En wie brengt haar naar haar werk ?

Van de slaapkamer naar het aanrecht, bedoelt ge?

Sammael 9 maart 2010 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4633467)
ja 2 euro per liter voor diesel - benzine - aardgas - mazout - kerosene - scheepsdiesel. je probeert dus alles te taxerenop die manier dat de export er niet onder wegkwijnt, en dat personen toch hun gedrag gaan aanpassen.

Dus een 300% btw, aftrekbaar voor bedrijven, niet aftrekbaar voor particulier gebruik.
controle op particulier gebruik: is gewoon al het personenvervoer of personenwagens.
Dus transport van goederen doe je via bedrijfswagens (dus met een laadvloertje hé) of busjes, transport van persoon gaat via personenwagen.

Vliegtuigen die personen transporteren, niet aftrekbaar, die goederen transporteren aftrekbaar

Ah ja, enkel de rijken nog met de auto. En het plebs moet door weer en wind met de fiets.

Uiteraard is een job weigeren omdat 20 km naar 't werk + 7 km om naar de crèche, met zo'n karreke achter uwe fiets echt wel teveel van 't goede is, een reden om gezegd plebs van den dop te smijten. De luilakken! Afzien, dat moeten ze doen!

En het vrijgekomen dopgeld gebruiken om prachtige, lege autostrades te maken waar de rijken lustig op kunnen doorvlammen.

Leuke samenleving die u op het oog hebt.

Duvelke 9 maart 2010 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 (Bericht 4633553)
't Is over uw vrouw dat deze draad gaat...

En over zoveel andere mensen die hunne kleine naar de crèche moeten brengen (nee, op de leeftijd van 1 kunnen die nog niet zelf met de fiets naar de crèche gaan). En zich dan moeten reppen om hem/haar weer af te halen.

En moeten zien dat de boodschappen gedaan worden.

Jaja, 't zou zonder auto ook allemaal lukken, maar waarom zou ne mens dat doen als hij meer levenskwaliteit kan hebben (lees: meer tijd thuis) door nu en dan de auto te pakken.

Al dat groene jongens gedoe is allemaal schoon als ge niks anders te doen hebt dan met uw fietske de held gaan uithangen terwijl een ander 't onaangenaam werk moet opknappen met de auto.

Trouwens, die mensen betalen toch voor hun luxe?

Weet ge hoe ze dat noemen: vooruitgang.

In een verwarmd huis wonen is ook niet natuurlijk; ik stel voor dat al die groene jongens in een grot kruipen. En doe uw katoenen kleren maar uit en ruil ze in voor een beestenvel. Of uw adamspak.

Ik persoonlijk verkies beschaving. 'k zal eens met u lachen als ik u inhaal terwijl ge aan 't fietsen zijt in uw dierenvel.

Vooruitgang, meer luxe, meer dit, meer dat

en dat allemaal ten koste van onze planeet...en binnenkort zegt ze: GEDAAN, en ist gedaan met uwe tralala

Sammael 9 maart 2010 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 4633628)
Vooruitgang, meer luxe, meer dit, meer dat

en dat allemaal ten koste van onze planeet...en binnenkort zegt ze: GEDAAN, en ist gedaan met uwe tralala

Ge moest eens weten hoeveel energie er nodig is om 't internet te doen draaien. En gij draagt daartoe bij met hier te posten.

En dat is veel onnodiger en nuttelozer dan een moeder die een auto nodig heeft omdat ze eerst hare kleine naar de crèche moet brengen vooraleer ze naar haar werk kan rijden.

Zwitser 9 maart 2010 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 4633507)
35 km heen en 35 km terug, dat zou voor mij 4 uur fietsen zijn.

35km doe ik in een uur op de fiets...

Maar het is inderdaad een behoorlijke afstand. Mijn vorig werk was op 7km van huis. Dat deed ik met de fiets. Nu werk ik (voorlopig nog) op 135km van huis. Dat doe ik met de trein. Een auto heb ik niet...

Libro 13 maart 2010 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 (Bericht 4633553)
't Is over uw vrouw dat deze draad gaat...

En over zoveel andere mensen die hunne kleine naar de crèche moeten brengen (nee, op de leeftijd van 1 kunnen die nog niet zelf met de fiets naar de crèche gaan). En zich dan moeten reppen om hem/haar weer af te halen.

En moeten zien dat de boodschappen gedaan worden.

Jaja, 't zou zonder auto ook allemaal lukken, maar waarom zou ne mens dat doen als hij meer levenskwaliteit kan hebben (lees: meer tijd thuis) door nu en dan de auto te pakken.

Al dat groene jongens gedoe is allemaal schoon als ge niks anders te doen hebt dan met uw fietske de held gaan uithangen terwijl een ander 't onaangenaam werk moet opknappen met de auto.

Trouwens, die mensen betalen toch voor hun luxe?

Weet ge hoe ze dat noemen: vooruitgang.

In een verwarmd huis wonen is ook niet natuurlijk; ik stel voor dat al die groene jongens in een grot kruipen. En doe uw katoenen kleren maar uit en ruil ze in voor een beestenvel. Of uw adamspak.

Ik persoonlijk verkies beschaving. 'k zal eens met u lachen als ik u inhaal terwijl ge aan 't fietsen zijt in uw dierenvel.

Niet vergeten: dan moet je nog op tijd op het werk geraken en uw uren kunnen halen, rekening houdend met de beperkingen van kinderopvang en openingsuren van winkels.

Shadowke 13 maart 2010 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 4633200)
http://www.mobilit.fgov.be/data/mobi...tWWV_2008n.pdf (15 MB, p. 57-58)

Goed, er bevinden zich onder die 62% misschien een aantal kreupelen, 50-plussers en zelfs mensen die nooit hebben leren fietsen. En er zijn externe oorzaken mogelijk: slechte fietspaden, slechte verbindingen, een heuvelachtig terrein, gevaarlijke verkeerssituaties, etc. Of misschien moet u dagelijks heel wat materiaal meenemen naar uw werk dat met een fiets moeilijk te vervoeren is. Misschien bent u gewoon lui of haat u het milieu. Misschien bent u verslaafd aan uw wagen, aan het comfort, aan het radionieuws. Misschien vindt u de regen te nat. Misschien vindt u de zon te warm. Op die 62% zit ongetwijfeld ook een bescheiden foutenmarge.

Maar toch... Twee-en-zes-tig procent voor een paar kilometertjes... Is dat niet een tikkeltje overdreven? Hoe verklaren we dat? Wat doen we eraan (gesteld dat we er van wakker liggen)?

- verbeteren van fietspaden
- conflicten tussen gemotoriseerd verkeer en fietspaden zo sterk mogelijk verminderen
- optimaliseren openbaar vervoer (veel kinderen worden met de auto gebracht tot aan de schoolpoort wanneer het regent)

Libro 13 maart 2010 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4639739)
- verbeteren van fietspaden
- conflicten tussen gemotoriseerd verkeer en fietspaden zo sterk mogelijk verminderen
- optimaliseren openbaar vervoer (veel kinderen worden met de auto gebracht tot aan de schoolpoort wanneer het regent)

Tot op zekere hoogte akkoord:
-alle wegen moeten worden verbeterd en niet alleen de fietspaden
-mijn kinderen zijn nog te jong om de bus te nemen en bovendien kan een bus hen niet binnen het kwartier naar school brengen (de tijd om naar de halte te gaan en te wachten is al langer).

Slasty 13 maart 2010 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 (Bericht 4633553)
't Is over uw vrouw dat deze draad gaat...

En over zoveel andere mensen die hunne kleine naar de crèche moeten brengen (nee, op de leeftijd van 1 kunnen die nog niet zelf met de fiets naar de crèche gaan). En zich dan moeten reppen om hem/haar weer af te halen.

En moeten zien dat de boodschappen gedaan worden.

Jaja, 't zou zonder auto ook allemaal lukken, maar waarom zou ne mens dat doen als hij meer levenskwaliteit kan hebben (lees: meer tijd thuis) door nu en dan de auto te pakken.

Al dat groene jongens gedoe is allemaal schoon als ge niks anders te doen hebt dan met uw fietske de held gaan uithangen terwijl een ander 't onaangenaam werk moet opknappen met de auto.

Trouwens, die mensen betalen toch voor hun luxe?

Weet ge hoe ze dat noemen: vooruitgang.

In een verwarmd huis wonen is ook niet natuurlijk; ik stel voor dat al die groene jongens in een grot kruipen. En doe uw katoenen kleren maar uit en ruil ze in voor een beestenvel. Of uw adamspak.

Ik persoonlijk verkies beschaving. 'k zal eens met u lachen als ik u inhaal terwijl ge aan 't fietsen zijt in uw dierenvel.

DE vraag is hoeveel wil je betalen voor die luxe? Als het principe 'de vervuiler betaalt' gehanteerd wordt betaal je tegen 2020 5 euro per vuilniszak van de gemeente bvb. Hoever wil je daarin gaan? Ik gebruik ook de auto om naar mijn werk te gaan (=35km en er is geen douche:cry:) maar ik breng mijn kinderen te voet nar school (=1km). En raad eens, door het extra drukke verkeer rond de schoolpoort van al die mama's die hun kinderen komen afzetten met hun suv's (een auto die zegt 'ik kan niet rijden dus ga uit de weg of ik ram u uit de weg') ben ik vlugger te voet heen en terug en reeds vertrokken met de auto terwijl er ontzettend veel anderen nog zitten te ploeteren in de chaos aan de schoolpoort.

roodhaar 14 maart 2010 00:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 4633200)
http://www.mobilit.fgov.be/data/mobi...tWWV_2008n.pdf (15 MB, p. 57-58)

Goed, er bevinden zich onder die 62% misschien een aantal kreupelen, 50-plussers en zelfs mensen die nooit hebben leren fietsen. En er zijn externe oorzaken mogelijk: slechte fietspaden, slechte verbindingen, een heuvelachtig terrein, gevaarlijke verkeerssituaties, etc. Of misschien moet u dagelijks heel wat materiaal meenemen naar uw werk dat met een fiets moeilijk te vervoeren is. Misschien bent u gewoon lui of haat u het milieu. Misschien bent u verslaafd aan uw wagen, aan het comfort, aan het radionieuws. Misschien vindt u de regen te nat. Misschien vindt u de zon te warm. Op die 62% zit ongetwijfeld ook een bescheiden foutenmarge.

Maar toch... Twee-en-zes-tig procent voor een paar kilometertjes... Is dat niet een tikkeltje overdreven? Hoe verklaren we dat? Wat doen we eraan (gesteld dat we er van wakker liggen)?


een vorige job van mij was in het havengebied.... totaal van 1 tram en 2 bussen om daar te geraken. , vuile bussen, luidruchtig volk + staan wachten in bittere kou
en als topper : totale reistijd enkel : 1 u 25 min

Bovendien rijden er maar zeer beperkt bussen tot echt in het havengebied zelf. dat ze s' morgens maar twee trips doen is geen uitzondering. enkele minuten vertraging met de eerste tram of bus ? sorry aansluitende bus van 7u 15 is vertrokken... u geraakt dus niet meer op uw werk.

Zelfde traject : reistijd met de wagen : 28 min. !!!!
uitgemaakte zaak nietwaar ?

Bovendien : al die freyaakes & andere verwende rijkeluiskindertjes die de werkende mens aanmanen het openbaar vervoer te nemen....doen het ZELF niet of het moest verkiezingstijd zijn en de camera's staan erop.

Jaani_Dushman 14 maart 2010 00:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 4633507)
35 km heen en 35 km terug, dat zou voor mij 4 uur fietsen zijn.
En om 3:45 vertrekken om de vroege te gaan doen? Vergeet het maar.

En als ik met de trein naar het werk ga, kan ik me 50 fietsen per jaar kopen, ik ken da al ;-)

En aan je buren uitleggen waarom er de helft van de tijd een locomotief geparkeerd staan op hun parkeerplaatsen.

brother paul 14 maart 2010 03:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roodhaar (Bericht 4640556)
een vorige job van mij was in het havengebied.... totaal van 1 tram en 2 bussen om daar te geraken. , vuile bussen, luidruchtig volk + staan wachten in bittere kou
en als topper : totale reistijd enkel : 1 u 25 min

Bovendien rijden er maar zeer beperkt bussen tot echt in het havengebied zelf. dat ze s' morgens maar twee trips doen is geen uitzondering. enkele minuten vertraging met de eerste tram of bus ? sorry aansluitende bus van 7u 15 is vertrokken... u geraakt dus niet meer op uw werk.

Zelfde traject : reistijd met de wagen : 28 min. !!!!
uitgemaakte zaak nietwaar ?

Bovendien : al die freyaakes & andere verwende rijkeluiskindertjes die de werkende mens aanmanen het openbaar vervoer te nemen....doen het ZELF niet of het moest verkiezingstijd zijn en de camera's staan erop.

yep, en met een quad stond je er in 10min, dat is de tradeoff, en daarom dat je gewoon de vrije keuze moet hebben om het probleem op te lossen.
het enige dat de overheid moet doen is sturen met taxen en subsidies

hier is de keuze om 1uur per dag tijd te verliezen zodanig nadelig versus het openbaar vervoer, dat het eigenlijk belachelijk is te denken dat we zo'n burger kunnen dwingen om te dromen via openbaar vervoer naar zijn werk te gaan.

Het openbaar vervoer is gemaakt voor de burger die pendelt naar brussel, en zelfs daar slagen we niet in om de gemiddelde burger uit zijn auto te houden. Dus daar moet de combinatie trein tram bus ervoor zorgen dat ze een equivalent aanbod kan zijn versus de auto, zonder de last van de files maar met de flexibiliteit en de snelheid van het individueel vervoer.

Er is voor het openbaar vervoer dus maar een oplossing, dat is evolueren naar 'veel snelle verbindingen' Dus kleinere wagons of shuttles die sneller pendelen tussen alle steden denk aan 200km/u in shuttles van 10-40 personen. En aansluitend gepersonaliseerd transport die je kunt huren type segway's bvb.

Den Duisteren Duikboot 14 maart 2010 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roodhaar (Bericht 4640556)
een vorige job van mij was in het havengebied.... totaal van 1 tram en 2 bussen om daar te geraken. , vuile bussen, luidruchtig volk + staan wachten in bittere kou
en als topper : totale reistijd enkel : 1 u 25 min

Bovendien rijden er maar zeer beperkt bussen tot echt in het havengebied zelf. dat ze s' morgens maar twee trips doen is geen uitzondering. enkele minuten vertraging met de eerste tram of bus ? sorry aansluitende bus van 7u 15 is vertrokken... u geraakt dus niet meer op uw werk.

Zelfde traject : reistijd met de wagen : 28 min. !!!!
uitgemaakte zaak nietwaar ?

Bovendien : al die freyaakes & andere verwende rijkeluiskindertjes die de werkende mens aanmanen het openbaar vervoer te nemen....doen het ZELF niet of het moest verkiezingstijd zijn en de camera's staan erop.

Beste,

Het gaat hier over trajecten van 0 �* 5 km.

Den Duisteren Duikboot

Blue Sky 14 maart 2010 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 4633200)
http://www.mobilit.fgov.be/data/mobi...tWWV_2008n.pdf (15 MB, p. 57-58)

Goed, er bevinden zich onder die 62% misschien een aantal kreupelen, 50-plussers en zelfs mensen die nooit hebben leren fietsen. En er zijn externe oorzaken mogelijk: slechte fietspaden, slechte verbindingen, een heuvelachtig terrein, gevaarlijke verkeerssituaties, etc. Of misschien moet u dagelijks heel wat materiaal meenemen naar uw werk dat met een fiets moeilijk te vervoeren is. Misschien bent u gewoon lui of haat u het milieu. Misschien bent u verslaafd aan uw wagen, aan het comfort, aan het radionieuws. Misschien vindt u de regen te nat. Misschien vindt u de zon te warm. Op die 62% zit ongetwijfeld ook een bescheiden foutenmarge.

Maar toch... Twee-en-zes-tig procent voor een paar kilometertjes... Is dat niet een tikkeltje overdreven? Hoe verklaren we dat? Wat doen we eraan (gesteld dat we er van wakker liggen)?

Citaat:

De gemiddelde afstand die mensen afleggen naar het werk is 19 km. 75 % van de mensen wonen op minder dan 10 km van hun werk. In 75 % van de gevallen gebeurt de verplaatsing naar het werk met de auto. 11 % doet dat met de trein en 8 % met de bus, metro of tram.
Vergelijken we met Nederland;

http://www.verkeersnet.nl/352/fietse...ine-afstanden/

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...08-2539-wm.htm

In 2007 is één op de vier verplaatsingen naar het werk per fiets afgelegd. Gemiddeld legden de fietsers daarbij ruim 4 kilometer af. De duur bedroeg ruim een kwartier, aldus het CBS... Bij afstanden minder dan één kilometer lopen of fietsen de Nederlanders doorgaans naar het werk. Toch wordt nog bijna één op de vijf verplaatsingen onder de 1 kilometer met de auto afgelegd.
Wanneer de afstand tot het werk tussen de één en de vijf kilometer bedraagt, gaan mensen nauwelijks nog te voet. Dan is de fiets met bijna de helft van het aantal verplaatsingen het populairste vervoermiddel.

Heeft heus niet alleen te maken met infrastructuur ed maar ook met mentaliteit, open-minded zijn en al dan niet vastgeroest zitten in zijn gewoontes ( de meeste mensen zijn dat ).

Micele 14 maart 2010 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 4641039)
Vergelijken we met Nederland;

Heeft heus niet alleen te maken met infrastructuur ed maar ook met mentaliteit, open-minded zijn en al dan niet vastgeroest zitten in zijn gewoontes ( de meeste mensen zijn dat ).

Nu nog de fiets-infra en fietsmentaliteit -incl. fietsrijvaardigheid- even veilig krijgen als Nederland. :oops:

Citaat:

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...ar-school.aspx
Steeds minder jongeren met fiets naar school

15/12/'09 Het aantal jongeren dat naar school fietst, is in dertien jaar met 10 procent gedaald. Ze nemen steeds vaker de trein, bus of tram.

Deze tendens blijkt uit het ’Onderzoek naar het Verplaatsingsgedrag’, dat de Vlaamse overheid zowat elke vijf jaar opzet.
... + tabel
Hoe is het met de algemene fietsveiligheid in Be gesteld, hoe is het met het ongevalrisico tov ander vervoer ?

Hoe groot is de kans zwaargewond of gedood te worden -per km- met de fiets tov het nemen van het OV of met de auto, ook als passagier ?

Wslk gaat men hiervan enkel recente buitenlandse studies of degelijke statistieken vinden.
Ik zoek ze niet meer. ;-)

Shadowke 14 maart 2010 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 4639805)
Tot op zekere hoogte akkoord:
-alle wegen moeten worden verbeterd en niet alleen de fietspaden
-mijn kinderen zijn nog te jong om de bus te nemen en bovendien kan een bus hen niet binnen het kwartier naar school brengen (de tijd om naar de halte te gaan en te wachten is al langer).

als ze nog jong zijn, ist logisch dat de auto wordt gebruikt.

PeterCC 14 maart 2010 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4641073)
(...)
Hoe is het met de algemene fietsveiligheid in Be gesteld, hoe is het met het ongevalrisico tov ander vervoer ?

Hoe groot is de kans zwaargewond of gedood te worden -per km- met de fiets tov het nemen van het OV of met de auto, ook als passagier ?

Wslk gaat men hiervan enkel recente buitenlandse studies of degelijke statistieken vinden.
Ik zoek ze niet meer. ;-)

Volgens dit rapport van het BIVV ( http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/f...ort_NL_def.pdf ) (pag 15) ligt het risico per verreden kilometer op een dodelijk ongeval met de fiets ongeveer 3 keer zo hoog als met een auto.
Per passagierskilometer ligt het waarschijnlijk rond 4,5 omdat er per verreden auto km gemiddeld 1,5 personen in een auto zitten, terwijl dat bij een fiets wel ongeveer 1 zal zijn.

PeterCC 14 maart 2010 23:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 4633200)
http://www.mobilit.fgov.be/data/mobi...tWWV_2008n.pdf (15 MB, p. 57-58)

(...)
Wat doen we eraan (gesteld dat we er van wakker liggen)?

Moeten we er wakker van liggen? Ik denk het niet.
Gemiddeld gaat het volgens de tabel over een enkele reis van 3,8km.
Stel 4km en 240 werkdagen dan komt dat neer op een kleine 1900km per jaar. Peanuts als je weet dat de gemiddelde auto in dit land jaarlijks ongeveer 15.000km aflegt.

TomB 14 maart 2010 23:12

Ik woon op 30 km van waar ik werk, maar zou voor 5km ook de wagen nemen. 's morgens bezweet aankomen en 's avond zeiknat naar huis laat ik voor de milieubewuste medemens.

Raf 14 maart 2010 23:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB (Bericht 4642002)
Ik woon op 30 km van waar ik werk, maar zou voor 5km ook de wagen nemen. 's morgens bezweet aankomen en 's avond zeiknat naar huis laat ik voor de milieubewuste medemens.

Idem. Ik woon op zes kilometer van mijn werk en ik neem daar ook elke dag de auto voor. En 's middags ga ik dan ook nog eens over huis om te eten. Leve de auto! :-D

Eigenzinnig 15 maart 2010 06:30

Iemand die na 5km fietsen al zweet als een rund is een vetzak of een wielerterrorist..:lol: ..( mening gevormd tijdens een nachtvorstperiode)

Men zou werknemers die < 5km woon/werkverkeer met de wagen doen moeten santioneren..:|

Zwitser 15 maart 2010 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4639739)
- optimaliseren openbaar vervoer (veel kinderen worden met de auto gebracht tot aan de schoolpoort wanneer het regent)

Of gewoon er voor zorgen dat zoveel mogelijk kinderen een school op loopafstand hebben.

Den Duisteren Duikboot 15 maart 2010 11:43

Ik zie ook niet in hoe je na een traject van hoop en al 5 km al badend in het zweet aankomt. Ten andere vind ik dat we wel erg overgevoelig zijn geworden voor de menselijke lichaamsgeur.

vlijmscherp 15 maart 2010 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB (Bericht 4642002)
Ik woon op 30 km van waar ik werk, maar zou voor 5km ook de wagen nemen. 's morgens bezweet aankomen en 's avond zeiknat naar huis laat ik voor de milieubewuste medemens.

van 5m fietsen al zweten??? 8O

je moet geen spurt trekken van 5 km hé!

Blue Sky 15 maart 2010 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 (Bericht 4633553)

Trouwens, die mensen betalen toch voor hun luxe?

Weet ge hoe ze dat noemen: vooruitgang.

In een verwarmd huis wonen is ook niet natuurlijk; ik stel voor dat al die groene jongens in een grot kruipen. En doe uw katoenen kleren maar uit en ruil ze in voor een beestenvel. Of uw adamspak.

Ik persoonlijk verkies beschaving. 'k zal eens met u lachen als ik u inhaal terwijl ge aan 't fietsen zijt in uw dierenvel.


Het is niet omdat je voor iets betaalt dat het allemaal goed is hé. Problemen rijken heel wat verder dan louter alleen centjes tellen.

Ik denk dat u zowat de perfecte illustratie bent van wat ik bedoel met het mentaliteitsprobleem hier. U spreekt van vooruitgang en beschaving wanneer het gaat om met de auto de verplaatsingen te doen, wel het valt me op dat die “beschaafden” net de meest onbeschaafden en gefrustreerden op de weg zijn. Onlangs zag ik er nog twee met elkaar op de vuist gaan. Ze hobbelen van drempel naar drempel, van verkeerslicht naar de volgend file en ondertussen maar sakkeren op andere weggebruikers zoals vrachtwagenchauffeurs, fietsers of voetgangers. Is het niet op deze groepen, dan zitten ze op elkaar te vitten of op de overheid en o wee als de brandstofprijzen stijgen, dan staan ze op hun achterste poten.

Niet zolang geleden stond er in de krant een artikel over een manager ( een bekrompen vakidioot ) die een stewardess een berisping had gegeven omdat ze met de fiets naar het werk kwam. Ze woonde op 1 km van haar werk. Dit is nog zo’n voorbeeld van die mentaliteit die dateert van enkele decennia terug.
Pas op, als u gaat naar achterlopende regio’s zoals het Polen enz ,dan zal uw mening nog op veel bijval kunnen rekenen. Als je daar een auto koopt is dat chic en een fiets is voor de arme drommels. Tijden veranderen echter en meer en meer mensen zijn gaan inzien dat fietsen tal van voordelen heeft. Sommige mensen zitten echter nog steeds vastgeroest in hun oude, enggeestige denkpatroontjes en geraken naar niet meer uit. Onze Noorderburen, die er bekend om staan om open minded te zijn, staan daar al veel verder mee.

Om met een quote te eindigen;

‘‘De cultuur is veranderd'. In de jaren tachtig was de fiets iets voor Alternative Spinner. Nu zie je dat vooral hoogopgeleiden met goede banen op de fiets stappen.”

Shadowke 15 maart 2010 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 4642231)
Of gewoon er voor zorgen dat zoveel mogelijk kinderen een school op loopafstand hebben.

dan zullen er veel wijkschooltjes moeten bijkomen, vrees ik.

Zwitser 16 maart 2010 06:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4643233)
dan zullen er veel wijkschooltjes moeten bijkomen, vrees ik.

Kleine wijkschooltjes zijn goed. Echter de bevolkingsdichtheid in Vlaanderen is doorgaans hoog genoeg hiervoor.

Ik zie hier in Zwitserland elke ochtend kinderen, zelfs kleuters gewoon tevoet naar school gaan. Vrijwel niemand in mijn gemeente woont meer dan 1km van de school vandaan, en er zijn goede en veilige voetpaden. De kinderen gaan doorgaans in groep, waarbij de ouderen op de kleintjes letten. Aan het begin van het schooljaar gaan er altijd volwassenen mee. Aan de enige plek waar een drukke weg over gestoken moet worden staat er altijd iemand het verkeer te regelen.

Het is zelfs zo dat men alhier de voetweg naar school als een essentieel onderdeel van de sociale en lichamelijke ontwikkeling van het kind beschouwt, en men ouders ten stelligste afraadt om hun kinderen zelf naar school te brengen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be